Sidste historie i trilogien om Klara og Lea:
Afsnit 1
Klara banker på døren. Hun er faktisk lidt nervøs. Selvom hun kommer her tit, er denne dag alligevel anderledes. Hun ved hun altid bliver modtaget med varme, smil og nærværende omsorg. Men i dag er hun kommet for at lægge kortene på bordet – Ja, nærmest bekende.
Døren åbnes - Maria tager imod med det sædvanlige smil ”Hej Klara, dejligt at se dig igen, kom indenfor”. Klara tager de første skridt op ad dørtrappen. Hendes egen pusletaske rammer dørkarmen, da hun går ind ad døren, og følger med Maria ind på gangen. Klara kan ikke lade være med at spekulere på, hvordan det må have været for Lea, at modtage pakken, ved selv samme dør. Lea havde sikkert fået et kæmpe chok over pakkens indhold. Klara tænker så længe over dette, at da hun igen bliver bevidst om hvor hun står, er de allerede inde på Leas værelse.
Lea sover formiddagslur, og Maria går over for at se til hende. Klara stiller sin taske forsigtigt på gulvet. Maria går tilbage mod Klara og hvisker ”Hun sover stadig, jeg sætter lige en kop te over, så kan vi sidde herinde, mens hun vågner”. Maria forlader lokalet, og som så mange gange før, sætter Klara sig ned på gulvet. Da hun sætter sig ned, mærker hun den våde pull-up imellem benene og tænker ”Satans - så nåede jeg det ikke igen”.
Hun ryster på hovedet og tankerne forsætter ”Bedre held næste gang”, og derved giver sig selv en mental krammer. Tankerne vandrer videre omkring de sidste 3 hektiske år. Dorte fik ret. Efter et halvt år mere på specialskolen med potte-, følelse- og bevidsthedstræning, skiftede Klara til en almindelig folkeskole. Både Pædagoger og kommunen mente, at Klara igen var mentalt klar, til den udfordrende folkeskole. Hendes forældre mente, at deres lille pige blev for hurtigt voksen. De ville dog ikke hæmme hendes udvikling, så de fulgte pædagogernes og kommunens anbefalinger.
Der blev fundet en passende folkeskole, og tilbuddet blev understøttet med en mentorordning. Hendes mentor Tobias hjalp Klara med lektier, temperaments bevidsthed og selvindsigt omkring personlig hygiejne. Herunder hvornår hun skulle skifte pull-up’en. Selvom det hjalp hende enormt meget, havde et år i specialskole alligevel sat hende tilbage. Hun følte, at hun mentalt var sat to klassetrin ned, og blev placeret i 9 klasse, uden den fornødne modenhed og faglige kompetencer. Hun holdt sig primært for sig selv, og prøvede at navigere i denne uoverskuelige hverdag, som 9. klasse var for hende.
Hun gik til eksamen og havde fået elendige karakterer. Trods hjælp, støtte og motivation fra lærer, mentor og forældre, var det på ingen måde nok til at leve op til kravene. Hun havde mistet for meget, men hun kæmpede sig stadig tilbage.
Sammen med UU vejleder og med støtte fra hendes mentor, havde hun valgt at starte på FGUs Omsorg og sundhed. Det var vildt at stifte bekendtskab med egenomsorg, stresshåndtering, kreative aktiviteter, omsorgsroller, generel sundhed, kommunikation og personlig udvikling - herunder observation og refleksion.
Efter hun var startet på FGU, var hun begyndt at observere sin hverdag meget mere. Hun reflekterede nu over, om hun var på rette vej. Hun havde kæmpet med sin selvkritik, vundet, og ladet hendes refleksion overtage pladsen. Nu var det ikke længere de ydre forventninger om at en stor pige ikke går med ble som fyldte. Men hendes indre refleksioner om hvilken rolle bleerne spillede i hendes liv, og hvilken rolle de skulle spille i fremtiden?
