Urin og afføringsinkontinent

Efter nogle dejlige dage på lejren snakker vi meget om hvor godt vi klarede de primitive toiletforhold der var på lejren.

De fleste synes at det var ret spændende at sidde på hug og skide ned i et hul, for nogle var det første gang de prøvede det. Mange hjem har i dag fået installeret vandskyllende toiletter, hvor man trækker i en snor, når man er færdig med at skide, så forsvinder lort og papir med vandet ud. Problemet er bare at hvis man bruger for meget papir stopper det hele til.

Hjemme hos os har vi ingen planer om at installere sådan noget moderne stads. Vi klarer vores toiletforhold i bedste stil, enten i haven eller i stalden og er vi ude i marken sætter vi os der.

Vores køkkenhave bugner af alt muligt fordi vi gøder den hele tiden med vores afføring.

Min bedste ven i skolen Børge lærte som allerede nævnt at sidde og skide på hug på lejren, så han har allerede meldt at han gerne vil komme for at sove hos mig og denne gang vil han ikke have gjort det på forhånd, men vil sidde sammen med mig, når vi skal skide.

Mange har også spurgt mig hvordan jeg har fået min mave til at skide hver eneste morgen, for det er vældig praktisk, så skal man ikke tænke på det i løbet af dagen.

Det var min farmor der lærte mig at jeg som det første hver morgen skule sætte mig ud i haven på hug og prøve at skide, uanset om jeg trænger til det eller ej, jeg skulle sidde meget længe. De første mange gange kom der ingenting, kun tis. Efterhånden kom der lidt ud og til sidst kommer det hver morgen, sådan gør man det.

Børge vil gerne prøve det, så allerede samme aften kommer han over for at sove sammen med mig.

Næste morgen går vi sammen ud i haven, finder et dejligt sted i solen. Vi har ingen bukser på, så det er kun at sidde på hug.

Som altid skider jeg med det samme, Børge prøver ihærdigt.

Hvornår har du sidst skidt?

Det var i det store frikvarter på skolen.

Det er så 21 timer siden, så er der en chance for at du kan få det gjort nu. Vi skal først møde i skolen om 2 timer, så nu bliver vi siddende på hug et godt stykke tid, ind imellem presser du.

Efter en times tid sker der noget. Børge kan mærke at han skal skide, ud kommer der en lort, ikke stor, men alligevel. Børge er helt stolt over at det lykkes og at han kunne sidde på hug så længe.

Du må gerne sove en dag mere, så kan vi prøve igen i morgen inden vi skal i skole. Du kan låne et par underbukser af mig.

Heldigvis har både Børges og mine forældre telefon, så vi kan ringe og spørge om lov, selvfølgelig siger de ja og er glade for at Børge kan låne underbukser, så han kan få rene underbukser på i skolen.

Næste morgen, da vi vågner, skal vi begge skide, vi går glade ud i haven, sætter os på hug og får begge skidt. Fantastisk, Børge siger højt at det er den bedste dag i hans liv.

Nu kommer hunden King, som plejer at spise mine lorte hver morgen. Han spiser simpelthen både Børge og mine lorte.

Børge er helt henrykket over alt de vi oplever her til morgen.

Vi bliver enige om at Børge sover endnu en nat her hos mig, det ringer vi om og selvfølgelig rene underbukser.

Vi har jo en stor gruekedel, så der er rigelig plads til ekstra underbukser til vask.

Så nu får Børge også skidt som det første hver morgen.

1 Synes om

Vi er nu nået til den sidste uge før sommerferien. Vi drenge i klassen har lavet vores egen statistik, ikke den kendte med hvor mange timer har solen skinnet i år i forhold til tidligere år, eller hvor mange mænd og hvor mange kvinder er der i Danmark. Nej vi har lavet en meget lokal statistik, nemlig kun for vores klasse og kun for drengene.

Vi er næsten helt sikker på at det er den eneste statistik, der har følgende spørgsmål.

Hvor mange drenge sidder ned og tisser på toilettet? Det gør 3, der kunne jeg af gode grunde ikke være med for jeg sidder slet ikke på et toilet.

Hvor mange drenge sidder på hug og tisser i det fri? Det gør 1, godt gættet det gør jeg.

Hvor mange drenge har aldrig prøvet at sidde og skide på hug? Ja, nu har vi lige været på lejr, så resultatet bliver et rundt 0, for der gjorde vi det alle sammen.

Næste spørgsmål kan ikke besvares fordi det ikke er sket endnu. Alle drenge går nu om i skolens lille have, hvad skal vi dog der? Ingen ved det. Det skal være en overraskelse, for at ingen kan forberede noget som helst.

Det er såmænd mig der har lavet næste spørgsmål. Hvem af jer drenge kan sætte jer på hug og lave flest lorte lige nu og her? Bjarne skynder sig at med at melde sig, for han har trængt til at skide længe, 2 andre melder sig, ikke mig og Børge for vi har allerede gjort det i morges.

De 3 drenge sætter sig på hug og skider alt det de kan, til de bliver helt røde i hovedet, bliver det Bjarne der vinder? Nej, han bliver slået af Aksel, han kunne præstere den størst bunke, men Bjarne kom da ind på 2. pladsen.

Naturligvis har jeg en toiletrulle klar til drengene, jeg havde gemt den i haven, jeg finder den frem.

Alle klapper, denne disciplin er vist nok den første og eneste der er blevet udført, tror ikke andre har gjort det, men det beviser jo at ingen er generte for at sætte sig på hug og skide selv om andre kikker på.

Vi slutter i skolegården hvor skoleinspektøren ønsker os alle en god sommerferie, vi slutter med sammen at synge en kendt sang, nemlig ferie, ferie, ferie.

Inden vi løber hver til sit er der et par stykker der gerne vil prøve at komme over til os på gården for at skide uden for eller i stalden. Børge har meldt at han jævnligt vil komme og sove hos mig.

Vi skal ingen steder i ferien, for hver dag på gården er som ferie, dog skal vi til dyrskue, det er altid spændende hvor der er mange køer, tyre og kalve. Der er også altid et stort tivoli, hvor jeg især glæder mig til nogle ture i radiobilerne.

Og ikke at forglemme, der er meget markarbejde der skal udføres, men det foregår som en leg.

Vi sku altid bo på landet, hvem ku ønske andet.

1 Synes om

Så er sommerferien startet, mange skal på ferie et eller andet sted, men jeg skal holde sommerferie her hjemme på gården. Det glæder jeg mig meget til, vi skal f.eks. til dyrskue, hvor vi har en ko tilmeldt, vi har også en del markarbejde, der skal hakkes roer, det er jeg efterhånden blevet helt skrapt til.

