Urin og afføringsinkontinent

Så blev det endelig juleaften, det har været en lang dag, men hele dagen har vi kunnet lugte at stegen var i ovnen.

Vi skal alle over i kirken, det er meget hyggeligt og stemningsfuldt, vi synger de kendte julesalmer og hører juleevangeliet om Jesus barnet.

Efter denne hyggelige tradition, skal vi hjem til julebordet.

Farmor kommer ind med maden, dejlige kartofler, også brunede kartofler, sovs, rødkål og så selve stegen, en and som stammer herfra gården.

Uhm, det smager godt farmor, siger Ejnar, de andre stemmer i og siger, at det synes de også.

Desserten, det er altid spændende, det er ris a la mande.

Bagefter dette storslåede måltid skal vi alle lige slå mave, farmor rydder af bordet og vasker op. Jeg smutter lige ud i stalden, sætter mig og tisser.

Så, højdepunktet, uddeling af julegaver. Far får en strikhue, som farmor selv har strikket, mor får et halstørklæde også strikket af farmor, karlene får hver en bog, og jeg får et par vanter, som farmor også har strikket.

Farmor, du har da haft travlt med at strikke alt dette.

Ja, jeg begyndte allerede efter sidste jul, har taget lidt hver gang der har været tid til det.

Af far og mor får jeg et lille tog med skinner som jeg hurtigt får samlet, så den første tur kan starte. Nu skal vi alle passe på, for toget kører rundt om benene på os.

Så tænder karlene lysene på det store juletræ, som går helt til loftet Vi går rundt om det og synger en masse julesange og salmer.

I pausen er der rigelig med frugt og slik.

Efter denne hyggelige dans om juletræet er der livlig snakken, jeg spørger karlene om det er for at køerne ikke skal fryse at man fyrer ude i stalden.

Nej, Ejnar, vi fyrer ikke i stalden, den varme kommer fra køerne selv.

Nu er jeg ved at være søvnig, så jeg tager tøjet af, mens resten af familien snakker videre, og smutter ud i stalden for at mærke på en ko om den nu også er varm, Jo, det er den.

Så sætter jeg mig ned og får tisset.

Da jeg kommer tilbage, siger jeg at det er rigtig nok, at køerne er varme og siger god nat og lægger mig på min madras. Selv om jeg gerne vil deltage i samtalerne, lykkes det ikke, jeg falder hurtigt i søvn.

1 Synes om

Det er juledags morgen, far og mor sover stadig, men jeg trænger meget til at lave pølser, så jeg lister mig ud i stalden, karlene er godt i gang med morgenmalkningen.

God morgen Ejnar, du har sovet lidt længere i dag.

Ja, nu trænger jeg også til at lave pølser.

Sæt dig herover ved den ko her der ligger ned, så risikere du ikke at den tisser eller laver på dig.

Hvad tygger den på.

Den tygger drøv.

Hvad betyder det.

Jo, når en ko har spist en portion halm, kaster den halmen op igen, men halmen bliver inde i munden, så tygger den på halmen, det kaldes for at tygge drøv.

Det vidste jeg ikke.

Nej, det er der mange der ikke ved.

Jeg skal vist lave mange pølser i dag, jeg fik jo også meget at spise i går aftes.

Ja, det må jeg sige, du laver næsten lige så mange pølser som koen der.

Nu er jeg færdig, så må jeg ind og se om de andre er vågnet.

Se her Ejnar her hænger altid en toiletrulle, så du kan tørre dig inden du går ind til de andre.

Jeg får mig tørret og går stille ind til de andre, de er vågnet.

God morgen Ejnar, har du sovet godt.

Ja, så trængte jeg også til at komme ud i stalden og lave pølser. Karlene viste mig at der hænger en toiletrulle i stalden, så jeg har tørret mig.

Godt min dreng, her er det tøj du skal have på i dag, så tror jeg også at farmor er klar med morgenmaden.

Efter at morgenmaden er fortæret kan vi lige nå at komme over i kirken. Igen en hyggelig juletradition. Vi synger julesalmer og præsten holder en lille prædiken. Bagefter står han ude ved døren og siger farvel til os alle.

Da vi kommer hjem, skynder jeg mig ud i stalden og sætter mig for at tisse, der smutter lige en pølse med ud, den havde jeg ikke fået lavet i morges.

Så en lille frokost. Om eftermiddagen leger jeg med mit nye tog, skinnerne har vi aftalt er skilt ad, når ikke toget kører, det holder parkeret under sofaen. Nu samler jeg alle skinnerne og toget får nogle store ture, alt imens de andre snakker og drikker kaffe. Karlene går også ud i stalden og malker køerne.

Tiden går meget hurtig, for pludselig er det tid til aftensmad.

Så er det sengetid for lille mig, jeg er også søvnig, og tager tøjet af, sætter mig ud i stalden og tisser, inden jeg siger godnat og kravler under dynen, mens de andre snakker, jeg falder alligevel hurtigt i søvn.

Næste morgen lister jeg igen ud i stalden og møder igen karlene, som er ved at malke køerne.

God morgen Ejnar, du skal vel lave pølser. Nu skal jeg vise dig, hvor du skal sætte dig, så du ikke risikere noget fra køerne. Her er godt, jeg er spændt på hvor mange pølser du kan lave i dag.

Hej, jeg har lavet 6 pølser, vil du række mig toiletrullen.

Så ind til farmor, far og mor til morgenmad.

Farmor siger.

Se Ejnar, hvad har fundet, en gammel kælk, som din far også har kælket meget på, jeg synes du skal tage hen på bakken og tage nogle ture der.

Du husker at få toiletpapir med i lommen og få lavet pølser, hvis du trænger.

Det gør jeg nok ikke jeg har lavet 6 pølser ude i stalden.

Det er koldt derude, så du skal have ekstra tøj på, så du ikke kommer til at fryse.

Jeg kommer hen til bakken, den første jeg møder er en dreng, som jeg tror er på samme alder som jeg.

Hej, jeg hedder Ejnar. Hvad hedder du.

Jeg hedder Nis, hvor gammel er du.

Jeg er 8 år.

Jeg er 9 år.

Det bliver jeg om 3 måneder. Lad os tage nogle ture sammen.

Vi tager turen ned af bakken, den er lang, så der er lang vej at gå op igen.

Vi følges pænt ad op ad den lange bakke, den er heldigvis ikke så stejl.

Så går turen i susende fart ned igen.

Nøj, det var spændende, vi går op igen og tager en tur til.

På vej op siger Nis.

Vent lige lidt.

Er der noget galt Nis.

Ja, jeg skal sådan på wc.

Jeg skal også tisse, lad os gå over til buskene derovre.

Jeg skal lave pu bæ.

Det kan du også lave i buskene.

Vil du hjælpe mig.

Jeg skal nok holde dig i hånden, mens du sidder og laver.

Det behøver du ikke, du skal bare samle mine seler op, så der ikke kommer bæ på dem, jeg har lige fået dem i julegave.

Den klarer jeg, jeg lægger mig ned på knæ, så står du her, så trækker du bukserne ned, ja, rigtigt, kun til lårene. Så sætter du dig på hug, ja, rigtigt, nu har jeg fat i selerne, så du må godt lave pu bæ nu.

OOOOOHHHH, hvor det dejligt at få gjort.

Dine bæ laver et stort hul i sneen, så de forsvinder helt, du siger bare til når du er færdig.

Jeg er færdig, uh, det er koldt for tissemanden.

Prøv om du kan tisse, det varmer tissemanden. Nu skal jeg tørre dig, jeg ligger jo helt nede ved numsehullet, jeg har toiletpapir, der sidder kun lidt lige på numsehullet, det er væk nu. Så kan du godt trække bukserne op.

Det var dejligt at få gjort, nu kan vi tage mange flere ture på bakken.

Vent lidt jeg sætter mig lige ned og tisser.

Skal du også sidde ned og tisse.

Nej, men i sommer var jeg på ferie ved farmor. Jeg havde gået med ble indtil farmor sagde, at nu smider du bleen og hvis du mærker at du skal tisse eller lave pølser, går du ud i haven og sætter dig på hug. Farmor skulle lige lære mig at sidde på hug. Det lærte jeg hurtigt, derfor sidder jeg på hug til det hele.

Jeg skal sidde ned og tisse, siger min mor, for når jeg står op, tisser jeg ned ad mine bukser, så mor bad min storesøster lære mig at sidde på hug.

Ah, det er derfor du sad så pænt på hug da du lavede lige før.

Jeg har siddet og tisset mange gange, men det er første gang jeg skulle lave bæ.

Nu har du prøvet det, så ved du hvordan du skal gøre det næste gang, nu sætter jeg mig ned og tisser, så kan vi tage nogle flere kælketure.

1 Synes om

Nu skriver vi 1953, juleferien er forbi og jeg skal igen i skole. Jeg glæder mig til igen at se Oluf, det får jeg at se med det samme, for Oluf står uden for skolen og venter på mig. Vi giver hinanden en stor krammer og går glade ind i klassen.

Den første dag skal vi have regning, jeg elsker regning, jeg bliver også tit hørt, når jeg rækker hånden op. Den næste time er det dansk, også et af mine yndlingsfag, vi har diktat, det går som en leg, 0 fejl.

På vej hjem snakkede Oluf og jeg om de sidste dage før jul, da vi skulle have gymnastik.

Jeg blev nødt til at lave lort ude i hullet i frikvarteret lige før vi skulle have gymnastik. Jeg nåede ikke at få mig tørret godt nok, der kom bremsestreger i underbukserne, selvfølgelig opdagede de andre det, så drillede de mig.

Jeg hørte det godt, det skal du ikke være ked af, det kan ske for os alle sammen.

Jeg skal passe på, når jeg sidder ved hullet og tisser med at få rystet tissemanden godt, ellers kommer der spejlæg foran i mine underbukser.

Lige til orientering, det hul, som Oluf og Ejnar benytter, er det hul, som nogle af de ældre elever har gravet, så der kan sidde 6 drenge på wc ad gangen. Sagen er at toiletbygningen kun har 10 toiletter til rådighed, dem har man så reserveret til pigerne. Så drengene må sætte sig på hug og lave i det hul.

Så bliver det tirsdag morgen, jeg sætter mig som sædvanlig og får lavet pølser på den avis mor har lagt på gulvet i soveværelset. Efter et stykke tid kommer mor ind for at høre hvordan det går.

Jeg er ikke færdig, der bliver ved med at komme pølser ud.

Jeg kan se at pølserne er ret tynde, har du ondt i maven.

Nej, slet ikke.

Nu gør du dig bare færdig, så kommer du ind i køkkenet til mig, så skal jeg vaske numsen, så den er hel ren, så får du rene underbukser på. Så er du fin til gymnastiktimen og så kan du spise din morgenmad.

