Urin og afføringsinkontinent

En god ferie hos farmor er slut, for sidste gang i denne omgang går jeg ud i haven for at få tisset og lavet pølser. Hunden er mødt, den ved ikke at nu kommer der ikke flere godbidder fra mig. Den følger mig trofast derhen hvor jeg sætter mig på hug, den bliver nu heller ikke skuffet, for der kommer mange pølser ud til den, det lettede, efter slikketuren i numsen går jeg ind til farmor, og tørrer mig en ekstra gang.

På med en af fars gamle underbukser, som jeg glæder mig til at vise far, når de kommer og henter mig i dag.

De to karle kommer også for at sige farvel og tak for denne gang og spiser sammen med os, inden de skal ud i marken igen.

Jeg går igen ud i haven for at nyde solens dejlige stråler på min krop, sikke dejlig solbrun den er blevet, selv tissemanden har fået en dejlig kulør, jeg smider underbukserne for at få den sidste sol her i farmors dejlige have.

Nu hører jeg en bil på gårdspladsen, på med underbukserne, ind og tage imod far og mor.

Far, kan du kende disse underbukser.

Jamen, det da mine gamle, hvordan har du fået dem på.

Farmor har fundet flere oppe på loftet, dem må jeg beholde.

Vi skal lige have lidt at spise inden den lange tur hjem, inden vi sætter os til bords hiver jeg underbukserne ned for at vise min solbrune tissemand.

Det må jeg sige, det har min tissemand aldrig været. Den er blevet flot.

Jeg glæder mig også til at vise den til Oluf.

Ved bordet fortæller jeg far og mor alt det jeg har oplevet i ferien ved farmor.

Jeg kommer til at savne mine ture ud i haven og give hunden mine pølser.

Farmor lover at give hunden godbidder hver dag, men det bliver ikke med hendes pølser, for dem kan hunden ikke lide.

Efter middagen går far og mor over i stalden og tisser, jeg går ud i haven.

Vi siger tak for denne gang til farmor og på gensyn til jul.

Vi kører hjemad og gør holdt ved en skov, da mor skal lave stort, jeg sætter mig ved siden af hende og tisser, mens far står op og tisser. Det er helt hyggeligt at sidde sammen med mor, det har jeg aldrig prøvet før.

Vel hjemme igen, jeg kommer til at savne haven, for nu skal jeg igen op at stå på to bøger for at kunne sidde på hug over potten. Far og mor tilbyder at bruge lokummerne nede i gården, nej, de frister mig ikke.

Næste morgen skal jeg som altid, lave pølser, mor skal lige have tømt lidt af potten i vasken, for ellers bliver der oversvømmelse, når jeg laver pølser.

Derefter er der morgenmad, far er taget på arbejde, så mor og jeg bliver enige om at tage til stranden for vejret er stadig fint med solskin og høje temperaturer.

Mor har en badedragt på og jeg har underbukser på, som jeg regner med at tage af ude ved stranden.

Mor og jeg tager en soppetur i vandet, så vandet når mig til livet. Derefter er det dejligt at blive tørret i solen, så min brune tissemand kan få lidt mere farve på.

Jeg skal tisse og går over i noget buskads, hvor der står et par drenge og tisser, da jeg sætter mig på hug, tror de selvfølgelig at jeg skal lave pølser, men jeg forklarer dem at jeg kun skal tisse, det tror de ikke på, så de bliver stående for at se resultatet, men bliver skuffet, da jeg går igen.

Mor og jeg går hjem igen, så hun kan have aftensmaden klar til far, når han kommer fra arbejde.

Efter at jeg har tisset i potten siger jeg god nat.

1 Synes om

I dag er det lørdag, jeg skal hen at sove ved min allerbedste ven Oluf. Glad springer jeg ud af sengen, jeg kan næsten ikke vente, men jeg er nødt til at få lavet pølser og tisset her i vores soveværelse, mor har heldigvis tømt noget af natpottens indhold, så jeg kan stige op på de to bøger ved potten og sætte mig på hug og lade pølserne falde ned i potten, og huske at trykke tissemanden ned, så jeg ikke tisser på bøgerne.

Mor har sat toiletrullen klar, så jeg kan få tørret numsen.

Tøjet, jeg skal have på i dag, ligger klar, et par underbukser, shorts og en trøje.

Mor er klar med morgenmaden og spørger om jeg glæder mig til at besøge Oluf.

Ih ja, jeg kan næsten ikke vente med at se om hans tissemand også er blevet solbrun, og jeg glæder mig også til at lave pølser ude i deres have.

Ja, Ejnar, det har vi desværre ikke mulighed for her, for vi har ingen have, men vi har da skoven, der kan du da gå hen og sætte dig og lave pølser.

Ja, det kan jeg jo, jeg kan nemt gå derhen på 10 minutter, så lang tid kan jeg vist godt holde mig.

Nu skal du jo huske at på mandag skal du jo i skole igen, så skal du gå noget tidligere, hvis du skal i skoven først.

Nej, jeg behøver jo ikke at gå i skoven, for jeg kan bare gå om til hullet ved skolen og sætte mig og lave pølser, på den tid er der ikke så mange drenge, der skal lave pølser.

Det hul der er tale om, er det hul der er bag ved skolens toiletter. Skolen råder over 10 toiletbåse, det rækker langt fra det behov der er. Der er desværre ikke afsat penge fra kommunen til at udvide toiletterne, derfor har skolen valgt at de 10 båse der er, skal reserveres til pigerne.

Drengene må som en nødløsning sidde og lave stort i et aflangt hul, hvor der kan sidde 6 drenge ad gangen.

Man havde regnet med at der ville komme vilde protester fra drengene og ikke mindst fra forældrene, men drengene er helt vilde med at benytte hullet og forældrene er glæde for at drengene ikke går og holder sig til de kommer hjem, eller har lavet i bukserne.

Men nu glæder Ejnar sig til at komme over til Oluf. Det bliver en rigtig gensynsglæde.

De starter i med at gå om i haven, for Oluf trænger meget til at få lave lort.

Godt du kom Ejnar, jeg har holdt mig til du kom, men nu skal jeg også meget.

De smider bukserne og sætter sig ved siden af hinanden, ligesom de plejer. Ejnar viser stolt sin brune tissemand, men det er Olufs ikke, for han måtte ikke gå nøgen, fordi hans kusine, som er noget ældre, ikke ville se på nøgne drenge.

Jamen Oluf, du plejer da også at lave lort om morgenen.

Ja, det lykkes ikke ret mange gange, da vi for det meste spiste om aftenen, så var lortene ikke klar om morgenen, men nu vil jeg prøve at få det lavet det om igen, du har fået lavet lort om morgenen i din ferie.

Ja, det var altid det første jeg gjorde hver morgen, men ih hvor jeg er glad for at jeg igen kan sidde her sammen med dig, selvom jeg kun skal tisse.

Det er jeg også glad for, nu prøver vi igen i morgen tidlig, så håber jeg at jeg kan lave lort sammen med dig.

Hov, Ejnar, vi glemte helt at give hinanden en krammer, og jeg glemte at få gravet et hul til mine lorte. Jeg trængte så meget til at lave lort.

Det er også mange lorte du har lavet i dag, skal du lave flere.

Nej, nu er jeg færdig, jeg tørrer mig lige, så skal vi have en stor krammer.

De rejser sig op og giver hinanden en meget lang krammer, deres kroppe er helt imod hinanden og deres tissemand rører også hinanden, hvilken dejlig følelse.

Bagefter henter Oluf spaden, så han få begravet alle lortene.

De lægger sig på græsplænen, så Olufs tissemand kan få lidt farve. De ligger lige til Olufs mor kalder til aftensmad. De får lov til at sidde nøgne ved bordet, for de skal jo bagefter ud i haven igen for at tisse.

De sætter sig begge på hug lige op ad hinanden og lader hver en hånd glide på hinandens lår.

Så i seng, hvor de begge også sover nøgne. De snakker lidt inden de falder i søvn.

1 Synes om

En ny og dejlig dag starter hjemme på værelset hvor Oluf og Ejnar sover.

Jeg vågner først fordi der kommer signal fra min numse om at den gerne vil tømmes. Jeg siger god morgen til Oluf, der misser med øjnene.

Jeg har ikke fået signal fra min numse endnu, men lad os gå ud i haven, jeg henter lige spaden, så vi kan grave et bredt hul, så vi kan sidde ved siden af hinanden, så jeg kan prøve at lave lort.