Sidst i ferien skal vi have høstet alle vore kornmarker, vi har ude i laden en selvbinder stående som bliver spændt på traktoren. Jeg må godt køre traktoren på vore marker, kun når vi skal passere en vej må far eller karlene lige styre den.

Jamen der er meget at se frem til i sommerferien og jeg kan være med hele vejen.

Børge har også meldt at han gerne vil tilbringe nogle dage, men hans forældre er nu ikke så begejstret for at vi ikke har et toilet, så Børge skal skide i haven eller i stalden for nu er toilettet opfunden, så nu er det slut med at gøre sådan noget.

Men her på gården har vi overhovedet ingen planer om at installere et toilet, hvad skulle vi dog med det, vi klarer os udmærket med at gøre det i haven eller i stalden og er vi i marken gør vi det der.

Vores køkkenhave viser med al tydelighed at det gavner at gøde den. Vi dyrker alle slags grønsager, så vi har rigelig med fødevarer fra egen produktion.

Børge får nu alligevel lov til at besøge mig, men den første dag skal han ikke skide, for det har han gjort hjemmefra.

Næste morgen skal jeg som altid ud i haven for at skide, Børge følger efter. Vi sætter os et hyggeligt sted i haven, hvor solen lige skinner på os. Børge skal også skide, så vi får begge gjort det, han kan alligevel godt lide at sidde på hug og skide og nu højdepunktet, King kommer og spiser alle vore lorte, han kan åbenbart kun lide drenge lorte, for de voksnes lorte vil han overhovedet ikke have.

Vi går ind til mor, hun har gjort 2 baljer klar, så vi kan få et morgenbad, så er også klar til morgenmad som vi indtager i vores store køkken.

Børge synes nu er det lidt hyggeligt at sidde ude i haven sammen med mig, i stedet for på et lokum.

I dag skal vi i marken for at hakke roer, Børge følger nøje med i hvordan jeg klarer det, jeg forklarer ham at vi fjerner nogle af roerne for at de kan få plads til at vokse, ukrudtet skal naturligvis fjernes, jeg har efterhånden lært at kende forskel på roer og ukrudt.

Vi skal nu have en radrenser spændt på traktoren, jeg styrer sikkert traktoren, så radrenseren fjerner alt ukrudtet mellem rækkerne, Børge sidder sikkert på skærmen ved siden af mig og beundrer mine køreegenskaber.

Vi holder en pause, hvor vi kan få tisset, der foretrækker Børge at stå op, så er der sodavand, de er helt varme, men de slukker alligevel den værste tørst.

Så lige et par ture mere med radrenseren, så er det fyraften og vi kører hjem til aftensmaden.

Vi er alle sammen helt grå i ansigtet for al det støv der blev hvirvlet op under kørslen med traktoren, så vasker os lige i vores hoveder, så vi ligner os selv.

Vi smutter ud i haven for at tisse, Børge sætter sig også på hug for at holde mig med selskab.

Det er 2 trætte drenge der går i seng efter en travl dag på gården.

1 Synes om

Nu er vi nået til et af årets store oplevelser, nemlig dyrskue. I år er det særlig spændende for vi skal have en ko med, så må vi se om det giver medaljer.

Jeg starter som altid med at gå ud i haven, jeg er helt nøgen for rigtigt at kunne mærke solen på min krop, det kan man herude for der er ingen nysgerrige blikke, og det er også dejligt at kunne sidde på hug uden bukser der er i vejen.

Jeg kommer også i dag af med en del afføring og tis, for jeg har god tid til at klemme den sidste lort ud, en herlig fornemmelse, min blære og tarm er helt tom.

Jeg behøver næsten ikke fortælle, men King kom som altid og spiste det hele.

Nu er det dejligt at komme en tur i baljen inden morgenmaden samen med staldkarlene og far og mor.

Lige som vi er færdige med morgenmaden holder en kreaturvogn i gården, som skal hente koen, begge karle følger med i vognen, far, mor og mig følger efter på traktoren, vi kan ikke følge med, men finder hurtigt kreaturvognen, da vi ankommer til dyrskuet.

Koen bliver trukket hen til et stort telt, der er indrettet som båse til alle køerne.

Der er to timer til køerne skal en tur i ringen, så vi går en tur i tivoli, som er opstillet på pladsen og finder hurtigt radiobilerne, far og mig sidder i en vogn, karlene i en anden vogn, mor hepper fra Sidelinien, mens vi støder sammen med alle, det er altid sjovt.

Nu dagens højdepunkt, hvor køerne skal gå en runde i ringen, mens dommerne vurderer de forskellige køer. Der er mange pæne køer og også enkelte tyre, nu bliver det spændende. Det ender såmænd med at vores dejlige ko løber med ærespræmien, hurra råber vi alle i kor.

Nu er det tid til en tisser pause, jeg går ind i den lille skov, skovbunden er allerede helt opblødt af alt det tis, der er og man skal også passe på ikke at træde i en lort, for mange har skidt.

Jeg sætter mig som altid på hug for at tisse, straks er der flere der tilbyder papir, for de tror at jeg skal skide, men jeg takker pænt nej, for jeg skal kun tisse, der falder som altid nogle bemærkninger om at drenge står da op og tisser, jeg undlader at kommentere det.

Mens jeg sidder og tisser, er der mange mænd der står og tisser, jeg er bange for at de rammer mig, men heldigvis sker det ikke, jeg rejser mig, trækker stille og roligt bukserne op og går tilbage til de andre.

Det er meget passende, for kreaturvognen er ved at læsse vores ko på, karlene følger med og far, mor og mig indtager traktoren.

Vi når hjem næsten samtidigt og får koen læsset af.

Det har været en dejlig dag, ja, man sku altid bo på landet, hvem ku ønske andet.

1 Synes om

Det er sol, det er sommer, det er søndag. Det bliver en varm dag, de har lovet temperaturer på 25 til 30 grader i dag, derfor har vi besluttet at vi holder fri i dag, karlene gør selvfølgelig det de skal inden.

Jeg går som altid ud i haven uden tøj på for at tømme både blære og tarm, det går vældig godt når jeg sidder på hug, først tømmer jeg blæren og så kommer lortene i en lind strøm, så hunden kommer igen for sent, nu må han spise lortene med jord på, men det gør bestemt ikke noget.

Efter morgenmaden beslutter jeg mig for at tage til stranden, jeg tager et par friske nye hvide underbukser på, de blænder helt i solen. Nu da jeg er kommet i puberteten må jeg ikke længere bade nøgen.

Det gør nu heller ikke noget, jeg bader i underbukserne og lader solen tørre dem.