Skulle det nu ske at du får ondt i maven henne i skolen og kan mærke at du skal lave pølser, siger du til læreren, at du bliver nødt til gå ud og lave pølser, du får ekstra toiletpapir med, så du kan få dig tørret godt.

Jeg møder som sædvanlig Oluf, som ikke kan lade være med at tænke på hvad der skete før jul, da han var nødt til at lave pølser lige før gymnastiktimen, får sig ikke tørret ordentligt, med det resultat, at der kom bremsestriber i underbukserne.

Det skal du ikke tænke mere på, det sker for os alle sammen, en dag sker det også for mig.

At det sker samme dag, kommer som en overraskelse for mig. I anden time får jeg ondt i maven og kan mærke at jeg hurtigst muligt skal lave pølser.

Jeg rejser mig og siger at jeg har ondt i maven.

Skal du kaste op.

Nej, jeg skal lave pølser, jeg må skynde mig.

Helt i orden.

Jeg skynder mig ud til hullet hiver bukserne ned og når lige at sætte mig på hug, da pølserne strømmer ud. En af de store drenge kommer og står lige ved siden af mig, hiver sin store tissemand frem og tisser faretruende tæt på mig, jeg hummer mig lidt.

Bare rolig dengse, jeg skal nok lade være med at tisse på dig, skid du bare færdig.

Heldigvis har mor givet mig ekstra meget toiletpapir med, så jeg ikke behøver at nå toiletrullen. Den store dreng går heldigvis igen, så jeg går i gang med at tørre mig, der sidder en del i numsen, så jeg får desværre ikke det hele med.

Det resulterer i at i dag er det lille mig, der må stå på mål for drillerier for bremsestreger. Oluf ser lige så ked ud af det som mig.

Vi trøster hinanden på vej hjem.

Der kan du se Oluf, det kan ske for den bedste. Vi er enige om at vi aldrig vil drille nogen, hvis de får spejlæg eller bremsestriber i underbukserne.

Det var nu noget nemmere, hvis underbukserne havde en mørk farve, f.eks. mørkebrunt, så var vi fri for at tænke på spejlæg og bremsestreger.

Da jeg kommer hjem, spørger mor.

Nå skat, hvordan er din dag gået i skolen.

Ikke så godt, jeg fik ondt i maven, så jeg blev nødt til at skynde mig ud og lave pølser. Jeg fik mig ikke tørret mig godt nok, så der kom bremsestriber i underbukserne, så drillede de andre mig.

Jeg begynder at græde.

Såh, lille skat, det skete også for mig da jeg gik i skole, jeg lavede pølser i bukserne, de andre kunne lugte det, så blev jeg også til grin. Lad mig se hvor slemme dine underbukser er. Åh, den lille stribe, det er jo ikke noget at snakke om. Det er så lidt at du godt kan gå med dem resten af dagen. Hvordan går det mavepinen.

Den er helt væk, den forsvandt, da jeg fik lavet pølser.

Dejligt, så må du være sulten.

Ja, mor, det er jeg også.

1 Synes om

Det går vældig godt i skolen. Vi har for første gang fået karakterer, jeg har fået ug i dansk og regning, og mg+ i religion, Oluf min gode ven følger godt med, han har fået ug- dansk og mg+ i regning og mg+ i religion.

Oluf og jeg har ikke haft spejlæg og bremsestriber i underbukserne siden sidst, det skyldes nok mest at Både Oluf og jeg får lavet pølser inden vi skal i skole og at vi ikke har haft ondt i maven i skolen.

Vi har på skolen stadig kun en toiletbygning, som indeholder pissoir for drenge og 10 toiletbåse til piger, drengene skal fortsat sidde på hug og lave lort i det gravede hul. Man havde frygtet at drengene ikke ville det, sidde på hug ved siden af hinanden uden skillevæg, men det vil de, ja, de synes ovenikøbet at det er skideskægt og det vigtigste de driller ikke og skubber ikke til hinanden, mens de sidder der. Selve ideen med dette gravede hul kom fra Aksel fra vores klasse, som i fritiden er i FDF, når de er på lejr, graver de et hul som wc.

Hele dagen er der nogen ved hullet, i timerne er der ikke så mange, kun dem, der ikke kan vente til frikvarteret. I frikvarteret er der mange hver gang.

Pedellen har lavet et lille hus til toiletpapir, der er 2 ruller, men de er låst fast, så vi skal tage det papir vi skal bruge inden vi sætter os. Det er fordi der er nogen der er så frække at fjerne rullerne, hvilket er ubehageligt for dem der skal bruge papir.

Både Oluf og jeg benytter hullet omkring 2 gange om dagen, fordi vi sidder på hug og tisser.

I dag, mens jeg sidder og tisser, myldrer det med drenge, så alle pladserne hurtigt bliver besat. En lille dreng når ikke at få en plads, han ved ikke hvad han skal, så jeg siger til ham.

Lille ven, kom hen til mig, jeg er færdig nu, så kan du få min plads. Vil du gerne have at jeg hjælper dig.

Det vil jeg meget gerne, for jeg skal lave pøller.

Det skal vi 2 nok finde ud af, først trækker du bukserne ned, også underbukserne, kun ned til midt på lårene, ja, sådan. Så rækker du hænderne over mod migr, så holder jeg dig mens du kommer ned og sidder på hug, meget godt, så laver du pøller.

Mens han laver pølser, spørger jeg ham.

Hvad hedder du.

Jeg hedder Henning.

Hvor gammel er du.

Jeg er næsten 8 år, nu er jeg færdig.

Så rejser vi dig op, jeg har toiletpapir, vil du selv tørre.

Det vil jeg godt.

Så op med bukserne, det klarede du fint lille ven.

Tak fordi du hjalp mig.

Det vil jeg altid gøre.

Vi skal til skolelæge i dag, alle vi drenge, til års undersøgelse. Vi får besked på at tage alt tøjet af, så kommer vi hen til lægen en og en, han undersøger halsen udvendigt, og stikker en pind ned i halsen, for at se til mandler og polypper, mange får opkastningsfornemmelser. Nu holder han en kold tingest på brystet for at høre om hjertet slår rigtigt. Derefter trykker han på maven og piller ved tissemanden og ser om bollerne er på plads, kikker om vi er platfodet. Nu skal alle prøve at trække skindet på tissemanden lidt op, han siger det er vigtigt at vi også vasker os der. Når vi bliver lidt ældre, har det stor betydning at skindet kan foldes op, da tissemanden vokser og det er ikke sikkert at skindet vokser lige så stærkt, så får man det der kaldes forhudsforsnævring, men det er ikke et problem for jer, drenge.

Vi tager tøjet på igen og har fri resten af dagen.

Hjemme igen spørger mor hvordan dagen er gået.

Den er gået godt, jeg hjalp en lille dreng med at holde ham i hånden, men han lavede pøller.

Så ved skolelægen, ved du godt at det er godt at trække skindet på tissemanden op og vaske sig der.

Nej, det ved jeg ikke, men prøv at spørge far om det, når han kommer hjem.

Faren når knap nok at komme inden for døren, da jeg spørger.

Far, ved du godt at det er godt at trække skindet på tissemanden tilbage og vaske sig der.

Ja, det er rigtigt, det bliver først rigtig vigtig når man kommer i puberteten.

I puber hvad for noget.

Det kalder man det når drengenes tissemand vokser og der kommer hår på den, men det kan vi vende tilbage til den tid.

Jeg er 8 nu, så det bliver om 5 år.

Næste uge er der påskeferie, der skal jeg være henne hos Oluf, jeg glæder mig.

1 Synes om

Så er vi nået til påskeferien 1953.

Allerede lørdag efter skoletid inviterer Oluf mig til at komme og bo hos dem allerede i aften, så vi kan få mange dejlige dage sammen.

Mor jeg har fået lov til at komme over til Oluf allerede i aften.

Det er da dejligt, jeg har faktisk allerede pakket din kuffert, jeg har købt 5 par nye underbukser til dig, de er med i kufferten. Far og mig er så stolte af dig, som du er blevet en stor dreng, selv om du først smed bleen i sommer, du har hjulpet Oluf med hvordan man sidder og laver pølser ude i haven. Det er nu en skam vi ikke har en have, du kan sætte dig i, det har vi desværre ikke.

Nej så er det dejlig at jeg de næste mange dage skal sidde og lave pølser sammen med min allerbedste ven Oluf i deres have.

Det er vældig fint at du og Oluf har vænnet jeres maver til at blive tømt om morgenen, så er det overstået, og vejret i påsken bliver lunt.

Ja, så vores tissemand ikke skal fryse.

Nu skal vi spise, så du kan komme over til Oluf.

Oluf står uden for og tager imod mig.

Hej Ejnar, du kan tro at jeg glæder mig at være sammen med dig i flere dage, skal vi gå ind på mit værelse.

Her skal du sove og jeg sover der, mor har ikke lagt plastik i sengen denne gang, for jeg har ikke tisset i sengen i et helt år.

Det har jeg heller ikke.

Inden vi går i seng, går vi ud i haven og tisser godt.

Vi sover som sidste gang helt uden tøj, så når vi vågner i morgen, løber vi ud og løber en tur rundt inden vi sætter os og laver lort.

Vi siger pænt godnat til hinanden og falder hurtigt i søvn.

Næste morgen vågner vi næsten samtidig og kan begge mærke behov for at komme ud i haven for at tisse og lave lort. Inden vi løber, siger Oluf.

Min far har sagt at vi må løbe overalt i haven uden tøj, han har af politiet fået at vide, at så længe det foregår på egen grund er det tilladt, hvis nogen føler sig generet kan de blot kikke en anden vej, men han synes nu alligevel at vi skal sætte os og lave lort bagved i haven, for vi skal ikke risikere at frøkenen med knude i nakken får et hjerteslag af synet.

Vi løber en tur i haven og sætter os og tisser og laver lort bagved i haven.

Så ind og få tørret numsen inden Olufs mor har 2 baljer dejlig varm vand stående klar.

Vi hjælpes ad med at få vasket ryggen og numsen, inden vi selv vasker os foran.

Vi bliver tørret, tager tøj på og sætter os til morgenbordet.

Vi snakker om hvad vi skal i dag og bliver enige om at gå hen på legepladsen, den har fået en ny stor rutsjebane, den må vi prøve, så naturligvis en tur i gynger og karusseller. Der er mange børn på grund af påskeferien, nogle har far og mor med.

Pladsen har ingen toiletter så når nogen skal tisse eller lave lort, foregår det i buskene, som der er hele vejen rundt.

Oluf og jeg skal tisse og må rundt i flere buske for at finde et sted vi kan sætte os og tisse. Vi er så heldige at finde en ledig busk med kun os, så vi sætter os på hug og tisser. Pludselig kommer 1 dreng farende ind, smider bukser og underbukser og sætter sig på hug og laver lort. Nu kommer en dame, åbenbar mor til drengen.