På FGU havde hun fået endnu en god ramme at udvikle sig under, og finde sig selv. Dog – griner hun lidt for sig selv – var omsorg og sundhed ikke det helt rigtige for hende. For når de havde aktiviteter med børnehaverne eller vuggestuerne, blev hun ofte drillet med den gamle leg ”Hvem er hvem”. Om hun var en af tumlingerne eller en af de voksne? Hun vidste selv, at hun var ”voksen”, men det var aldrig sjovt at blive drillet. Det gjorde faktisk ondt. Dertil kom, at når de andre puslede om de små børn, blev hun stadig lidt jaloux, selvom hun ikke ville indrømme det. Den nærhed, nænsomhed og omsorg pædagogerne og hendes klassekammerater udviste for de små børn, fik hende igen til at længes.
En gang, hvor de var på udflugt til et bosted, var hun endda blevet forvekslet med en autist på bostedet. En pædagog havde ført hende ud mod puslerummet og fundet en ny pull-up. Klara havde faktisk den dag blot reageret og fulgt med. Det var først da hun stod helt nøgen fra bæltet og ned, imens pædagogen var i gang med at vaske hendes numse og hendes intime område, at hun var blevet rød i hovedet, over den situation hun var endt i - at hun var ”faldet i”. - ”Men en gang imellem fejler man, og det er okay, så længe man ikke opgiver” tænker hun for sig selv.
Hun skiftede spor, væk fra omsorg og sundhed. Hun lod sin kreativitet vinde og valgte ”Musisk og kunstnerisk” linje. Her udfoldede hun sine talenter, for at tegne og male. Hun fik skabt flotte kunstværker, og hun var stolt af sine værker. Hun elskede at sidde midt i processen, og ikke ane hvor værket førte hende hen. Hun blev helt opslugt af at male i nuet. Hun følte og fornemmede hvert penselstrøg mere end, at hun blot påførte penselstrøg på maleriet. Når hun malede, var hun så opslugt i processen, at hun glemte kontakten til hendes blære. Så ofte når hun startede med at male - var pull-up´en tør. Når hun igen blev bevidst om verdenen omkring hende, var pull-up´en godt våd. Hun nød virkelig det faktum, at hun stadig kunne slippe bevidstheden, og hengive sig fuldt ud til sit maleri. Lige her var hendes bleer værdifulde.
Hun sang også en gang i mellem. Hun lod bare stemmen få frit løb. Ikke at hun sang godt, eller på nogen måde ville gøre en karriere ud af det. Men det var befriende at give slip og igen bare synge uden nogle forpligtigelser. Hun nyder virkelig sin tid på FGU. Hun ved også at næste trin skal være mere uddannelse, måske HF i første omgang, for at komme videre. For hun ved ikke hvad hun skal videre til – hendes liv er stadig ungt og åbent.
Mange så faktisk stadig ned på hende. Mange så faktisk generelt ned på folk fra FGU. Men hun tog det ikke så personligt. Hun vidste hvor langt hun var nået, og hvor meget hun havde opnået. Hun var faktisk ret stolt over at gå på FGU. FGU havde været hendes støtte og ramme, tilbage til et mere ungt liv.
Hun skulle vænne sig til: selv at klare bleskiftene, selv at klare følelsesudbrudende som ramte hendes krop, selv at regulerer følelserne, og drage egen omsorg. Derfor var omsorg og sundhed, et godt sted at starte. For hun var vist ikke helt udviklet, da hun startede på FGU – bebrejder hun sig selv for – Hun havde fået hjælp både af lærerne og hendes klassekammerater, til at blive mere bevidst om, når bleen lugtede eller hang, der var tydelige tegn på, at det var tid til, hun skiftede bleen.
Hun er stadig i tvivl om de andre elever ligefrem øvede sig på hende. Når de fortalte hende, at bleen skulle skiftes. Især Iben, fra hendes klasse, havde henvendt sig til hende, som kun pædagogerne i specialklassen gjorde. I starten havde Iben hvisket hende i øret ”Kom skat - du skal skiftes”, mens hun tog fat i Klaras hånd og førte hende mod handicaptoilet. Til sidst var Iben blevet mere som Bente fra specialskolen. Iben havde et par gange taget fat i Klaras arm og fået hende op at stå, så Iben kunne sætte sin hånd på Klaras blebag, og mærke om bleen skulle skiftes.