Se her Oluf, her skinner solen så dejligt, så vores tissemand kan få noget sol, mens vi sidder.

Oluf får hurtigt gravet hullet, de sætter sig på hug lige op ad hinanden.

Hold da op, siger Ejnar, jeg trænger så hårdt at jeg overhovedet ikke skal trykke pølserne ud.

Oluf prøver nu også at trykke kraftigt. Se, Ejnar der kommer en lort, det er dejligt, så i morgen kan jeg nok lave flere lorte.

De sidder længe i det dejlige solskin og giver hinanden et stort kram, stadig i hugsiddende, de slapper virkelig af i den stilling som mange synes er anstrengende.

Olufs mor kommer ud for at høre om vi er klar til at komme i baljen, det er vi. De tørrer hver deres numse og går ind til deres baljer, mens Olufs mor dækker hullet til.

Det er nu dejligt at komme i baljen, for det er ikke så varmt udenfor endnu, men de har lovet i vejrudsigten at der bliver mellem 25 og 30 grader i dag med høj sol, så drengene bliver enige om at tage til stranden og de må være nøgne ve stranden, da de ikke har nået pubertetsgrænsen endnu.

Ja, 4 år endnu kan vi være nøgne ved stranden.

Lige så morgenmaden er spist, tager de til stranden kun iført underbukser. De har en pose med til at komme underbukserne i og penge til en is og for en sikkerhedsskyld en rulle toiletpapir, hvis de skal mere end at tisse.

Vi kommer til stranden, der er mange mennesker, de fleste er børn, vi tager underbukserne af, lægger dem i posen, som vi lægger ved stranden, så vi kan holde øje med den.

En tur ud i vandet, så langt ud at vandet når navlen.

Det er da godt at numsehullet er lukket, ellers ville hele kroppen blive fyldt med vand.

Vi nyder at lade de små bølger skulpe helt op til vores hoveder.

Så er det tid til at tisse, men vi tisser ikke i vandet, vi går pænt over i buskene for at finde et sted vi kan sætte os. Der er en del drenge der står og tisser, de bliver nok hurtig færdige, så sætter vi os og tisser, der kommer to piger og sætter sig på hug, de springer op og løber væk, da de opdager at det er to drenge der sidder på hug.

Nu kommer der en dreng med en toiletrulle i hånden, han skal nok lave pølser, han sætter sig på hug, jo den er god nok, vi er færdige med at tisse, så vi rejser os op og går, så drengen kan få lavet pølser.

Vi trænger til en is, men iskiosken har lukket, derfor tager vi underbukserne op af posen, det er lidt svært at kende forskel, men i Ejnars er der et mærke, det er der ikke i Olufs, det kunne de begge huske, de tager underbukserne på og går mod byen og finder en iskiosk og køber en is hver.

Oluf vil nu gerne hjem i haven, så hans tissemand kan få lidt kulør, derfor sætter vi os lige i solen, men jeg kan se at min tissemand er lige ved at blive forbrændt, så jeg beholder underbukserne på.

Vi skal tisse, så jeg smider underbukserne, vi sætter os ved siden af hinanden, helt tæt sammen, mens vi krammer hinanden.

Se, siger Oluf, min tissemand er ved at blive brun.

Ja, det er godt at vi kunne komme til stranden og så også her i haven, min tissemand skal vist ikke have mere sol i dag, så jeg holder lige hånden for solen.

Drengene kan sidde på hug meget længe.

Jeg tror ikke engang en pige kan sidde så længe siger Ejnar, og de skal jo sidde på hug til det hele, vi sidder kun på hug fordi vi nyder det og har fundet ud af at man tisser bedst i den stilling og man laver også bedst pølser.

Mens de sidder og hygger sig, kommer Olufs mor og siger at det desværre er tid til at jeg kommer hjem til mine forældre.

Jeg siger tak for denne gang, vi ses i skolen i morgen.

1 Synes om

Det er mandag morgen, første skoledag efter sommerferien.

Jeg vågner i vores soveværelse og kan mære at jeg trænger til at få lavet pølser, jeg skal hurtig tage en vigtig beslutning, skal det være her og nu eller kan det vente til jeg kommer hen på skolen, så jeg kan gøre det i hullet. Jeg tør ikke vente, det vil være en katastrofe, hvis jeg kommer til at lave pølser i bukserne, godt nok skal vi ikke have gymnastik i dag, men det vil nok komme til at lugte, så opdager de det alle sammen.

Jeg tager det sikre valg at gøre det i potten, jeg får mor til at tømme lidt af potten, så der ikke bliver oversvømmelse i soveværelset, op på bøgerne, ned at sidde på hug og slappe af, for pølserne kommer helt af sig selv. Det er vist godt at jeg fik det gjort her, nu kan jeg tørre numsen og tage rene hvide underbukser på, og shorts og trøje, så er jeg klar til morgenmad.

Morgenmaden er nu spist, jeg går hen til skolen og møder straks min alle bedste ven Oluf.

Hej Ejnar, jeg skal om til hullet, for jeg kan mærke at jeg skal lave lort, det kunne jeg ikke da jeg sad hjemme i haven.

Det bliver dejligt for dig når det igen lykkes for dig at få lavet lort i haven.

Der er slet ingen ved hullet, så Oluf har masser af plads til at lave lort.

Jeg sætter mig ved siden af dig, for jeg kan nemlig tisse en tår.

De skal lige til at give hinanden en krammer, da der kommer en dreng, han skal nu kun tisse, så det bliver alligevel til en lille krammer. Jeg er færdig med at tisse, jeg henter toiletpapir til Oluf, som får tørret sin numse, det passer jo fint, nu ringer det ind til første time.

Den første time går med at fortælle om de oplevelser vi har haft, jeg fortæller at jeg har set en han ko, som hedder en tyr og dens tissemand sidder midt på maven i en dusk. Jeg undlader at fortælle om hvordan man får kalve, jeg tror ikke at de vil forstå det endnu.

Frikvarter, Oluf og jeg går om til hullet for at se om der er noget vi kan hjælpe med, det er der med det samme, en lille dreng kan huske at vi holdt ham i hånden, mens han lavede pølser, det skal han også nu, han trækker bukserne ned og jeg tager ham i hånden, så han kan komme ned på hug, det går fint, han får papir til at tørre sig med, så er han klar.

Den næste time har vi regning, et af mine yndlingsfag, jeg kan lægge tal sammen i hovedet, det får jeg også meget ros for. Nu er dagen allerede en god dag. Oluf følger nu ret godt med.

I det næste frikvarter er vi igen omme ved hullet, der kommer en grædende dreng. Vi spøger hvorfor han græder, han har været så uheldig at han har lavet bukserne, vi trøster ham og siger at det sker også for os en gang imellem og hjælper ham om til en gårdvagt, som tager sig af ham.

Så er der religion hvor vi hører om hvordan Noa byggede en stor ark.

Sådan gik den første dag i skolen efter sommerferien.

Oluf og jeg er glade for alle dem vi hjalp ved hullet i dag, vi kommer igen i morgen, Oluf og Ejnar siger farvel til hinanden.

Oluf, nu håber jeg du får lavet lort i haven i morgen tidlig, så du ikke skal til det omme ved hullet.

Efter aftensmaden skal jeg igen op på bøgerne for at sætte mig og tisse,

Så er jeg klar til at sove, god nat.

1 Synes om

Så er det igen morgen, jeg skal igen tage en vigtig beslutning, skal jeg lave pølser i potten eller i hullet henne ved skolen. Jeg finder hurtig ud af det, vi skal have gymnastik i dag, så i dag tør jeg overhovedet ikke vente med at få lavet pølser, tænk sig hvis jeg kom til gymnastik med store bremsestreger i underbukserne.

Nej, det bliver potten, min mor har været forudseende og tømt den, så der er plads til mine pølser. Jeg stiger op på bøgerne og sætter mig og laver pølser og tisset.

Så ind til mor, som gør en vaskeklud klar til mig, så jeg kan få vasket numsen helt ren, tissemanden får også en tur, den er stadig dejlig solbrændt, jeg er spændt på at se om de andre drenge har en solbrændt tissemand.

Nu har jeg ren røv og trutte i, siger mor og giver mig et par rene hvide underbukser at tage på.

Hvorfor skal underbukser være hvide, det er den værste farve, alt ses på dem. Bare en dråbe tis, nej, de skulle være brune, det kommer nok aldrig.

Morgenmaden bliver indtaget, så er det tid at komme hen på skolen og møde Oluf.