Jeg går de omkring 3 kilometer til stranden, der er allerede temmelig mange, jeg kan se at der er nogle både piger og drenge, der burde have tøj på, da de tydelig vis er i puberteten, men der ingen der blander sig.

Jeg beholder nu mine underbukser på.

Ude i vandet går jeg så langt ud at vandet når til brystet, der er kun små bølger, så det er lige til at holde ud, jeg kan ikke svømme så jeg må nøjes med at gå rundt i vandet, det har jeg det også godt med.

Jeg kan mærke at jeg skal tisse, men nej, jeg tisser ikke i vandet som nogle har for skik at gøre, men går pænt op af vandet og finder en busk hvor jeg kan sætte mig og tisse.

En stor dreng også iført underbukser dukker op.

Hej, skal du også lave lort?

Nej, jeg skal kun tisse, men jeg tisser nu bedst ved at sidde på hug, det er ikke kun piger der må sidde på hug, drenge må også.

Jeg sidder kun på hug når jeg skal lave lort og det skal jeg nu. Åh nej, jeg har ikke fået toiletpapir med.

Jeg kan se der ligger noget af en avis lige der ovre, det kan godt bruges, så får du måske tryksværte i underbukserne, men det er bedre end lort.

Godt, den henter jeg, åh, nu bliver det dejligt at få lavet lort.

Vi sidder ved siden af hinanden og nyder det, han får tømt tarmen og jeg blæren.

Jeg skal lige have trykket den sidste lort ud, så tørrer jeg mig med avispapiret, sådan, det virker.

Vi rejser os samtidigt og trækker underbukserne op.

Hvordan kan det være at dine underbukser er så hvide, det er mine da ikke.

Jo, det er fordi min mor vasker mine underbukser i kogende vand i lang tid og jeg får rene underbukser på hver morgen.

Det må jeg fortælle min mor, for det ser godt ud, de blænder helt i solskinnet.

Jeg går en tur ud i vandet igen, puha, der er flere der tisser i vandet, jeg siger ikke noget, men er glad for at jeg ikke skal have hovedet under vand.

Jeg går nu hjemad mens underbukserne bliver tørre.

En dejlig solskinsdag er til ende, jeg er også blevet godt solbrændt, så mor smører mig ind i creme over det hele, det køler dejligt.

1 Synes om

Et andet af højdepunkter på landet er når høsten skal bjerges. Vi har mange marker med korn, der er en mark med hvede, en med byg og 2 med rug. Vi har selv en selvbinder stående ude i laden. Jeg glæder mig meget til at få den spændt på traktoren og køre ud på kornmarkerne.

Mange vil sikkert spørge, hvordan fungerer en selvbinder.

En selvbinder er et landbrugsredskab, der skærer kornet af og binder det i neg, det afskårne korn føres op på et bord, stemmes op mod en pressefinger og derfra ind i apparat som binder det i neg.

Men der skal gå ca. 2 uger endnu inden kornet er modnet helt.

Det betyder ikke at vi skal kede os indtil da, nej der er en stor mark med roer der skal hakkes.

Der er heller ingen problemer med at komme på toilet, man trækker bare bukserne ned og sætter sig på hug der hvor man nu er og slutter så lige med at skovle noget jord på med støvlerne, sådan.

Jeg skal heller ikke lave lort, det har jeg som altid gjort om morgenen, men jeg sætter da mig og tisser flere gange hver dag, for vi har en del vand med i flasker som har en prop på, meget praktisk.

Staldkarlen må sætte sig hver dag, fordi de skal lave lort, men her er der ingen der er generte, for det er det naturligste i verden, vi skal alle lave lort hver dag.

Når 2 karle og far og mig så får vi hakket en del roer og jeg kører flere ture med radrenseren, så sådan en roemark er en fryd for øjet.

Jeg er efterhånden blevet helt god til at køre med traktoren, så nu glæder jeg mig til tiden hvor vi skal høste kornet med selvbinderen.

Far kobler selvbinderen på traktoren og kører den ud på marken, her skal vi passe på for selvbinderen fylder en del på vejen, så far kører forsigtigt hen på marken og holder nu ved siden af kornmarken som vi skal høste i dag.

Det passer lige med at jeg kører ved siden af kornmarken, for selvbinderen rager ind over det korn der skal høstes.

Hej, hvor det går, selvbinderen tager fat i kornet, klipper og et bundt neg bliver kastet ud til side, et fantastisk syn, sådan kører vi rundt om marken. Efterhånden skrumper den ind, til sidst er hele marken høstet. Nu ligger de bundne neg rundt på marken og skal blive liggende for at tørre.

Nu skal jeg også have tisset, det har jeg trængt til længe, men jeg kunne ikke nænne at stoppe traktoren, det var alt for spændende.

Vi parkerer selvbinderen så den er klar til næste mark i morgen.

1 Synes om

I dag skal vi have næste mark med korn, i går var det hvede, i dag skal vi høste byg.

Det starter ikke helt godt, jeg har tynd mave, jeg må derfor skynde mig ud i haven, heldigvis har jeg ikke underbukser på, for jeg klatter lidt inden jeg kan sætte mig på hug, så tynd mave har jeg aldrig oplevet før, normalt er lortene pølseformet, men i dag nærmest brunt vand, jeg behøver ikke at presse for det løber ud af sig selv.

Hunden kommer som sædvanlig, kan selvfølgelig ikke forstå det jeg serverer for den, han prøver alligevel at slubre det brune vand op.

Jeg kan mærke at den mavekneb jeg havde nu, er forsvundet og efterhånden holder det også op med at løbe, så jeg presser det sidste ud.

Nu er det dejligt at komme ind og få tørret bagdelen og komme i baljen.

Det hjalp at komme af med den tynde mave for nu er jeg sulten og spiser en stor portion havregrød og nogle stykker rugbrød.

Nu er jeg klar til at komme i marken.

Vi starter traktoren op og kører ud til selvbinderen og kobler den på, så er det bare at køre rundt om kornmarken helt til vi når til midten, så er den mark høstet og negene er bundet og kastet ud, nu skal de bare ligge der og tørre.

Jeg skal tisse og sætter mig lige ved traktoren, jeg kan mærke at jeg ikke er helt færdig med den tynde mave, jeg lader endnu en portion tynd mave komme ud, det er nemt når man alligevel sidder på hug, og toiletpapir har vi altid på traktoren.

Vi spiser den madpakke som mor har lavet til os alle, der er sodavand og kaffe til.

Vi starter så traktoren igen, jeg er snart mester i at styre traktoren, så da dagen er slut har vi høstet endnu en mark, det går nærmest strygende, vi har også været heldige med vejret, tørvejr hele tiden, for vi kan ikke høste i regnvejr.

