Nødpasning

Nødpasning

Indledning/baggrund

Jeg har givet mig i kast med at skrive en ny historie. Det betyder ikke, at min anden historie Saras Plan endegyldigt er ”død”. Det er stadig min tanke at forsætte den på et tidspunkt, men der er var altså en anden fortælling som trængte sig på først.

Historien her handler om 14-årige Anna, og er fortalt ud fra indlæg i Annas dagbog, som hun skriver under Corona-nedlukningen. Historien er meget kraftigt inspireret af den tyske historie ”Tagebuch in Zeiten der Corona” (”Dagbog i Coronatider” mine tyskfærdigheder er ikke noget at prale af, men man kommer langt med Google Translate). Historien kan finde her: Tagebuch in Zeiten der Corona - diapersophie - Wattpad og diapersophie, som forfatteren hedder, har også skrevet andre glimrende historier.

Min historie har helt samme grundlæggende plot og fortælleform. Hovedkarakteren er også meget kraftigt inspireret, og enkelte situationer fra den tyske historie har jeg også ”genbrugt” mere eller mindre en-til-en, men udover dette er min historie en ”original” historie og ikke en oversættelse af den tyske.

Jeg har pt. skrevet frem til det 7. dagbogsindlæg (39 sider i Word…), så dem vil jeg ligge op i løbet af de næste par dage. Hvornår (og om) der kommer mere end de 7 indlæg er mere usikkert, men pt. er jeg meget inspireret ift. at skrive…

Håber I kan lide det, og smid endelig en kommentar eller en besked!

1. indlæg: Angst, Barnlighed og Tis

Fredag d. 13. marts 2020

Kære dagbog

Okay, det føles ret kunstigt at skrive, men det er sådan man gør… tror jeg nok? Det er i hvert fald altid sådan folk skriver dagbog på film. Men det er jo ikke rigtige mennesker, der skriver i rigtige dagbøger, så gør man også sådan når det ikke er på film?

Vi har læst noget af Anne Franks dagbog i skolen. Startede hun også med ”kære dagbog”? Det kan jeg ikke huske… Måske jeg heller ikke skal sammenligne mig med Anne Frank (selvom jeg også er en pige der – næsten - hedder Anne og har det lidt hårdt Lol…).

Ok, måske ”kære dagbog” er fint, når man ikke er forfulgt af nazisterne, men bare er en dansk teenager, der er lidt presset over Corona og skolelukning.

Måske jeg skulle starte (forfra) med at præsentere mig selv, og hvorfor jeg skriver til (/i?) dig kære dagbog: Jeg hedder Anna og er 14 år gammel. Jeg går (gik?) i 8. klasse. Det er min mor som har opfodret mig til at begynde at skrive dagbog. Hun mener, at det ville være godt for mig at sætte ord på mine tanker og følelser – og angst, tror jeg helt sikkert også hun mente, selvom hun ikke brugte det ord – og på den måde ”dele” det med nogen, samtidig med at det stadig bliver helt privat.

Og hey, hvad kan jeg sige: Hun er faktisk meget klog hende min mor + jeg er en artig pige som (næste altid) gør hvad min mor siger… Så nu skriver jeg i dig min kære dagbog / word-dokument på min computer, som jeg har password-beskyttet (totalt 2020-udgaven af den der lille hængelås teenagepiger på film altid har på deres dagbog).

Okay nu vrøvler jeg vist igen. Jeg skulle fortælle om mig, og hvorfor jeg skriver dagbog. Ser du kære dagbog, jeg er ikke nogen helt almindelige teenagepige! (sagde alle teenagepiger, ever…) Men jeg tror faktisk det er rigtigt nok for mig. Jeg har i hvert fald lidt nogen særheder…

Jeg bliver nemt lidt bange og bekymret for alt muligt – særligt når jeg er alene. Jeg kan virkelig ikke lide at være alene hjemme, så bliver jeg pludselig helt vild angst for fx at brande huset ned hvis jeg varme noget på komfuret eller sådan noget, selvom jeg tit hjælper mor med at lave aftensmad og bruger komfuret uden problemer.

Og ja, for at sige det som det er, så jeg nok lidt barnlig (tror jeg er det rigtige ord?). Jeg vil ikke sige jeg er umoden. Jeg har altid været god i skolen og jeg opfører mig ordentligt, men mine interesser og opførsel er mere… ja barnlig end mine klassekammerater.

For at give et par eksempler, så vil jeg heller kramme med min tøjkanin, Ninus (ja sådan en har jeg stadig, og ja hun hedder Ninus) og nusses af min mor end jeg vil kysse med ham den lækre dreng fra 9b (ad!). Og jeg vil hellere se My Little Pony end Gossip Girl. Forstår du?

Min tøjstil er også noget mere lille-pige-agtig end de andre piger i klassen, hvis jeg helt selv skulle vælge. Men jeg tænker nu altid over at klæde mig OK modent i skolen, og mor er god til hjælpe med at finde tøj, som jeg godt kan lige uden at det er alt for barnligt (Ja jeg ved det… vildt modent at min mor finder ”stor-pige” tøj til mig…).