Sikke travlt du fik, nåede du det.

Ja, mor, men det var tæt på at komme i bukserne.

Godt, min skat, åh, jeg kan se du har tynd mave, jeg har heldigvis husket at få toiletpapir med i dag.

Vi er færdige med at tisse, så vi trækker bukserne op og går ud, så mor og dreng kan få fred.

Nu synes jeg vi trænger til en sodavand og en is, jeg giver, nu har du jo været så sød at invitere mig til at være hos jer en hel uge.

Jeg siger tak, det var pænt af dig.

Da vi har drukket sodavandet og spist isene, skal vi begge tisse igen. Da der er temmelig mange på pladsen, er der også mange inde i buskende, efter flere forsøg finder vi en busk hvor der kun er en dame med hendes lille dreng, de er ikke i gang med noget, så vi spørger pænt.

Undskyld frue, må vi have lov til at sætte os og tisse.

Ja, selvfølgelig må i det. Jeg skal bare lige have undersøgt, hvorfor han hele tiden går og tager sig til numsen, jeg må lige se om han har lavet i bukserne, nej, det har han ikke, så jeg tror han trænger til at lave pøller.

Hun løfter ham op, om det lykkes ved vi ikke, for vi trækker bukserne op og forlader stedet.

Vi tager igen en runde på legepladsen, selvfølgelig nogle ture i den nye rutsjebane, vi må vente på tur flere gange, da den har nyhedens interesse, der er også kø ved de andre legeredskaber, så vi beslutter at tage hjem, og så tage derhen i morgen formiddag, lige når vi har spist morgenmad.

Da vi kommer hjem, fortæller Olufs far.

Frøkenen ved siden af har været over ved Olufs far og sagt, at nu er der 2 nøgne drenge, der render rundt i haven, jeg sagde til hende, det kan ikke passe, for vi har kun 1 dreng, så hun må se dobbelt. Så gik hun.

Det griner vi noget af ved spisebordet.

Derefter går vi op på Olufs værelse og tager alt tøjet af og løber en tur rundt i haven og sætter os i baghaven og tisser.

Så i seng, vi siger tak for en god dag, godnat.

Hvad oplever Oluf og Ejnar de følgende dage, det får vi at se i næste afsnit.

1 Synes om

Oluf og jeg vågner efter en god nats søvn, står ud af sengen og giver hinanden en ordentlig krammer.

Så løber vi en rundtur i haven, inden vi sætter os på hug og tisser og får lavet lort, det er en af de lune morgener, så selv om vi er nøgne er det til at holde ud.

Jeg lægger en hånd på Olufs lår, han gør det samme på mine lår, som et bevis på at her er der tale om et ubrydeligt venskab, vi sidder længe og nyder hinandens selskab.

Ejnar, hvor er jeg glad for at du lærte mig hvordan jeg kan få lavet lort om morgenen, så jeg ikke skal sidde og gøre det i et hul på skolen.

Men så bliver det algevel lidt koldt, så vi går ind til Olufs mor og tørrer vores numser, så op i det varme vand i baljen, hvor vi som sædvanlig hjælper hinanden med vaske ryg og numse, vi sidder der så længe at vandet begynder at blive lidt koldt, vi får begge et stort håndklæde, så vi kan blive tørret godt inden vi tager tøj på, så er morgenmaden også klar.

Vi beslutter at tage hen på legepladsen lige efter morgenmaden, inden der kommer for mange. Olufs far kan meddele, at frøkenen ved siden af ikke har været over for at skælde ud, siden sidst.

Vi tager straks hen til legepladsen, hvor der ganske rigtigt ikke er så mange endnu, så vi tager et par ture i rutsjebanen, mens der er god plads, så kan vi bedre få lidt fart på. Vi når også både gynger og karrusel ler inden jeg giver en sodavand.

Imens begynder pladsen at blive fyldt godt op.

Vi trænger nu begge til at tisse, så vi må ud for at finde en busk. Vi finder en hvor vi ikke kan se nogen derinde, men pludselig lyder der vilde skrig fra 2 piger, der sidder og tisser, det giver opmærksomhed, så flere voksne kommer og spørger os hvad vi har gang i.

Vi ville bare ind i busken for at tisse, vi kunne ikke se, at der sad 2 piger derinde. Undskyld.

Det er helt i orden drenge, det kunne i ikke vide, jeg tror der er plads derovre, der er lige gået nogen ud.

Den er god nok, her er slet ingen, men der har været nogen, de har lavet lort, så vi skal passe på ikke at træde i dem.

Her kan vi sætte os.

Vi sætter os ned og tisser.

Nu kommer en mor med 2 drenge, en på omkring vores alder, og en på omkring de 3 år. Hun spørger den store om han trænger til at lave.

Nej, ikke lige nu.

Til den lille siger hun.

Mor kan ikke blive med at løfte dig op, du er blevet for tung for mor. Se drengene, de sidder på hug, det kan du også.

Jeg foreslår, kan den store dreng ikke holde den lille dreng i hånden, mens han sidder ned og laver.

Det var da en god ide, tak for det.

Hun tog bukserne helt af den lille dreng, storebror tog ham i hånden og holdt pænt ved ham.

Vi rejser os og trækker bukserne op og går ud af busken.

Lige da vi er kommet ud af buskene står en mor og holder ved en pige, som er ved at kaste op.

Vi skynder os videre, for det er ikke sjovt at se og høre nogen der kaster op.

Vi tager en ordentlig tur på den runde karrusel, mærkelig nok blev jeg ikke syg den her gang, sidste gang blev jeg syg i en af tivolis karruseller og kastede op.

Nu skal vi prøve om vi kan vælte en stabel dåser ved at kaste en bold på dem. Jeg har aldrig prøvet det før, men der står kun 2 dåser tilbage, dem rammer jeg i næste kast.

Oluf prøver også, der står kun 1 dåse tilbage, som han rammer i næste kast.

Efter en tur i gyngerne er det tid til en sodavand, vi prøver en ny en der hedder Jolly Cola, den kan vi godt lide.

Nu er der også kommet så mange børn på pladsen, at vi beslutter at gå hjem, men vi trænger til at tisse, men det er umulig at finde en ledig busk, så vi skynder os at løbe hjem og sætter os og tisser i haven, glade for at vi nåede det. Vi går op på Olufs værelse og leger med hans biler, dem har han mange af, så mange har jeg ikke en gang.

Så kalder Olufs mor til aftensmad, vi er også ved at være godt sultne. Nabokonen har endnu ikke været ovre at skælde ud over at nu er der 2 drenge, der løber nøgen rundt, det gør vi også om lidt, for da vi er færdige med at spise, går vi ind på Olufs værelse og smider alt tøjet, løber en runde i haven og slutter med at sætte os og tisser.

Nu venter den lune seng på os. Vi siger godnat.

.

1 Synes om

Næste morgen vågner vi samtidigt, som vi plejer, står ud af sengen og giver hinanden en stor krammer, så stor at vores tissemand rører hinanden, det giver os begge en dejlig følelse, vi krammer hinanden lidt mere.

Nøj, hvor er det dejligt, synes du ikke også det, Oluf.

Ih ja, det må vi gøre igen i morgen.

Nu kan jeg mærke at jeg trænger til både at tisse og lave.

Også jeg, lad os løbe ud i haven.

Efter en rundtur sætter vi os på hug og får både tisset og lavet.

Ind og få tørret numserne og i baljen.

Efter dette dejlige bad er det tid at få tøj på og få morgenmad.

Har i hørt, at tivoli er sat op på sportspladsen.

Næ, det har vi ikke hørt, lad os tage derhen.

Det første vi skal prøver er radiobilerne, hvor vi kører rundt og ind i hinanden, vi skiftes til at styre, hu hej hvor det går, vi synes selv vi er gode, andre synes nok det modsatte.

Vi kommer efter denne dejlige tur forbi karussellen, hvor jeg sidste gang kom til at kaste op, så den må du selv tage op i.

Nej, jeg tror heller ikke at jeg vil prøve den, jeg bryder mig ikke om at kaste op.

Hov, her skal der også kastes med bolde efter en stabel dåser, lige som på legepladsen, her er der mange flere dåser sat op og afstanden er mindst dobbelt så lang. Det lykkes os begge at vælte alle dåserne i første kast, det var nok fordi øvede os i går.

Så er det tid til sodavand, min mor har givet mig mange penge med, så jeg kan betale for sodavand, da Olufs far og mor har været så flinke at vil have mig boende.

Når der kommer vand ind, så skal vand ud, vi skal finde et sted hvor vi kan sætte os og tisse.

Det står 2 mænd og tisser, vi sætter os over for, så mændene står med ryggen til os. De tisser længe, de har nok fået mange øl allerede. Nu går de, straks kommer der en far med en pige.

Hej drenge, må min datter godt sætte sig og tisse her ved jer.

Ok ja, vi er ikke generte.

Hun sætter sig lige over for os.

Drenge har i papir.

Nej, vi tisser kun.

Nåh, jeg troede i var ved at lave, da i sidder ned.

Nej, vi sidder altid ned, både når vi skal tisse og lave, det har vi fundet ud af er det bedste.

Nå, sådan, nu er min datter også færdig.

Det er vi også, så ud og prøve flere ting. Tiden går hurtig, vi er igen tørstige.

Efter en sodavand er det igen tid til at tisse, vi finder et sted, hvor vi er helt alene.

Vi når kun at trække bukserne ned og få os sat, da en stor pige kommer og sætter sig lige over for os og tisser, uden at sige noget.

Vi er færdig med at tisse, men tør ikke at rejse os op, for så kan pigen se vores tissemand.

Da pigen bliver siddende, rejser vi os stille og roligt og trækker bukserne op, jeg tror ikke pigen opdager noget, hun kikker den anden vej.

Vi slutter dagen med en tur i radiobilerne inden vi tager hjem.

Vi sætter os ud i haven og tisser, mens vi snakker om, at det jo er sidste dag, jeg er her, i morgen formiddag når vi har spist morgenmad tager jeg hjem. Vi lægger begge en hånd på hinandens lår og lader begge en tåre trille.

Vi går ind og får aftensmad for derefter at smide alt tøjet og går ud i haven og giver hinanden et ordentligt kram inden vi igen sætter os på hug. Vi lader igen en hånd ligge på hinandens lår, denne gang helt oppe ved tissemanden. Det giver os igen en dejlig fornemmelse i hele kroppen. Vi nyder at sidde sådan, det skal vi gøre igen i morgen tidlig. Inden vi går ind, får vi tisset godt af, så vi kan sove godt. Mens vi ligger i sengen kommer Oluf på en god ide, kan du ikke komme over og sove ved mig hver lørdag.