Næste dag skal vi have høstet den sidste mark, jeg starter som sædvanlig med at sætte mig ud i haven for både at tisse og lave lort, heldigvis er lortene pølseformet, så er det lettere for hunden at same dem op.

Efter morgenmaden kører vi igen ud i marken for at høste rug, det er det sidste der skal høstes og vejret er perfekt, sol med skyer.

Vi når at blive færdige med høsten i dag, herligt.

Ude på marken ligger negene i bundter, de skal nu samles sammen og køres hen til opbevaring i en stor silo, sådan en har vi ikke på gården, det er kun de allerstørste gårde der har en.

Nu har vi kun roemarkerne tilbage, de skal først tages op om en måneds tid, så de skal hakkes i den tid.

Så venter vi bare på årets høstgilde henne i forsamlingshuset.

Igen noget at glæde sig til, man sku altid bo på landet, men kan ønske andet.

1 Synes om

Nu lakker sommerferien mod enden, det er den sidste uge. Vejret viser sig fra sin bedste side. Vi holder også en lille fridag på gården. Jeg vil bruge min fridag til en tur til stranden. Der er allerede 25 grader, så det er helt varmt at sidde i haven, jeg har ingen tøj på overhovedet, for her i haven gælder den regel ikke at børn der er, i puberteten skal have underbukser eller badebukser på. Jeg har slet ingen badebukser, så det bliver underbukser, det er der også mange andre piger og drenge der har.

Som sædvanlig snupper King da også lortene lige så snart jeg har presset dem ud.

Her kan jeg sidde lige så længe jeg vil, for der er ingen der venter på at komme på toilettet, for vi har toiletter over alt. Jeg nyder solen, der bager på min krop, der en behagelig kølig brise, så det er lige til at holde ud.

Da jeg kommer ind i baljen, er vandet også lidt køligere end det plejer, for mor har ventet længere på at jeg blev færdig i haven, det gør ikke noget i den varme.

Efter morgenmaden tager jeg et par blændende hvide underbukser på og tager til stranden.

Hold da op så mange mennesker der er, det er lige før at der er trængsel for at komme ud i vandet, jeg får mig lige klemt mig i vandet, som i den varme helt er varmt, men efterhånden som jeg kommer længere ud køles vandet, så nu er det dejligt.

Jeg går nogle ture frem og tilbage, lige til jeg kan mærke at jeg skal tisse, jeg tisser altså ikke vandet som mange gør, men går op i klitten for at sætte mig for at tisse, der kommer 2 piger, de sætter sig lige ved siden af mig.

Nå du skal nok skide.

Nej, jeg tisser kun lige som i gør, for drenge må også gerne sidde ned, selvom de kun skal tisse.

Drengene har ellers den fordel at de er udstyret med en tissemand.

Ja, den bruger jeg også til at styre hvor tisset skal lande.

Vi gør os færdige uden flere kommentarer.

Jeg trænger igen til at blive kølet af, så jeg går igen ud i vandet helt ud til vandet når skulderen og bølgerne slår ind over hovedet, det er dejligt at få håret gjort vådt, vandet har den rigtige temperatur så jeg bliver længe i vandet.

Så er det også dejligt at komme op igen, få tørret underbukserne, mens jeg går hjemad. De bliver hurtigt tørre og står stadig helt snehvide.

Da jeg kommer hjem, fortæller mor at nu kan man få underbukser i farver. Endelig, så er det slut med det begreb der hedder æggehvide og bremsestreger, for nu kan ingen se det.

Selv om jeg ikke har besvær med bremsestreger, da jeg altid får lavet lort om morgenen inden underbukserne, kommer på, men mor må da gerne købe nogle farvede underbukser, så er jeg da sikker på at jeg heller ikke får æggehvide i dem.

1 Synes om

Så starter vi efter skoleferien, det er mit sidste skoleår. Den første jeg møder er min gode ven Børge, han fortæller straks at han 2 gange i ferien har lavet lort i en skov. Fantastisk, Børge, som hadede at sidde på hug for at lave lort. Jeg tilbyder at han er mere end velkommen til at overnatte hos mig, for så får han lov til at sidde på hug for at lave lort.

For her på gården er der mulighed for det overalt, i stalden, på marken og i haven, vi aftaler at han følges med mig hjem i morgen.

Ellers er der almindelig snak om hvad vi har lavet i ferien, nogle har været ude at køre ture i Danmark eller Tyskland, så der er flere der kan fortælle om at lave lort i en skov.

Jeg fortæller om at vi har været til dyrskue, hvor en af vores køer fik flidspræmie, jeg har været ude at bade flere gange.

Helt underligt at det nu er sidste år jeg går i skole.

Mor har købt 5 par sorte underbukser til mig, endelig kom de, dem har vi ventet længe efter, nu er det slut med at se om nogen har beskidte underbukser på. Jeg er spændt på at se hvor mange der har fået dem, det kan vi få at se i morgen, for der skal vi have gymnastik.

I dag skal vi have både dansk og regning, mine yndlingsfag og det går stadig godt for mig i begge fag.

Vi har fået vandskyldende toiletter, jeg har ikke prøvet dem endnu, det haster slet ikke. Problemet med dem at de tit stopper til, fordi nogen har brugt for meget papir eller deres lorte er for store.

Det giver ekstra kødannelse når det sker og det er næsten hver dag. Det er godt at jeg har fået lavet lort hver morgen, så de problemer er jeg dejlig fri for.

Næste dag bliver det spændende at se hvor mange der har sorte underbukser på, det har over halvdelen, Børge har stadig hvide underbukser på.

Efter skoletid følges Børge og mig hjem til mig og det varer heller ikke længe før Børge skal lave lort.

Du kan selv vælge, i stalden, på marken eller i haven.

I dag vælger jeg i haven. Vi følges ad for jeg trænger til at tisse. Jeg sidder som altid på hug, fordelen er at hvis man er i tvivl om man skal lave lort eller bare tisse, så sidder men i den rigtige stilling til begge dele.

Jeg er ikke i tvivl, jeg har trængt til at lave lort længe.

Vi sidder ved siden af hinanden, Børge sidder smukt på hug, tænk sig at for ikke så længe siden var det noget jeg hadede.

Jeg rækker toiletrullen til Børge, så han kan få tørret numsen bagefter.

Hvor er i heldige at i har toiletter over det hele, man kan altid komme til at tisse eller lave lort, uanset hvor man befinder sig.

Inden vi skal sove, går vi en tur ud i haven for at tisse og for at holde mig med selskab sætter Børge sig også på hug.