Rent fysisk er jeg også klart den mindste i klassen. Puberteten er ligesom ikke rigtigt slået igennem hos mig endnu… Så meget for hormonforstyrrende stoffer i alting, som giver piger på 7 år bryster og menstruation, not this girl!

I hvert fald føler jeg mig lidt anderledes og udenfor… Det er ikke fordi jeg har det dårligt i skolen. Som jeg sagde er jeg god i skolen, og jeg bliver heller ikke drillet. Pigerne fra klassen er faktisk søde nok. Ok de kan godt drille lidt, men det er kun for sjov, og de udelukker mig ikke eller noget. De er faktisk altid gode til at inkludere mig, men jeg har lidt på fornemmelsen, at de ser mig mere som en lillesøster de passer på.

Drenge er også fine nok I guess… De larmer meget og lugter mærkeligt, men de gør mig ikke noget. Faktisk er nogen af de lidt mere nørdende drenge ok at snakke med. Jeg kan fx også godt lide at spille computer… Selvom Sims vist ikke lige er det nye hotte gamer-hit pt.

Men for at opsummere: jeg er lidt barnlig, men har det fint i skolen. Faktisk er hele problemet jo at jeg ikke kan komme skole, hvilket er et problem fordi jeg er bange for at være alene hjemme fordi jeg er barnlig… eller er jeg barnlig fordi jeg er bange? Det vist lidt hønen eller ægget… Men i hvert fald passer det meget godt sammen, at hende den barnlige lille pige ikke tør være alene…

Okay det blev vildt langt for at komme frem til, det der egentligt er problemet, og hvorfor jeg er begyndt at skrive dagbog nu. Fordi:

  • Ja jeg er lidt sær og barnlig, men jeg er glad nok.
  • Og ja jeg er bange for at være alene hjemme, men jeg bor jo sammen med min mor og går i skole når hun er på arbejde.

Men nu har Corona fucket det hele op ved at lukke skolerne!..

Ej okay… Inden jeg forklarer mere om det store problem, så er der en mere lille ting i forhold til det med at jeg er lidt barnlig, som jeg ikke har fortalt endnu (bare en lille bitte ting, som måske nok helt sikkert er det allermest barnlige ved mig…).

Okay dagbog nu siger jeg det bare…

JEG TISSER I SENGEN!

Faktisk… hvis jeg skal være helt ærlig… så sker det også nogen gange (KUN NOGEN GANGE!) at jeg tisser lidt (/meget) i bukserne om dagen…

Det føles faktisk godt at ”sige” det, så direkte. Jeg har aldrig før fortalt det så lige ud til nogen… Kan du stadig lide mig kære dagbog?.. Eller syntes du jeg er en ulækker lille baby, som du ikke vil skrives i af?..

Okay Word er stadig åben, og jeg kan stadig skrive… Det tager jeg som om at du stadig kan lide mig dagbog. Thank God for at silicium og Bill Gates ikke er fordomsfulde! Hvem ved måske tissede Bill Gates også i sengen da han var barn? Okay nu er jeg vist kommet på afveje igen…

Nå okay tilbage til problemet (fordi nej nej ”problemet” er selvfølgelig ikke, at jeg i en alder af 14 år ikke kan styre min blære…).

Okay. Skolen blev lukket i onsdags (det er fredag i dag, hvis du har glemt det under min lange rant om angst, barnlighed og tis…) og alle der kan, skal blive hjemme pga. Corona og noget med en rød og en grøn kurve på en graft(?).

Så problemet er i alt sin enkelthed, at jeg er sendt hjem, men min mor skal stadig på arbejde, hvilket betyder at jeg er alene hjemme, og det er – jf. hvad jeg har forklaret - … ikke 100% optimalt…

Min mor er sygeplejerske, så hun er åbenbart samfundskritisk nu. Hun er ellers normalt ikke særlig kritisk… mere sådan rar og rosende… (I know, I know…).

Hun arbejder heldigvis ikke med Corona. Hun er på en børneafdeling. Men de har vildt travlt fordi flere af hendes normale kollegaer er blevet flyttet til Corona-afdelinger, så hun arbejder faktisk mere end hun plejer nu. Og man kan (åbenbart!) ikke tage nogle af de syge børn med hjem… Det er ikke ”forsvarligt” eller ”praktisk muligt”… Siger mor i hvert fald.

Heldigvis arbejder hun stadig kun i den almindelige dagvagt… Selvom det måske kunne lyde smart, at hun så var hjemme om dagen, ville det slet ikke være godt for mig at være alene om natten! (min lille bekymrings-hjerne får alt for meget at arbejde med når det er mørkt og uhyggeligt…).

Så jeg er hjemme + min mor er på arbejde = jeg er alene hjemme og bange… Og hele den der ”vi-skal-alle-sammen-dø-af-en-verdensomspændende-pandemi”-situration hjælper heller ikke ligefrem på mine bekymringer… Men for at være ærlig er det mest det der med at være alene, der er problemet.