Det vil jeg meget gerne, tror du jeg må for din far og mor.

Ja, vi har allerede snakket om det, de sagde, at du er den bedste ven jeg kan få, så hvis du vil.

Ja, den er jeg med på, uh, jeg glæder mig allerede.

Efter den samtale falder de begge i søvn.

1 Synes om

Det er nu morgen hvor Ejnar siger tak for denne gang, men Oluf og Ejnar skal først ud i haven, hvor de løber en runde, så giver de hinanden en rigtig kammeratlig krammer, står så tæt sammen at tissemanden rører hinanden. Det giver os begge en dejlig fornemmelse i kroppen.

Nu trænger de også til at få tisset og lavet lort, denne gang stiller de sig med front mod hinanden, tager hinanden i hånden sænker ned på hug og begge får tisset og lavet lort. De hiver op igen og samles igen til en krammer.

Nu er det også tid til det varme bad i baljen, vi glemmer næsten at få tørret vores numser, det er vigtigt, ellers bliver vandet i baljen snavset.

Vi får hver vores håndklæde, tørrer os og på med tøjet og ind til morgenmad.

Så den tårevædede afsked, de græder begge, mor gør dem lige opmærksom på at allerede på lørdag kommer Ejnar igen. Det hjælper lidt. De tørrer begge deres øjne og giver hinanden den sidste krammer.

Hjemme igen, det første spørgsmål fra mor

Har du fået lavet pølser her til morgen.

Ja, det har vi begge fået gjort.

Godt, jeg har tænkt på om du ikke i morgen kan sidde på fars og min natpotte og lave pølser instedet for på en avis.

Jeg prøver lige med det samme at sidde på den, hiver bukserne ned. Nej mor, den er for skarp i kanten, og den er for høj til at jeg kan sidde på hug over den.

Far kommer med 2 store bøger, lægger dem foran potten, så jeg kan stå op på dem og sidde på hug og lave ned i potten.

Fars ide med bøgerne kommer i anvendelse for jeg skal tisse, op på bøgerne, ned på hug, huske at trykke tissemanden ned så jeg tisser ned i potten.

Næste morgen trænger jeg både til at tisse og lave pølser, far er ikke stået op endnu, han ligger og venter på at jeg står op på bøgerne, sætter mig og laver ned i potten.

Mor kommer ind fra køkkenet med et stykke stof, som hun lægger på bøgerne, for hvis jeg skulle ramme ved siden af.

Hov Ejnar vent lidt, jeg tror jeg bliver nødt til at tømme lidt tis af ude i køkkenvasken, jeg er bange for at der bliver oversvømmelse, når dine pølser kommer i.

Hun kommer hurtig tilbage, så sætter jeg mig på hug og pølserne lander fint ned i potten, jeg husker også at trykke tissemanden nedad, så tisset også lander i potten. Mor er klar med en vaskeklud og vasker min numse ren. Det gik jo fint, det gør vi igen i morgen, så kan du godt tage tøj på og få morgenmad sammen med far og mig. Far kommer ind i pyjamas, for det er 2. påskedag, en fridag.

I morgen skal far igen på arbejde og jeg i skole.

Vi er nu startet i skolen efter påskeferien, jeg møder min allerbedste ven Oluf uden for skolen, vi går sammen op i klassen, hvor vi skal have mit yndlingsfag regning, især hovedregning, jeg koncentrere mig virkelig, når jeg skal lægge tal sammen, trække fra, gange og dividere.

Det kører for mig, så meget, at jeg næsten glemmer at jeg trænger til at tisse, det er Oluf der gør tegn til at han skal tisse, vi får lov begge 2 til at smutte ud til hullet, sætter os og tisser, jeg siger til Oluf.

Nu skal vi huske at ryste tissemanden godt, for vi skal have gymnastik i sidste time.

Vi når lige tilbage til timen, da det ringer ud, vi går tilbage til hullet, for at se om der er noget vi kan hjælpe med, der kommer 4 drenge, som skal lave lort, en af dem glemmer helt at tage toiletpapir fra rullen i skabet, så vi hjælper ham med at skaffe papiret, en anden har behov for mere papir, det får han.

Det går virkelig godt for drengene at sidde og lave lort ned i et hul Det allerbedste er at her er der ingen der driller eller skubber til hinanden, for drengene har selv kaldt området for fredet.

En anden stor fordel, at vi slipper for den stank, der er på et normalt toilet, for her vi i frisk luft.

Det ringer ind til timen, hvor vi skal have dansk, som også falder mig let. Sådan en dag er jeg glad for at gå i skole.

Da det ringer ud, skynder jeg mig ud til hullet, ikke fordi jeg skal tisse, men for at undersøge mine underbukser, de er heldigvis helt rene. Oluf er også kommet, hans underbukser er også helt rene. Der kommer kun en dreng for at lave lort, men han klarer sig selv

I gymnastiktimen skal vi springe buk, det er ikke min stærkeste side, det går noget bedre for Oluf det glæder mig.

Vi slutter med at gå i bad, 4 varme brusere og så en iskold, det går stærk med at slippe forbi den.

Så tøj på, det ser ud til alle har rene underbukser på, så ingen drillerier i dag.

Jeg kommer glad hjem fra skole.

Har du haft en god dag, Ejnar.

Ja, regning og dansk, mine yndlingsfag. Så hjalp jeg også 2 drenge med papir ude i hullet, så gymnastik, ingen havde snavsede underbukser.

Jeg skal tisse, i soveværelset står potten med bøgerne, så det er bare op på dem og sætte mig og tisse.

Efter aftensmaden samme tur i soveværelset og så god nat.

1 Synes om

En ny dag venter, jeg vågner, igen med den dejlige fornemmelse at jeg trænger til at tisse og lave pølser, jeg er meget glad for at det lykkes for mig hver morgen at få lavet pølser, så er det overstået, jeg skal ikke være bange for at jeg pludselig trænger på et dumt tidspunkt.

Far er taget på arbejde, mor er i køkkenet, men potten og bøgerne er på plads, og potten er tømt så meget, at der er plads til mine pølser, jeg kan sætte mig og få tisset og lavet pølser, mor kikker lige ind for at se hvordan det går, lukker igen døren så jeg kan få ro til at gøre mig færdig.

Når jeg er færdig går jeg ind til mor og får numsen vasket så jeg kan få rene underbukser på.

Efter morgenmaden hen og møde min allerbedste ven Oluf ved skolen. Vi bliver enige om at vi vil være ved hullet alle frikvartererne, ikke for at kikke, men for at hjælpe de drenge, der har behov for det.

I det første frikvarter bliver der hurtigt fyldt op af 6 drenge, der skal lave, jeg har denne gang på forhånd hentet en del papir, dels fordi 2 drenge ikke har hentet papir, dels nogle som har behov for mere papir. Et dejligt syn at se 6 drenge sidde sammen på hug. De ser også ud til at de nyder det.

Oluf og jeg bemærker ansigtsudtrykket hos drengene mens de sidder og trykker, nogle sidder helt uden at ansigtet ændrer facon, hos andre bliver der vist grimasser, mens de udstøder uuuuuuuhhhhh, for derefter at se dem drage lettelsens suk, når det lykkes at få lorten ud

Den ene af drengene bliver helt rød i hovedet som en tomat, han opgiver og trækker bukserne op.

Næste frikvarter regner det, så vi har været hos pedellen for at låne 2 paraplyer fra hittegodslageret, som vi holder for dem der gerne vil sidde i tørvejr, det bliver vi meget populære for, der kan nemt sidde 2 under en paraply.

Inden vi går til timen, skal vi lige selv have tisset og bagefter over til pedellen efter 2 nye ruller, han giver os nøglen til hængelåsen, så vi selv kan hænge 2 nye ruller derind.

Lidt forsinket kommer vi ind til timen, men læren har allerede hørt om vores bedrifter ved hullet, så der falder lige et par venlige ord. Oluf og jeg er det perfekte makkerpar.

Endnu en skoledag er til ende, det har været en super god dag.

Mor spørger naturligvis til hvordan det er gået, mens jeg sidder og tisser i potten, mor kan se på mig at det har været en vældig god dag.

Næste dag kan Oluf og jeg se, at der er gravet et nyt hul, fordi det andet hul næsten er fyldt op. Der er allerede drenge der ønsker at bruge det nye hul. De tager bukserne helt af og hænger dem op på en gren, går over og sætter sig, nu kan der faktisk sidde 7 drenge og lave lort, fordi bukserne jo ikke først skal trækkes ned.

Oluf og jeg er parate med papir, for drengene glemte i farten at hente papir, inden de gik i gang med at lave.

Da vi kommer tilbage i klassen, får vi at vide at skolen er glad for at vi hjælper til derude ved hullet.

Forældre er også glade for at deres drenge får lavet i hullet, i stedet for at komme hjem og har lavet i bukserne eller har ondt i maven af at holde sig.

De små drenge har også lært hvordan de skal sidde og lave pølser, for det er længe siden vi sidst har hjulpet en dreng med at holde i hånd.

Lørdag efter skoletid tager jeg som aftalt med hjem til Oluf for at sove sammen med ham.

Da vi begge skal tisse, løber vi en runde i haven inden vi sætter os og tisser, vi lader som sidst hver en hånd lægge på hinandens lår helt oppe i skridtet ved tissemanden. Vi nyder igen at være sammen.

Efter aftensmaden tager vi igen en tur rundt i haven og sætter os og får tisset af, inden vi skal sove.

Det er 2 glade drenge der siger god nat.

1 Synes om

Mine barndomserindringer er, som nogle vil sige et tabubelagt emne, men jeg er meget glad for at jeg her har lov til at skrive om det der optog mig meget i mine drengeår i 50’erne, og derfor står i frisk erindring.

Jeg glæder mig også over at indslagene er læst over 1000 gange.

Derfor lover jeg at fortsætte mine barndomserindringer.

Der er nu gået et år siden jeg som 8-årig endelig smed bleen. Derfor lidt resume.

Jeg har brugt ble både dag og nat, da jeg ikke kunne styre at sige til når jeg skulle tisse eller lave pølser. Hele det første skoleår gik jeg som den eneste i klassen med ble, kammeraterne var nu meget søde, de drillede overhovedet ikke, men det var lidt irriterende ikke at kunne deltage i gymnastiktimerne.

Når jeg kom fra skole, blev bleen skiftet, den var altid fyldt med enten tis eller lort, somme tider begge dele.

Vi bor på 2. sal i en beboelsesejendom uden toilet, men med fælleslokummer i gården. Jeg lærte aldrig at bruge disse lokummer, så det var på med bleen.

Men så sidste sommer skete der noget. Jeg var på ferie hos farmor som bor på en gård. Min farfar er død af sygdom, så farmor bor alene med 2 staldkarle som passer gården og malker køerne.

