Urin og afføringsinkontinent

I dag skal vi til begravelse, farmor skal begraves og ligge ved siden af farfar, som døde for mange år siden.

Vi starter lige efter at vi har spist morgenmad og ca. halvvejs gør vi holdt ved en lille skov for at tisse, jeg kan godt gøre det stående, men i dag sidder jeg ned ligesom mor.

Vi fortsætter op til gården, som nu er vores gård, fordi far har arvet den efter farmor. De to staldkarle har lavet kaffe, det er dejligt efter den lange køretur.

Der er lidt tid til vi skal være ved kirken, så vi går en tur rundt på gården, den ligner sig selv fra den gang far var dreng, dog er der kommet malkemaskiner, så man ikke længere skal bruge hånden til det.

Vi ser også mit værelse, det har været brugt som gæsteværelse indtil nu, men nu er det mit værelse, der er endda to senge derinde, så kan Oluf sove i den anden, når han kommer og besøger mig.

Møblerne i stuen er meget gamle, men velholdt, så far og mor beslutter at vi beholder dem og smider vores egne ud, så er vi fri for at flytte dem med herop.

Køkkenet er udstyret med et stort komfur med hele fem kogesteder, der er ringe som man lægger på komfuret alt efter hvor store gryderne og kedlerne er.

I bryggerset er der en stor gruekedel, så mor kan vaske tøjet fra os alle fem, der er også en balje, så jeg kan få et varmt bad, ligesom nede ved Oluf.

Toilettet er i stalden bag ved køerne eller ude i den store have, det glæder jeg mig til, far og mor har da heller ikke noget imod at benytte de steder, nok mest stalden.

Nu skal vi over i kirken, der er ikke andre end os og selvfølgelig en præst og en organist, præsten siger nogle pæne od om farmor, vi græder alle tre. Vi slutter med at synge en salme, så skal kisten bæres ud, der kommer fem mænd hen, far er den sjette.

Nu går vi med kisten, mor og mig går lige efter og staldkarlene kommer efter. Vi standser ved graven hvor farfar liger, der er i forvejen gravet et hul ved siden af farfar, der skal farmor ligge.

Efter begravelsen tager vi alle tilbage til gården, præsten, som har kendt både farfar og farmor er også inviteret, det var også ham der begravede farfar.

Han er glad for at sønnen, altså min far, har arvet gården og skal drive den videre, den skal drives videre i samme ånd som forældrene.

Inden vi kører hjem, skal vi spise. Mor laver maden, stegt flæsk i persillesovs, hun har lavet så meget at staldkarlene får resterne til i morgen.

Vi snakker med staldkarlene og bliver enige om at vi flytter herop næste lørdag, det ser de frem til, så har vi da en madmor på gården.

Hunden King ser nok også frem til at få serveret pølser hver morgen af mig. Jeg går med den ene karl over i stalden, for han skal lave pølser, King følger med, den tror det er mig der skal, nej, du må vente en uge.

Karlen får lavet pølser, ganske rigtigt, King vil overhovedet ikke have hans pølser. Jeg sætter mig på hug, men jeg kan kun tisse, King ser ud som han er skuffet. Far og mor kommer også for at få tisset af inden vi for sidste gang kører derfra.

Om aftenen kan jeg næsten ikke falde i søvn, sådan som jeg glæder mig til næste lørdag.

2 Synes om

Næste morgen starter jeg med som sædvanlig med at sætte mig bag ved dasset for at lave pølser. Tænk sig på lørdag er det sidste gang jeg sidder her, det bliver bare så godt. Jeg pakker mine pølser og toiletpapiret sammen og smider det i dasset.

Ind til morgenmad, så i skole, jeg glæder mig til at fortælle dem alle sammen at jeg flytter på lørdag, så fredag er den sidste skoledag sammen med jer.

Jeg snakker selvfølgelig med min allerbedste ven Oluf om fremtiden. Jeg fortæller ham at jeg får mit eget værelse på gården og der er to senge, så du kan komme op til mig og sove. Vi har også en stor have, hvor vi kan sidde og lave pølser, ligesom hjemme ved jer. Hvis vejret er dårligt, kan vi sidde i stalden bag ved køerne.

Det glæder jeg mig til, kan jeg tage toget?

Ja, jeg skal nok hente dig på stationen, der er tre kilometer at gå.

Du kommer vel også herned og besøger mig?

Ja, det kan du tro at jeg gør, dejligt at vi kan blive ved med at komme sammen, selv om jeg flytter.

I klassen bliver der selvfølgelig snak om min forestående flytning, bortset fra Oluf har jeg ingen problemer med at sige farvel til skolen.

Dansk og regnelærerne kommer til at mangle mine gode resultater, men så får andre chancen.

Jeg er heller ikke ked af at tage afsked med toiletterne, selv om de er moderne med vandskyld, jeg klarer mig fint med at sidde på hug og de kloge læger siger jo også at det er og bliver den bedste stilling at lave pølser.

Min far er stoppet på arbejdet, så han har en aftale med en vognmand, som kører alle vores gamle møbler på lossepladsen, så på lørdag er der kun tøj vi skal have med derop.

Nu kan det kun gå for langsomt med at blive lørdag, så vi for sidste gang skal køre op til gården.

Jeg skal lære at køre vores Ferguson traktor, jeg må godt køre den på marken, jeg skal lære mange nye ting, min far er jo udlært landmand og vi har også stadig 2 staldkarle, som har boet på gården i mange år.

Nu når vi til fredag, min sidste dag på skolen, alle kammeraterne sige pænt farvel, også dem som jeg ellers ikke har snakket så meget med, og lærerne siger alle nogle pæne ord, de kommer til at savne mig. Det er da en dejlig melding.

Men alt i alt er jeg nu glad for at vi skal flytte, godt nok kender jeg ikke de nye skolekammerater og lærer endnu, men jeg er sikker på at det bliver godt.

Jeg kan næsten ikke falde i søvn den aften, for i morgen er det slut her. Nye eventyr står for døren.

1 Synes om

Så er det lørdag, vi skal flytte, vi har sovet på madrasser, da alle sengene er smidt ud, far har også fået smidt alle møblerne ud i ugens løb, så nu er der kun køkkenting tilbage.

Jeg får avisen fra i går og går om bag dasset, for allersidste gang breder jeg avisen ud på jorden, sætter mig på hug, får lavet pølser, hvor er det dejligt, hver dag at få det gjort om morgenen, det er noget jeg har vænnet maven til og det lykkes hver eneste morgen, dejligt ikke at skulle tænke på det resten af dagen

Dejligt, at jeg ikke skal sidde her mere, for det kan ses fra gaden, mærkeligt nok er der ingen der har sagt noget til det, de har nok tænkt, den stakkels dreng har ikke andre muligheder.

Folk skal ikke have ondt af mig, jeg nyder det, nu siger nogen at jeg er lidt mærkelig, for det kan da ikke passe at man nyder at sidde på hug for at lave pølser. Jeg er fuldstændig lige glad med hvad folk tænker, hovedsagen er at jeg nyder det og jeg har kloge lægers ord for at det er den allerbedste måde at lave pølser på.

Jeg gør mig færdig og går op til far og mor, vi spiser den sidste morgenmad her på stedet.

Straks derefter pakker far og mor de sidste ting sammen og kommer det i bagagerummet og lidt på bagsædet, så jeg lige kan være der.

Far dytter da vi kører, men ingen ser os køre.

Vi kører mod det jeg vil kalde paradiset, en dejlig gård med alt hvad der hører sig til, nu skal jeg ikke længere lave pølser på en avis, nu er det direkte på jorden eller i stalden, jeg behøver heller ikke at tage bukser på, det er noget nemmere uden bukser.

På vejen derop skal vi alle tre tisse, vi gør holdet ved den samme skov vi plejer, far står op, mor og mig sætter ned.

Allerede langt fra gården kan vi se at karlene har hejst flaget, det er helt rettet ud i den friske vind, da vi kører ind på gårdspladsen, står karlene og hunden King parat og vinker med små flag.

Nu er jeg overbevist, sådan ser paradiset ud, som vi har hørt om i religionstimerne.

Vi bliver budt på kaffe og dejlig brød, som vi nyder med velbehag.

Far og mor får tømt bilen og får tingene lagt på plads i køkkenet, det er en større køkken end det vi kom fra.