Okay onsdag, den første dag alene hjemme, gik det faktisk meget godt. Jeg er faktisk 14 (at du ved det!), så jeg har altså prøvet, at være alene hjemme før, og en dag (som jo faktisk kun er 8 timer eller sådan noget) kan godt gå. Jeg lå under dynen hele dagen sammen med Ninus og så fjernsyn og havde det faktisk OK… Okay måske SMS’ede jeg også med mor mindst en gang i timen, men alligevel! Verden er ved at gå under, men jeg klarer mig!

Torsdag gik det… lad os sige mindre godt… Jeg var super utryg hele morgen og formiddagen. Jeg var selvfølgelig både gået sent i seng og stået super tidligt op for at nå at være mest muligt sammen med mor, så jeg kunne være vågen, træt og bange i flest mulige timer (Smart!). Mor brugte hele hendes (ikke rigtigt eksisterende) frokostpause på at forsøge at berolige mig i telefonen, og jeg brugte hele eftermiddagen på at græde og tælle minutter til hun kom hjem. Så ja… mindre godt alt i alt.

I dag, fredag, gik det slet ikke…

…slet ikke som i at jeg græd og hængte på mor, da hun skulle ud af døren…

…slet ikke som i at jeg blev bange for mærkelige lyde udenfor og ikke turde at gå fra sofaen og ud på toilettet, hvilket resulterede i at jeg blev liggende på sofaen under min dyne og tissede i bukserne…

…slet ikke som i at mor var nød til at tage hjem fra arbejde efter frokost, så hun kunne trøste sin teenagedatter, skifte hendes våde busker og vaske sofaen…

Ja, jeg ved heller ikke helt hvordan hun forklarede den til chefen, men hun er nu god nok hende mor, så hun kom selvfølgelig hjem når jeg virkelig havde brug for hende.

Så ja… I dag har ikke været en 100 % optimal dag ift. angst, barnlighed og tis (som jeg tænker skal være titlen på min selvbiografi…).

Men nu har jeg fået tørre bukser, tørret øjnene, jeg har fået dig kære dagbog, det er weekend (mor har fri!) OG mor har lovet at vi finder en løsning til på mandag, så jeg ikke længere skal være alene hjemme. Så nu går det faktisk OK igen.

Og nu har jeg vist også skrevet nok for i dag. Tak fordi du gad at lytte på mig!

Kh. Anna

12 Synes om

2. indlæg: Børnehavebarn?

Lørdag d. 14. marts 2020

Kære dagbog

Så er jeg tilbage igen. Jeg fik vist slået fast at i går var lidt af en skod dag. Men i dag har faktisk været en rigtig god dag.

Jeg tror mor blev ret bekymret for mig oven på ”episoden” i går, så vi har brugt virkelig lang tid i dag på at snakke sammen og hygge. Jeg har blandt anden fortalt mor, at jeg syntes det var en rigtig god idé med dagbogen og den hjælp meget, at skrive i dig i går. Det blev mor rigtig glad for at høre, og hun har opfordret mig til at fortsatte med at skrive dagbog… Så det gør jeg selvfølge når hun siger det engle.

Vi snakkede også om hvordan vi kunne løse det, så jeg ikke skal være alene hjemme mens skolen er lukket. Det første vi snakkede om var om jeg kunne blive passet af nogen af dem, som plejer at passe mig. I og med jeg virkelig ikke kan lide at være alene, så har vi selvfølgelig et stærkt hold af faste ”barnepiger”, så der er som regel altid nogen der kan træde til selv med kort varsel.

For første er der mormor og morfar (dog mest mormor, der tager sig af selve pasningen, farfar læser mest avis). Men de er gamle og i ”risikogruppen”, så de er under strenge ordrer fra mor om ikke at forlade huset og ikke at have nogen gæster under nogen omstændigheder! Så de er et no-go.

Det er faktisk lidt sejt, at min mor er så meget mor, at selv hendes mor gør som hun siger :grin:

Min anden faste barnepige er min moster Susanne, men hun arbejder også som sygeplejerske ligesom mor, så hun er heller ikke en mulighed.

Den sidste mulige er min mors bedste veninde Sine, som også har passet mig fast siden jeg var helt lille (altså sådan rigtig lille, og ikke bare ”opfører mig lidt som et lille barn selvom jeg faktisk burde være en teenager”-lille…). Jeg kan rigtigt god lide Sine eller ”Ine”, som jeg kaldte hende da jeg var lille, fordi jeg åbenbart havde svært ved S-lyde… Det driller mor og Sine mig stadig med, så tit de kan.

Det ville virkelig være fedt hvis Sine kunne passe mig, vi har det altid vildt sjovt sammen. Og Sine arbejder som pædagog i en børnehave, der jo er lukket ligesom skolerne, så jeg tænkte at der var gode chancer.

Men desværre ikke skulle det vise sig… ”Ine skal desværre også arbejde lille ven” meddelte min mor efter at have snakke i telefon med hende (læg mærke til ”Ine”… Haha, sjovt mor, den har jeg slet ikke hørt før…).

Mor fortalte at Sine var en af dem, der skulle lave ”nødpasning” i børnehaven for de børn som ikke kunne være hjemme. Men, skyndte mor at fortælle, det havde faktisk givet dem en god idé til en anden løsning vi kunne prøve.