1 Synes om

Næste morgen vågner Børge og mig i mit værelse. Vi trænger begge til at lave lort, uden bukser på går vi ud i haven og finder et godt sted hvor vi kan sætte os. Børge er helt imponeret over den frihed vi har her på gården. Vi kan rende rundt overalt uden tøj på og vi kan tisse og lave lort, hvor vi ønsker.

Hunden King kommer som altid farende, ser lidt forvirret ud, nu sidder der 2 drenge og serverer lorte til den, ingen problem, den spiser alle de lorte vi serverer for den. Den kan altså bedst lide drenge lorte, for de voksnes vil den overhovedet ikke spise.

Vi går ind og får tørret vores numser, inde vi stiger ned i de 2 baljer mor har gjort klar til os.

Børge er ret imponeret over at vi har sådan en balje, for hjemme hos ham har de kun en kold bruser.

Vi får tøj på, så er der morgenmad, derefter går vi hen på skolen, hvor vi skal have gymnastik, hvor vi ser at nu har alle fået kønsbehåring, dejligt. Jeg tænker stille for mig selv, hvilken gavn har man af kønsbehåring?

De sidste år har det været et stort problem for de mange der var lidt sent på det, jeg synes nu det er mest vigtigt at tissemanden er blevet stor og kan bruges til mere end at tisse, nemlig at producere sperm til de børn vi skal have, som skal føre det hele videre når vi ikke kan mere.

Det næste vi oplever, at flere har fået farvede underbukser, for der er er kommet flere farver til, det er ikke en dag for tidligt, for hidtil har vi levet med den skræk at der er æggehvide eller bremsestreger i dem. Nu ses det ikke mere, slut med alle drillerier.

Efter skoletid er der flere drenge der gerne vil med hjem på gården for at opleve hvordan vi gør, når vi skal på toilet, for her er ingen toiletter som enten er optaget eller er blevet tilstoppet.

Nogle af de drenge der skal lave lort, vælger at tage ud på en mark, hvor der er frit udsyn fra alle sider. De synes at det er utrolig spændende om nogen kikker mens de sætter sig for at lave lort, men der er ingen der kikker, for herude på landet er det den naturligste ting.

Det skal man da lige vænne sig til når man er vant til at låse døren når man er på toilettet.

Alle drenge synes det har været en sjov dag på gården uanset om man skulle lave lort eller ej.

Da drenge er smuttet, tænker jeg lidt over at der ikke er andre der beretter om det daglige emne vi alle skal hver dag, nemlig at tisse og skide, det er nærmest tys tys.

Men nu har næste 7000 læst mine opslag om det der har optaget meget af mit liv i 50’erne.

Nu bor jeg på den gård som min far arvede efter farmor da hun døde og vi har ikke tænkt os at installere toiletter på gården for vi klarer os udmærket med haven, stalden eller marken.

1 Synes om

Vi er nu nået til efterårsferien eller kartoffelferie, som vi kalder det. Navnet skyldes nok at det er fordi vi børn skulle hjælpe med at tage kartofler op.

Det skal vi også her hos os og vi har også en stor mark med roer, så jeg kommer bestemt ikke til at kede mig.

Jeg starter traktoren, far spænder en vogn på, karlene hopper op i vognen, det er så heldigt at den mark vi starter på, ligger på den her siden af vejen, så jeg må kører hele vejen, ja, øvelse gør mester, jeg er efterhånden blevet helt god til at køre den.

Vi kører ud på marken og samler kartofler, de er efterhånden blevet store, så de fylder godt i vognen, vi bruger en greb, så jorden kan falde igennem, på spidsen er der en metalklump, så man ikke risikerer at stikke i kartoflerne.

Jeg kører tilbage til gården for at tømme indholdet over i en kule som så bliver dækket med jord, så ligger kartoflerne lunt og godt der.

Vi holder pause, så vi kan få lidt at spise og drikke, karlene skal begge skide, så de sætter sig ud i haven, jeg sætter mig ved siden af og tisser for jeg fik skidt i morges som altid.

Her er ikke noget med at vente udenfor, nej her kan alle komme til samtidigt.

Vi kører igen ud på marken og henter endnu et læs kartofler, så er det også blevet fyraften, da vi kommer hjem, står min gode ven Børge og venter for han skal sover hos mig i nat, så han kan komme med ud på marken i morgen efter de sidste kartofler.

Børge glæder sig til i morgen, dels til at komme ud at køre med mig som chauffør på traktoren, dels til at vi skal ud i haven for at få tisset og lavet pølser.

Næste morgen vågner vi ret tidlig, det er blevet lyst, så vi går ud i haven uden underbukser for så er det nemmere at lave lort.

Vi sætter os begge på hug, Børge er spændt på om han kan lave lort. Hunden er på plads og venter på at en af os leverer lorte til den, det blev mig der leverer, Børge presser og presser, men nej, det lykkes ikke.

Bare rolig du får flere chancer i løbet af dagen for vi skal ud for at hente de sidste kartofler.

Efter morgenmaden går vi alle ud til traktoren, Børge, far og de 2 staldkarle sætter sig op i vognen, jeg starter, vi kører ud i marken, vi har heldigvis en ekstra greb med så Børge også kan prøve at samle kartofler, det går helt fint.

Nu skal Børge pludselig lave lort, ingen problem han sætter sig hvor vi er, jeg sætter mig ved siden af, selv om jeg kun skal tisse. Far kommer med toiletrullen, så Børge kan få sig tørret, Jeg bruger lige greben til at smide jord på det hele.

Så Børge så har du medvirket til at gøde jorden, for her gavner det, i stedet for at skylle det ud i toilettet.

Vi kører hjem med sidste læs kartofler, får læsset vognen.

Så er det tid at sige farvel og på gensyn til Børge, han glæder sig allerede til næste gang.

1 Synes om

Uha, hvor tiden dog flyver afsted her på gården, vi har da heldigvis nået at få alle roerne ind fra marken, så de ligger lunt og godt i en roekule.

Nu falder julesneen også, og dækker alle markerne, hyggeligt at se på. Gården ligner da også et julekort med sne på taget.

Køerne står i stalden hele tiden nu, for de kan jo ikke spise græs, når der ligger sne. Der er helt lunt i stalden for køerne afgiver meget varme.

Det er også i stalden vi alle får tisset og lavet lort, det hører med til hyggen, vi skal bare passe på at holde øje med om en af køerne løfter halen, for så kommer der en masse tis og lort væltende ud, så må vi humme os lidt, for en ko tænker ikke på om vi sidder og skider imens.

I skolen har vi sidste skoledag inden juleferien, det foregår på helt traditionelt vis med hygge i klassen. På et tidspunkt skal vi over i kirken for at synge de velkendte julesalmer og høre juleevangeliet.