Nu skal jeg ud i haven og tisse, jeg går derhen hvor det hele begyndte, hvor farmor slap mig ud af bleen, som jeg ellers har gået med i syv år, hun sagde til mig at jeg skulle gå herud hver gang jeg kunne mærke at jeg enten skulle tisse eller lave pølser, så skulle jeg sætte mig på hug og vente lidt, det kunne jeg fint styre, så hvorfor jeg gik med ble i syv år, jeg ved det ikke.

Nu kan jeg mærke at jeg skal tisse, jeg smider bukserne så det minder om dengang og sætter mig på hug og tisser og jeg siger igen, man tisser altså bedst ved at sidde på hug, basta.

Nu skal køerne ind i stalden for at blive malket, jeg følger med karlen Kaj ud til køerne. De står allerede klar. Når man skal åbne leddet, er det vigtigt at man tager fat om gummihåndtaget, for der er strøm i hegnet.

Jeg får lov at åbne og tager fat om gummiet, så mærker jeg ikke strømmen, køerne går frivilligt ud af marken og ind i stalden, de ved nøjagtig hvilken plads de har og går op i deres båse.

Jeg skal prøve at malke med hånden, det er da svært, for man skal både trykke og rykke i patten samtidigt, jo, nu lykkes det, en lille fin stråle kommer ud af patten. Heldigvis skal vi ikke malke køerne på denne måde, for vi har fået malkemaskiner på gården, så jeg følger meget med i, hvordan man sætter den på patterne, for alle fire patter skal have en på, spændende. Nu strømmer mælken ned i mælkespanden, det går stærkt.

Så flytter vi det hele over på en ny ko, snart er vi færdige med det.

Så skal jeg hjælpe med at skovle køernes lort op på en trillebør, og det er også der vores lorte er, når vi sidder og laver pølser i stalden, nu kører Albert det ud på en mødding bag ved stalden, puha, det lugter meget, men det vænner man sig til, siger Albert.

Ind og vaske hænderne grundigt for nu er der aftensmad.

Jeg slutter dagen med at sætte mig ud i haven for at tisse inden jeg skal i seng på mit eget værelse, for første gang i mit liv skal jeg sove alene. Jeg falder hurtigt i søvn, det har også været en travl dag.

1 Synes om

Næste dag vågner jeg i mit nye værelse, og hvor har jeg sovet godt, det er søndag, jeg kan mærke at jeg trænger til at få lavet pølser, jeg står ud ad sengen uden at tage bukser på, lister igennem stuen og ud i haven. Jeg finder det sted hvor det hele begyndte. Jeg sætter mig på hug, straks kommer hunden King, bagefter Alfred.

Jeg begynder at lave pølser, næsten inden de når jorden tager King dem og smasker.

Der kan man bare se, siger Alfred, over i stalden har jeg lige lavet pølser, men dem ville King overhovedet ikke have, de pølser du laver er så små og ser dejlig ud.

Jeg presser lige en pølse mere ud, også den smasker King i sig, jeg vender tissemanden nedad, så King også kan få slukket tørsten.

Alfred og King går igen og de siger tak for mad.

Jeg går ind i stuen igen, der står mor og siger at hun er ved at varme vandet til mig, så jeg kan få et bad i baljen, men inden skal jeg have tørret numsen, for jeg vil ikke have pølser i vandet.

Dejligt at komme i det varme vand, det er blevet efterår, så det var lidt koldt at sidde i haven.

Så er der morgenmad, karlene kommer også for at få en kop kaffe, de har spist morgenmad tidligere i dag.

Bagefter går vi over i stalden, køerne skal lukkes ud på marken, det går stille og roligt, køerne går pænt bagefter hinanden ud på marken, så skal vi have tråden med strømmen sat på, jeg husker at tage fat om gummiet, for jeg vil ikke have strøm.

I dag skal vi have gravet kartofler op, der er en hel mark med dem. Karlene viser mig, hvordan man gør det, graver med en greb, det er en skovl med fire lange tænder. Jeg graver ind under planten og en masse kartofler kommer til syne, de kommer over i en spand. Far kommer med traktoren, hvor der er spændt vogn bagefter, vi tømmer spandene op i vognen, når vi har fyldt dem op.

Når vognen er fyldt, kører far hjem til gården, hvor der en slags hule, hvor alle kartoflerne skal ligge vinteren over, det hele bliver dækket med en stor lagjord, så frosten ikke kan nå dem.

Så er det middag, så vi går ind til mor og får lidt at spise, vi hører radioavisen, efter den er der giro 413, hvor de spiller, man skulle altid bo på landet, hvem kan ønske andet Det er jo så sandt, det synes vi alle sammen, det er paradiset.

Karlene går over på deres værelser for at få en middagssøvn, det skal jeg nu ikke have, så jeg benytter tiden til at sætte mig ud i haven for at tisse, King kommer heldigvis ikke, for jeg skal kun tisse, ja, jeg sidder stadig ned for at tisse, jeg synes det er mere behagelig end at stå op.

Så er det kaffetid, karlene kommer ind i køkkenet, det er søndag eftermiddag, så vi holder fri til køerne, skal malkes, vi snakker om at jeg skal lære at køre traktoren, for man må godt køre den på egen mark, selv om man ikke er gammel nok. Det glæder jeg mig til.

Da jeg er enebarn, skal jeg jo overtage gården efter min far, så jeg skal være landmand, jeg spørger karlene om de vil fortsætte på gården, det vil de begge, hvis de ikke er blevet for gamle til den tid.

Tiden går hurtigt, køerne skal ind og malkes, jeg går hen og lukker ledet op, så køerne kan gå ind, de går pænt bag efter hinanden og finder selv deres båse.

Jeg prøver at sætte malkemaskinen på patterne, det går helt fint, det skal jeg nok få lært, jeg skal tisse, så er det med at holde øje med at en ko ikke skal det samme og løfter halen, jeg sætter mig og er heldig at køerne kan holde sig så længe.

Så byder mor på aftensmad, derefter skal jeg lige ud i haven for at tisse og så ind og sove i mit eget værelse.

1 Synes om

Mandag, i dag skal jeg begynde på min nye skole, jeg glæder mig meget til at møde nye skolekammerater.

Først skal jeg ud i haven, uha, det er koldt i dag, men jeg går alligevel derud uden bukser på, for det er trods alt nemmere at sidde uden bukser, jeg hører hunden komme løbende i fuld galop, for nu er der pølser. Hunden placerer sin snude næsten helt under mig og slikker pølsen i sig straks den forlader min numse, der kommer to pølser mere, det er noget der passer hunden, gad nok vide om den får andet at spise.

Pølserne bliver skyllet ned med mit tis, så får numsen og tissemanden den helt store slikketur, så da jeg kommer ind til mor, er numsen total ren.

Jeg får mit daglige bad i baljen, så rene underbukser og fine bukser og trøje, så jeg klar til at møde i skolen.

Efter et hurtigt morgenmåltid går jeg hen til skolen, jeg skal finde min syvende klasse, så jeg finder en række der godt kunne ligne nogen på min alder.

En lærer spørger om jeg hedder Ejvind, ja, det er mig, så står du det helt rigtige sted, en dreng gør plads så jeg kan stå ved siden af ham.

Nu bliver der ringet ind, vi står og venter til det bliver vores klasse, der skal gå ind. Da vi kommer ind i klassen, står der velkommen Ejvind på tavlen, sikken en velkomst, det er lige før jeg begynder at græde, jeg får anvist min plads ved siden af Børge.

Læreren byder mig velkommen og håber vil falde godt til i klassen.

Vi går i gang med første time, det er heldigvis mit yndlingsfag, nemlig dansk, vi skal have diktat. Af en eller anden grund er det et diktat jeg havde på min gamle skole, så jeg er sikker på 0 fejl. Resultatet bliver 0 fejl som den eneste i klassen, en pige har 1 fejl, så dagen i dag er allerede en god dag.

I frikvarteret viser min sidekammerat mig rundt i skolegården, vi ser også toiletterne, der er et langt bræt, hvor der kan sidde seks drenge ad gangen, skal man kun tisse er der et rum, hvor tre drenge kan stå og tisse samtidigt.

Jeg bliver nødt til at få tisset, godt, at jeg har lært at stå op, jeg trækker bukserne ned, det synes jeg er nemmere, de to andre drenge trækker tissemanden gennem underbukser og yderbukser, derfor er der hul foran i underbukserne og knapper i yderbukserne, ingen siger noget til mig fordi jeg trækker bukserne ned.

Næste time er regning, det er også noget jeg har haft hjemme, så den time går også perfekt, hold da op, hvor det kører for mig.i

Næste frikvarter viser Børge mig resten af skolegården, der er cykelstativer, dem får jeg ikke brug for, jeg har ikke en cykel.

