Så drengen gøre det i al hemmelighed (b,M,F)

Iagttager drengen, da han kommer løbende ind i stuen. Han er slank, har lyse lange bukser på med seler over ryggen. Han ser intenst omkring og opfatter de voksne i rummet. Det undrer mig, at hans bukser afslører at han bruger ble, rumpen runder bag på og en blebule foran er ikke til at tage fejl af.

Han er fire år – og burde være renlig – osse fordi han ser så vaks og hurtig ud, har en stor drengs bevægelser. Så efter lidt tid, hvor han har gået rundt og snakket med de voksne, Bliver han helt tydeligt overrasket af en højlydt prut nede fra hans egne bukser. Jeg kan se den overgivne forundring i hans mimik, han står med åben mund og ser lige ud i luften, mens flere prutter nu ganske klart fortæller, at der i disse sekunder bliver skubbet en stor portion ud i hans ble.

Jeg lægger mærke til hans mellemgulv, at det arbejder frem og tilbage, og nu ser jeg anstrengelsen i hans ansigt, han lukker munden, presser nu af alle kræfter og bliver mørkere i kinderne. Det tar lidt tid og der må være kommet en hel del inden han er færdig.

Så, langsomt fatter han sig. Det volder ham åbenbart ikke noget problem, at de voksne kan have lagt mærke til, hvad der er sket. Men som sædvanlig er de mere optaget af at fortælle om sig selv, og hvad de selv skal, end at tænke over drengen. Der er vist kun mig der opdagede, hvad der skete.

Han går nu lidt mere stivbenet rundt, men lidt efter slapper han af og begynder at gå rundt mellem de forskellige. Da han går forbi mig kan jeg lugte en fed syrlige lugt fra hans ble, men det generer ikke ham selv. Et øjeblik sitrer det i hans krop. Han må jo ha tisset, det slutter tit med denne korte rystelse i musklerne.

Nu får han øje på den plastic scooter, der står i hjørnet. Han svinger hurtigt benet over den og tar fat i styret og skal til at sætte fart på. Men lige inden, kan jeg se, at han stopper op i bevægelsen for så i stedet at begynde at vippe numsen frem og tilbage på sædet. Jeg ved, hvad det er – kender det når jeg selv har gjort i bukserne. Han nyder fornemmelsen af alt det varme i bleen, hvordan det nu arbejder sig frem og tilbage, mens han vipper. Han bliver ved et stykke tid, gynger osse lidt til siderne.

Nå, så sætter han fart i scooteren og kører rundt i stuen. Da han har leget længe og og rejser sig op fra sædet, kan jeg se, at han lyse bukser har fået en mørk plet under det ene lår, på indersiden. Bleen har ikke kunne holde til presset og må ha lækket både det ene og det andet. Men de andre voksne ser det ikke, og jeg ved, hvor træls det er at skulle af med en godt fyldt ble, så jeg siger ikke noget til hans forældre.

Han er stadig ganske ligeglad og sætter sig med til bords, da vi skal ha kage.

Lige dette klip af situationen, hvor man bliver opdaget.

Jeg kan huske jeg sammen med mor var på indkøb og hun købte gummibukser til mig. De var i en sjov aflang kasse, udenpå et billede af en sort skottehund, der bed sig fast i barnets gummibukser, så de blev hevet langt bag ud, for at vise hvor elastiske de var. Mor købte de største, og da vi skulle i byen om eftermiddagen sagde hun, at jeg hellere måtte få ble på, for at der ikke skulle ske noget, hvis jeg tissede i bukserne. Jeg var ellers holdt op med ble, men der skete tit uheld.

Jeg lagde mig på sengen og fik bleen på og uden på de nye gule gummibukser. De sad meget stramt til bleen, næsten klæbede til stoffet, og de gik ikke helt ned over bleen på bagsiden af låret, men mor sagde, det var godt nok. Så fik jeg strømpebukser og lange bukser på og vi tog af sted. Ih, hvor var det dejligt at ha den tykke fornemmelse mellem benene igen af bleen. Og den sad så stramt ind til huden med de nye gummibukser.

Jeg løb og legede med min fætre efter vi havde spist. Jeg tissede en ordentlig tår og legede videre. Hvor var det nemt, når jeg ikke skulle ha alt tøjet af.

Vi havde fået kål og stegt pølse og varm postej og mange ting jeg godt kunne li, og det varede heller ikke længe inden den gode mad begyndte at trykke i maven. Jeg skulle lige til at løbe ind til mor og sige, at jeg skulle på wc, men jeg kom i tanker om at det behøvede jeg da ikke. Jeg besluttede bare at vente og se hvad der skete. Lidt efter kunne jeg ikke holde mig mere og standsede midt i min fætters værelse, spredte benene og gav et lille tryk og med det samme kom der noget ud.

Jeg løb videre, men kunne mærke mere i maven, standsede igen og trykkede og masede og kunne skubbe en masse varmt ud og mærkede hvordan det skubbede sig frem under mine baller, ligeså længe jeg selv gjorde noget. Jeg sugede vejret ind og pressede igen og skubbede mere frem og kunne tydelig følge med i, hvordan det kom længere ud under ballerne. Jeg prøvede at masede en sidste gang, men der kom ikke rigtigt noget. I det samme så jeg op, og der stod min onkel og så på mig: - Står du der og gør i bukserne, min ven? Jeg vidste ikke hvad jeg skulle sige. Han smilede til mig og sagde: - Jeg siger det ikke til nogen! Jeg smilede. Det var godt han forstod mig. Jeg ville ikke ha mor opdagede, at jeg havde gjort i bukserne. så løb jeg ind til de andre, med den dejlige klistrede fornemmelse hele vejen rundt under min numse. Jeg kunne mærke små knubbede klumper skubbe sig frem og tilbage når jeg satte mig ned.


1 Synes om

En dreng på 4 år ved godt når han laver i bleen, men betragter det sikkert ikke som en hemmelighed, det skal bare gøres.

1 Synes om

Joe, måske, men jeg oplevede selv, at det var bedst at de voksne ikke så det, fordi jeg så kunne gå i fred noget længere. Al deres hersen med at skifteble og vask var ikke just behageligt. Og ordet “hemmelighed” - måske skulle jeg vælge et andet i overskriften, men et perspektiv med bleen der fascinerer mig, er at vi bruger den til stort og småt - det kan for det meste ikke ses uden på, så set udefra er det hemmeligt, når både vi og mindre unger går med fyldt ble dækket af det pæne tøj.