En morgen, da jeg vågnede, sagde jeg til farmor at jeg kunne mærke at jeg skulle lave pølser i bleen. Farmor blev glad for at jeg kunne sige det, så hun synes at vi skulle gå ud i haven. Derude tog hun bleen af mig, jeg sagde at det var for tidlig, for jeg havde ikke lavet pølser endnu.

Nej, for nu skulle jeg prøve noget nyt.

Farmor viste mig hvordan jeg skulle sætte mig på hug. Det lærte jeg hurtigt, så sagde farmor at nu kunne jeg lave pølser, mens jeg sad på hug Det var en dejlig fornemmelse at mærke den friske luft i numsen og tissemanden, mens pølserne kom ud af numsen og landede på jorden under mig.

Farmor roste mig for min bedrift og sagde at næste gang jeg kunne mærke at jeg skulle tisse eller lave pølser, skulle jeg gå herud og sætte mig på hug…

Jeg spurgte farmor hvorfor jeg skulle sidde på hug, jeg fik en fin forklaring, som jeg forstod. Det var fordi når man sad på hug var ballerne skilt ad, så var det noget nemmere at tørre sig, når man har lavet pølser.

Farmor tørrede mig i numsen, ganske rigtigt, der sad ikke ret meget, hun viste mig papiret.

Så fik vi morgenmad, farmor havde fundet flere underbukser fra dengang far var dreng, for jeg havde overhovedet ingen underbukser med, derimod mange bleer, jeg fik straks et par underbukser på, de passede fint, jeg tog dem staks af igen, for nu kunne jeg mærke at jeg skulle tisse, jeg gik derud hvor jeg havde lavet pølser, men de var væk, jeg trængte meget til at tisse, så jeg satte mig ned på hug og tissede.

Jeg gik så ind til farmor for at fortælle at jeg havde tisset, samme sted som jeg før lavede pølser, men de var væk.

Farmor vidste godt hvorfor pølserne var blevet væk. Det var en af staldkarlenes hunde der havde spist dem, hundene elsker frisklagte pølser, de kunne lugte, når jeg havde lavet pølser.

Jeg fik den ide, at det var smart, hvis jeg nu altid skulle lave pølser når jeg var ude i haven om morgenen, derfor sad jeg længe, hvis jeg kun skulle tisse og pressede og pressede for at få pølserne til at komme ud.

Der skulle temmelig mange forsøg til, men til sidst lykkedes det. Det var nu dejligt at få det gjort om morgenen, så jeg ikke skulle det henne på skolen.

Vi rykker nu tiden frem til sommeren 1953.

Sommerferien nærmer sig. Det bliver spændende, hvilke oplevelser der venter Ejnar, dels hos Oluf og dels hos farmor.

1 Synes om

Vi er nu nået til sommerferien, den første uge skal jeg være hos min allerbedste ven Oluf, og resten hos farmor, jeg glæder mig til begge dele.

Oluf og jeg er begge blevet 9 år og ser frem til nogle spændende dage sammen.

Mor har pakket kufferten med underbukser, trøjer og shorts, så er jeg klar til at være hos Oluf i en uge.

Jeg går den kilometer der er hen til Oluf, det går hurtigt, Oluf står klar udenfor til at tage imod. Vi går straks op på Olufs værelse hvor vi snakker om hvad vi skal lave i den kommende uge. Vejrudsigten har lovet varmt og tørt vejr hele ugen, så vi bliver enige om at tage hen på stranden.

Vi skal nu begge tisse og går ud i haven. Der møder vi Olufs far, som spørger os om vi skal tisse eller lave.

Vi skal kun tisse.

Så er der ingen problemer, det gør i bare hvor i vil, også i forhaven, for damen ved siden af har opgivet at sige noget, så hun må kikke den anden vej.

Men nu kommer det nye, når i skal lave lort, så har jeg her 2 spader, som jeg vil bede jer om at bruge til at grave et hul, lave lort i det og nu må i godt tørre jer herude, for i kommer også papiret i hullet og dækker hullet til. Næste gang i skal lave lort graver i et nyt hul. På den måde får vi gødet jorden i haven godt.

Den er vi med på, denne gang sætter vi os og tisser, det bliver nok først i morgen vi skal lave lort.

Det er i orden drenge, i har styr på det.

Efter aftensmaden går vi som vi plejer op på Olufs værelse, smider alt tøjet og løber en omgang i i hele haven, også forhaven inden vi giver hinanden en stor krammer og lader vores tissemand mødes. Derefter sætter vi os på hug og får tisset af.

Så er vi klar til at sige godnat.

Vi vågner begge ret tidlig fordi vi skal lave lort, vi tager hver vores spade og en rulle toiletpapir, finder et sted, hvor hullet skal være. Vi graver 2 huller, så stor at vi er sikre på at der er plads til vores lorte og papiret.

Vi sætter os på hug, lader som vi plejer en hånd ligge over på hinandens lår, helt oppe i skridtet, nu hygger vi os, mens der dumper lorte ned i hullet, vi griber toiletrullen og får os tørret godt i numsen.

Så er det tid til badet i baljen, som Olufs mor har tilrettelagt. Vi hjælper hinanden med at vaske ryggen og numsen.

Vi går derefter op på Olufs værelse og tager tøj på, så er der morgenmad.

Vi tager, som vi har besluttet, en tur til stranden i det dejlige vejr, Olufs far siger at der er ikke noget i vejen for at vi må bade uden tøj.

Vi går den ca. 1 kilometer ud til stranden, der er allerede mange mennesker og mange børn, vi kan se at mange af børnene heller ikke har tøj på, så vi smider straks alt vores.

Vi går et godt stykke ud i vandet og smider os, det er lidt koldt i starten, men det føles hurtigt dejligt.

Efter denne dejlige dukkert, løber vi på land for at blive lufttørret, vi trænger nu også til at få tisset, så vi leder efter et buskads, hvor vi kan sætte os, det er ikke så nemt, der er adskillige børn, der også skal på wc.

Endelig blev der plads til os ved en lille busk, hvor vi ikke er helt i skjul, da vi i modsætning til andre drenge, også sidder på hug når vi tisser, lader vi som om vi skal lave lort, vi laver et hul i sandet med vore bare næver og sætter os på hug og tisser. Der kommer en mor forbi med 2 piger, hun siger, nej piger her kan vi ikke være, der sidder allerede 2 drenge og skider, så de forsvinder igen.

Vi bliver færdige med at tisse og dækker hullet til, så andre kan komme til.

Vi kommer tilbage til tøjet, som heldigvis ligger der endnu, vi er også blevet helt tørre, så vi tager tøjet på igen, vi trænger også til noget at drikke, men der er ingen kiosk på stranden, så vi går hjemad og får tørsten slukket hjemme ved mor.

Nu er det også tid til aftensmad, bagefter slutter vi med at smide alt tøjet og løbe en tur i haven og får tisset godt af inden vi kravler under dynerne og siger god nat.

1 Synes om

Det bliver atter morgen. Oluf og Ejnar vågner som sædvanlig samtidigt står hurtigt ud af sengen og løber ud i haven, griber hver sin spade, graver hver sit hul og sætter sig på hug og laver lort.

Nøj, hvor jeg trænger hårdt, siger Oluf.

Det gør jeg også, det er nok fordi vi spiste meget medister pølse i går aftes, men de smagte bare så godt

Vi glemte helt at løbe rundt i haven, som vi plejer.

Det kunne jeg slet ikke i dag, jeg kunne ikke holde mig længere.

Det kunne jeg heller ikke, så det er godt vi fik gravet hullerne og fik os sat på hug, oooohhh, hvor er det dejligt at få lavet lort.

Vi har også glemt toiletrullen, den henter jeg når jeg er færdig med at lave lort.

Det haster ikke, for jeg er heller ikke færdig endnu.

Oluf henter toiletrullen og de får sig tørret.

Baljerne med det varme vand står klar, da vi kommer ind.

Ja, mor det tog lidt længere tid for os at lave lort i dag, vi trængte begge meget, så vi måtte sidde længe, før vi var færdige.

Det var også nogle dejlige medister pølser vi fik i går aftes, jeg var også fyldt helt op til halsen.

Men drengene har fået tømt maverne så godt, at der bliver plads til morgenmad.

Olufs mor fortæller. I går aftes hørte far og mig noget meget spændende i radioen. Det var en læge i København, der sagde at den bedste siddestilling, når man skal lave stort, er at sidde på hug, for derved bliver vinklen mellem tyktarmen og endetarmen rettet ud, så afføringen nemmere kan passere, ellers kan der ske det, at man ikke for tømt endetarmen ordentligt.

Men det har i drenge ingen problemer med for i gør det helt rigtige, i sidder på hug og bliver siddende til i er helt færdige.

Drengene har da også god appetit, så der ryger flere stykker rugbrødsmadder ned, også en fordel, for der er mange fibre i rugbrød.

Det er derfor i har så god en fordøjelse, drenge, det kan far og mig godt lære lidt af.

I må da godt låne vores spader, så i også kan sidde i haven, i stedet for på lokummet.

Jo, ja, tak for tilbuddet, det vil jeg lige tale med far om.

Gør det mor, så for far jo også gravet haven hurtigere.

Efter denne dejlige beretning fra radioen og dejlig morgenmad er Oluf og Ejnar klar til at tage til stranden.

Da vi kommer til stranden, kan vi se at der også i dag er mange mennesker, deraf en del børn, en stor del af dem er nøgne, så vi har ingen problemer med at smide tøjet og komme ud i vandet.

Vi tager en dejlig dukkert inden vi begge trænger til at tisse. Mange børn tisser i vandet, men det kan vi nu ikke lide, så vi går op ad vandet og hen til buskene, der er heldigvis ikke så mange i øjeblikket, men skal lige passe på ikke at træde i en lort, mange sørger ikke for at dække dem til.

Vi graver 2 huller, det er nemt, for det er sand, og sætter os ned tisser. Nu kommer der en stor dreng ind i busken med en toiletrulle i hånden, han siger ikke noget, men trækker bukserne ned, nu kan vi se at så stor er han nu heller ikke, for han har ikke hår på tissemanden, han knæler ned og laver lort, som kun lige kommer uden for bukserne.

Nu bliver det spændende at se, når han skal tørre sig, for da han ikke sidder på hug, sidder der en del lort på ballerne. Ganske rigtigt, han må bruge adskillige stykker papir.

Vi går nu ud af busken og lader ham tørre sig færdigt,

I dag har vi husket at tage tøjet med hen til busken, og vi er også blevet tørre, så på med tøjet og hjem til Oluf.

Mens vi spiser, kan Olufs far og mor fortælle at de har bestemt at de ikke vil bruge haven til toiletbesøg. Oluf siger at han vil fortsætte med at sidde ude i haven, også efter at Ejnar er rejst

Drengene smutter nu op på Olufs værelse og smider tøjet, for nu skal de ud at løbe en tur i haven, men på vej ud opdager Oluf et målebånd, der ligger på mors sybord.