Så er der gymnastik, selve gymnastiktimen går helt fint, så skal vi i bad, og her er alle bruser kolde, så det går hurtigt med at komme igennem.

Nu ser jeg at tre drenge har hår ved tissemanden, det har jeg desværre ikke endnu, men tissemandens størrelse er lige så stor som dem der har hår på.

Jeg ser også at ikke alle har rene underbukser på, det går man heldigvis ikke så meget op i denne klasse, fint for mig, så behøver jeg ikke at være så bange for det, nu har jeg heldigvis også den fordel at jeg får lavet pølser om morgenen, de andre må bruge skolens toiletter og der mangler næsten altid papir.

Det er en glad dreng, der kommer hjem fra skolen den dag, 0 fejl i diktat og alle regnestykker rigtige.

Jeg trænger til at tisse og nu kan jeg komme ud i haven og sidde på hug, så tisser jeg altså meget bedre.

Jeg hjælper også med aftenmalkningen, det går som det skal, jeg skal nok blive en god landmand, jeg har gode lærere i to karle og min far.

Aftensmaden står klar på bordet, jeg slutter dagen med at sætte mig ud i haven for at tisse, så jeg klar til at sige godnat.

2 Synes om

Når jeg kommer fra skole i dag, skal jeg opleve noget jeg aldrig har set før, det bliver spændende hvad det er.

Først ud i haven, jeg trænger virkelig til at få lavet pølser og tisse, King står der allerede klar til en omgang pølser. Han kravler nærmest helt ind under numsen, det kildrer i numsen og tissemanden, når han slikker med sin ru tunge, han får både pølser og tis, så han er godt tilfreds, han kvitterer med en ordentlig gang slikkeri, så jeg helt ren i numsen.

Ind til morgenbadet og morgenmad, så jeg klar til at gå i skole, jeg møder straks Børge, vi er blevet gode venner, vi følges ad til gymnastik, der får vi lov til at spille høvdingebold, det er lige noget der passe os, vi løber frem og tilbage i salen.

Vi slutter med et hurtigt bad i de kolde brusere.

Børge trænger til at få lavet lort.

Ejnar, vil du med ind på toilettet, jeg skal skynde mig at lave lort, det er lige ved at komme i bukserne.

Jeg skal godt nok kun tisse.

Det kan du godt gøre ved at sidde ved siden af mig.

Vi er de første så vi sætter os længst inde.

Børge kikker med bange anelser i underbukserne, heldigvis, denne gang kom der ikke noget, sidste gang jeg havde tynd mave kom der meget i underbukserne, det var heldigvis også efter at vi havde gymnastik, så ingen opdagede noget.

Øv, nu er der igen ingen toiletpapir, og jeg skal have tørret mig meget, for jeg har tynd mave igen i dag.

Bare rolig Børge, min mor giver mig altid toiletpapir med i lommen, så her.

Du er en god ven Ejnar, du har reddet mig for store bremsestreger og skæld ud af mor, tak skal du have.

Jeg er glad for at jeg kunne hjælpe dig.

Du har altid helt hvide underbukser på, se mine er helt grå, hvorfor.

Det er fordi min mor koger vasker underbukserne.

Det må jeg sige til min mor, sådan nogle hvide underbukser vil jeg også have.

Børge bliver tørret godt, to glade drenge går op i klassen til næste time.

Religion, åh nej, her skal vi også lære salmevers udenad, jeg hader det, det tror jeg også der er andre der gør. Det går også lidt trægt med at få de salmevers hørt, den time varer i 50 minutter, men føles som flere timer, endelig ringer klokken ud.

Børge skal igen på toilettet, men jeg har ikke mere toiletpapir, så Børge river nogle sider ud af sit kladdehæfte, vi skynder os over på toilettet, der er igen plads længst inde, Børge skynder sig at trække bukserne og sætter sig, jeg sætter mig ved siden af. Børge prutter helt vildt, men der kommer ikke noget ud, Børge tørrer sig med papiret, der var alligevel kommet lidt ud, det sad i numsehullet, Børge får det fjernet, der kommer flere drenge, der skal lave pølser, så jeg går ud og venter på Børge.

Det hjalp at få pruttet, mavepinen forsvandt helt, så nu er vi klar til regning, nu går det helt fantastisk for både Børge og mig.

Efter skoletid skynder jeg mig hjem for at se hvad der skal ske. I stalden står naboen med en tyr, som skal bedække en ko, karlene fortæller mig, at jeg skal ikke blive forskrækket, det kan godt se lidt voldsom ud, når tyren springer op på ryggen af koen, koen står da også helt rolig, mens tyren springer op og fører sin tissemand ind i koen.

Karlene forklarer at tyren har afleveret sæd inde i numsen på koen, så på et tidspunkt kommer der en kipkalv ud af det.

Efter dette spændende optrin er det tid til aftensmad, bagefter slutter jeg dagen med at gå ud i haven for at tisse inden jeg siger god nat.

1 Synes om

Der er en sang der tit bliver spillet i radioen, den hedder man skulle altid bo på landet, hvem kan ønske andet, det er så sandt, jeg er så glad for at vi flyttede herop, gården har gået i arv i flere generationer, nu blev det min fars tur, da farmor døde og far er enebarn, så han får så gården og efter far bliver det så mig, for jeg er også enebarn, det glæder jeg mig til.

Der er mange ting jeg skal lære, men når interessen er der, er det lettere at lære, jeg har allerede lært mange ting, i dag skal jeg lære at køre traktor, kørelæreren er min far.

Først skal jeg i skole, jeg starter morgenen som sædvanlig med at lave pølser ude i haven, jeg kalder det for paradisets have, tænk sig her kan man sidde på hug i sine egne tanker og få tisset og lavet pølser.

Jeg når nu ikke så mange tanker for King kommer farende og lægger sig helt under mig, så jeg faktisk sidder på den, den nærmest slikker pølserne ud af min numse og får også en tår tis, jeg bliver slikket grundigt, så numsen er total ren.

Ind til et dejligt varmt bad som mor har varmet i gruekedlen, så rene hvide underbukser på, bukser trøje, så er jeg klar, morgenmaden bliver spist, som består af rugbrød med mange kerner, det er derfor min mave fungerer så fint.

Tænk sig jeg har vænnet min mave til at lave pølser lige så snart jeg er stået op, dejligt at få det gjort, så jeg slipper for at bruge skolens toiletter, nu bruger jeg dem kun til at tisse i løbet af dagen.

Mor, jeg skal lige have noget toiletpapir med i lommen, for jeg måtte give det til Børge i går, da han havde ondt i maven og der var ingen toiletpapir og han brugte alt papiret for han havde tynd mave.

Jeg mødes med Børge, som er blevet min allerbedste ven, vi starter med gymnastik, jeg kan se at ikke alle skifter underbukser hver dag, men jeg siger selvfølgelig ikke noget til nogen som helst, det er dejligt at vi ikke driller hinanden med det.

Børge har også helt hvide underbukser på i dag.

Min mor har købt flere par til mig, så jeg også kan have helt hvide underbukser på og hun har lovet at vaske dem i kogende vand hver gang, lige som din mor.

I næste frikvarter skal Børge på toilettet, men denne gang går det ikke så hurtigt med at komme derhen, for i dag kan han holde sig, vi sætter os på toilettet, han får lavet pølser og jeg tisset og tænk sig der er lidt toiletpapir tilbage, der kommer to drenge og sætter sig og snupper det sidste toiletpapir.

Så er det godt at jeg igen i dag har toiletpapir i lommen, værsågod Børge.

Børge får sig tørret og drengene går op i klassen.

Resten af skoledagen forløber stille og roligt.

Ejnar skal hjem og lære at køre traktor

Far holder med traktoren i gården, men her må jeg ikke køre, for reglen er at der hvor postbuddet må komme, må jeg ikke køre. Så far kører traktoren ud på marken.

Først skal jeg lige tisse, det er jo ingen problem, jeg sætter mig lige ved siden af traktoren.

Så er jeg klar, jeg sætter mig i det store sæde, nu bliver det spændende om jeg kan nå pedalerne, jo, det kan jeg helt fint.

Far forklarer at den pedal til venstre er koblingen, de to andre er bremsen og speederen, her til højre er der også en håndholdt speeder, den kan far nu bedst lide at bruge.