Mor holdt en lille kunstpause før hun præsenterede idéen, og på den korte tid nåede min hjerne, at overbevise mig 100 % om, at jeg ville blive sendt i nødpasning i Sines børnehave! Faktisk arbejdede min lille bekymringshjerne så hurtigt, at jeg nåede gennem både shock- og fornægtelses-stadiet, og var nået til accept, inden mor var færdig med at holde de sikkert kun få sekunders pause i talestrømmen. Jeg nåede at tænkte, at børnehave hos Sine sikkert ville være fint nok.

Men det var selvfølgelig ikke det, der var løsningen… Selvfølgelige ikke. Dumme mig. Jeg er jo alt for stor til at komme i børnehave, det siger da sig selv (det er klart ikke? spolier alert måske ikke helt klart… Men det kommer vi til).

Nej, Sine have sagt, at hun også mente at skolerne ville lave nødpasningsordninger for de skoleelever, som ikke kunne være derhjemme. Nok mest tiltænkt de mindre klasser, men Sine og mor var sikker på, at vi kunne finde ud af noget med skolen. Så mor ville forsøge at ringe til skolen med det samme.

Jubi! Så kan jeg alligevel komme i skole (er jeg nok det første 14-årige i historien der har tænkt…).

Inden jeg fortæller videre om mors snak med skolen, og hvad der blev løsningen (for ja selvfølgelig har vi fundet en løsning. Det lovede mor jo!), så er der lige en ting jeg bliver nødt til at fortælle dig kære dagbog… Jeg lovede mor, at jeg ville bruge dagbogen til at skrive helt ærligt om mig selv…

Og ja… Noget af det jeg fortalte dig i går var ikke helt rigtigt, eller i hvert fald ikke hele sandheden…

Du kan sikkert godt huske, at jeg skrev, at jeg tisser i sengen?… Det er ikke helt rigtigt… Fordi… Ja faktisk så tisser jeg ikke i sengen…

…Jeg tisser i bleen…

… Ja… Jeg sover med ble. Hver nat… Og tisser i bleen. Også hver nat…

Og nu tænker du sikkert, kære dagbog, Nårh en natble, det er sikkert sådan nogle smarte ”natbukser til store børn”! Niks… Det er det på ingen måde. Lille barnlige Anna, sover med sådan nogle rigtige store rigtige bleer der skal sættes på med tape i siderne… Rigtige babybleer… ikke sådan nogle smarte bukser man selv kan trække op…

Faktisk er det lidt skørt at kalde dem for babybleer (selvom det er det de minder mig mest om), for det er faktisk voksenbleer jeg sover med, bare i en lille størrelse. De hedder Tena Slip Plus XS… (hvis du skulle spørge fra nogen) Jep… Kære dagbog ved ikke hvor velbevandret du er ud i bleernes forunderlige verden, men ”Tena” er mærket, ”Slip” er modellen med tape, ”Plus” er sugestyrken og ”XS” er størrelsen… Men altså mor og jeg plejer bare at kalde dem for natbleen. Det er ligesom lidt mere mundret, lidt mindre medicinsk… og ja lidt mere som noget for en lille pige… Ja du ved det med det barnlige :flushed:

Jeg har aldrig rigtigt brugt de der ”natbukser” om natten. Jeg har prøvet dem et par gange, da jeg var mindre, men som min mor som formfuldendt udtrykker det, så ”kan de ikke klare mosten”… (og i analogien her er ”mosten” altså mit tis, hvis der skulle være nogen tvivl…).

Så jeg er gået direkte fra den største størrelse af Libero børnebleer med tape til den mindste størrelse af Tenas Slip-bleer.

Viste du for øvrigt at det er det samme firma som laver Libero bleer og Tena? Ja vi er meget brand-loyale her i huset når det kommer til bleer, viser det sig… Faktisk har mor også sådan nogle Tena Lady bind. De ligger i en af skufferne ude på badeværelset. Så man kan sige, at vi er en rigtig Tena-familie :grin:

Jeg ved ikke hvad mor ville sige hvis hun viste at jeg skrev om hendes bind… Men du siger vel ikke noget kære dagbog? Og hun har også selv fortalt om dem (sikkert for at jeg skulle være mindre ked af mine egne uheld). Hun siger, at når man har travlt med patienterne på hospitalet, så det ikke altid man lige kan komme på toilettet, og så kan man godt komme til at dryppe lidt. Hun påstår også at det har noget med mig at gøre. At jeg var en stor baby den gang hun fødte mig… Men altså, når man ser på mig i dag, så tvivler jeg stærkt på at jeg nogensinde har været ”stor”, så den må hun vist længere ud på landet med.

Det er vist meget normalt at kvinder ”drypper lidt”, så det kan jeg jo så se frem til i stedet for natbleen, hvis det nogensinde lykkes mig at smide den…

Nå men nu vrøvler jeg vist igen… Jeg tror det må være rigelige med detaljer om mine natbleer (”spurgt” fristen man måske til at sige, men altså hvad er ellers pointen med en dagbog?).