Vi mødes, han skynder sig at sige, at han har fået lavet lort i morges, så han skal ikke om forbi hullet inden skolen ringer ind.

Vi skal have anskuelse i første time, der går vi om i det område, hvor drengen har deres toilethul.

Vi går derhen hvor drengene benyttede hullerne sidste sommer, læreren har en spade med, så vi kan grave lidt i den jord. Det er ikke lorte vi graver frem, nej, det er den dejligste muldjord som lugter dejlig. De mange lorte drengene har leveret sidste sommer er simpelthen omdannet til den dejligste muldjord.

Hver dag, når drengen har lavet i hullet, bliver der lagt et lag jord på, til sidst er hullet fyldt helt op.

Pedellen har fået en mand med en rendegraver til at grave det hul, vi drenge besørger i her efter sommerferien.

Nu er det frikvarter, meget praktisk, da vi jo er i nærheden af det hul, så vi er klar til at drengene kommer, Oluf og jeg når lige at få tisset, inden der kommer drenge, der skal lave lort, dem der kun skal tisse, må godt gøre det i buskene, så de ikke optager plads ved hullet.

En af drengen sætter sig på hug over ved buskene, han får straks at vide at han skal lave lort i hullet, men han siger at han kun skal tisse og det må man jo godt, og han tisser kun.

Der er altså en mere der sidder på hug og tisser ligesom Oluf og jeg. Nu er vi 3 på skolen, måske er vi flere, det vil vise sig.

Selv om der er mange drenge der skal lave lort, foregår det stille og roligt, ingen generer dem der sidder på hug eller kommer med dumme bemærkninger, selv om der er nogle der ikke har så rene underbukser.

Jeg vil ønske at drengene i min klasse heller ikke driller, når der er en der har spejlæg eller bremsestreger i underbukserne, men det gør de desværre.

Nu skal vi have gymnastik, jeg kontrollerer lige at mine underbukser er rene, jo, heldigvis.

Vi skal være ude og spille fodbold, det kan jeg godt lide, Oluf og jeg er efterhånden gode til at drible.

Bagefter skal vi i bad, jeg kikker stille og roligt for at se om der er flere der har brune tissemænd, det er der ikke. Der kommer da også nogle spørgsmål om hvordan jeg har fået min så brun.

Jo, min tissemand har været meget ude i solen i min sommerferie. Jeg var på ferie ved min farmor, der var jeg nøgen meget af tiden.

Det ringer ud til frikvarter, Oluf og jeg er på plads omme ved hullet, der kommer en dreng og står ved hullet, hvorfor trækker han ikke bukserne ned. Han bøjer sig forover og kaster op. Det er første gang vi har oplevet det, jeg bryder mig bestemt ikke om at se nogen kaste op, uh, jeg er lige ved at gøre det selv, så jeg vender ryggen til ham. Oluf er mere ligeglad, han går over til drengen og holder ved ham, mens han kaster op igen. Endelig holder han op med det og går igen.

Pu ha, Oluf jeg får helt kvalme af at se ham kaste op, så jeg bliver nødt til at blive herude til kvalmen er væk. Oluf går op i klassen. Da jeg får det lidt bedre, går jeg også op i klassen. Resten af skoledagen går uden problemer.

Da jeg tager underbukserne af ved sengetid, kikker jeg efter om der er spejlæg eller bremsestreger, mor roser mig fordi jeg er så god til at holde dem rene, for man kan overhovedet ikke se at jeg har haft dem på, men alligevel får du rene underbukser på hver morgen, for når man kun bruger dem en dag og de bliver vasket i kogevask, så får man snehvide underbukser hele tiden.

Derfor har jeg og også Oluf snehvide underbukser.

1 Synes om

Så er det endelig blevet lørdag, efter skoletid skal jeg igen hen til Oluf og sove sammen med ham. Oluf har sit eget værelse med en stor seng, så vi begge kan sove i den. Det har vi ikke mulighed for hjemme hos os, for jeg har ikke mit eget værelse, jeg sover sammen med far og mor, men der er ikke plads til at Oluf kan være der, så derfor foregår det altid ved Oluf.

Vi har heller ikke en have jeg kan lave pølser i, så derfor glæder jeg mig til at komme over til Oluf.

Vi har også de samme interesser, vi elsker begge at sidde ude i haven og lave pølser eller bare at tisse, de har også et das, men det benytter Oluf aldrig, han kan som jeg heller ikke lide at sidde på et bræt og lave pølser ned i en spand.

Det med tis og afføring, er et klart tabu emne, det er ikke noget man snakker om, hvordan man går på wc og da slet ikke at bruge naturen som toilet, især hvis man skal lave stort. Det er først nu at jeg skriver om mine barndomserindringer i 50’erne, og jeg glæder mig over at det er blevet taget så godt imod her i disse spalter og så længe interessen er så stor, fortsætter jeg med et.

Nu skal jeg over til Oluf, der bruger især min allerbedste ven haven hver gang han skal tisse eller lave lort. Det ser jeg frem til.

Da Olufs far alligevel tømmer spanden ude i haven, kan vi lige så godt gøre det der. Derfor har de en meget flot have med mange blomster og grøntsager, samt en kæmpe græsplæne, som Oluf og jeg elsker at spille fodbold på.

Det starter vi også med da jeg kommer, det er stadig varmt, så vi smider begge alt tøjet, så vi rigtig kan boltre os med bolden og når vi skal tisse, skal vi bar sætte os et sted, dejlig nemt.

Vi spiller bold til vi skal spise, og det er lykkes at få lidt farve på Olufs tissemand.

Derefter går vi ud og sætter os i haven, så vi kan få tisset af, så vi kan sove godt.

Søndag morgen går vi ud i haven og finder et godt sted at sætte os, så vi kan få lavet pølser, det er igen lykkes for Oluf at få lavet lort, som han siger, om morgenen.

De sidder rigtig og nyder det, mens de får tømt tarmen og blæren, de rejser sig og giver hinanden en stor krammer og går ind og får tørret numsen.

Olufs mor har som vanlig fyldt to baljer med dejlig varmt vand, som de hygger sig i, lige til vandet bliver for koldt, så op til morgenmad.

I dag synes Olufs far at vi skal køre til Odense og se H.C. Andersens hus, som vi jo har hørt om i skolen, han har skrevet mange eventyrer, den grimme ælling bl.a.

Far, mor, Oluf og jeg kører først til H.C. Andersens hus, han levede for mange år siden, så huset er i dag museum.

Derefter i tivoli, det er noget større end dem der somme tider er opstillet hjemme på sportspladsen.

Vi prøver først radiobilerne, det er så sjovt at køre ind i hinanden, derimod karrusellerne, dem springer jeg over, jeg skal ikke risikere at komme til at kaste op, så Oluf og hans far tager nogle ture, mens hans mor og jeg bliver stående.

Så er der tid til at tisse, men toiletterne er af samme slags som derhjemme, og de lugter af lort, så vi finder en busk, hvor vi kan sætte os og tisse. Der kommer flere drenge og mænd og tisser, så vi skynder os at blive færdige inden vi bliver ramt af alle de tissende mennesker.

Vi skal nu have en dejlig is alle sammen, inden vi slutter af med en tur i luftgyngerne.

Vi kører herefter hjem, Olufs far er så flink at køre forbi mit hjem og sætter mig af.

2 Synes om

Mandag morgen, skal jeg både tisse og lave pølser, men jeg er ikke i Olufs have længere, så jeg må op på bøgerne og sætte mig på hug over potten, det går nu meget godt, jeg husker også at få trykket tissemanden ned, så jeg ikke tisser på bøgerne. Åh, det lettede, potten blev også fyldt helt op, så mor må gå forsigtigt ned på dasset med den.

I dag skal vi ikke have gymnastik, så jeg er ikke så nervøs for om der skulle komme en lille plet på underbukserne, det sker dog kun sjældent, dels fordi jeg får vasket numsen med en vaskeklud hver morgen og så er jeg også god til at få tisset, når jeg har behov for det.

En dejlig og hyggelig morgenstund med mor, far er taget på arbejde.

Nu hen til skolen, hvor jeg møder min allerbedste ven Oluf, som også har fået lavet pølser ude i haven her til morgen, så skal vi kun tisse i løbet af dagen.

Det bliver en god dag, for vi skal have dansk og regning, mine yndlingsfag og så religion, hvor vi skal have fortsættelsen af Noas Ark.

Først dansk med diktat, det gik fint, 0 fejl.