Skal vi ikke lige måle vores tissemand.

Jo, lad os gøre det. Olufs mor hjælper med det, de er nøjagtig lige store, 5½ cm. Det er en pæn størrelse for drenge på 9 år.

De løber derefter ud i haven en runde inden de giver hinanden den sædvanlige krammer og sætter sig og får tisset godt.

Så i seng, de siger god nat til hinanden.

1 Synes om

En ny dejlig morgen. Drengene vågner ved at solens stråler rammer dem lige i ansigtet, så de beslutter sig for at stå op, de kan også mærke at de trænger til at få både tisset og lavet lort, men i dag er det ikke så akut som i går, i dag kan de løbe en tur rundt i hele haven, inden de giver hinanden det sædvanlige store kram.

De sætter sig på hug og lader hver en hånd stryge fra knæet og helt op i skridtet på hinandens lår, nu har de det godt, de sidder og hygger sig, begynder at få tisset og lavet lort, de siger igen til hinanden, hvor godt det er at de kan sidde og få lavet lort hver morgen, det er nu dejligt ikke at skulle tænke på det i løbet af dagen.

De får sig tørret og ind i baljen med det varme vand.

Ved morgenbordet snakker de med Olufs mor om hvad lortene består af og hvorfor de er brune.

Olufs mor henter et stort leksikon, en tyk bog ud af mange tykke bøger, denne bog begynder med A.

Hun finder så ordet afføring og læser at afføringen består af ufordøjede ting fra maden og farven brun kommer fra galden.

Ejnar fortæller at sidste år kom han til at sluge en tand, den kom ud 4 dage senere, den var ikke så hvid som før, men hel, så Ejnars mor skyllede den i vasken, så nu ligger den i en skål i køkkenet.

Trods alt den lortesnak kunne man jo tro at appetitten er væk, men det har overhovedet ikke påvirket noget, for drengen spiser flere rugbrødsmadder.

I dag vil drengene en tur hen i skoven for at se om de kan få øje på et egern eller en hare eller et lille rådyr.

Der er ingen andre mennesker, så muligheden for at få øje på et dyr er stor. De smider bukserne og sætter sig på hug, for den stilling kan de sidde længe i, og så kan de jo også tisse ind imellem.

Jo, nu kommer der et egern, helt tæt på, de tør næsten ikke trække vejret, for egernet er også lidt nysgerrig for at se hvad der sidder der. Nu piler den et stykke op ad træet inden det springer over på et andet træ, nu kan drengen godt trække vejret igen.

Nu er der igen noget der pusler, denne gang i skovbunden, det viser sig at det er en hund, da den får øje på dem, løber den om bag dem og sætter sig.

Nu kommer hundens ejer til syne, han skynder sig at sige.

Det må i undskylde drenge, håber ikke at i blev alt for forskrækket, i skal ikke være bange for den, den gør ikke noget, den sidder bare og venter på at der kommer en godbid ud af jeres røv.

Det gør der ikke for vi skal kun tisse.

Nåh, det er fordi i sidder ned, at hunden tror at i skal lave stort. Max kom her, der komme ikke noget til dig.

Hund og ejer går igen, så er der helt stille igen, drengene bliver siddende lige så stille, nu er der igen noget der pusler i skovbunden, drengene sidder helt stille og holder vejret, så kommer det, de havde håbet på, et lille rådyr dukker op, men det får færden af drengen, så væk er det igen.

Nu trænger drengene også til at få strækket benene igen, så de tager bukserne på igen og går stille ud af skoven og hjem til Olufs mor. Hun er ude i haven og er ved at rive græsplænen, for hun har slået græsplænen, så nu er den dejlig at løbe på.

Oluf henter en bold, så de sparker bolden til hinanden. Det hygger de sig med til Olufs far kommer fra arbejde, så skal der spises. De fortæller hvad det har oplevet i skoven i dag, om hunden der blev snydt for en godbid, da de kun skulle tisse, om det lille rådyr. Alt i alt en rigtig god skovtur.

Olufs far fortællerat han har talt med mine forældre, de er blevet enige om at vi alle skal i Cirkus i morgen, det har sat teltene op henne på sportspladsen. Inden forestillingen har Olufs far inviteret mine forældre til at komme her og spise middagsmad. Vi skal fejre at det er sidste dag Ejnar er her, for Ejnar tager på ferie oppe på gården ved farmor, og Oluf skal også på ferie på en gård ved sin farfar og farmor, de har 2 drenge på 7 og 10 år, så det glæder Olufs sig til.

Jeg glæder mig også til ferien hos farmor, det var jo hende, der sørgede for at jeg smed bleen sidste sommer.

Efter aftensmaden er spist, løber drengen op på værelset og smider alt tøjet og løber ud i haven, bolden ligger der endnu, så de spiller lidt bold til hinanden inden de giver hinanden en rigtig stor venskabelig krammer så deres kroppe nærmest smelter sammen.

De får sig skilt ad, så de kan sætte sig og tisse.

Nu er det også godt at komme i seng, de ligger og hygger sig inden de falder i søvn, trætte ovenpå dagens oplevelser.

1 Synes om

Så er den sidste morgen, Oluf og Ejnar er sammen i denne omgang. De springer glade ud af sengen. Løber ud i haven, løber en stor tur rundt i haven, inden de graver hver deres hul, som bliver et fælleshul, så de kan sidde lige ved siden af hinanden, så de kan kramme hinanden, mens de får tisset og lavet, det er venskab af højeste klasse. De tørrer hinandens numse, for at fuldende den hyggelige tid de har haft sammen.

De tager ind i baljen og bliver godt vasket, derefter er der morgenmad, det er ret varmt i dag, så drengene sidder nøgne, for bagefter skal de ud i haven og spille bold, det fortsætter de med til Ejnars far og mor kommer og spiser. De smutter lige op på Olufs værelse og tager underbukser og bukser og en trøje på, stor gensyns glæde.

Begge forældre roser begge drenge for hvad det store venskab har ført til, de har begge gjort store fremskridt i det forløbne år, nu tager de på ferie hver for sig, men glæder sig meget til at de igen skal være sammen.

Men det er ikke slut endnu, nu skal de alle i Cirkus, henne på sportspladsen. Der er helt udsolgt til forestillingen, så vi må sidde tæt sammen på træbænkene.

Det store nummer for drengene er selvfølgelig klovnene.

Hestene vækker også stor opsigt, fantastisk som de lystrer det mindste vink fra manden der styrer dem.

Derefter er der pause, vi drenge skal ud for at tisse, vi er ret hurtig over ved buskene, der står kun en dreng derinde og tisser, så vi sætter os ned og tisser.

En mor kommer med en noget modvillig dreng, han har ytret at han skal lave pøller, men han vil ikke have at nogen ser ham. Moren siger til ham, at der kun er drenge herinde, du kan se de sidder også og laver pøller.

Vi siger samstemmende at det er dejligt at få lavet pøller.

Det hjælper noget på drengen, han stiller sig lige over for os, hiver bukserne ned og sætter sig på hug og får lavet pøller.

Vi er færdige med at tisse, men for at lade som om vi har lavet pøller tørrer vi os i numsen og breder papiret ud på det sted hvor pøllerne skulle være. Trækker bukserne op og går ud.

Moren takker os meget for hjælpen.

Vi løber tilbage til forestillingen, som lige skal til at begynde igen.

Igen et forrygende klovnenummer, som vi griner meget af, efterfulgt af et nummer dresserede hunde, tænk sig at det kan lade sig gøre.

Da forestillingen er slut tager vi hen til Olufs forældre til en afsluttende spisning, hvor de snakker om alle de spændende ting de sammen har oplevet i den forgangne uge.

Drengene tager en sidste tur rundt i haven, også for at tisse og giver hinanden en ordentlig krammer.

Så er tid for de 2 familier at tage afsked, drengene græder naturligvis over ikke at skulle være sammen resten af sommerferien, men de glæder sig hver i sær til at holde ferie, Oluf hos fætre og kusiner og Ejnar hos farmor.

Hjemme igen skal Ejnar lige vænne sig til igen at stå op på 2 bøger og sidde på hug over potten, denne gang nu kun for at tisse, han sørger for at trykke tissemanden ned så han tisser ned i potten.

Så er det sengetid, i morgen kører far, mor og jeg op til farmor.

1 Synes om

Det er igen blevet morgen, Ejnar vågner og ser sig omkring, han er helt alene i soveværelset, han trænger til at få både tisset og lavet lort, men potten er væk han begynder at lede efter den, da mor dukker op med den

Jeg havde den med ned på wc, da jeg alligevel skulle derned, så nu er den helt tom, så du kan godt bruge den.

Ja, mor jeg trænger meget til at tisse og lave lort.

Ejnar træder op på de 2 bøger ved potten og sætter sig på hug og laver lort og får tisset.

Det er dejligt at du også har fået lavet lort, jeg har lavet lort nede på wc, og far er også dernede nu, så gør jeg klar til morgenmad.

Far kommer op fra gården, så vi sætter os til bords.

Efter morgenmaden er vi klar til at køre op til farmor. Far og mor kører kun derop for at aflevere mig, så kører de hjem igen.

Da vi har kørt et stykke tid, er der tissepause, så vi gør holdt ved en skov, far står op og tisser, mor og mig sidder ned.

Vi kommer op til farmor, som har middagen klar, de 2 staldkarle kommer også og spiser, så det er ret så hyggeligt. Vi snakker om noget af det vi skal opleve sammen.

Efter middagen går far og mor over i stalden og får tisset, for som i husker er der ikke wc på gården.

Efter at have sagt pænt farvel, kører de hjem igen, jeg trænger også til at tisse, men det foregår ude i haven.

Farmor og mig snakker nu om det der skete sidste sommer, jeg var på ferie. Jeg kom herop med en masse bleer, for jeg brugte bleer dag og nat.

Jeg skulle en morgen til at lave lort i bleen, det sagde jeg til dig, du syntes vi skulle gå ud i haven, du tog bleen af mig, jeg protesterede for jeg havde jo ikke lavet lort endnu. Du havde en anden løsning, du viste mig hvordan jeg skulle sidde på hug. Det lærte jeg ret hurtigt, så kunne jeg få lavet lort. For første gang i mit liv sad jeg på hug og lavede pølser, aj, hvor blev vi glade begge to, sådan skulle jeg bare gøre hver gang jeg kunne mærke at jeg enten skulle tisse eller lave lort, ud i haven og sætte mig på hug.