Ej faktisk er der en detalje om natbleen jeg ikke har fortalt endnu…

Det er stadig mor der giver mig natbleen på… Jeg ved faktisk ikke rigtigt hvorfor. Det er jo lidt kompliceret at tage en tapeble på sig selv (Tena Slip bleerne har hele fire stks. tape, to i hver side!), men jeg er sikker på jeg godt kunne finde ud af det hvis det var… Det har ligesom bare altid være sådan, at det var mor der skiftede mig om aftenen… Selvom det er lidt (meget!) pinligt at fortælle, så syntes jeg faktisk det er et ret hyggeligt ritual. Nogen gange snakker vi om store og små ting i mens, og andre gange er vi bare ligesom stille sammen… Men uanset så der er noget trygt ved det :flushed:

Okay… Altså jeg fortalte også, at jeg nogle gange tisser i bukserne, og det er også delvist rigtigt (som du jo selv har hørt, så skete det i går)… Men den anden ”del” er, at jeg faktisk også har nogle bleer til om dagen. Det er sådan nogen man kalder buksebleer, absorberende undertøj, beskyttende underbukser, de føromtalte natbusker til store børn (som jo så må være dagbuskser, når man bruger dem om dagen?) eller træk-op bleer, som min mormor kalder dem… Kær ble har mange navne… Mærkenavnet er DryNites (#NoAd).

Mor og jeg har altid kaldt dem for ”specielle trusser” eller bare ”trusser”. Når mor snakker om mine trusser, ved vi begge to, at det er buksebleerne det handler om. Mine ”almindelige” trusser (den ikke-absorberende slags) har vi altid bare kaldt underbukser.

Og nu vi snakker om mine almindelige underbukser, så er de måske heller ikke helt almindelige… i hvert fald ikke for en på min alder. Jeg fortrækker stadig at bruge sådan nogen med blomstermønster, prinsesser, små hjerter osv. på. Og helst i pink og andre pangfarver. Jeg gider i hvert fald ikke at gå med g-streng og sådan noget, som nogle af pigerne i min klasse begyndt at bruge!

Og bare lige så du ved det, så er det altså ikke særligt tit at jeg går med mine ”specielle trusser”… Nogen gange hvis vi skal køre længere i bil, nogen gange når mor og jeg er ude og shoppe samme eller når jeg ikke har det så godt eller skal noget der går mig nervøs fx til tandlægen… Jeg tror du forstår. Men altså… Kun de specielle trusser til særlige lejligheder.

Jeg er jo ikke nogen baby, der ikke er pottetrænet vel? Jeg er en stor pige! En teenager faktisk! Som altså kun bruger ble om natten… Undtagen når hun nogle gange lidt bruger ble om dagen, men kun en buskeble og kun nogen gange! (lyder overbevisende, ikke?).

Og bare lige inden du spørger: Ja jeg har været ved lægen… mange gange… Min mor er trods alt sygeplejerske, så jeg er blevet undersøgt i hoved og… ja bogstaveligt talt… røv.

Den officielle diagnose er – sådan som jeg har forstået det – at jeg lider af en såkaldt ”drilleblærer” (ja ved det… svære medicinske termer) og at det koblet med min angst gør, at det bare nemt kan gå galt for mig.

Der ikke rigtigt noget alle de kloge hoveder kan gøre ved det, men de siger, at jeg vokser fra det på et tidspunkt…

Så det er åbenbart bare at læne sig tilbage og vente på, at natble, specielle trusser og ungdom bliver afløst af bind, svag bækkenbund og alderdom… (Jeg kan afsløre at overlægen på børneinkontinenskliniken fandt denne lille vittighed hysterisk morsom. Den eftermiddag på stue 4 er til dato min bedste comdey-optræden).

Apropos, det der med undersøgelse i røv… Eller numsehul hedder det vel når man er en artig pige som mig… Så er forstoppelse åbenbart en af de mest almindelige årsager til tisseuheld hos børn eller urininkontinens, som det så fornemt hedder (ja ja, man er vel ud af en medicinsk uddannet familie).

Og forstoppelse det kan behandles med afføringsmiddel. Og masser af det til at starte med, skulle jeg hilse og sige, så man er sikker på der bliver renset godt ud… Men hvis man så faktisk ikke har forstoppelse, så giver afføringsmiddel primært bare rigtig tynd mave… Rigtig rigtigt meget tynd mave… Hvilket jo er en herlig kombination, når man som helt uskyldig 9-årig i forvejen bøvler lidt med at komme på toilettet i tide og generel usikkerhed…

… Yes jeg havde et par skønne uger i 3. klasse kan jeg vist godt sige uden at gå for meget i detaljer…

For øvrigt… et andet råd som lægerne også altid giver, er at det er vigtigt at tage uheld afslappet. Så undgår man en ond cirkel hvor uheld stresser, og stress giver flere uheld osv… Og det tror jeg sådan set er helt rigtigt…

Men altså… det der med at tage det helt afslappet, det er sgu ikke helt nemt hvis man fx - helt hypotetisk - lige pludselig står med hvad der føles som en god ½ liter diarré i buksebleen på vej ind i omklædningsrummet før en gymnastiktime… Og det var jo ikke fordi, at hele ”omklædning-sammen-med-resten-af-klassen”-situationen var sådan helt 100 % afslappet, selv før buksebleen blev godt fyldt op…

Okay… Nu kom der så lidt detaljer alligevel. Men 9-årige Anna havde åbenbart lige brug for at ventilere lidt… Og i det mindste blev mig og sundhedsplejersken på skolen BFF i den periode… Og 14-årige Anna vil til gengæld gerne understrege hun faktisk har det godt i skolen nu (når der altså ikke lige er Corona) og at hun IKKE har problemer med afføringen (og det var altså IKKE!).