I frikvarteret er Oluf og jeg på plads ved hullet, der er gang i den, mange drenge skal lave lort, det ser godt ud når 6 drenge sidder flot på hug ved siden af hinanden, selv om der er stor aldersforskel mellem dem, er der en lidt hyggelig stemning.

Oluf og jeg servicerer med toiletpapir efterhånden som de bliver færdige, vi er efterhånden ret populære for vores arbejde, vi sørger også for at henvise de drenge der kun skal tisse til buskene, i dag står de alle op, men i sidste uge var der en der sad på hug og tissede, ligesom Oluf og jeg.

Det ringer ind til regning, vi får et tal, f.eks. 40, hvad mangler der for at det giver 100, jeg er hurtigst med resultatet, nemlig 60.

Endnu et frikvarter omme ved hullet, Oluf og jeg skal tisse, vi sætter os, som vi beder drengene om, at tisse omme i buskene. En dreng påpeger at vi sidder på hug, han kan selv se, vi tisser kun.

En lille dreng i 1. klasse beder os om at løfte ham op, så han kan lave pøller, vi kan ikke løfte ham, så vi får ham overtalt til at sidde på hug mens jeg holder ham i hånden, det er han tryg ved, han får lavet pøller.

Så skal vi have religion, hvor vi skal høre om det lykkes for Noa at hans hjemmebyggede ark flyder på vandet, det gjorde det.

Det er slut for i dag, en dejlig dag med mine yndlingsfag og ingen gymnastik.

Jeg sætter mig over potten for at tisse og kan se at underbukserne nu godt kan bestå renhedsprøven, ingen pletter hverken foran eller bagved, bare det går lige så godt til gymnastik i morgen.

1 Synes om

Det er tirsdag morgen, i dag skal vi ud i skoven og se på dyrelorte, en ret så spændende ting og så slipper jeg også for gymnastik i dag. Det havde jeg helt glemt, oh, hvor dejligt, så skal jeg ikke være bange for mine underbukser i dag.

Jeg får tisset og lavet pølser, så er jeg klar til at tage i skoven, jeg møder som altid Oluf, han glæder sig også til at vi skal ud og se hvordan dyrenes lorte ser ud, ligner de vores lorte.

Læreren er klar med en bog om de forskellige dyrs ekskrementer, et nyt ord for lort. Han har også en foldespade med, hvis nu en af os skal lave lort.

Vi går i samlet flok derud og med det samme finder vi lorte, hvem stammer de fra, læreren slår op i bogen og finder ud af at de stammer fra en hjort, for der står i bogen at hjortelorte er næsten runde og sorte. De ligner faktisk lakrids.

Den næste lort vi finder, er fra en ræv, den lægger sine lorte et synligt sted, f.eks. på en stor sten, netop for at andre dyr skal opdage den. Det er for at afmærke sit territorium.

Her er en klat fra en fugl, klatten består af en grå del og en hvid del, den grå del er fuglens lort og den hvide del er tis.

Den næste lort er fra en hare, den er grønbrun og er rund.

Nu bliver det svært, for hvilket dyr har lavet den næste lort vi møder i skovbunden, læreren leder i bogen, men kan ikke finde den, nej, det er snyd, en af eleverne har siddet i al hemmelighed og lavet den, læreren havde aftalt med en af eleverne at han eller hun skulle sætte sig et bestemt sted, hvor vi kom forbi. Kun læren og den pågældende elev vidste det, så den gætter vi aldrig.

Efter den opdagelse er det slut med skovturen, mens vi går hjem, snakker vi om hvem der i al hemmelighed havde siddet og lavet lort.

Da vi kommer tilbage til skolen, kan en af pigerne ikke holde på hemmeligheden længere, hun trængte meget til lave lort ude i skoven og havde aftalt med læreren hvor hun skulle gøre det. Det er dagens højdepunkt.

Derefter er der flere af drengene der lige skal om til hullet og lave lort, Oluf og jeg skal også have tisset.

Vi har i dag lært at både mennesker og dyr laver lort, men der er stor forskel, det fik vi at se i dag.

1 Synes om

De efterfølgende dage er der ikke så meget at skrive om, så vi springer hen til lørdag, ugens bedste dag, for der skal jeg hen at sove hos Oluf.

Efter skoletid tager jeg hjem til far og mor og henter mit tøj og går hen til Oluf, han venter på mig uden for, ret heldig, for jeg trænger til at tisse, det gør Oluf også, så vi smider al tøjet og sætter os om i haven og hygger os, mens vi får tisset, desværre er det overskyet i dag, så vi kan ikke få sol på vores tissemænd, men vi sidder og nyder den farve de har fået, de er næsten lige brune nu.

Spaden til i morgen står der allerede, for Oluf har gravet huller hver morgen, så han kunne få lavet lort. Vi finder det sted vi skal sidde i morgen, vi håber på solskin. Vi graver hullet, så vi kan gå lige herud og sætte os i morgen.

Vi samler vores tøj sammen, men tager det ikke på, for når vi har spist, skal vi igen herud for at tisse og give hinanden en krammer.

Næste morgen vågner vi næsten samtidig, vi trænger meget til at komme ud til vores hul og lave lort, det er ikke mindre end fantastisk at man kan vænne maven til at blive tømt samme tid hver dag, så er man fri for det på et senere og mere ubelejligt tidspunkt.

V sidder rigtig og hygger os i hinandens selskab mens tarmene og blæren bliver tømte , pludselig bryder solen igennem skydækket og rammer lige vores tissemænd, så kan det ikke blive bedre, vi sidder så længe at Olufs mor kommer ud og meddeler at hun har fyldt baljerne med dejlig varmt vand, vi følger med ind og får tørret vores numser, for vi vil ikke have lort i vandet.

Vi får et håndklæde hver så vi kan tørre os og tager hver et par helt rene underbukser på, de hvideste i klassen, for vores mødre forstår at kogevaske underbukserne og vi har dem kun på en dag ad gangen.

I dag er der fodbold på sportspladsen, hvor der spilles divisionsfodbold, det bliver spændende om byens hold kan holde den fine placering i toppen.

Vi får først lidt at spise, så lige om og tisse i haven, for der plejer altid at være mange der skal tisse eller endda lave lort, især i halvlegen.

Kampen bliver fløjtet i gang. De spiller meget jævnbyrdigt, så 1. halvleg ender 0-0.

Vi skynder os at løbe ind i buskene inden de andre kommer. Mens vi sidder og tisser, kommer en mand og en dreng, manden siger til drengen at nu skal han passe på ikke at træde i de lorte vi har lagt, vi kan fortælle at vi ikke har lavet lort, kun tisset, han kikker efter, jo, den er god nok, så kan du godt sætte dig der og skide. Drengen trækker bukserne ned og sætter sig på hug, mens vi forlader stedet.

  1. halvleg starter og vores hold kæmper en brav kamp, endelig lykkes det, vi får scoret, det blev kampens eneste mål, så vi vandt 1-0.

Vi tager hjem i haven, solen skinner stadig fra en skyfri himmel, så af med tøjet og hen og sidde i solen, så den rammer vores tissemænd, mens vi tisser.

Derefter er det tid for Ejnar at komme hjem til far og mor, han siger pænt farvel og tak for dagene vi har haft sammen.

.

1 Synes om

Jeg har den fornøjelse at se at mine barndomserindringer fra 50’erne er læst over 2000 gange, det er helt overvældende, det tyder på at det har interesse at læse om det man normalt ikke taler om, hvordan og hvorhenne man laver pølser, lort eller skider, samt drengenes problemer med at holde de hvide underbukser fri for spejlæg foran og bremsestreger bagpå.

Jeg gik med ble de første 7 år af mit liv, fordi jeg overhovedet ikke kunne styre, hvornår jeg skulle lave pølser eller tisse.

Men det lavede min farmor om på, hun tog bleen af mig og jeg fik lov at rende rundt helt uden tøj, det var jo i sommerferien. Jeg fik besked på at lige så snart jeg mærkede at jeg skulle tisse eller lave pølser, var det ud i haven og sidde på hug, uanset hvad jeg skulle. Farmor viste mig hvad set vil sige at sidde på hug på den rigtige måde, det lærte jeg ret hurtigt, overbenet skulle hvile på underbenet, og man skulle læne sig forover, så var der god balance, sådan kunne man sidde længe, der skete aldrig uheld ved denne aktion, jeg nåede ud at sidde på hug i haven hver gang.

Farmor boede på en gård helt uden toilet, så alt foregik enten i stalden eller i haven. Jeg foretrak nu haven. Især hvis solen skinnede og det gjorde den meget dengang. Der kunne jeg holde ud at sidde på hug længe, både når jeg skulle lave pølser eller bare tisse.