Jeg trykker på startknappen og motoren starter, så skal jeg træde koblingen ned og her i midten sidder gearstangen, jeg skal sætte den i første gear, far viser mig lige hvor de forskellige gear er, jeg har sat den i første gear, så slipper jeg koblingen stille og roligt samtidigt giver jeg gas med den håndholdte gaspedal, minsandten traktoren kører stille og roligt, nu skal jeg dreje med rattet, vi kører rundt og lander igen der hvor vi startede.

Jeg træder koblingen ned samtidig med at jeg træder på bremsepedalen, det var den til venstre, traktoren holder igen stille.

Det er nok for i dag, næste gang skal du prøve at skifte gear.

Nu er det dejligt at slappe af, man bliver jo lidt anspændt sådan første gang, hold da op, der var mange ting at holde styr på, men jeg skal nok lære det en dag.

Jeg slutter dagen med at sætte mig på hug ude i haven for at tisse, King kommer og besøger mig, men han ved udmærket godt at der ikke er pølser nu.

Jeg har godt nok lært at stå op for at tisse, jeg har også siddet på wc, nej, jeg foretrækker altså at sidde på hug og det er ikke kun pigerne der må sidde på hug, det må drenge også.

Jeg går i seng og falder hurtigt i søvn ovenpå dagens oplevelser.

1 Synes om

I dag er det lørdag, derfor har vi fri allerede kl.12, vi skal heldigvis have mine yndlingsfag dansk og regning.

Det går da også helt godt, 0 fejl i diktat og alle regnestykker er rigtige.

I frikvarteret plejer min ven Børge at skulle på toilet, men ikke i dag, han skal kun tisse, så han går ind i det rum hvor drengene står og tisser. Jeg skal også tisse så jeg står ved siden sf ham, han stikker tissemanden igennem underbukser og yderbukser, det kan lade sig gøre fordi der er gylp i underbukserne og knapper i yderbukserne.

Jeg foretrækker at trække bukserne ned, det er der heldigvis også flere andre drenge der gør.

Efter skoletid vil Børge gerne med mig hjem, det er første gang han besøger gården, for han bor inde i byen, så han vil gerne ud at se gården og dyrene.

Vi følges ad, der er ikke så langt.

Vi når lige at komme ind på gårdspladsen.

Hvor har i jeres toilet?

Du har to muligheder, enten ude i haven eller i stalden.

Har i toiletter både ude i haven og i stalden?

Ja, jeg synes vi skal gå ud i haven, det er godt vejr i dag, solen skinner, skal du tisse eller lave pølser?

Jeg skal lave pølser meget, hvor er toilettet?

Lige her, du sætter dig på hug og laver pølser, så kan du få sol på tissemanden imens.

Jeg har aldrig prøvet at sidde på hug, hvordan gør jeg det?

Har du aldrig siddet på hug og lavet pølser, når i er udenfor?

Nej, en gang holdt min far mig op, da vi var på biltur, vi holdt ved en skov.

Nu skal jeg vise dig hvordan man gør, først trækker vi bukserne ned midt på lårene, ja, rigtigt, så sæter vi os ned på hug, du skal læne dig fremover, så falder du ikke bagover, så laver du alle de pølser du kan.

Det er nu dejligt at få lavet pølser, jeg havde helt ondt i maven af at holde mig, nu ligger der en hel stak pølser på jorden, hvad gør vi med dem?

Ingenting, normalt har vi en hund, der spiser dem, men han er med karlene ude i marken, men der er masser af fluer og andet småkravl der vil elske at spise dine pølser.

Du har da ikke lavet pølser Ejnar?

Nej, jeg skal kun tisse, jeg lavede pølser i morges, dem har hunden spist og bagefter slikkede den min numse helt ren.

Spiser hunden dine pølser hver morgen?

Ja, det er en skam han ikke er hjemme, jeg kunne godt tænke mig at se om han kan lide dine pølser.

Det er godt han ikke er her nu, jeg vil ikke slikkes i røven af en hund, jeg er færdig, har du toiletpapir?

Selvfølgelig, som altid, vær så god Børge, sikke mange pølser du har lavet, du må have trængt hårdt.

Ja, det er derfor jeg var nødt til at få det gjort, selv om i ikke har et toilet.

Børge, jeg kan se, du har fået nogle hår på tissemanden, det har jeg ikke engang.

Ja, de er også lige kommet i de sidste dage.

Børge får sin numse tørret, så drengene kan trække bukserne op.

Nu skal Børge se resten af gården, vi kommer ind til mor i køkkenet, hvor hun giver os en sodavand.

Nå Børge, hvad synes du om det du har set?

Hvordan kan i undvære et toilet?

Skal du på toilet?

Nej, det har jeg allerede været ude i haven, jeg måtte sidde på hug fordi jeg skulle lave pølser, det er ikke en rar stilling at sidde i.

Ja, sådan gør vi herude på landet.

Så er det godt jeg ikke bor på landet.

Ejnar, nu synes jeg du skal vise Børge resten af gården.

Vi går ud i stalden, den er tom, for køerne er ude på marken, men de kommer ind når de skal malkes.

Er det så her det andet toilet er?

Ja, man kan sidde her og lave pølser ned i den rende, det gør køerne også når de står deroppe.

Hvis du bliver til aften, kan du se køerne blive malket.

Det vil jeg gerne se.

Nu kommer karlene hjem fra marken, så synes jeg vi skal gå ud i haven og se om hunden kan lide dine pølser.

Hunden King får vist Børges pølser og vupti, så er de spist.

Vi følges nu ad op efter køerne, det er nu spændende, det går fint med at få leddet lukket op og køerne går stille og roligt ind i stalden og finder deres plads i båsene.

Jeg viser Børge hvordan man sætter malkemaskinen på koens patter.

Det er ret så spændende, se, mælken løber over i spanden, jeg skal tisse.

Du kan stå her ved renden for at tisse, jeg skal nok holde øje med om der er en ko der løfter halen for at tisse.

Nu er der en ko, der skal noget, se Børge, halen går op, heldigvis ikke der hvor Børge står og tisser.

Hvor mange køer har i?

Vi har tolv og de er alle af rød dansk malkerace.

Vi går ind ogspiser aftensmad og siger til Børge at han er velkommen til at besøge Ejnar igen.

Næste gang vil jeg gå på toilettet på skolen, så jeg ikke skal risikere at skulle sidde på hug ude i haven, det kunne jeg ikke lide.

1 Synes om

Nu har vi kartoffel ferie, det kalder vi det her ude på landet, andre kalder det efterårsferie.

Det er også lidt køligt om morgenen, så jeg tager en vindjakke på, men ingen bukser, så er det nemmere at sidde og lave pølser og King kan også bedre komme til under min numse, han har fundet ud af hvordan han skal lægge sig, så pølserne dumper lige ned i munden på ham og lidt at drikke mens jeg tisser.

Jeg havde besøg af min gode skolekammerat Børge, han fik et chok, da han spurgte efter vores toilet, han var nødt til at sidde på hug, da han skulle lave pølser. Det brød han sig bestemt ikke om, så næste gang han kommer på besøg har han sørget godt for at få det gjort inden.

Jeg sidder her og nyder at sidde på hug for at lave pølser og tisse, det er nu lidt koldt at sidde her, King går sin vej igen, jeg går ind og får mit dejlige morgenbad i baljen.

Selv om jeg har ferie skifter jeg alligevel underbukser hver dag, for mor sørger for at der er rigelig i skuffen.

Jeg sidder nu sammen med karlene og spiser morgenmad, når det er overstået, skal køerne lukkes ud på marken, det er lige et arbejde for mig.

I dag skal vi ud på marken og samle kartofler op, der er mange planter fyldt med dejlige kartofler, karlene går i forvejen og graver planterne op med en greb, så kartoflerne nærmest drysser af, jeg kravler rundt på jorden og samler dem op i en spand, som så bliver tømt op i vognen som min far har kørt frem.

Der er ingen der kan se jeg var i bad i morges for jeg er helt smurt ind i jord på benene, men det gør ikke noget, det kan vaskes af.

En af karlene skal lave pølser, det er ingen problem her ude på landet, han sætter sig lige her, der er ingen der er generte her. King er med ude på marken, men nej, hans pølser vil han ikke have, kun mine, det undrer vi os over alle sammen, for vi har fået det samme at spise. Han sparker derfor jord på pølserne, for at vi ikke skal træde i dem.

Vi bliver færdige med at samle kartofler, far kører læsset hjem til en hule hjemme ved gården hvor kartoflerne bliver dækket til for vinteren.