Og lægerne er altså næsten alle sammen både dygtige og søde. De gør det så godt de kan, men ja… Det kan bare være lidt svært at være anderledes…

Nå men det må være mere end nok om bleer og mine undertøjsvaner for denne omgang. Tilbage til det med løsningen på at være alene hjemme.

Sine havde som sagt foreslået at snakke med skolen om muligheden for nødpasning. Mor overvejede lidt hvordan hun skulle få fat på skolen inden på mandag, men kom hurtigt i tanke om at hun har mobilnummeret på min klasselærer… Fordi ja selvfølgelig har min mor en direkte hotline til sin teenagedatters klasselærer… Man kan næsten ikke forestille hvorfor de skulle have behov for at kunne ringe til hinanden vel?..

Anyway. Efter at have overvejet kort om det var upassende, at ringe på en lørdag kom mor hurtigt frem til at en Corona-pandemi, var en ok undskyld for at forstyrre i weekenden, og ringede op.

Hanne, min klasselærer, lød heldigvis til ikke at være generet af opkaldet, og var meget forstående da mor forklarende min situation. Jeg hørte ikke hele deres samtale, men jeg tror heldigvis mor undlod at fortælle om sofa-episoden fra i går (som jeg har døbt den).

Det er ikke fordi Hanne aldrig har set mig med våde bukser… Hun har været min klasselærer siden 4. klasse, så lad os bare sige det er sket mere end én gang… Faktisk har hun endda hjulpet mig med natbleen når jeg har været på koloni og overnatninger med skolen. Altså i de mindre klasser selvfølgelige!.. Men alligevel ikke lige frem et af mine stolteste øjeblikke stående sammen med Hanne med våd ble og gråd på handicaptoilettet i en spejderhytte (vi betaler virkelig skolelærer for lidt i løn!).

Men Altså… Det er faktisk længe siden jeg har haft et uheld i skolen. Jeg er tryg i skolen. Jeg ved hvor toiletterne er, og jeg har en aftale med lærerne om, at jeg altid kan gå uden at spørge hvis jeg har travlt. Så der er sjældent nogen problemer. Selvom jeg nok stadig er den næste i 8. klasse som har skiftetøj til at ligge fast i et skab… Men derfor har jeg faktisk heller ikke lyst til at Hanne skal vide at jeg stadig tisser i bukserne, kan jeg mærke.

Nå men Hanne var forstående, også selvom hun ikke kendte til sofa-episoden, og startede med at fortælle mor, at skolen var ved at planlægge, at begynde på ”hjemmeundervisning” over Zoom. Det burde starte allerede i næste uge i hvert fald et par timer om dagen. Og måske det kunne hjælpe?

Mens Hanne stadig var i røret, blev mor og jeg hurtigt enige om, at det nok ikke for alvor ville hjælpe på min situation.

Det virkede heller ikke til at svaret kom bag på Hanne og min mor spurgte ind til muligheden for nødpasning på skolen.

Efter en længere forklaring fra Hanne, som jeg ikke kunne hører, skrev min mor noget ned på et ark papir, takkede Hanne og lagde på.

Mor fortalte mig, at der var mulighed for nødpasning, og formentlig allerede fra på mandag. MEN, der var ikke nogen nødpasning på nogen af skolerne i nærheden af os. Det var åbenbart næsten ingen skolebørn i vores område så havde brug for det, så det havde ikke givet mening at oprette pasning på en skole. I stedet var tilbuddet, at de skolebørn der havde behov kunne blive samlet til pasning i den lokale børnehave som var åben for nødpasning, og hvor der åbenbart var god plads.

Vi bor åbenbart i et område, hvor alle forældrene nemt kan blive hjemme med deres børn, lader det til? Det må være alle de der kontor-typer, som bare kan tage computeren med hjem… (måske jeg skulle prøve at forslår mor, det der med at tage nogle syge børn med hjem igen?).

Bare lige for at afklarer med det samme, så er det ikke Sines børnehave der er tale om (eller ”den børnehave hvor Sine arbejder”, hedder det vel? ”Sines børnehave” lyder som en ret barnlige måde at tænke det på)… Men altså Sines Børnehave :tm: ligger et godt stykke uden for byen og børnehaven her, som åbenbart hedder Solsikken, ligger ikke så langt fra vores hus. Jeg kan faktisk godt huske, at mor og jer tit er kørt forbi den.

Jeg kunne tydelig mærke på mor, da hun fortalte mig om det, at hun var urolig for min reaktion. Mor har altid gjort meget ud af at fortælle mig, at jeg er god nok som den er jeg, og bare fordi jeg har nogen udfordringer og andre anderledes interesser end mine jævnaldrende, så betyder det ikke at jeg er ”lille”, ”en baby” eller ”forkert”. Jeg kan godt både være mig selv og være en stor pige på 14 selvom jeg ikke altid ligner de andre. Det har hun altid sagt (eller hun har selvfølgelig ikke ”altid” sagt ”14”… men du forstår).