Nu vender vi tilbage til skolen hvor Oluf og min allerbedste ven har et lille job omme ved toilethullet. Pedellen har fået gravet et nyt hul, som vi drenge skal benytte til at lave lort. En af vores fornemste arbejde er at fortælle drengene hvordan man sidder på hug, de fleste sidder i en noget akavet stilling, som bevirker at det er ret anstrengende at lave lort.

En anden ting er, at det er vigtigt at man placerer bukserne midt på låret, mange hiver dem helt ned, hvilket bevirker at man let kommer til at tisse og måske også lave på dem.

Et vigtigt arbejde for os er at have toiletpapir klar til drengene, for det har de næsten glemt at hente hver gang inden de går i gang.

I dag skal jeg til tandlæge for første gang, det er ikke noget jeg frygter, det er vel lige som når vi er ved skolelægen, han piller på en’ over det hele, tandlægen skal kun ind i munden.

Det går efter alfabetisk rækkefølge, først Allan, så Benny, Carl og så Ejnar. Dem der var inde først synes ikke det var noget at pive over, det gjorde ikke engang ondt.

Så bliver det min tur, jeg sætter mig forventningsfuld i den store stol og får et stykke stof hængt om halsen, han siger gab med en lidt grov stemme, højere, jeg gaber så højt jeg kan og så begynder han at rode i munden og putte en masse ting og sager ind i munden. Da han kommer ind til tænderne bagerst i munden, får jeg opkastningsfornemmelser. Hold op med at skabe dig, siger han med en yderst ubehagelig stemme og siger igen gab og fortsætter den nu ubehagelige roden rundt, jeg får igen opkastningsfornemmelser, han fortsætter uden at stoppe, det resulterer i at jeg kaster voldsomt op ud over det hele, på tøjstykket, mine bukser og ud på gulvet. Han kommer med et fad, men jeg er færdig med at kaste op og hiver efter vejret mens koldsveden pibler frem på panden.

Jeg giver op siger han nu vredt og hiver forklædet af mig, se noget svineri du har lavet. Jeg får besked på at forsvinde hurtigst muligt.

Jeg går grædende op i klassen, jeg har også tisset i bukserne af skræk, men det blander sig med al det bræk der er på bukserne.

Jeg får naturligvis lov til at tage hjem, heldigvis er mor hjemme, hun bliver selvfølgelig forskrækket da hun ser synet af mig, med bræk over det hele.

Grædende fortæller jeg om tandlægen og hans hårde behandlinger, mor siger med det samme, at den tandlæge skal jeg overhovedet ikke komme til mere. Jeg får skiftet tøjet fra yderst til inderst.

Da far kommer hjem, sætter mor ham ind i situationen, han siger straks at jeg i fremtiden skal behandles hos deres tandlæge, han er meget populær, fordi han er meget hensynsfuld.

Efter denne gode nyhed går jeg i seng.

1 Synes om

Næste morgen har jeg ikke den sædvanlige fornemmelse i numsen da jeg sætter mig på hug over potten, jeg skal kun tisse, men ingen pølser kommer ud, jeg presser og presser men nej. Jeg kalder på mor.

Ejnar, det er fordi du kastede så meget op i går, så din mave blev helt tømt, du kan roligt tage rene underbukser på.

Åh nej, vi skal have gymnastik i dag, bare jeg nu ikke skal lave pølser omme i hullet og ikke får tørret numsen godt nok, så der kommer bremsestreger.

Det skal du ikke være bange for, for det du spiser nu her til morgen kan ikke nå at komme ned i din numse mens du er i skole.

Det er dejligt, nu skal jeg hen at møde Oluf og høre hvordan han klarede tandlægen.

Oluf er mødt og er spændt på at møde mig.

Åh, Ejnar, hvordan har du det.

Jeg har det godt, bare lige det at jeg ikke kunne lave pølser i morges, så jeg er bange for at jeg skal i løbet af i dag, så jeg skal gøre det i hullet.

Mit besøg ved tandlægen gik nu heller ikke så godt, jeg fik nemlig også opkastningsfornemmelser, tandlægen kom straks med et fad, men jeg kastede ikke op. Tandlægen afbrød behandlingen og sagde at jeg må vente til næste gang.

Jeg har af far og mor fået lov at komme til deres tandlæge, han er så rar og tager meget hensyn.

Næste time er gymnastik, Ejnar har glemt sine gymnastikbukser, så han får besked på at lave gymnastik i underbukser, heldigvis er de helt rene, selvom jeg måtte tisse inden timen, men jeg sørgede for at ryste tissemanden godt, så der kom ingen spejlæg foran.

Vi har høvdingebold i dag, et sjovt spil, hvor vi får lov at benytte alle salens redskaber, Oluf og jeg er på samme hold, det går vældig godt, så vi stråler af glæde begge to. Timen slutter med bad, hvor de første brusere er varme og de sidste er iskolde, så det går meget stærkt med at komme igennem dem, mens vi tager tøjet på er der de sædvanlige drillerier fordi nogen har større eller mindre spejlæg i underbukserne og en har store bremse striber bagpå. Både Oluf og jeg klarer frisag i dag, ingen pletter i vores underbukser.

På vej hjem kan jeg mærke at jeg skal lave pølser, jeg prøver at ignorere det, men da jeg når til vores ejendom, kan jeg mærke at jeg umuligt kan nå op i lejligheden på 2. sal, så jeg skynder mig om i gården til vores fælleslokum. Jeg har ikke noget valg, jeg er nødt til at sætte mig ind i et af rummene på et bræt, man sider altså ikke så godt der, jeg kan mærke at pølserne rører mine baller, det betyder at der er mere der skal tørres når jeg er færdig.

Pludselig bliver døren lukket op, det er en dame i ejendommen.

Jamen Ejnar, sider du der, du skal huske at sætte haspen på mens du laver.

Undskyld, det glemte jeg, det er første gang jeg sidder her, men jeg var nødt til det. Jeg skulle sådan lave pølser

Jeg skynder mig at blive færdig og får hurtigt bukserne hevet op og op til mor.

Jeg skynder mig at hive bukserne ned, men underbukserne er allerede temmelig snavsede, jeg nåede ikke at tørre mig for en dame kom midt i det hele.

Hvorfor kom du ikke herop i stedet for.

Det kunne jeg ikke nå, jeg skulle hurtigt lave pølser, jeg nåede det også, håber aldrig at jeg skal bruge de toiletter mere, man sidder ikke godt på dem, så pølserne rammer ballen, det sker ikke når jeg sidder på hug.

Nu er det heldig at du har fået fars gamle underbukser, så har du nogen at skifte med, inden du får et par rene på må jeg hellere lige vaske din numse, du har ret, der sidder meget på ballen, men nu er du ren.
Nu håber jeg at jeg kan lave pølser i morgen.

1 Synes om

Næste morgen da jeg vågner, er jeg spændt på om jeg kan lave pølser, jeg skynder mig ud af sengen og sætter mig på hug over potten, først tisser jeg og så, jo nu kommer der pølser i potten, hvor dejligt, jeg kan allerede se at det bliver en god dag i dag og vi skal heller ikke have gymnastik i dag. Mor giver mig vaskekluden, så jeg kan få vasket numsen, der sidder ikke ret meget, for jeg sad på hug, ikke som i går nede på lokummet.

Jeg tager et par rene snehvide underbukser på og spiser morgenmad, derefter resten af tøjet på og hen og møde Oluf. Han er mødt.

Du ser så glad ud, Ejnar

Ja, det er fordi jeg igen kunne lave pølser her til morgen.

Det har jeg også, det foregik som altid ude i haven.

Det er du heldig med, i går måtte jeg sætte mig på lokummet i gården, så jeg fik mig ikke tørret godt nok, så underbukserne så ikke godt ud bagefter.

Vi kan høre at pedellen er ved at grave et nyt hul, mærkeligt for det andet hul er ikke fyldt op endnu, vi spørger pedellen hvorfor.

Jo, det er fordi der er omgangssyge i omløb, der er mange der har ondt i maven og har tynd mave, så nu er der plads til at flere kan sidde på samme tid, hvis det bliver nødvendigt.

Oh, Oluf bare vi ikke bliver ramt af det.

Det håber jeg heller ikke, men vi kan gøre lidt for at undgå det, nemlig at vaske fingrene hver gang vi har været heromme ved hullet, selv om vi kun skal tisse.