Jeg smider alt tøjet i stalden for at blive spulet med en vandslange, det er for koldt nu udenfor, jorden forsvinder også fra mine ben.

På med tøjet igen og op efter køerne, de står alle klar til at komme ind i stalden for at blive malket, jeg bliver efterhånden helt god til at sætte malkemaskinen til patterne på køerne.

Køerne bliver inde i stalden om natten for at sove, det vil sige det sover ikke helt som vi mennesker, de døser kun nærmest.

Ved aftensmaden fortæller karlene at hvis jeg skal tisse når jeg er oppe efter køerne, må jeg ikke tisse på hegnstrådene, så får jeg et ordentlig stød i tissemanden, nå nej, det sker ikke for mig for jeg sidder ned og tisser.

Næste morgen efter morgen toilette skal jeg have næste time i traktorkørsel. Nu skal jeg lære at skifte gear, jeg starter i 1. gear, øger hastigheden, træder koblingen ned skifte til 2. gear, øger hastigheden, træder koblingen ned, skifter til 3. gear, nu kører vi stærkt, jeg lærer hurtigt hvor de forskellige gear er, også bak gearet, det prøver vi også, jeg skal nok blive en god traktorfører.

Nu trænger jeg også til en pause, jeg sætter mig og tisser. Jeg er sikker på at det her er paradisets have, som vi har hørt om i religionstimerne.

Vi skal have køerne malket, jeg henter køerne, de står som altid klar til at komme ind for at blive malket, deres yver er helt spændt op, fantastisk at se hvor roligt køerne går ind i deres båse, de bliver malket, mens de står der, laver de pølser og tisser, så er det bare om at komme væk.

Bagefter skal jeg hjælpe med at skovle det hele op i en trillebør for at køre den ud og hælde det af på møddingen, det lugter lidt, men det vænner man sig til.

Ved aftensmaden snakker vi om at fra 1. november skal køerne blive inde i stalden, nu er det blevet for koldt at komme ud på marken.

Jeg beslutter også at der vil jeg også lave pølser, far, mor og karlene har gjort det hele tiden, men jeg kan nu bedst lide at komme ud i haven om sommeren.

1 Synes om

Nu er vi kommet ind i november måned, det er ved at blive koldt udenfor, jeg har også besluttet mig at jeg vil lave pølser i stalden, så jeg starter dagen med at gå ud i stalden. Alle køerne står i deres båse, karlene er færdige med at malke. Heldigvis er der to køer der lægger sig ned, når de gør det, skal de ikke tisse eller lave pølser. Jeg sætter mig bag dem, får lavet pølser, men King er der ikke, nej han er rendt ud i haven, for han tror jeg er der.

Men nu kommer han og får hurtigt samlet alle pølserne op fra renden og jeg får min slikketur i numsen.

I klassen er der to andre drenge der bor på en gård uden toilet, så hvis Børge skal besøge dem, må han sørge for at have været på toilet inden han besøger dem, for han hader at sidde på hug.

Ind til mor og i baljen, det er alligevel dejligt selv om jeg har siddet ude i den varme stald.

På med tøjet og morgenmad, så jeg klar til at komme i skole.

Jeg mødes også i dag med min gode ven Børge, vi følges ad op i klassen, hvor vi starter med religion, vi skal i dag høre om Noas Ark, det er ret spændende at høre historien om hvordan han byggede en ark helt fra bunden, det tog også mange år, men til sidst var arken klar.

Noa og hans familie samt nogle dyr var i arken. Døren blev lukket og så regnede det i 40 dage og 40 nætter, hele verden blev oversvømmet, men de der var i arken overlevede.

I frikvarteret følges jeg med Børge over på toilettet, jeg sætter mig ved siden af ham, lige pludselig er alle seks pladser besat, selv om jeg kun skal tisse lader jeg som om jeg har lavet pølser, så jeg tørrer numsen og giver Børge resten af papiret, godt jeg altid har papir med i lommen, for også i dag er rullen tom, så de andre må trække bukserne op uden at blive tørret.

I gymnastiktimen bliver der holdt øje med hvem den næste er der får hår på tissemanden, nej, der er ingen nye endnu, vi må vente, resultat er fire ud af tolv.

Efter skoletid er jeg med ude i marken da vi skal have efterårspløjet, jeg får lov til at styre traktoren, det går helt fint med at holde retningen, kun når vi skal vende klarer far det.

Vi skal have pløjet alle markerne undtagen græsmarken, så vi når ikke det hele i dag, men i morgen tager vi resten.

Hjem til den dejlige varme stald, fantastisk at tolv køer kan varme så meget at det er lige så varmt i stalden som i stuen.

Det er kun i stuen vi har en kakkelovn, så på værelserne er der koldt, men det er ikke et problem endnu, først når det bliver frostvejr kan det mærkes.

Mens jeg sidder og tisser rejser koen sig bag mig, så jeg må flytte mig, for når koen tisser, er det et helt vandfald der falder.

Jeg hjælper med at få malket køerne og hjælper også med at skovle køernes og vi menneskers lorte op fra renden og i trillebøren inden den kører ud på møddingen.

Så er det dejligt at få vasket fingrene inden aftensmaden står på bordet.

1 Synes om

Så er det december, årets hyggeligste måned, for første gang skal vi ikke køre herop til gården for vi bor her hele tiden nu.

Den første sne er faldet, så gården ligner et helt julekort, jeg glæder mig til juleaften.

Jeg går som altid ud i stalden, prøve at finde et sted hvor jeg kan sætte mig og lave pølser, alle køerne står op, så jeg tager plads ved den ko der lige har tisset, men nu er der vådt så jeg henter lidt halm som jeg lægger ned i rende, for King elsker at ligge på ryggen under mig.

Han kommer også nu og lægger sig på ryggen i halmen, jeg sætter mig og laver pølser lige i munden på ham, karlen står og ser på, de synes det ser så sødt ud og King vil altså kun spise mine pølser.

Nu mens jeg sidder her opdager jeg at der er vokset hår ud på min tissemand, karlene siger at den er god nok, vi skal først have gymnastik i morgen, så må jeg vente med at udløse spændingen.

King står og tripper for at få slikket min numse, karlene er lidt misundelige for King, vil ikke slikke dem i numsen.

Ind i baljen, jeg viser mor hårene, hun synes det er dejligt at jeg er den næste dreng i klassen.

I dag i skolen får vi besøg af skolelægen, der skal vi smide alt tøjet, dejligt så kan alle se mine hår.

Lægen siger at det ikke er sikkert at alle får hår på i trettenårsalderen, så de drenge der ikke får hår nu, skal ikke være bekymret, det kan ske over flere år.

Vi bliver undersøgt meget grundigt, især i de nedre regioner, han undersøger om vi kan trække forhuden tilbage, ellers kan vi få problemer når tissemanden vokser. Det kunne vi heldigvis alle sammen.

Han fortæller også at vi ikke skal bekymre os om hvis vi får natlig udløsning, det er helt normalt, det har jeg ikke prøvet endnu, men det er rart at vide at det er helt normalt.

Drengene har selvfølgelig set mine hår, så er vi fem og der mangler syv.

Vi får besked på at tage tøjet på igen og får fri resten af dagen.

Da jeg kommer hjem, har karlene trukket en gammel kane frem, men den blev i sin tid trukket af heste, men nu har vi ingen heste på gården, så kanen skal hen til smeden og have lavet træk, så den kan blive trukket af en traktor.

Smeden har heldigvis ikke så travlt, så han laver træstangen med det samme.

Dejligt, så kan vi køre ud i skoven og hente vores juletræ i morgen på kanen, nu hvor vi har fået sne.

Næste dag, lige når jeg kommer fra skolen kører vi ud i skoven for at hente juletræet på kanen, jeg sidder i kanen på vej derud.

Vi finder et træ der er to meter højt, for det passer med højden i stuen, far saver træet over, så er det klar til at komme på kanen, der er lige plads til mig.

Da vi kommer hjem, sætter vi træet i en juletræsfod, så kan det stå udenfor til vi nærmer os jul, for ellers vil det drysse nålene af.

Det var en stor oplevelse at være med til at hente træet i skoven.

Nu er det allerede aften, tiden flyver afsted her ude på landet.

1 Synes om

Så er det den 24. december, det plejer at være årets længste dag, men ikke i år, for i dag skal juletræet hentes ind og pyntes, det er allerede pyntet for det har sneet hele natten, så der ligger et stor lag sne på grenene, men vi bliver nødt til at ryste den af, for ellers bliver der en stor sø i stuen.