Vi ønsker hinanden glædelig jul og går hjem til juleferien.

I eftermiddag skal vi ud i skoven for at hente vores juletræ, vi finder hurtigt et flot træ som passer i højden i vores stue.

Vi kører hjem med det, far finder foden, som træet skal stå i, så bliver det båret ind i stuen. Det passer perfekt i højden, der er lige plads til stjernen i toppen.

Vi hjælpes alle med at pynte træet med den gamle julepynt, som er blevet brugt til mange jul, men det er lige flot hver gang.

Den store dag oprinder, jeg starter traditionen tro ude i stalden med at få lavet lort og tisse, det er dejligt varmt i stalden, køerne varmer op.

Mens jeg sidder og laver lort, skal en af køerne også lave et eller andet, så jeg skynder mig at flytte mig, godt jeg gjorde det for koen sender en kaskade af tis lige der hvor jeg har siddet.

Vi samles til et hyggeligt morgenbord med far, mor og 2 karle. Vi aftaler at vi skal over i kirken, en dejlig tradition, vi synger mange julesalmer og hører om Jesus fødsel, han blev født i en stald for der var ikke plads på herberget.

Endelig bliver det juleaften, vi samles for at spise flæskesteg og andesteg med rødkål og naturligvis risalamande.

Så er der julegaver, jeg får efter eget ønske underbukser i mange forskellige farver. Nu er der ikke gylp i underbukser mere, men det gør ingen forskel for mig, jeg sidder stadig på hug også for at tisse.

Karlene får arbejdsbukser, det har de jo altid brug for her på gården.

Vi danser om juletræet som vi alle har været med til at hente hjem og pynte, kun lysene p træet lyser op og giver et dejligt varmt skær.

Vi hygger os herefter med kaffe og slik og brune kager, så er vi også alle trætte.

1 Synes om

Så er vi nået til årets sidste dag, og i år har vi fået en gæst, nemlig Børge, for han kan bestemt ikke lide alle de høje brag når kineserne bliver skudt af, det kan jeg for øvrigt heller ikke. Det er vi fri for her ude på landet, for her er alle gårde blevet enige om at det er forbudt at skyde det stads af, mest af hensyn til dyrene, de kan heller ikke.

Børge har indtil nu ikke brudt sig om at besøge mig, fordi vi ikke har et toilet, så her skal vi sidde på hug når vi skal lave lort og det kunne Børge ikke lide. Men nu elsker han vores primitive toilet forhold. Det får han lov til nu, for han skal lave lort, han vælger som alle vi andre at sidde i stalden, for her er dejligt varmt.

Jeg sætter mig ved siden af ham for at gøre ham selskab, for jeg tisser altid i hugsiddende, lige som pigerne.

Børge får lavet mange lorte, man skulle tro at han har holdt sig i flere dage, men han siger at han fik lavet lort i går.
Vi tænder for radioen for at høre kongens nytårs tale, han slutter med at sige Gud bevare Danmark.

Nu er vi også klar til at spise, vi skal have flæskesteg og andesteg, alt sammen leveret her fra gården.

Vi slutter traditionen tro med risalamande, nu er vi også så mætte at livremmen må spændes ud.

Nu går vi alle ud i stalden for at snakke med køerne, det er meget vigtigt, siger far, for så giver de mere mælk.

Køerne lytter til v og de nyder når vores snak, for de vender alle deres hoveder over mod os
og de nyder når vi klør dem mellem hornene.,
Vi trænger alle til at tisse, ingen problem, her kan alle tisse samtidigt, karlene og far står op, mens mor og Børge og mig sidder ned.
Vi går ind i stuen for at høre rådhusuret slå 12 slag, så er det nytår, vi skåler i champagne, Børge og mig får også en smule i vores glas.
Vi ønsker hinanden et godt nytår.
Børge og mig slutter med at gå ud i stalden for at tisse og Børge sidder også på hug, lige som mig, han synes nu også at sidde på hug er dejligt, selv om man kun skal tisse.

1 Synes om

Næste morgen går Børge og jeg ud i stalden, karlene er i gang med malkningen, dejligt for når køerne er malket, ligger de sig ned, så risikere vi ikke at få lort og tis ned over os, mens vi sidder og laver lort.

Jeg skal som altid her om morgenen lave lort, Børge kan også mærke at han skal, så vi sætter os på hug, hunden King kommer, han er helt vild i varmen for nu sidder der hele 2 og laver lort til den, hold da op, vi skal virkelig lave mange lorte, King kan næsten ikke følge med.

Børge er ret imponeret over at vi sådan kan sidde her flere ad gangen og tisse eller lave lort, for hjemme kan kun en være på toilet, så skal døren være låst, men her er der ingen der generte over at sidde sammen og lave lort. Vi kan spise sammen, men ikke skide sammen, det er da mærkeligt.

Børge har også, som mig, fundet ud af at den bedste stilling, både når man skal tisse eller lave lort er at sidde på hug, nu vil han sidde ned og tisse derhjemme, det vil glæde hans mor, for så strinter han ikke over hele toilettet.

Børge vil gerne blive en dag mere her hos os, for vi skal først i skole igen om nogle dage.

I dag vil vi hen på marken for at kælke, vi er så heldige at en af markerne har en bakke, så der kan vi få fart på, solen skinner, men på grund af den hårde frost, smelter sneen ikke.

Vi skal begge tisse og trækker flere lag bukser ned, dem kan vi faktisk sidde på, mens vi tisser, vi kan godt mærke kulden på tissemanden, det varme tis laver et stort hul under os, vi bliver hurtig færdig, for det er koldt.

Da vi kommer hjem, tager vi afsked med Børge for denne gang, det har været en stor oplevelse for ham at anvende vores primitive toiletter, han fandt også ud af at det er gavnligt at sidde på hug, både for at lave lort, men også for at tisse, så vi er enige om at det ikke kun er pigerne der må sidde på hug for at tisse, så det vil jeg fortsætte med så længe jeg lever.

1 Synes om

Efterhånden får flere og flere installeret vandskyldende toiletter og afskaffer deres das.

Ja, man skal da lige vænne sig til nye tider, her på gården ligger det ikke lige for at det sker, min far siger at det ikke bliver i hans levetid og jeg er ret sikker på at det heller ikke bliver i min. Vi stortrives faktisk med det. Vi genbruger jo alt hvad der kommer ud af køerne, så hvorfor skulle man ikke også genbruge menneskers efterladenskaber.

Vi kan se hvordan vores køkkenhave bugner af bær og frugter, fordi vi gør vores toilette der og markerne giver stor høst fordi køernes lander der.