Ofte var Iben udmærket klar over, at Klaras ble skulle skiftes. Det var nærmest som om, at Iben øvede sig i at håndtere små børn. Især med kommentarerne henvendt til Klara ”Klaras ble er våd, skal Klara skiftes?” eller ”Klara lugter, har Klara lavet i bleen?”.
Hånden kom altid ud af det blå, og når der ikke var noget i bleen, fik Klara et ”Klara er en stor pige”, eller Iben som blot hviskede til sig selv ”Jeg tjekker igen om lidt, for hun plejer at være våd ved denne tid”. De første par gange havde Klara bare fulgt pænt med, ligesom i specialklassen. Men hun var blevet bevist om, hvad der var ved at ske igen. At hun igen var ved at overgive hendes kontrol til andre, og igen var ved at slippe hendes eget ansvar.
Hun havde høfligt bedt Iben om, kun at gøre hende opmærksom på, at hun skulle skiftes. Resten skulle Klara nok selv klare. Klara var virkelig vokset med opgaven, hun var begyndt at tage ansvar for sig selv, og begyndt at blive opmærksom på, når det var tid til et bleskift.
Hun blev også mere klar over hvornår det skete. Hvornår hun tissede eller lavede i bleen. Det var først startet med, at hun blev opmærksom på, at hun sad og pressede. Hun havde stoppet med at presse og ladet pøllen glide ud af sig selv. De næste par måneder gik med, at blive mere og mere bevist om at hun pressede og at hun til sidst selv kunne styre hvornår hun pressede. Herefter begyndte hun at holde lidt igen med lukkemusklen. Det var ikke nemt, for hendes lukkemuskel var helt slap og ude af træning. De første par gange var det bare 5-10 sekunder hun kunne udskyde, før lorten landede i bleen. Men jo længere tid der gik, jo mere kunne hun udskyde trangen.
Det var en hel befrielse den dag, hun faktisk for første gang i 3 år nåede ud til toilet og lavede stort på toilettet. Samtidigt kunne hun høre en rislen fra hendes underliv, og var klar over at tisseriet skulle samme vej.
Hun var nu begyndt på, at blive bevidst om, at hun tissede og en gang imellem kunne hun holde sig i 30 sekunder. Endnu ikke nok til, at hun kunne nå på toilettet, men det skulle nok komme. Hun roser og anerkender sig selv for det fremskridt hun har nået, i stedet for at sammenligne sig selv med andre og nedgøre sig selv over ikke at være nået længere.
”Sidder du igen i dine egene tanker” lyden kommer et sted ovenfra, og får Klara ud af tankestrømmen. Hun kigger lige ind i Marias skridt. Blinker to gange og kigger op på Maria som holder en kop Te. Klara sukker ”Ja”, og Maria forsætter ”Værsgo” og rækker Klara teen.
Lea sover stadig mens Maria sætter sig ved siden af Klara. ”Hvordan går det med dig, Klara?” spørger Maria mens hun nipper til hendes te. Klara begynder at fortælle og Maria lytter interesseret med. Sådan foregår samtalen i lang tid. Langt inde i samtalen går det op for Klara, at snakken med Maria er som at snakke til en ligeværdig veninde. Det rør hende utroligt meget.
Klara har aldrig følt sig ligeværdig med voksne. Hun har altid været et barn eller en umoden teenager. Hun har altid vidst at en voksen kunne bestemme over hende. At den voksne havde autoriteten over hende, fordi hun var uselvstændig og ikke fuldt ud kunne tage vare for sine basale behov: Få noget at spise, noget at drikke, sove så hun var veludhvilet, tage sig af sin personlige efterladenskaber (enten på toilettet eller i bleen).
Nu føler Klara for første gang, at hun har så meget ansvar over for sig selv. Hun sikrer hun får noget at spise og drikke, hun klarer sine egne toiletbesøg og bleskift, og hun sørger for at hun kommer i seng så hun er frisk og veludhvilet om morgenen. Det er ikke længere en voksen som giver hende små valg inden for en stram ramme. Det er nu Klara som selv sætter rammen for hendes eget liv. Klara oplever også at Maria godt ved dette, og derfor sidder Maria blot og lytter til Klara. Maria lytter til Klaras valg og spørger åbent indtil hvorfor Klara har valgt som hun har.