Selv om det er frostvejr sætter jeg mig ude i sneen for at lave pølser, fordi så kan jeg nyde synet af sneen på juletræet. Pølserne laver et hul i sneen, så de forsvinder helt.

Hvor er King, han venter selvfølgelig i stalden, hvor jeg plejer at sidde, karlene fortæller ham at jeg sidder i haven, så nu kommer han, han finder hurtigt ud af at pølserne ligger i hullet, så hurtigt får han fat i dem. Jeg bliver slikket, det er helt rart at mærke dens varme tunge i numsen.

Ind til mor for at komme i den varme balje, i dag er det særligt dejligt, for numsen blev da lidt kold.

Efter morgenmaden går vi ud og henter juletræet, ryster sneen af og bærer det ind i stuen.

Det første der kommer på, er stjernen i toppen, nu når træet lige til loftet.

Jeg sætter lysene på, de bliver anbragt i en holder som så bliver hængt på træet, jeg hænger lysene rundt omkring så de bliver jævnt fordelt.

Far og mor kommer så resten af julepynten på, der er en hel del, nu er det altså virkelig flot.

Vi spiser en let frokost til middag, for der skal være plads til juleand og steg til aften.

Klokken fire tager vi hen i kirken for at synge julesalmer, alle dem vi har lært i skolen, vi hører også juleevangeliet om Jesu barnet, der er født og lagt i en stald.

Hjem og malke, hele huset dufter af juleand og steg.

Vi sætter os til bordet, far, mor og karlene og King og mig, King ligger nu under bordet og venter på en godbid, han bliver ikke snydt, der bliver langet flere stykker ned til ham.

Som dessert, traditionen tro er det risalamande med en mandel i. Det bliver mor der finder den, jeg tror hun har snydt, for hun vidste hvor den var.

Nu kommer det store øjeblik, juletræet skal tændes, jeg hjælper med at tænde, der er mange, hele tyve.

Vi tager hinanden i hænderne, vi kan lige nøjagtig nå hinanden, alt mens vi synger julesalmer og sange.

Og så er der gaver, jeg pakker mine gaver op, et par overalls, som jeg tager på med det samme, så nu ligner jeg en rigtig landmand, et par træsko, som vi også bruger meget på landet, og en dejlig vinter vindjakke, fem par underbukser, der skal jo noget til, når man skifter hver dag. Dejlige nyttegaver som jeg er meget glade for.

Derefter er der kaffe, kage og juleslik, der er næsten ikke plads til mere.

Vi slutter en dejlig juleaften med at gå over i stalden og snakke med køerne, vi skal også alle sammen have tisset, jeg sidder ved siden af mor, de andre står op. Jeg finder ud af at det ikke er smart at have overalls på, når jeg skal tisse eller lave pølser, for der en smæk foran, som kommer i vejen, ingen problem, de er hurtig taget af, jeg tager dem også på igen efter jeg har tisset.

Derefter ind på mit værelse og i seng, det var en dejlig juleaften.

1 Synes om

Det er 1. juledags morgen, jeg vågner og kan mærke at jeg skal skynde mig ud i stalden for jeg skal lave pølser. Far og mor sidder der allerede, det er da hyggeligt at sidde her sammen med far og mor, det er ikke så tit, det sker. Karlene malker køerne imens, det er helt naturligt, her er ingen der er generte. Det er tydeligt at vi har fået meget at spise juleaften, for vi skal alle tre lave mange pølser. Hunden King er der også, som sædvanlig er det kun mine pølser han vil have, selv om det er det samme vi har spist.

Vi bliver færdige og karlene er også færdige med at malke, så går vi alle sammen ind og spiser morgenmad.

Klokken ti går vi over i kirken og synger flere dejlige julesalmer, en hyggelig tradition fra farmors tid.

Hjem til julefrokost, fantastisk at man stadig er sulten, jeg får lov til for første gang at smage juleøl, den smager noget bedre end jeg troede.

Der er masser af sne derude, så om eftermiddagen skal vi ud for at køre i kane, oprindeligt skulle en kane trækkes af en hest, men da vi ingen heste har mere, spænder far traktoren for kanen.

Der er plads til karlene, mor og mig, far styrer traktoren, så går det ud over marker og igennem en skov, hvor sneen drysser ned af de grene vi rammer, samt at sneen fra traktorens store hjul sender sne i hovedet på os, men det er kun sjovt.

Vi kører en tur igennem byen, folk vinker til os, jeg kan kende nogle af mine skolekammerater.

Turen går en vej jeg ikke kender, men pludselig holder vi på gårdspladsen, egentlig meget godt, for vi trænger alle til at tisse, så vi løber ind i stalden og står eller sætter os og tisser.

Vi får også malket køerne og jeg hjælper med at skovle køernes og vi menneskers lorte sammen, trillebøren bliver helt fyldt op, men en af karlene er stærk og kører den ud og tømmer den på møddingen.

Efter sådan en dejlig tur er det dejligt igen at sætte os til bords og nyde aftensmaden, vi er alle helt røde i hovederne efter al den friske luft.

Vi hygger os og tænder alle lysene på juletræet, mor har sat nye lys på, vi slukker for alt lys i stuen, så kun lysene fra træet lyser stuen op, nu bliver det også varmt i stuen, så vi smider noget af tøjet.

Nu er jeg også træt og går ind på mit kølige værelse, så er det dejligt at få dynen over hovedet.

1 Synes om
  1. juledags morgen starter som sædvanlig ude i stalden, men denne gang er jeg alene, for far og mor har været her, karlene er færdige med at malke og skal til at skovle køernes og menneskers lorte op, men de venter pænt på at jeg bliver færdig, men de behøver ikke vente, for King har lagt sig godt tilrette under min numse, heller ikke i dag bliver han skuffet, han guffer mange pølser i sig, ikke en havner i renden, han får tørsten slukket ved at drikke min tis, slutter med at slikke meget grundig.

Jeg kommer ind til mor og bliver tørret, men der kommer overhovedet ikke noget på papiret, mor siger at der er ren røv at trutte i, jeg sætter mig op i baljen, vandet er dejligt varmt, så helt rene hvide underbukser på, mange i klassen er noget misundelige på mine altid snehvide underbukser.

Det er fordi min mor vasker dem i kogevask og også fordi jeg får lavet pølser om morgenen inden badet, så jeg slipper for at gøre det på skolens toiletter, der mangler næsten altid papir, så er det jo svært altid at have hvide rene underbukser.

I eftermiddag skal vi til juletræsfest i forsamlingshuset, det er altid spændende og sjov at komme til.

Midt på gulvet står der et stort juletræ der når helt til loftet. Det er pyntet med lysguirlander, for det vil være for farligt at bruge levende lys, ellers er det pyntet med alt det vi kender godt.

Vi starter med at tage hinanden i hånden, så vi kan nå rundt om juletræet, så synger vi alle sammen højt fra træets grønne top, det er så højt at jeg tror det kan høres i hele byen, så går vi den anden vej rundt og synger glade jul dejlige jul.

Til sidst får alle børnene en gave, pigernes gaver er pakket ind i lyserødt papir og drengenes i blåt papir, vi pakker spændt gaverne op, indeni er der en ny pakke som skal pakkes op, deri ligger der et gavekort på 25 kroner til valgfrit køb i byens butikker.

Nu er der pause, alle skal ud på toiletterne, vi lader dem der skal lave pølser bruge toiletterne, vi andre går udenfor og tisser, jeg står op, selv om jeg helst vil sidde på hug, men de andre drenge står op, så det gør jeg også.

Vi slutter med kaffe og kage til de voksne og en sodavand til børnene og masser af slik.

Nu er jeg også så mæt at jeg ikke skal have mere at spise i dag.

Jeg skal også tænke på hvad jeg skal bruge 25 kroner til, der er mange muligheder, en ny strikhue eller en bog.

1 Synes om

Så starter skolen efter juleferien, som noget nyt skal vi gå til konfirmationsforberedelse, for vi skal konfirmeres til foråret.

Efter mit morgenritual spiser jeg morgenmad.

Vi mødes i klasseværelset inden vi i samlet flok går over i præstegården. Den er ret hyggelig at se på, den har stråtag, ser godt ud med al sneen.

Vi kommer ind i stuen hvor præsten tager imod os, juletræet står stadig over i et hjørne. Stuen er ret lavloftet, mere end hjemme på gården. Det ligner helt den vi ser i Morten Kochs filmene.

Først skal præsten kontrollere at alle vores navne er skrevet ind i bogen, det er de heldigvis.