Vi snakker også tit om at det at skide og tisse ikke er noget man skriver om, det er nærmest tys tys, men her på gården er vi meget åbent om det, det er jo en del af livet, vi spiser og drikker og noget af det skal jo ud igen.

Min gode ven Børge har overnattet flere gange hos mig og han nyder nu de frie toiletforhold vi har her.

I skolen snakker vi en del om det, flere har vist interesse for at komme ud til os og prøve det.

Allerede efter skoletid er der et par stykker der gerne vil med mig hjem og prøve.

De følger med ud i stalden, jeg viser dem hvor de skal sidde, jeg sætter mig først på hug, så følger de efter

De skal lige vænne sig til at her sidder vi helt åbne, for her er ingen generte. Vi sidder bag nogle køer, som ligger ned, så risikerer vi ikke at de pludselig skal skide eller tisse.

Det gik jo fint, de fik begge lavet lort, jeg giver dem toiletrullen, de ser begge meget lettede ud.

Så er der også snakken om de hvide underbukser, indtil nu har der ikke været andre farver, hvide underbukser har for mange været frygtelig, alt, simpelthen alt ses på dem, bare en dråbe tis og der er en gul plet og har man ikke tørret sig ordentligt bagi, så er der tydelige bremsestreger.

Jeg har heldigvis ikke haft de store problemer med dem, for jeg fik altid lavet lort om morgenen før jeg kom i bad, så jeg skulle kun passe på at der ikke kom tis i dem.

I dag er det problem heldigvis afskaffet, for nu er der kommet sorte underbukser, der ses ingenting, så i dag går vi alle i sorte underbukser, man skal alligevel sørge for ikke at gå med dem i for mange dage, for ellers kommer de til at lugte.

En anden ting som der også snakkes om, er hvor gavnligt det er at sidde på hug, både for at tisse og lave lort. Det forskes der en del i, især nu hvor næsten ingen sidder på hug mere, vi her på gården glæder os til at læse rapporten, vi er ret sikker på at det er sundt at sidde på hug, for her har ingen problemer med maven.

2 Synes om

Der er mange der undrer sig over hvorfor jeg i en alder af 14 år sidder på hug, selv om jeg kun skal tisse, selv små drenge lærer tidligt kunsten at stå op.

Grunden er at jeg i de første 7 år ikke kunne styre at sige til når jeg skulle lave pølser eller tisse, derfor gik jeg med ble altid. Selv i første klasse i skolen havde jeg ble på, men det medførte aldrig drillerier fra lærere eller elever, man accepterede det simpelthen at sådan var det bare.

I sommerferien var jeg på ferie hos min farmor på en gård. Hun havde en plan med hvordan jeg kunne smide bleen. Stille og roligt forklarede hun mig at lige så snart jeg kunne mærke at jeg skulle lave pølser eller tisse skulle jeg gå ud i haven og sætte mig på hug. Hun lærte mig hvordan man sidder på hug.

Hun tog bleen af mig, så jeg rendte rundt med numsen bar, tænk sig hun var ikke bange for at jeg skulle lave noget inde i huset.

Pludselig fornemmede jeg at der var noget der ville ud. Jeg gjorde straks det, farmor havde sagt, jeg gik ud i haven, satte mig på hug, der kom både pølser og tis ud. Pavestolt gik jeg ind til farmor, hun kom med ud i haven for at se resultatet. Sammen glædede vi os over at det lykkedes første gang.

Lidt senere mærkede jeg igen en trang, ud i haven og sætte mig på hug, denne gang skulle jeg kun tisse

Om aftenen inden jeg skulle i seng skulle jeg gå ud i haven og sætte mig på hug, jeg fik tisset, så ind i seng uden ble, farmor havde lagt plastik under lagenet, hvis uheldet var ude.

Næste morgen var vi begge spændte, tænk sig, sengen var tør, men jeg kunne mærke at jeg skulle tisse, hurtigt ud i haven og få tisset, jamen det kørte for mig. Farmor sagde, at sådan lærte hendes søn det engang, altså min far.

I de følgende dage var der ingen uheld, jeg styrede bare det der.

Derfor sidder jeg altid på hug også 7 år senere både for at tisse eller lave pølser, jeg tror aldrig at jeg kommer til at stå op for at tisse, jeg har prøvet et par gange men nej, det blev aldrig mig.

Vores læge har rost mig meget for at jeg gør det, for det er og bliver den bedste måde både at tisse på og lave stort.

Mine skolekammerater står nærmest i kø for at få lov til at komme ud til os for at opleve de frie toiletforhold vi har, og hver eneste der laver lort her, vil opdage at det gavner, det gøder jorden lige meget hvor du gør det, i haven, på marken eller i stalden.

1 Synes om

Nu er der ved at komme flere biler på vejene her i slutningen af 50’erne, derfor har man besluttet at der skal laves flere vigepladser langs med skovene. Det gælder også landevejen der løber forbi vores skov, den skov vi har hentet mange juletræer.

Parkeringsmuligheden ved vores skov er en af de første der bliver lavet, der mangler kun at blive lagt asfalt på, så er den klar til brug.

Disse muligheder for at gøre holdt under bilturen er først og fremmest for at folk kan få et lille hvil, men også for at de kan få mulighed for at bimmelim eller bummelum.

Jeg står ude ved vejen den dag vigepladsen er klar, det er søndag, så det varer ikke længe før flere biler holder ind, jeg går straks ind i skoven ligesom de andre og hiver bukserne ned og sætter mig på hug, jeg skal kun bimmelim og venter at en eller anden dukker op, jo, nu kommer der en dame, da hun opdager mig, siger hun davs med dig, løfter op i kjolen, ned med trusserne og sætter sig og tisser, hun tisser så meget at der løber en hel å af tis over mod mig.

Hun spørger pænt om jeg har papir, jeg viser at det ar jeg. Endelig holder hun op med at tisse, så smutter hun igen.

Straks dukker der en far op med en omkring 5-årig dreng, han får besked på at tage alle bukser af, hvilket han gør ret hurtigt og sætter sig på hug og tisser og efter 1 minut laver han lort, faren plukker nogle blade af et træ.

Jeg sidder stadig på hug med bukserne nede, så jeg tilbyder ham toiletpapir, som jeg jo altid har i lommen. Han takker for hjælpen og tørrer drengen.

Jeg trækker nu også mine bukser op, for nu er der ikke flere der skal bimmelim eller bummelum. Jeg går hjem, det skal jeg da prøve igen en anden dag.

Det bliver spændende at se hvor mange der fremover vil bruge vores skov til både stort og småt.

1 Synes om

Nu er der mange der har fået installeret toilet med vandskyld, i min klasse er det kun os der mangler og som tidligere nævnt bliver det ikke i hverken mine forældres eller i min tid.