Derfor tror jeg også, at mor var bange for at jeg ville blive fornærmet over udsigten til at blive sendt i børnehave. At jeg ville se det som et nederlag og en bekræftelse for mig på, at jeg ikke kunne være både stor og være mig selv.

Hun gjorde i hvert meget ud af at understrege at der OGSÅ ville være andre skolebørn.

Men sådan oplevede jeg det faktisk slet ikke. Måske var det fordi jeg allerede havde indstillet mig på udsigten til at komme i børnehave under telefonopkaldet med Sine. Måske var det bare dagens gode humør oven på gårsdagens… øhjm ja… skodhed. Men jeg var primært bare lettet over, at vi har fundet en løsning, så jeg ikke skal være alene hjemme på mandag.

I hvert fald så sagde jeg uden betrækning glædelig ja til nødpasning i børnehaven Solsikken.

Mor var tydeligt glad og lettet, så jeg fik en stor kræmmer inden hun igen var i gang med telefonen. Mor havde fået telefonnummeret til en fra børnehaven af Hanne, som hun kunne aftale min pasning med. Det var tilsyneladende den pædagog som havde ansvaret for gruppen med de store børn… Jeg morede mig lidt over at ”store børn” må være blevet lidt en flyvsk kategori efter børnehavens pasningsordning pludselig var blevet udvidet til i princippet alt dække alt fra børnehavebørn til elever i 10. klasse :grin:

Men jeg gik hurtigt op på mit værelse. Er efterhånden blevet lidt træt af at lytte til telefonsamtaler hvor jeg kun kan hører hvad den ene part siger…

Da jeg kom ned i stuen igen lidt senere fortalt mor, at hun havde talt med Line – det hed pædagogen fra børnehaven, som mor havde talt med – og de havde aftalt, at jeg kunne starte i børnehaven på mandag.

Imens mor snakkede, sad hun med sin computer fremme og fortalte videre, at hun var ved at udfylde et skema med oplysninger om mig, der skulle sendes til børnehaven. Jeg lod som om jeg var helt uinteresseret, men smugkiggede nysgerrigt mor og skulderen, mens jeg lod som om jeg hentede noget i køkkenet.

Grundoplysninger om barnet

Navn og adresse – oplysninger om forældre/værger – kontaktoplysninger på nødkontakt

Medicin og sygdomme bla. Bla…. Alt sammen meget kedeligt…

Men lidt længere nede på skemaet, som mor ikke var nået til endnu, fangede teksten min opmærksomhed. Her blev det ret tydeligt at skemaet var lavet til børn, der skulle starte i børnehave og ikke en skoleelev i nødpasning.

Teksten, der havde fanget min opmærksomhed, var overskriften Barnets pottetræning / renlighed.

Først skulle man krydse af om barnet (altså mig!) normalt brugte ble 1) om dagen 2) om natten 3) til at sove lur. Og under det var der et større tekstfelt hvor man blev bedt om at beskrive status på barnets pottetræning / renlighed og særlige behov for støtte og hjælp ved toilette.

Af en eller anden grund havde jeg slet ikke lyst til se hvad mor havde tænkt sig at skrive her… Strudse-taktikken med at stikke hoved i sandet når det hele bliver lidt for pinligt har altid været et af mine fortrukne moves… Så jeg skyndt mig at blive færdige med at hente mit falske glasvand og gå tilbage på mit værelse.

Det mærkeligt at tænke på at jeg skal i børnehave på mandag. Jeg skal være børnehavebarn? Jeg tror det er ok. Det jeg kan huske fra min egne børnehavetid – ikke at det er meget – men det jeg kan huske er gode minder. Det var sjovt og hyggeligt. Vi legede uden bekymringer og uden at skulle tænke på at passe ind og være anderledes…

…Det bliver også sjovt at prøve at være den største for én gangs skyld… For ja selvom mor siger der kommer andre skolebørn også så ved vi jo godt begge to, at det nok mere er 2. klasser end 8. klasser, der bliver sendt i nødpasning… Så sjovt at være stor, men også skrammen? Hvordan vil de andre børn reagerer på mig? Vil de tænke der er noget galt med mig?

Så okay… Det er OK med børnehave, måske endda sjovt og spændende, men jeg er også lidt nervøs for det… Men det er OK jeg altid lidt nervøs for nye ting… Og hey hvem er ikke nervøs for deres første dag i børnehave?