Vi gik ind igen, hvor du vaskede min numse, men nu var problemet, jeg havde jo ingen underbukser med, for jeg brugte jo ble hele tiden. Men du fandt fars gamle underbukser frem, jeg prøvede en af dem, den passede perfekt, så havde jeg underbukser til flere dage, du skulle nok vaske, så jeg altid kunne få rene på.

Nu er det sommer, så jeg r helt sikker på, at du går ud i haven, hver gang du skal noget. Sidder du stadig på hug, selv om du kun skal tisse?

Ja, farmor, det gør jeg, for jeg har fundet ud at jeg tisser meget bedre, når jeg sidder på hug.

Det er jeg glad for at høre, nu skal du se her, her er en æske med en fugtig vaskeklud, så kan du selv vaske din numse, når du har lavet.

Det vil jeg meget gerne, det er ikke så svært, for når jeg sidder på hug, kommer der ikke lort på ballerne, kun i numsehullet.

Jeg trænger til at tisse, så jeg smutter lige ud i haven.

Så er det tid til aftensmad, staldkarlene kommer også, så de spørger om jeg vil med op i marken og hakke roer i morgen. Uden at vide hvad det er, siger jeg.

Ja, det vil jeg meget gerne.

Fint, så tager vi derop når vi har spist morgenmad.

Det er en aftale.

Inden jeg skal i seng, løber jeg ud i haven og tisser, så jeg kan sove godt helt til i morgen tidlig.

Godnat farmor.

Godnat Ejnar.

1 Synes om

Jeg vågner næste morgen, fordi jeg skal tisse og også lave lort, så jeg springer ud af sengen, farmor er oppe og helt sikkert i køkkenet, så jeg lister ud i haven. Der er dejligt varmt, solen skinner lige på mig, jeg vender mig, så solen skinner lige på tissemanden, det varmer så dejligt, selv om jeg sætter mig på hug, skinner solen på den.

Jeg sidder og nyder stilheden, kun fuglenes sang kan jeg høre. Det giver en dejlig følelse, mens pølserne stille og roligt kommer ud af numsehullet, jeg får også tisset, inden jeg går ind til farmor. Hun giver mig æsken med en våd vaskeklud, så jeg selv kan tørre numsen. Der sidder kun lidt i numsehullet, som nu er væk.

Jeg tager en af fars gamle underbukser på, de passer fuldstændigt, tænk sig at de underbukser har far gået i for mange år siden.

Jeg kunne ikke nænne at smide dem ud, jeg tænkte at en eller anden engang kunne bruge dem, og det blev dig, Ejnar, det glæder mig.

Staldkarlene kommer ind og spiser morgenmad sammen med os. De får en taske med kaffe til dem og en sodavand til mig, og en toiletrulle, hvis en af os skal lave stort ude i marken.

Det skal jeg ikke, siger Ejnar, for det har jeg allerede gjort.

Hvor er du heldig, vi kunne ikke komme af med noget over i stalden.

Det har jeg gjort siden sidste sommer, jeg blev siddende på hug hver morgen og prøvede at lave lort, da jeg havde prøvet det i mange dage, lykkedes det til sidst, siden har jeg startet dagen med at lave lort.

Vi går ud til en Ferguson traktor, jeg skal sidde på den ene skærm, hvor der en bøjle, så jeg ikke falder af, den anden staldkarl må sidde på den anden skærm uden bøjle, så han må holde fast.

Vi kører ud til en roemark, hvor roerne står i lange rækker. Staldkarlene var herude i går og radrense stykket mellem rækkerne, så i dag skal vi hakke ukrudtet væk med roehakker. Staldkarlene starter i hver sin række, jeg følger med så jeg kan se hvordan det skal gøres. Sådan går vi til enden på rækkerne og tager næste række på vej tilbage til traktoren.

Så er der kaffepause og drikke pause for mig.

Staldkarlene tager toiletrullen og siger at de går ind i kornmarken ved siden af, fordi de skal lave stort, det skal jeg heldigvis ikke, så jeg bliver her, og nøjes med at sætte mig og tisse.

Da de kommer tilbage, starter vi på en ny række, jeg får lov til at prøve, det er ikke så let, som det ser ud til, så karlen hjælper lidt til, sådan hakker vi os igennem 2 rækker, så vi er her igen, så kører vi hjem til middag, middagsmaden står på bordet, da vi kommer hjem.

Karlene går over på deres værelser og tager en lur, det trænger jeg ikke til, men jeg trænger til at tisse, så jeg sætter mig ud i haven, der hvor jeg sad i morges, men mine pølser er væk, hvem har taget dem.

Svaret får jeg da karlene kommer tilbage, det er den enes hund, der har fået en godbid, for som han siger, hunden elsker mine pølser, så den løber flere gange rundt i haven for at se om der ligger en godbid til den.

Vi kører igen ud til roerne, da turen derud er på privatvej, får jeg lov til at sidde foran karlen og hjælpe med at styre traktoren, det er vildt spændende, det går ret godt, lige pludselig er vi der igen.

Vi hakker os igennem nogle rækker, jeg har efterhånden lært kunsten, men det går selvfølgelig ikke så stærkt som karlene, men øvelse gør mester.

Jeg trænger til at tisse, så jeg trækker bukserne ned og sætter mig på hug. Den ene karl henter toiletrullen, da han tror jeg skal lave lort.

Nej jeg behøver ikke papir, jeg skal kun tisse, jeg ryster tissemanden godt.

Vi tager nu hjem til gården, jeg sidder og styrer traktoren. Jeg fortæller farmor at nu kan jeg hakke roer og styre en traktor.

Men det er nu lidt hårdt for en dreng på 9 år, så lige efter aftensmaden, går jeg ind og smider alt tøjet og løber ud i haven og tisser, så ind i seng, stadig helt nøgen, det har farmor ikke noget i mod.

Jeg når lige at sige godnat, inden jeg falder i søvn.

1 Synes om

En ny dag hos farmor. Jeg vågner ved at farmor pusler i soveværelset.

Nå Ejnar, du er ved at vågne, du har sovet længe i dag. Det var også en hård dag i går.

Jeg trænger også meget til at få lavet lort og til at tisse, jeg skynder mig ud i haven.

Det er igen en dejlig dag med solskin, ude i haven venter en gæst på Ejnar, nemlig staldkarlens hund, den venter på at få en godbid, når Ejnar sætter sig på hug. Den står lige bag ved Ejnar, venter spændt på at en godbid kommer ud. Lige så snart en pølse viser sig, kommer snuden helt tæt på Ejnars numse, den vender snuden om på siden for at komme under Ejnar, for han sidder med numsen tæt på jorden, nu falder der en pølse, hunden snupper den og smasker mens den spiser den.

Nej hvor hunden smasker, det må jeg ikke, når jeg spiser.

Der kommer flere pølser ud til hunden, den ser ud til at nyde de godbid der kommer.

Da der ikke kommer flere pølser, slikker hunden Ejnar i numsen, der sidder altid lidt der.

Uh, dens tunge er meget ru, når den slikker, nu vil jeg ind til farmor og få vaskekluden og se om hunden har fået det hele med, numsen er helt ren, så det må hunden godt gøre en anden gang.

Farmor, spiser hunden også dine pølser?

Nej, hunden vil kun have dine pølser.

Det er glad for, hunden er velkommen igen i morgen, en sjov fornemmelse, da den slikkede mig i numsen

Så på med tøjet og til bordet til morgenmad, spændt på hvad vi skal i dag.

Staldkarlene kommer og meddeler at vi skal til dyrskue i dag.

Dyrskue, det har jeg aldrig hørt om før.

Jo, Ejnar, vi skal hen og se en masse køer og se hvem der vinder som årets flotteste ko.

Der er 3 kilometer derhen, hvad siger du til at vi går derhen.

Det vil jeg meget gerne.

Aller tiders, så går vi lige så snart vi har spist.

De går de 3 kilometer til dyrskuepladsen, en dejlig gåtur, inden de går ind på pladsen skal jeg lige have tisset, vi finder et buskads hvor jeg kan sætte mig og tisse.

Inde på pladsen er der mange mennesker og lige så mange køer. Der er røde som vi kender hjemme fra gården, så er der nogle der er sort hvide, endelig er der nogle karlene kalder for jersey, en ubestemmelig gul brun farve.

Ejnar får øje på nogle køer der ikke har patter og sådan en mærkelig dusk midt på maven, det må kræve en forklaring.

Karlene har svaret.

Sådan en ko er en han ko og kaldes for en tyr, ja, sådan nogen har farmor ingen af, da de ikke kan give mælk.

Nu skal vi hen og se, hvilken ko, der er den flotteste på dyrskuet.

Ejnar synes, der er mange flotte køer, de ser ud som de har fået bryl creme i håret, de skinner helt i solskinnet. De går en runde så er der nogle folk, der udpejer den bedste.

Ejnar skal igen tisse, karlene følger med, for det skal de faktisk også, det er der mange andre der også skal, de står i en hel række. Ejnar er ikke genert ved at trække bukserne ned og sætte sig på hug, der kommer nogle venlige bemærkninger fra nogle af mændene om at jeg er frisk dreng, der ikke er bange for at sidde og skide midt i blandt andre mennesker. Jeg lader som ingenting trækker bukserne op igen og går sammen med karlene tilbage til skuet.

Vi finder en bod med røde pølser og en chokolade mælk, det smager faktisk helt godt.

Derefter går vi en runde mere og kikker på de forskellige køer, de fleste med patter, men også dem uden patter, jeg får også at vide at den dusk der er midt på maven på tyren er dens tissemand.

Så er det også tid til at gå de 3 kilometer hjem til gården. Jeg har lært en del om køer, der er nogle med patter, der er nogle med en tissemand midt på maven i stedet for patter.

Vi kommer hjem, jeg er blevet træt, så lige da vi er færdig med at spise, smider jeg al tøjet, går jeg ud i haven, solen bager stadig dejlig, så jeg finder et sted, hvor solen kan skinne på mig, mens jeg tisser.

Derefter ind under dynen, godnat farmor.

Godnat Ejnar, sov godt.

1 Synes om

En ny dejlig morgen hos farmor, jeg vågner efter en god nats søvn fordi jeg trænger til at få tisset og lavet pølser. Farmor er stået op, hun er sikkert i køkkenet, så jeg går ud i haven og igen i dag står hunden klar, dens ejermand er der også.

Jeg har lavet lort inde i stalden, hvor hunden var med, men den ville overhovedet ikke spise mine pølser, så derfor kommer jeg her for at se hvorfor dine pølser er bedre end mine.

Det må da gerne se, jeg sætter mig herhen i solskinnet, hunden er klar bagved Ejnar, venter spændt på at der kommer godbidder ud til den, og nu kommer der en pølse, det er lige før hunden tager den lige fra numsen, den smasker.

Hør hvor den smasker, det må jeg ikke gøre.

Det er fordi den elsker dine pølser at den smasker så meget.