Nå, vi skal ind til første time, det er regning. Det er hovedregning, vi køber for 20 kr et sted og for 45 kr. et andet sted og betaler med en 100 kr seddel, hvor meget skal vi have tilbage. Jeg er hurtigst med fingeren, 35 kr. Rigtigt.

Der mangler flere i klassen, det er nok fordi de har ondt i maven.

Frikvarter, Oluf og jeg skynder os om til hullet. Der sidder tre drenge og snakker sammen, de er nok fra samme klasse, de fordeler toiletpapiret imellem sig og får sig tørret. Nu kommer der en dreng løbende, mens han hiver bukserne ned, han når ikke at få sig vendt om mod hullet før noget der ligner brunt vand står ud af ham, så det stykke drengene skal sætte deres fødder, mens de sidder på hug, er sølet til.

Oluf og jeg løber op til pedellen for at låne en skovl, så vi kan smide noget jord på, så drengene igen kan komme til at sidde. Heldigvis er der et hul mere, så panikken udebliver. Bortset fra den ene dreng ser det ikke ud til at der er flere der har tyndskid.

Sidste time i dag er dansk, vi skal have diktat, det er altid spændende om jeg igen får 0 fejl. Desværre har jeg 1 fejl, jeg fik stavet kommune med kun et m, når man siger kommune kan man ikke høre at der er to m’ i ordet.

Slut for i dag, Oluf og jeg siger farvel til hinanden med et vi ses i morgen.

Så er det endelig blevet lørdag igen, efter skoletid skal jeg igen over for at sove ved Oluf, mærkeligt, han står ikke ude ved vejen og tager imod mig.

Hej Ejnar jeg er her inde i haven, jeg blev nødt til at sætte mig og lave lort, selvom jeg også gjorde det i morges, kom bare.

Jeg går ind i haven og tager bukserne af og sætter mig ved siden af Oluf.

Se, Ejnar, mine lort ligner flydende chokolade.

Ja, Oluf de ligner slet ikke pølser.

Jeg har nu ikke ondt i maven, skal bare sådan lave lort, de kommer helt af sig selv. Nu, endelig, tror jeg de holder op, så nu kan jeg få tisset. Sikken stor stak lort jeg har lavet, selv om jeg også lavede lort i morges.

Det er godt Oluf så kan vi tisse sammen, jeg trænger ikke til at lave pølser.

Sådan sidder drengene en times tid på hug, noget mange drenge vil misunde dem, da de går ind til Olufs mor, så Oluf kan få vasket sin numse efter den omgang.

Oluf er blevet sulten og spiser godt til aftensmaden, dejligt, så er det måske overstået.

Inden de skal i seng går de igen ud i haven for at tisse, og ingen af dem skal lave lort eller pølser.

1 Synes om

Søndag morgen vågner jeg ved at kirken i nærheden ringer, jeg kikker over til Oluf, han har forladt sengen, hvor er han.

Jeg trænger virkelig meget til at få lavet pølser, jeg finder Oluf.

Det må du undskylde Ejnar, jeg var nødt til at skynde mig herud, jeg kunne ikke holde mig længere, jeg nåede ikke engang at grave et hul.

Jeg skal også skynde mig, så jeg sætter mig ved siden af dig, hold da hel op, det er ikke pølser jeg laver i dag, ikke så mærkeligt at det kneb med at holde mig til jeg kom herud.

Ja, vi har åbenbar også fået den her Roskildesyge som de kalder den, så har vi ikke engang været i Roskilde.

Da drengene sidder temmelig længe, kommer Olufs mor ud for at høre hvordan det går.

Mor, vi har begge fået Roskildesyge, så vi bliver nødt til at blive siddende lidt endnu.

Helt i orden drenge, bliv i nu bare færdige, så venter jeg med at varme vandet til i kommer ind.

Der går ca. 1 time før drengene kommer ind, Olufs mor giver hver en vaskeklud, så de kan få tørret numserne, mens mor får gjort baljerne klar til badet.

Derefter er det morgenmad, drengene spiser godt, der er heldigvis ikke noget i vejen med appetitten. De får også en sodavand, så de kan få væskebalancen i orden igen.

Drengene beslutter at de hellere må blive i haven i dag, der er ellers fodbold på stadion, men det vil blive for risikabelt hvis de skal sidde i buskadset hele dagen.

I stedet tager de en trøje på, for det begynder at blive køligt, men ingen bukser. De spiller så fodbold i haven, hver gang der er tissepause, prøver de om de kan komme af med lort, det sker ikke, så er der håb om at Roskildesygen er forbi.

Ud på eftermiddagen tager Ejnar bukser på, så han kan komme hjem til sine forældre.

I skolen er det blevet moderne at skyde på hinanden med vandpistoler, man kan blive noget så frygtelig våd hvis man bliver ramt.

Nogle drenge har fået den ide at komme spidsen på vandpistolen op i numsen og tømme den for vand, og derefter sætte sig ved hullet og se hvor længe de kan holde vandet inde, det er ret sjovt at se, når de til sidst må give op og vand og lort sprøjter ud i store pruttelyde eller som nogen kalder det, spruttelyde.

Hverken Oluf eller mig skal prøve det, de siger at det er koldt at få ind i numsen.

Det er godt vi har to huller, når drengene skal afprøve deres færdigheder i vand skidning. Heldigvis er der også plads til dem der skal lave lort på den normale måde.

Skolen har nu forbudt at man sprøjter vand ind i enden, fordi det generer i timerne når nogen kommer for sent til timerne fordi de ikke kan blive færdige med at skide vand eller akut skal skynde sig midt i timen.

Det gav også nogle snavsede underbukser og yderbukser.

Heldig nok at det er slut med det, så kan vi andre koncentrere os om at sidde og lave lort eller som Oluf og jeg sidde og tisse i fred.

Men at sprøjte på hinanden med vandpistoler er ikke forbudt endnu, det bliver det nok snart, for der er nogle der bliver pjaskvåde. Ja, det bliver det med omgående virkning, for det dur ikke at klasseværelserne er dyngvåde i timerne.

Oluf og jeg har taget afstand for det vand pjat, så vi er helt tørre.

Vi slutter skoledagen med religion hvor vi hører om Adam og Eva, de to første mennesker på jorden.

1 Synes om

Vi har hørt meget om at pigerne elsker at gå på wc sammen, hvad med drengene, jo her på skolen ser det ud til at også drenge kan lide at gå på wc sammen, for omme ved hullet kommer der ofte flere drenge sammen og sætter sig og snakker livligt mens de laver lort og tisser.

Til at begynde med var der lidt problemer med de små drenge, når de skulle sidde på hug, men nu ser det ud til at deres forældre har lært dem det, det er dejligt for Oluf og mig, nu skal vi ikke længere holde i hånd, der kan være tale om at vi rækker dem toiletpapiret og i enkelte tilfælde vil en dreng godt have en af os til at tørre efter, så numsen er helt ren, det gør vi med glæde, for vi ved selv hvor vigtigt det er at holde underbukserne rene, især når de andre kan se dem i gymnastiktimerne.

De næste timer skal vi have dansk og regning, det går som sædvanlig som en leg, diktat med 0 fejl og regning med at lægge tal sammen i hovedet.

Næste frikvarter sætter Oluf og mig over i det område hvor drengene skal tisse, det giver som altid kommentarer om at drenge står da op og tisser, men nu viser det sig at der er flere drenge der sidder på hug og tisser, der kommer nemlig 2 drenge og sætter sig og tisser, vi snakker sammen hvorfor de i sidder på hug for at tisse, de siger at man risikerer at tisse ned ad sig selv hvis det blæser, det gør det tit om efteråret, Oluf og jeg siger at vi aldrig har prøvet at stå op. Nu kommer der også en pige, hun undskylder med at der er kø ved deres toiletter, så hun plejer at gå herind for at tisse. Vi drenge siger at det skal hun være velkommen til.

Nu er det timen med gymnastik, Oluf og mine underbukser er helt rene, men der er et par stykker der har enten spejlæg eller bremsestriber, hånlige kommentarer er resultatet.

Hov, der er en af drengene der har helt sorte underbukser på, det kræver en forklaring. Han har været i Amerika og besøge sin onkel, der har de indført farvede underbukser uden hul foran, så man skal hive dem ned for at tisse, men den ulempe kan vi nu godt leve med, så man undgår det hysteri med snavsede underbukser i gymnastiktimerne.

Hej, sikke dejlige underbukser du har på, sorte, så kan man ikke se om der er spejlæg eller bremsestriber i dem.