Interessen for at benytte vores toilet eller rettere vores toiletter er da også temmelig stor, næsten hver dag er der en, der gerne vil med mig hjem for at lave lort. Indtil nu har det kun været drenge, men nu har piger også meldt sig.

Hvorfor ikke, uanset om man er pige eller dreng er det noget vi alle skal hver dag og skal man lave lort skal vi alle sidde på hug, de fleste drenge står op og tisser, men ikke mig.

Det er vidt forskelligt hvor børnene vælger at lave lort, de fleste vælger stalden, for der er altid tørvejr og lunt, nogle vælger haven og nogle ude på marken. En af drengene vil gerne prøve skoven, selv om der et stykke vej.

Da han kommer tilbage, melder han at det var han ikke ene om, en lastbilchauffør have gjort holdt for at tisse, han stod næsten ved siden af mig da jeg sad og lavede lort, han gik igen uden at sige noget.

Vores skov består næsten kun af nåletræer, blandt dem juletræer, som vi jo har stor glæde af hvert år ved juletid, da vores juletræ er hentet her.

Det er måske nok af den grund vores skov bliver brugt til bimmelim eller bummelum, fordi her kan man sidde ret skjult hele året, da nåletræer ikke taber nålene, som løvtræer gør med bladene.

Nu kan vi også se at de lorte folk har lagt i skoven hurtigt formulder, så vi risikerer ikke at den bliver overskidt. Vi bruger den ikke selv til det formål, da vi har rigelige muligheder i haven eller stalden.

Men vi kan se at al køernes og vi menneskers efterladenskaber gavner jorden, for indholdet af møddingen bliver kørt ud på markerne og jeg sørger for at haven bliver gødet hver morgen.

Jeg har lært i skolen at vi har et vand kredsløb, så når det regner, fordamper vandet og danner skyer, som så igen giver regn.

Så på samme måde er der også et kredsløb når vores afføring bliver genbrugt. Det giver større vækstbetingelser for vores kartofler, roer og korn, som bliver spist og resten kommer igen ud på jorden.

Hvor affaldet fra toiletskyld havner, det ved jeg ikke.

1 Synes om

Den lille vigeplads ved vores skov bliver flittigt brugt, nogle trænger bare til et lille hvil, nogle skal have en smøg, men der er også nogen der skal bimmelim eller bummelum. Vi har snakket om at vi ikke skal stå og lure når nogle skal et eller andet.

Vi skal derimod gøre det selv, ved at trække bukserne ned og sætte os på hug, uanset om vi skal noget eller ej.

Folk der kommer kørende ved jo ikke at det er vores skov, derfor blander vi os med dem.

Nu er det jo heller hver dag jeg har tid til at komme i skoven, jeg har jo min skole at passe med de mange lektier.

Så skal jeg naturligvis deltage i arbejdet som landmand, det er meget vigtigt, da jeg skal arve gården en gang.

Hele året er der mange gøremål på en gård, kun om vinteren er der lidt mere stille.

Jeg er også blevet ret god til at køre traktoren, både med plov og selvbinder.

Derfor har jeg bestemt at det kun er en dag om ugen at jeg har kammerater med hjem for at komme på toilet på den gamle måde, hvilken dag afhænger lidt af hvad arbejde der skal udføres på gården.

I denne uge bliver det lørdag efter skoletid at 2 drenge gerne vil med hjem, den ene er Børge, som overnatter en nat, jeg har jo 2 senge på mit værelse. Det sjove ved Børge er at før i tiden ville han under ingen omstændigheder sidde på hug, men nu er han nærmest helt vild med det.

Efter skoletid følger drengene med mig hjem, vi går med det samme op i skoven for de skal begge lave lort, de kan godt holde sig til vi når derop.

Der myldrer med drenge i grønne uniformer, Børge ved at de er F.D.F. er, han kender en af dem.

Vi ser nu noget der aldrig endnu er sket i vores skov, de har spader med som de bruger til at grave huller til dem der skal lave lort og det er der 6 stykker der skal, Børge låner en spade så vi også kan få gravet huller til os 3

Nu sidder vi 9 drenge og laver lort, det er da lidt hyggeligt, toiletruller går på omgang, så vi alle kan får tørret bagefter.

Så smutter de igen og vi går hjemad efter en stor oplevelse i skoven.

1 Synes om

Nu er vi nået til den tid hvor jeg er færdig med skolen. Vi mødes alle i gymnastiksalen hvor skoleinspektøren holder en afskedstale for os.

Nogle er kede af at skulle forlade skolen og alle kammeraterne, for mit vedkommende er det næsten en befrielse at sige farvel til skolen, for jeg havde næsten ikke tid til at gå i skole, for jeg er jo begyndt som landmand.

Jeg har lavet en aftale med Børge at han må komme og besøge mig så tit han vil, så det kammeratskab bliver vedligeholdt. Han ser frem til at benytte vores toiletter.

Vi sluttede i skolen til april og det er lige mens der er en del arbejde i marken, så det er heldigt for mig for nu går hele dagen med arbejdet.

En gang imellem er jeg lige forbi vores skov for at se om der er gæster der har holdt ind på vigepladsen. Jeg kan se at der er flere der har lavet bummelum, der ligger flere portioner, jeg lægger især mærke til de små pølser, for det minder mig om den gang mine pølser havde den størrelse.

Nu sker der noget 2 drenge stiller cyklerne, de er omkring min alder, men jeg kender dem ikke, de stiller sig imod hinanden, trækker bukserne ned, tager fat i hinandens hænder og sætter sig på hug, de har ikke opdaget mig, jeg har selvfølgelig også sat mig på hug, jeg skal kun tisse.

Da de begge er færdige med at lave lort, vender de røven imod hinanden og tørrer hinandens røv, det har jeg aldrig oplevet eller set før.

De samler bukserne op og cykler videre.

Det må Børge og mig prøve næste gang han besøger mig.

Der er i dag en artikel i Jyllands Posten om at det kan passe at kroppen har et 24 timers værk, så man kan tømme sin tarm på et bestemt tidspunkt af dagen. Der er ikke mange der mener at det er tilfældet.

Jeg kan bevise det, for hver eneste morgen lige når jeg er vågnet, skal jeg have min tarm tømt, det foregår som tidligere nævnt udenfor i haven, på marken eller i skoven og det er altid i hugsiddende stilling, jeg har aldrig siddet på et toilet. Jeg sidder også på hug, når jeg tisser, jeg har prøvet at stå op, men så føler jeg ikke at jeg får tisset ordentligt.

Om vinteren foregår det bag ved køerne i stalden, det gælder hele familien og karlene.

1 Synes om