Vi snakker om at konfirmation betyder at bekræfte dåben, altså skal man være døbt før man kan blive konfirmeret. En af pigerne spørger hvordan kan man bekræfte dåben når man kun var omkring tre måneder gammel da man blev døbt, jo, det har ens mor ordnet mens hun stod med en foran præsten. Nu får vi alle udleveret enten et salmevers eller noget der står i bibelen, så skal vi som hjemmeopgave lære det helt udenad, så vi kan sige det højt i kirken på selve dagen.

Jeg får udleveret noget fra bibelen, der står, Gud elskede verden så meget, at han gav sin førstefødte søn, for at alle som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Præsten spørger om vi har spørgsmål til teksterne, jeg rækker hånden i vejret, hvad gav Gud sin førstefødte?

Præsten er klar med svaret, Gud gav sønnen til os, han ofrede sin førstefødte søn Jesus, fordi Adam og Eva tog af en frugt i haven, som de ikke måtte, de havde ellers udsigt til at leve evigt, men nu skulle de dø, derfor skal vi alle dø en dag, men på et tidspunkt vil vi genopstå igen til evigt liv.

Så meget klogere går jeg hjem til far og mor og fortæller den ret spændende historie.

Da jeg går ud i stalden for at tisse, viser staldkarlene mig en ko, som snart skal kælve, den er hel tyk, det vil nok ske i løbet af et par dage, det glæder jeg mig til.

Næste morgen, da jeg skal ud i stalden for at lave pølser bliver jeg mødt af min far som vil vise mig noget, vi går ind i en gammel hestebås, hvor der ikke er heste mere. Der står til gengæld en ko og ved siden af en sød lille kipkalv.

Far er lige blevet færdig med at tørre den ren. Det hele gik så stærkt at far ikke nåede at vække mig. Det er også lige meget, nu står den her og søger allerede efter patterne for at få mælk, det lykkes hurtigt for den.

Jeg glemmer næsten at jeg skal lave pølser, far siger at jeg godt må sætte mig her i renden, han skal alligevel have fjernet al halmen der er brugt til aftørringen af kalven.

Jeg skynder mig at blive færdig for jeg skal i skole. Jeg glæder mig til at fortælle kammeraterne om den nye kalv.

Efter skoletid skynder jeg mig hjem til kalven, far han viser mig at jeg skal dyppe fingrene i mælken og række dem over til kalven. Jeg er bange for at den bider, men det gør den slet ikke den sutter bare, det er sjovt.

Vi kan se at det er en han ko, for dens tissemand sidder midt under maven.

Man skulle altid bo på landet, hvem kan ønske andet, jeg kan ikke.

1 Synes om

Hver morgen, når jeg skal lave pølser, er jeg henne ved kalven, så den kan slikke mælken på mine fingre, den bliver ved til der ikke er mere mælk tilbage.

Efter skoletid tager Børge, min gode ven med mig hjem for at se den nye kalv. Han siger med det samme at han ikke skal lave pølser, det har han gjort i skolen, for han husker tydeligt at vores toilet er i stalden og han hader at sidde på hug.

Vi kommer ind i hestestalden, der står moderen og kalven. Børge spørger hvorfor vi har gemt kalven her ude i en gammel hestestald. Jo, det er for at beskytte den fødende ko for alle de andre køer, de vil være al for nysgerrige, så der vil være al for meget støj.

Jeg forklarer også Børge, at kalven er en han, det ses tydeligt for tissemanden sidder midt under maven. Når den bliver stor, bliver det en stor tyr.

Man kan ikke malke en tyr. Hvad skal man så bruge den til, spørger Børge.

Med tyren har vi sikret os at vi kan få flere kalve og en gang kan vi få mange bøffer ud af den.

Så lærte Børge lidt mere om køer og tyre.

Vi springer nu frem til foråret, en dejlig årstid, det synes køerne også for nu kan de komme ud på marken igen, efter at have stået i stalden hele vinteren.

For at gøre det mere festligt har vi inviteret hele skolen til at overvære dagen når køerne bliver lukket ud på marken.

Alle lærerne og eleverne får besked på at stå udenfor hegnet af sikkerheds grunde.

Nu sker det, far lukker porten op og ud kommer køerne de springer og danser rundt, jeg kan slet ikke kende de ellers stille køer, derfor skal alle blive udenfor hegnet.

Til sidst kommer jeg med den nye kalv, jeg har den i tøjr for ellers vil den løbe efter køerne, det vil være for farligt. Alle klapper i deres små hænder, vi går en runde inden vi igen går ind i stalden.

Endelig falder der lidt ro over køerne, de begynder at spise den saftige græs.

Da nogle af børnene skal på wc må vi meddele wc har vi ikke på gården, men de er velkommen til at benytte den nu tomme stald. Nogen mener godt de kan holde sig til de kommer hjem, mens andre er friske på at sidde i stalden, så nu sidder der otte drenge og piger side om side, som om det er det naturligste i verden og det det jo også, for vi skal alle lave pølser. Far sørger for at udlevere toiletpapir efterhånden de er færdige til det.

Nu er det tid til at sige farvel, lærer og elever siger alle tak for en dejlig og spændende dag på gården. Far lover at det vil vi gøre igen til næste år.

Nu skal køerne malkes, men nu går de stille og roligt ind i deres båse, de fleste har fået lavet og tisset ude på marken, så der ikke så meget for mig at skovle op, de meste stammer fra børnene.

Jeg glæder mig allerede til næste år, ja, man skulle altid bo på landet, hvem kunne ønske andet.

1 Synes om

Så sker det. Vi skal konfirmeres, vi har holdt prøve i kirken, hvor vi alle skulle fremsige vores vers fra salmebogen eller bibelen. Jeg kom også godt igennem mit vers, så det bliver spændende.

Jeg har også fået nyt tøj, en fin lyseblå jakke med sorte bukser, hvid skjorte med butterfly.

På selve dagen skal vi konfirmander sidde på en stol ude foran bænken hvor ens forældre sidder. De fleste konfirmander har familie som så sidder på de øvrige pladser i kirken, jeg har kun far og mor, men vores to karle sidder sammen med dem, de har også taget pænt tøj på i dagens anledning.

Vi synger en salme, det lyder nu godt når orglet spiller. Nu kommer højdepunktet, vi skal en efter en fremsige vores vers. Først en pige, det går godt, så er det min tur, min stemme er ved at gå i overgang, så den er mere dyb end sædvanlig, nogle fniser, men jeg lader som ingenting, det går da også helt godt.

Endeligt er det overstået, jeg slapper af og hører næsten ikke de andres vers.

Så er det slut, vi forlader alle kirken og ønsker hinanden tillykke med konfirmationen.

Vi tager hjem til gården, vi skifter alle tøj og jeg skynder mig ud i stalden for at tisse, det har jeg trængt til længe, for der er ingen toiletter ved kirken.

Vi nyder en dejlig middag sammen med karlene og hunden King sidder under bordet og venter på at en godbid bliver sendt ned, det sker også flere gange.

Vi hygger os alle resten af dagen helt til det atter er tid til at få malket køerne, jeg henter dem ind fra marken.

Jeg hjælper også med at skovle køernes og vores pølser op fra renden, og kører det hele ud på møddingen.

Om mandagen er der blå mandag, konfirmanderne mødes inde i byen på en cafe, hvor der i forvejen er bestilt borde, så vi fylder faktisk hele cafeen.

Der bliver snakket om alle de penge gæsterne har givet, men der kan jeg ikke være med for jeg havde jo ingen gæster, så den snak bliver heldigvis også hurtigt overstået, så går snakken om de pæne kjoler pigerne havde på i kirken og drengenes flotte jakkesæt, der kunne jeg være med, far og mor har også givet mange penge for mit konfirmationstøj.

Efter cafebesøget tager nogle ud i byen for at bruge nogle af deres penge, andre tager hjem, ligesom jeg.

Så bliver det hverdag igen, vi skal i skole. I gymnastiktimen holder vi øje med om der er flere der har fået hår på tissemanden, jo, nu går det stærkt, nu mangler der kun tre.

Men en ting bliver der ikke holdt så meget øje med. På min gamle skole blev vi drillet hvis vi havde spejlæg eller bremsestreger i underbukserne, men ikke her. Det gør nu heller ikke så meget, selv om jeg hver dag tager et par helt hvide underbukser på, da min mor koger vasker i gruekedlen.

Det er også tid til at drengenes stemmer går i overgang, min er i fuld gang, den lyse drengestemme er forvandlet til en dyb bas stemme, vi holder da også lidt sjov med udviklingen.