Den bliver heller ikke skuffet, flere pølser følger efter, da den sidste har forladt numsen, bliver jeg slikket i numsen.

Det må jeg sige, tak for godbidderne, vi ses til morgenmad.

De 2 staldkarle kommer til morgenmad og meddeler at her i formiddag kommer en karl fra nabogården med en tyr, så skal du se Ejnar noget du ikke har set før. En ko der bliver bedækket af en tyr, det hedder inseminering, du skal ikke blive bange, det kan godt se lidt voldsomt ud, men der sker ikke koen noget, det er faktisk helt naturligt.

Vi går ud på marken med en ko, så springer tyren op på ryggen på koen og stikker sin tissemand ind i numsen på koen, derved kommer der noget væske ind i koen, som i løbet af 9 måneder bliver til en lille kipkalv.

Uh, det lyder spændende, vil du ikke også se det farmor.

Jo da, jeg kommer også derud.

Vi mødes som aftalt ude på marken med koen, og karlen lader tyren springe op på ryggen på koen, koen står helt rolig, mens det foregår, som om den ved hvad der foregår.

Ah, siger Ejnar, tyrens tissemand ligger skjult inde i den dusk, der hænger på maven af tyren.

I løbet af nogle minutter springer tyren ned igen, det er overstået.

Så Ejnar om 9 måneder kan du komme og se en lille sød kipkalv.

Jeg glæder mig til at fortælle Oluf om det jeg har set.

Karlen med tyren går hjem til deres gård igen og vi går ind og spiser middagsmad.

Efter middagen går de 2 karle over og sover middagssøvn. Farmor foreslår at vi tager til stranden i eftermiddag i det fine vejr, termometret står på 29 grader.

Farmor tager en badedragt på, mens jeg tager afsted i underbukser, da jeg ingen badebukser har.

Men inden skal vi begge smøres godt ind i sololie, så vi ikke bliver solskoldet, så Ejnar du tager lige underbukserne af, så smører jeg hele din krop ind, også tissemanden får lidt på, for Ejnar må godt være nøgen på stranden.

Da de ankommer til stranden, tager Ejnar underbukserne af, farmor lægger dem i hendes taske, det passer fint, for Ejnar skal tisse, så han smutter bag et træ.

De går ud i det ret varme vand og går langs med stranden et langt stykke og tilbage igen, det er virkelig dejligt.

De sætter sig på et stengærde for at blive tørret af solen, farmors badedragt bliver hurtig tør, så skal vi have en stor sodavandsis. Vi går hen til iskiosken og henter 2 store is, som de nyder på stengærdet.

Nu trænger jeg til at tisse, så jeg sætter mig ned ved stengærdet og tisser, det er der ingen der opdager, så slipper jeg for at gå over til krattet, der er der altid nogen der tror jeg skal lave pølser, bare fordi jeg sidder på hug, drenge må da også godt sidde på hug og tisse, det er ikke kun pigerne der må det.

Se, farmor min tissemand er ved at blive solbrændt.

Ja, det har du ret i, det er godt at vi gav den lidt sololie. Det bliver spændende at vise den til Oluf og de andre kammerater i skolen.

Vi nyder virkelig denne eftermiddag, nu er der også en lille brise, der køler lidt i den varme sol.

De tager igen en soppetur i vandkanten, inden Ejnar tager underbukserne på igen, så de kan gå hjem igen, de møder den ene karl, ham med hunden, Ejnar vil lige vise ham at hans tissemand er ved at blive solbrændt, straks hunden ser at han trækker underbukserne ned, tror den at der er en godbid til den.

Nej, der er ingen godbidder nu, du må vente til i morgen tidlig.

Nej, Ejnar den er virkelig flot, jeg har aldrig oplevet at min tissemand har været solbrændt.

Efter endnu en dejlig dag ved farmor og efter aftensmaden siger jeg tak for i dag.

1 Synes om

Næste morgen er der en voldsom tordenbyge, Ejnar har ellers før siddet ude i haven i regnvejr, men denne gang er det lige voldsom nok, det lyner også, så Ejnar må for en gangs skyld over i stalden for at få lavet pølser og tisse, karlene er ved at fjerne alt det køerne har lavet. Heldigvis mangler de lige et stykke så Ejnar kan sætte sig og lave lort og tisse, hunden er også mødt, men den vil ikke have de pølser der lander der hvor køerne også har lavet, så Ejnar får lov til at flytte hen til det rengjorte sted, til alt held er der lige en pølse til hunden. Ejnar får også den sædvanlige slikketur i numsen.

Han kommer ind til farmor og får æsken med vaskekluden, men hunden har gjort arbejdet fint.

Ejnar, vil du gerne se hvordan dit numsehul ser ud.

Det kan jeg jo ikke, for jeg har ikke øjne i nakken.

Næh, det har du ikke, men med et spejl kan det lade sig gøre. Sæt dig på hug, så holder jeg lige spejlet under dig, først under tissemanden, så nu kan du se numsehullet.

Ja, nå ser numsehullet sådan ud, jeg troede der var et hul.

Nej, det du ser, er lukkemusklen der forhindrer pølserne i at komme ud, før de må.

Det var spændende at se sit eget numsehul. Nu er der morgenmad.

Mens de spiser morgenmad, klarer det op og solen kommer frem, det er stadig varmt, der er 25 grader, farmor lukker alle vinduer op, så duften efter regnvejret når vores næsebor.

Her til morgen har farmor også fundet en bold oppe på loftet, som har tilhørt Ejnars far, den skal Ejnar lige prøve ude på den store græsplæne, solen har allerede tørret græsset så Ejnar kan drible rundt med bolden.

Farmor kalder på Ejnar, så han kan blive smurt med sololie på hele kroppen, også tissemanden får lidt, han glæder sig over at den er blevet solbrændt, det gælder også resten af hans krop, normalt er der en hvid stribe der hvor bukserne plejer at sidde, men ikke her.

Så er der middagsmad, jeg nyder ikke at have tøj på, heller ikke ved bordet. Vi bliver enige om igen at tage til stranden for temperaturen er nu helt oppe på 30 grader.

Inden vi tager afsted, skal jeg lige ud i haven og tisse, og hvad er nu det, jeg kan mærke at jeg også skal lave pølser, det har jeg ellers gjort i dag, så er det da godt at det sker her i haven og ikke ved stranden.

Jeg sætter mig og trykker for at få pølserne ud, men der kommer bare prutter, jeg tisser imens og bliver siddende lidt længere indtil jeg holder op med at prutte, så ind til farmor.

Farmor, jeg troede at jeg skulle lave pølser, men så var det kun prutter.

Lad mig lige se dig i numsen, for når man prutter kan der godt følge noget med, nej, det er der ikke, så kan du godt tage underbukserne på, så smutter vi.

Der er som sædvanlig mange mennesker på stranden, også i dag er børnene nøgne, så det kan Ejnar også, vi tager den sædvanlige tur gennem vandet, frem og tilbage, vi følger traditionen ved at få en sodavandsis.

Jeg skal tisse, så jeg sætter mig bag det stengærde, ligesom i går, men i dag er jeg ikke alene, en dame kommer med hendes omkring 3 årige søn og løfter ham op, så han kan lave pølser. Jeg er færdig med at tisse og går tilbage til farmor.

Vi tager endnu en tur i vandet inden vi går hjem.

Efter aftensmaden går jeg ud i haven og får tisset, så i seng, træt efter en god dag sammen med farmor.

1 Synes om

I dag har farmor planlagt at vi skal en tur til Skagen, det lyder spændende,

men nu står hunden ude i haven og venter på at jeg kommer ud og giver den godbidder, jeg kan mærke at der er mange i dag. Jeg skal lige finde et sted hvor solen kan skinne på min tissemand, mens jeg sidder og laver pølser til hunden.

Her er godt jeg sætter mig på hug, hunden står klar bag mig, jeg prøver at drille ved at holde lidt igen, hunden springer utålmodig rundt, så kommer jeg til at grine og må give slip på pølserne, de strømmer ud, så hunden næsten ikke kan følge med, nu tisser jeg, hunden lapper også det i sig. Da der ikke kommer mere, slikker den mig ren i numsen, ind til farmor som står klar med vaskekluden.

I dag skal jeg have shorts på, de har en elastik, så det er nemt at trække dem ned, når jeg skal tisse.

Både farmor og jeg er gode til at gå, så vi går de 3 kilometer ind til togstationen, vi skal med Skagensbanen, heldigvis er det et damplokomotiv, der skal køre i dag, det er altid lidt mere spændende end et diesellokomotiv.

Vi kan se røgen, længe før vi kommer derhen, vi stiger på en vogn af den slags hvor man kan stå udenfor i begge ender.

Endelig pruster lokomotivet og sætter i gang, vi får en ordentlig gang, røg i hovedet, vi nyder at se landskabet, mens vinden blæser på os, vi holder ved næste station, der er flere der vil med, igen en gang røg inden vi når op i fart.

Vi når til Skagen, jeg skal tisse og smutter hen til en busk og får det gjort.

Der holder en hestevogn som vil kører os ud til Grenen, Danmarks nordspids. Så slipper vi for den gåtur.

Derude skal vi skifte til en anden hestevogn, der står Sandormen på den. Vi kører helt ud til spidsen hvor Skagerrak og Kattegat mødes, vi tager skoene op i hånden og går et godt stykke ud, vandet plasker om benene på os fra begge sider.

Vi kommer igen på vognen om til den anden vogn, der skal køre os tilbage til Skagen, den er ikke kommet endnu, mens vi venter, er der flere der skal en tur ud i klitterne for at tisse eller lave, jeg skal også tisse, jeg finder en klit hvor der er kun mig, men nu kommer der to ret store drenge, de har badebukser på, så jeg kan ikke se om de har hår på tissemanden, de står lige over for mig, nu trækker de badebukserne ned, jo, de har begge hår. De sætter sig på hug og laver. Jeg er lidt bange for sådan nogle store drenge, vil de genere mig. Nej, heldigvis ikke, de samler badebukserne op uden at tørre sig, sparker noget sand på deres pølser og går igen. pyh, jeg blev lidt forskrækket.

Jeg går tilbage til farmor, vognen kommer lige nu, så vi kører tilbage til Skagen.

Der er en halv time til toget kører, den tid bruger vi til at spise en is.

Toget kommer, det er igen et damplokomotiv, så der er røg og damp på vejen hjem.

Vi er enige om at det må vi gøre igen en anden gang.

De tre kilometer hjem er ikke noget problem, farmor har en ret god kondi, jeg er også i ret god form.

Hjemme venter karlene på os, de har været oppe i roerne og hakke.

Efter aftensmaden smider jeg igen tøjet for at gå ud i haven og sætter mig og tisser.

Endnu en god dag er til ende. God nat.

1 Synes om