Jeg er også meget glad for dem, men jeg har kun det ene par, så jeg må have dem på til gymnastik og bruge de hvide de andre dage.

Da jeg kommer hjem spørger jeg med det samme.

Hvornår skal vi til Amerika.

Hvad i al verden vil du til Amerika efter.

Jo, over for at købe sorte underbukser, så kan man ikke se om de er snavsede.

Det har vi simpelthen ikke råd til. Sådanne underbukser kommer nok til Danmark på et tidspunkt, så indtil da må du passe på ikke at snavse dine underbukser.

2 Synes om

I dag skal vi have noget meget spændende, nemlig naturhistorie om madens vej gennem kroppen, først putter vi maden ind i munden hvor vi tygger den godt, det er derfor det er vigtigt at børste tænder og komme regelmæssigt til tandlæge. Maden bliver blandet med spyt, så allerede her begynder fordøjelsen, så den er nemmere at synke, maden kommer derefter ned i mavesækken, hvor den ligger et stykke tid, det første der bliver sendt videre, er kerner og andet som ikke kan nedbrydes.

I mavesækken bliver maden så opbevaret i nogle timer inden den bliver sendt videre til tyndtarmen, som er flere meter lang, der optages noget af maden, samtidig med at der bliver tilført galde.

Næste station er tyktarmen hvor fordøjelsen næsten er slut, der er bakterier som nedbryder det sidste.

Det sidste stykke er endetarmen, der oplagres de ufordøjede rester og man får signal om at det er tid til at skaffe sig af med den.

Afføringen lugter ikke så godt, da den består af celler og bakterier og slim.

Det er altså nødvendigt at spise, men det er også vigtigt at komme af med affaldsstofferne.

Det var en god time vi havde om fordøjelsen.

Nu skal Oluf og mig ud til hullet for at se hvordan det går, det går meget godt, der er flere der får sig skilt af med affaldet.

Vi går ind i det såkaldte tisseområde for at tisse, vi har lige sat os på hug, da et par drenge kommer, de bøvler lidt med at få tissemanden igennem lagene af bukser, de opgiver og hiver bukserne ned og får tisset.

De siger så til os, at de troede at man skulle skide i hullet.

Vi skider ikke, vi tisser kun, det kan i også gøre næste gang, så er i fri for at få tissemanden igennem bukserne.

Nu står der en dreng og ryster sin tissemand temmelig meget, den er hel stiv og stor, han bliver ved, pludselig kommer noget hvidt ud af tissemanden, det har vi aldrig set før, det må vi fortælle vores far om, når vi kommer hjem.

Da vi kommer hjem, får vi forklaringen på hvad det var, der kom ud af tissemanden. Han spillede pik, noget som kun store drenge gør.

Det vil sige at det varer nogle år før jeg kan det. Tissemanden var meget stor og hel stiv

Først når du er omkring 13 år gammel og får hår på tissemanden kan din tissemand blive lige så stor, så kan du også få noget hvidt ud af din tissemand.

Det glæder jeg mig til, tænkt at min lille tissemand kan blive så stor.

1 Synes om

I de næste 2 dage skal vi på lejrtur med klassen. Vi skal bo i en hytte hvor der er køjepladser til 6 personer i hvert rum. Vi har et fællesrum hvor vi spiser og hygger os sammen.

Udenfor er der et das hvor der kan sidde 2 ad gangen for at lave eller tisse.

Men klassen bliver hurtigt enige om at det er bedst at grave et hul til det formål, lige som vi har det hjemme på skolen, i hvert fald for drengenes vedkommende.

Pigerne og drengene har ikke noget imod at sidde sammen ved det samme hul og lave lort, pigerne skal jo også sidde og tisse, men drengene må da også gerne sidde ned for at tisse, det gør Oluf og mig. De drenge der vil stå op og tisse, kan finde et træ.

Vi mødes i skolegården med vores tasker, hvor skolebøgerne er udskiftet med underbukser og andet tøj og en tandbørste.

Bussen, der skal køre os til lejren kommer, vi skal køre omkring 50 kilometer, det går hurtigt.

Vi fordeler os i rummene, Oluf og mig sammen med 4 andre drenge skal sove sammen.

Der skal først graves et hul til lave lort og tisse i. Oluf og mig melder os, jorden er nem at grave i, så vi kan hurtigt melde klar ved selv at sætte os og tisse, da vi er færdige, står der en dreng og en pige og skal til, det gør de fint sammen.

På lejren er der 2 lærere med, som sørger for madlavningen, vi starter med at få noget at spise, derefter skal vi hygge os, der er elektrisk lys, men vi kan bedst lide at sidde i stearinlysenes skær.

Så skal vi til køjs i de 3 køjesenge der er i rummet, Oluf vil gerne op i over køjen, passer mig fint med at ligge i underkøjen, de andre drenge finder også hurtig ud af fordelingen, der ligger vi og hygger os, men det varer ikke ret længe inden vi sover alle 6.

Næste morgen kravler Oluf ned fra øverste køje og vækker mig.

God morgen Ejnar, jeg skal ud til hullet og lave lort.

Jeg kommer med, jeg skal også lave pølser, vi skal lige huske toiletpapiret.

Vi er de første ude ved hullet, sætter os på hug og laver lort og tisser. Der kommer en pige, hun skal kun tisse, så hun sætter sig ved siden af hullet, men der kommer også en dreng som skal lave lort, han må lige vente til en af os, er færdige. Da jeg er færdig, lader jeg ham komme til hullet, jeg sætter mig ved siden af hullet for at tørre mig. Oluf er også færdig, heldig nok, for nu kommer der flere.

Derimod er der god plads på dasset, nej, vi vil alle sammen hellere bruge hullet.

Inden morgenmaden skal vi lige vaske hænder, mere bliver det ikke til, for der er ingen brusere.

Vi er efterhånden mødt alle sammen og starter med at synge I østen stiger solen op, den kan vi så vi synger højt.

Derpå står den på rundbold som vi spiller på den store græsplæne. Oluf er fantastisk til at gribe bolden, så modstanderne bliver slået hjem.

Oluf og mig går efter kampen om til hullet for at gøre den større, så der ikke bliver så lang kø, det bliver der brug for ret hurtigt, for flere skal lige have sig lettet inden køreturen hjem.

Det var en dejlig lejrtur og som vi kan se kan piger og drenge godt sidde sammen for at lave eller tisse.

1 Synes om

Det er nu blevet vinter, den første sne er faldet, der er lagt op til sneboldkamp i skolegården, alle deltager, så det er umuligt ikke at blive ramt, både Oluf og mig får den kolde sne ned i nakken, uh, det er koldt, så det er dejligt at komme ind i klassen og få varmen.

En af drengene, jeg ved ikke hvem, har lagt en våd svamp på lærerens stol. Resultatet er at læreren sætter sig på den i en ordentlig svup.

Ingen melder sig, så hele klassen bliver sendt udenfor i kulden uden overtøj. Vi fryser med anstand, endelig er der en der melder sig. Han får besked på at trække bukserne ned for at få et stort slag med et spanskrør lige i enden. Han skriger i smerte mens han trækker bukserne op.

Det ringer ud, vi får dog lov til at gå ind og få overtøj på, så vi kan få lidt varme.

Oluf og mig går om til hullet for at tisse, vi går om til træerne for at sætte os og tisse.

Drengen, der fik slaget af spanskrøret, kommer over til os for at vi kan se hans bagdel, hold da op, en stor rød stribe tværs over bagdelen, det svier noget, så han tager lidt sne for at køle den lidt.

Det værste er hvad siger hans forældre når de opdager det.

Det ringer ind, vi skal lave en uge oversigt. Først tegner vi 25 felter vandret og 4 felter lodret, øverst skriver vi mandag, i næste tirsdag og den sidste onsdag,

Lodret skriver vi tallene fra 1-12 og så 1-12 en gang til.

Så noterer vi hvad vi har lavet hele mandagen, først har vi sovet fra kl. 0 til 7, morgenmad. Kl. 8 skole o.s.v.

Til sidst har vi udfyldt hele skemaet, alle skemaerne bliver hængt op på væggen med navn på.

Da det er lørdag, skal jeg som altid om lørdagen over for at sove ved Oluf.

Søndag morgen tager vi ud i haven med vindjakke på, men ingen bukser, fordi vi skal tisse og lave lort, jorden er ikke frossen, så det er nemt at grave et hul til at lave i.

Nu er det dejligt at komme ind i baljen med det varme vand.