1 Synes om

Hele ugen skal vi på lejr, vi skal sove i telte ude i en skov. Det glæder jeg mig til, der er bare lige det, så går der en hel uge hvor King ikke kan få mine pølser om morgenen, karlene lover mig at han nok skal overleve det.

Hele klassen glæder sig undtagen Børge, han kan ikke sidde på hug, når han skal skide, vi driller ham ved at sige at han godt må stå op, han skal så bare tage alle bukserne af.

Nu kommer morgenen hvor vi skal afsted, ude foran skolen holder bussen som skal køre os ud i den skov, vi skal være i en hel uge. Vi kører en halv times tid, så er vi i skoven. Ingen ved hvor vi er, det er også lige meget, en skov er en skov.

Vi går et godt stykke ind i skoven, der er allerede stillet flere telte op, de ligner små cirkustelte, der hænger små sedler, der står klasse og køn derpå.

Et stykke bagved teltene er der gravet huller, som vi skal skide i, hvert telt har sit hul, så drengene og pigerne ikke mødes derude.

Vi finder hurtigt hvor vi skal være, Børge og jeg holder sammen så vi skal ligge ved siden af hinanden. Hurtigt får vi rullet soveposerne ud.

Børge trænger til at skide, han hverken vil eller kan sidde på hug. Jeg beslutter at hjælpe ham. Du behøver ikke at sidde hel ned på hug, jeg vil godt holde dig i hånden, så knæler du så meget du kan.

Børge vil da gerne forsøge, han må finde sig i at der vil være nogle tilskuere, der måske vil grine lidt. Han får trukket bukserne ned, jeg holder ved ham mens han langsomt knæler ned. Nu Børge, skid så, det lykkes fint, alle lortene ramte lige i hullet, så der blev ikke så meget at grine af, jeg rækker ham toiletpapiret, han tørrer sig,

Børge er helt lettet over at det gik så godt. Det må jeg gøre igen i morgen.

Om aftenen mødes vi ved det store fællesbål, lærerne har sørget for masser af dej som vi vikler om en pind, som vi selv har fundet i skoven. Heldigvis er der ikke megen vind så røgen står næsten lodret op i luften, dejen bliver efterhånden til et stykke dejligt brød, selv om det smager lidt af ild.

Hvis vi kun skal tisse, behøver vi ikke at bruge hullet, jeg sætter mig på hug som jeg plejer, straks er der nogle der højlydt råber at jeg skal sætte mig og skide i hullet, jeg forklarer som jeg har gjort mange gange, jeg tisser kun. Drenge står da op og tisser. Jeg er klar med en kommentar, at det ikke kun er pigerne der må sidde på hug. Hermed basta.

Vi finder vores telt, både Børge og jeg har lommelygter med så vi kan se noget, vi kan se at det er der mange i teltene der har, der bliver snakket livligt inden roen sænker sig over lejren.

1 Synes om

Næste morgen vågner jeg i teltet, alle sover, også Børge. Jeg lister mig ud af soveposen, går ud til hullet kun iført underbukser, jeg er helt alene, trækker underbukserne ned, sætter mig på hug for jeg skal virkelig skide. Nu hedder det ikke mere at lave pølser. Mens jeg skider, mindes jeg den gamle skole hvor vi i to år skulle skide i sådan et hul, alle lærte at sidde på hug, balancere over hullet.

Nu kommer der en af drengene fra teltet, han spørger om ikke der er et bræt at sidde på, nej, du skal sidde lige som jeg gør, tænk sig, en tretten år gammel dreng har ikke prøvet at sidde på hug for at skide. Jeg siger derfor til ham at så er det på tide at prøve det.

Han har både underbukser og shorts på, jeg fortæller ham at han skal trække bukserne ned på låret, sætte sig på hug. Da han tydelig er bange for at falde bagover og ned i hullet, viser jeg ham at han bare skal tage fat om en gren. Det lykkes ham så han også kan få skidt.

På en gren hænger toiletrullen, jeg hiver papir til både ham og mig, så får os tørret. Han er glad for min hjælp.

Der kommer flere drenge ud af teltet, de fleste skal kun tisse, de andre sætter sig ved hullet uden problemer.

En varebil ankommer til lejren, den har rugbrød, franskbrød og mælk med, så vi forsyner os og sætter os i skovbunden og nyder maden.

Vejret i dag er godt, så vi snakker om at det kunne være dejligt at komme ud og bade. Det kan faktisk godt lade sig gøre for tre kilometer væk ligger der en sø.

Vi går samlet igennem skoven, pludselig er vi ved søen, den er ikke så stor, så vi fordeler os, nogle har badebukser på, andre underbukser. Da vi er trådt ind i puberteten, må vi ikke bade nøgen.

Vandet er som så ofte i søer ret koldt, så vi bliver hurtigt færdige med at bade. Vi lægger os i solen, som hurtigt får tørret bukserne.

Friske efter badningen går vi tilbage til lejren. Nu bliver der ligefrem trængsel ved hullerne. Jeg skal som sædvanlig holde ved Børge mens han skider, han hader det, men det skal gøres.

Lærerne tryller nogle konservesdåser frem og hælder indholdet ud på en stor pande. Vi går alle sammen ind i skoven og finder brænde til at komme på bålet. Vi skiftes til at holde panden over bålet, en dejlig duft spreder sig imellem os. Vi bliver enige om at en pande mere vil være en god ide, selv om det er store stærke drenge der holder panden.

Vi får hver udleveret en paptallerken og et papkrus, så bliver maden fordelt, den smager vældig godt, vi er også blevet godt sultne.

Mange af os skal tisse, piger og drenge henholdsvis sidder eller står op, jeg kan nu bedst lide at sidde og der er ingen kommentarer fra hverken piger eller drenge, det har jeg det godt med, før råbte de altid af mig, du må ikke skide her. Dejligt at jeg her kan sidde på hug og tisse.

Om aftenen hygger vi os igen i vores telte, indtil roen sænker sig over lejren.

1 Synes om

Pludselig er det sidste dag på lejren, jeg skal som altid skide om morgenen, fantastisk at jeg har vænnet min mave til det. Denne gang er der flere ved hullet, en lidt hygge stemning breder sig, mens vi sidder her på hug og skider. Det er ellers blevet sådan at man går på toilet og låser døren, men ikke hjemme på gården, vi har ingen dør at låse, for vi synes at det er lige så naturligt at skide sammen som at spise sammen.

Lejrturen har da også bevist at ingen har været generet over at sidde sammen og skide, men der er nogle som indtil i dag ikke har prøvet at sidde uden for på hug for at skide, men nu får de det lært.

Jeg har aldrig gjort andet, siden jeg var syv år, har jeg hver eneste morgen siddet på hug, både for at tisse og for at skide. Vores læge har da også ved flere lejligheder rost mig for det, for vi mennesker er egentlig skabt til at sidde på hug.

Efter at vi alle er færdige mødes vi med de andre for at spise morgenmad, en vogn har også i dag været forbi med forsyninger, så vi kan roligt sige at det ikke har været en overlevelses tur, vi har ikke skullet finde maden i skoven.

Lejren har haft det formål at være mange sammen under primitive forhold, vi var langt fra vores dejlige senge hjemme på værelset og toiletter ikke at forglemme.

Vi bestod prøven alle sammen, det er da godt gået med piger og drenge i alle aldre, vi er parate til at prøve det en anden gang.

Derefter får alle besked på at hvis vi skal mere end at tisse, så skal vi går om til vores huller og få det gjort, for alle hullerne bliver jævnet med jorden, så ingen kan se at vi har skidt i skoven.

Vi pakker vores ting sammen, gør klar til at køre hjem.

Inden vi forlader skoven, går vi alle en tur igennem skoven for at sikre at vi ikke har glemt eller efterladt noget, så ingen kan se at vi har været her, det kan mange skovgæster godt lære lidt af.

Bussen kommer nu, vi myldrer ind i den og vinker tilbage til skoven med tak for nogle dejlige dage.

Det bedste er nu at min gode ven Børge også kan lide at sidde på hug for at skide, så han vil nu gerne hjem til mig for at overnatte, det glæder jeg mig til og han kan selv vælge hvor han vil gøre det, enten i haven eller i stalden. Køerne er ude på marken, så han risikerer ikke at de pludselig rejser halen for at skide eller tisse, mens han sidder der.

Man sku altid bo på landet, hvem ku ønske andet.

1 Synes om