Efter morgenmaden skal vi hen på sportspladsen og se årets sidste fodboldkamp.

I pausen sætter vi os ind i busken og tisser, der kommer en far med sin søn, han skal lave pøller, men da han får bukserne ned, mærker han kulden, hiver dem op igen og siger at han venter til de kommer hjem.

Kampen endte uafgjort 1-1, så holdet ligger nu på en 2. plads.

Vi går efter kampen hjem til Oluf så jeg kan få min taske og tager hjem til min far og mor.

1 Synes om

Vi er nu nået frem til sidste almindelig skoledag før juleferien. Vi skal i dag hører noget om mobbere. Det er et nyt ord for drillerier.

Vi får at vide at når man går længere end til almindelige drillerier bliver det til mobning. Når en bliver udsat for mobning, kan det medføre at vedkommende elev mister evnen til at modtage undervisning og mister også lysten til at gå i skole. Han eller hun har svært ved at få kammerater.

Hvorfor vi nu skal snakke om et så kedeligt emne lige op til jul er fordi vi her i klassen især hos drengene har udvist lidt for stor interesse i at se dem, hvis underbukser ikke er helt rene. Det kan jo ske for os alle sammen at vi af en eller anden grund kommer til at tisse lidt i bukserne.

Der kan også forekomme såkaldte bremsestreger, hvis man ikke har fået sig tørret godt nok, når man har lavet.

Da det er temmelig ubehageligt for den der bliver udsat for mobbere, vil jeg ikke mere høre at nogen mobber hinanden, hvis en har en plet på underbukserne.

Men lidt ros skal i også have, når drengene sidder ude ved hullet og laver, er der ingen der mobber med noget som helst.

Jeg tror i har forstået mit lille jule budskab, så skal vi have en historie resten af timen.

I frikvarteret går Oluf og mig om i buskene for at tisse. Der sidder en dreng på hug med bukserne nede, men da vi ankommer, skynder han sig at samle bukserne op.

Vi skynder os at sige at han kan roligt kan sætte sig igen og blive færdig, vi vil ikke gøre ham noget.

Han siger at han ikke kan lide at lave pøller sammen med de andre drenge, så han har fået lov af sin far og mor at grave et hul og lave pøller deri. Han har en lille planteskovl med.

Vi siger til ham det er helt i orden og spørger om det gør noget hvis vi sætter os ned her sammen med ham, vi skal godt nok kun tisse. Det får vi lov til, han får sig gjort færdig og det gør vi også.

Resten af dagen går det meste af tiden med dejlige historier.

Næste dag er det sidste skoledag før jul, der skal vi hygge os med masse spændende historier.

På et tidspunkt skal vi over i kirken, hvor vi synger de kendte julesalmer og skoleinspektøren læser juleevangeliet om Jesus barnet der bliver født.

Så er det jul. Jeg siger glædelig jul til Oluf som skal holde jul sammen med hans familie og vi skal traditionen tro op og holde jul ved farmor.

1 Synes om

Det er juleaftensdags morgen. Jeg vågner med den sædvanlige fornemmelse af at jeg skal lave pølser. Sammen med far og mor har vi fundet en ny måde at lave pølser på. Jeg får en avis og toiletpapir, så går jeg ned til toiletterne i gården og går om bagved dem. Det er endnu mørkt, men gadelyset fra gaden lyser lidt, så jeg kan godt se noget.

Jeg starter med at trampe sneen ned så jeg kan folde avisen ud, jeg trækker bukserne ned, selv om det er frostvejr, men jeg er ikke nogen pivskid. Jeg sætter mig på hug og får lavet pølser, da de er varme damper de i lysskæret. Jeg får tørret numsen og pakker det hele sammen og smider det i dasset.

Nu er det dejligt at komme op til morgenmad, far har sat sig Jeg lukker den sidste låge i julekalenderen op, nr. 24, der er et billede af et juletræ. Ja, netop juletræ skal vi op til farmor og opleve, ih, hvor jeg glæder mig.

Vi er klar til at køre op til farmor, vi skal køre forsigtigt for der faldet mere sne, så det er meget glat.

På vejen nyder vi det snedækkede landskab, det hører sig til at sneen dækker landet til jul.

Ved en skov holder vi pause, da både far og mor skal lave pølser, det har jeg jo gjort, så jeg skal kun tisse.

Vi sidder alle tre på hug, jeg laver et hul med mit tis i sneen. Far laver også et hul med sine varme pølser, sjovt at se, hvordan pølserne smelter sneen, så de ryger ned i et hul. Mor får også lavet et hul, så bagefter var det nemt at dække det hele til med sne.

Endelig er vi fremme, farmor har som sædvanligt pyntet hele huset, og i den anden stue står et flot pyntet juletræ, som med stjernen i toppen når helt til loftet.

Vi kan lige nå julegudstjenesten i kirken, hvor vi synger alle de kendte julesalmer, bagefter står præsten og siger god jul til os alle, også mig.

Så er det hjem til juleaften, som vi traditionen holder ved farmor, de 2 staldkarle er også inviteret, så vi sidder alle seks ved bordet med den smukke jule dug.

Nu kommer farmor med stegen, den er herfra gården, staldkarlene har slagtet to ænder så der er nok til alle. En dejlig sovs og brunede kartofler er dertil.

Bagefter er ris a la mande, det smager virkelig godt.

De to staldkarle er smuttet ind i stuen ved siden af for at tænde alle lysene på det store juletræ, som karlene selv har hentet i den nærmeste skov.

Vi tager hinanden i hånden og synger højt fra træets grønne top, den kan vi alle sammen, derefter nu er det jul igen, og glade jul, et barn er født i Betlehem.

Så er der gaveudlevering, jeg får hele tre par underbukser, en trøje og et par sko. En fjernstyret bil bliver det også til.

Så er der kaffe med kransekage til og pebernødder og brune kager, imens jeg tænder en stjernekaster i et af lysene.

Så er jeg også træt og søvnig og siger god nat.

1 Synes om

Juledagsmorgen går far, mor og jeg over i stalden fordi vi alle trænger til at tømme tarmen, ja over i stalden for farmor har ikke et das. De to karle er lige blevet færdige med morgenmalkningen, det passer fint, for nu ligger alle køerne ned, så risikerer vi ikke at de løfter halerne for at tisse eller lave.

Der sidder vi alle tre på hug og tømmer tarmen og der er en del for vi fik rigelig at spise i går aftes, juleaften. Karlene har allerede siddet der, så det bliver en stor stak pølser.

Det er nu dejligt at sidde i den varme stald i stedet for ude i haven, som jeg ellers plejer at benytte.

Derefter er det tid til frokost, for klokken er blevet så mange at det er for sent til morgenmad.

Vi er alle sultne igen, så vi nyder resterne fra i går aftes og risalamande.

I eftermiddag skal vi alle til juletræsfest i forsamlingshuset, det bliver spændende hvor mange der kommer.

Da vi ankommer, er der allerede mange og der kommer stadig flere til.

Alle børnene skal nu tage hinanden i hånden og slå en stor ring om det store juletræ, som når helt op til loftet. Det bliver en stor ring, vi fylder hele gulvet, så forældrene må stå helt ude i hjørnerne.

Vi synger sammen højt fra træets grønne top, mens vi går rundt om træet, vi synger så højt at jeg tror de kan høre det i hele byen.

Så er der kaffe til forældrene og sodavand til os børn.

I pausen er der naturligvis en del der enten skal tisse eller lave pølser, så der bliver hurtig en stor kø ude ved toiletterne, der er 5 båse med vandskyld, så når man har lavet, trækker man i en snor, så skylder vandet ud i toilettet, smart.

Det rækker jo ikke så langt til så mange mennesker, så mange vælger at gå om bag forsamlingshuset for at tisse eller lave. Det er blevet helt mørkt, men heldigvis er der nogle der har lommelygter, så vi kan se noget.

Det går fint, drenge står og tisser eller sidder på hug for at lave, Oluf og mig sidder også på hug, selv om vi kun skal tisse, skønt at drenge og piger kan sidde sammen, det er ret koldt, så det er dejligt igen at komme ind i den varme sal.

Vi skal have en dans mere, så alle børnene danner igen ring og vi synger alle bjældeklang, mens vi tager en tur rundt om træet.

Julemanden kommer frem med en ret stor sæk med julegaver, vi får en gave alle sammen, jeg fik en tavle med kridt i forskellige farver, den gave er jeg meget glad for.

Efter dette tager vi hjem til en lille frokost alle sammen, der slutter min 1. juledag.

2 Synes om