Og nårh ja kære dagbog, som det sidste så har jeg forbedret en lille ting inden jeg begyndte at skrive dagens indlæg (som VIRKELIGT er blevet alt for langt… Jeg har snart brugt hele eftermiddagen på at skrive…). Det er noget som jeg tænker skal være skal være et fast dagligt indslag, og nået som passer godt til min nye status som børnehavebarn…

Det er min helt egen pottetrænings-skema! Et skema hvor jeg kan mærkerer hvorfor noget undertøj jeg har haft på i nat og i dag, og om jeg har holdt det tørt :grin:

Det er selvfølgelig mest ment for sjov… Som du måske har opdaget, så kan jeg godt lide at tage lidt… ”tis” på mig selv. Og så blev jeg også bare inspireret af hele den her ”jeg skal starte i børnehave”-ting…

… Men for at være helt seriøse, så tror jeg faktisk det kunne være godt for mig at følge lidt mere fast med i hvornår jeg har uheld… Og så, at koble det med din tænker og følelser som jeg skriver om her… Jeg mener tag lidt mere ansvar selv, og ikke bare lade mor stå for det hele… Nu skal jeg jo trods alt til at være en stor pige når jeg starter i børnehaven :grin:

skema2

Her er er skemaet så, udfyldt for i dag med fine klistermærker… Hvis du skulle være i tvivl så betyder ”glad-ansigt” selvfølgelig tør og ”dråber” betyder våd (Doh!)…

Jeg ved oprigtigt taget ikke hvorfor jeg har tilføjet en kolonne til nat… Jeg kan ikke huske sidste gang jeg er vågnet op tør? Det er ikke sket i år tror jeg? Og hvornår havde jeg sidst sovet med andet undertøj på? Tja, det må være inden vi skiftede til Tena-bleerne? Eller måske tæller det som ”underbukser” en nat hvor jeg er faldet i søvn før mor har givet mig natble på… Og hvor hun også har glemt det? Det er sket før kan jeg huske, men det er også længe siden.

Jeg tror måske bare, at det virkede som det mest ærlige også at have natten med? Og jeg jo lovet at være helt ærlig overfor dig kære dagbog.

Så for at opsummere dagens indlæg:

  • Når man skriver dagbog på computeren kan man indsætte smileys og billeder (og potteskemaer…)

  • Jeg bruger ble (mest om natten, lidt om dagen)

  • 14-årige Anna har IKKE problemer med afføringen (9-årige Anna var lidt mere ustabil på den front)

  • Læger gør det så godt de kan

  • Telefonsamtaler er bedst når man kan hører ved begge parter siger

  • Jeg skal starte i børnehave

  • OG vigtigst af alt jeg tissede IKKE i bukserne i dag. Så allerede en klar forbedring ift. dagen i går.

Kh. Anna

10 Synes om

God historie

2 Synes om

3. indlæg: Første dag i Solsikken

mandag d. 16. marts 2020

Kære Dagbog

Jeg skrev ikke noget indlæg for i går søndag. Jeg syntes ikke rigtigt, der var det store at berette om dagen. Mor og jeg hyggede bare her hjemme og forberedte os lidt på min første dag i børnehaven.

Jeg kan selvfølgelige lige fortælle, at jeg IKKE tissede i bukserne i går (natbleen var dog som sædvanlig godt våd…).

Så med formalia for søndag på plads kan vi gå videre til i dag mandag, og her er der nok at tage fat på at fortælle. Som du nok næste kan regne, eftersom jeg skriver til dig nu mandag aften, så overlevede jeg min første dag i børnehaven… Jeg vil endda faktiske sige at det gik godt! Men lad os starte fra begyndelsen…

Mor vækkende mig helt urimeligt tidligt i morges, så der var god tid til at aflevere mig inden hun selv skal på arbejde. Når mor vækker mig om morgen (hvilket hun typisk gør på hverdage) tjekker hun altid min ble. Det er ikke noget hun gør et stort nummer ud af, som regel kommenterer hun ikke på det, men hun mærker altid på bleen…

Bleen var selvfølgelig også våd i morges, og mor kom faktisk med en lille kommentar om at det nok var på grund af alt spændingen for i dag… Det er jo lidt noget vrøvl… Jeg er altid våd om morgen spænding eller ej, men jeg syntes alligevel, det var meget sødt sagt af mor.

Herefter fulgte min faste morgenrutine: Ud på badeværelse, af med nattrøjen (som regel sover jeg uden natbukser, med mindre det koldt), af med den tunge natble, hurtigt sidde på toilettet og prøve om, der skulle være lidt morgentis som ikke er kommet i bleen (i dag var der kun et par små dryp), og så i bad.

Efter badet kom dagens første store beslutning… Påklædning…

Og først, og nok sværest: Undertøj…

Allerede i går havde mor snakket med mig om at det måske var en god idé at have ”trusser” på (du ved…) i børnehaven fordi det jo var nye omgivelser med nye mennesker, jeg var spændt osv. Mor havde også nævnt, at jeg jo nok for en gang skyld ikke ville være den eneste med sådan nogen på. Men hun havde også gjort det helt klart, at det var op til mig.

Som jeg vist har fortalt, så gør jeg (næsten) altid hvad mor siger… Og jeg kunne godt mærke, at jeg var noget nervøs for dagen + jeg havde virkelig ikke lyst til at stå med våde bukser på min første dag i børnehave…

Så ja… Jeg tog faktisk en bukseble på (ingen grund til smarte dæk-navne når det bare er dig og mig, kære dagbog).

Som jeg stod der, kun i ført buksebleen, lignede jeg virkeligt et forvokset børnehavebarn. Men heldigvis skulle jeg jo også have noget på ud over…

Jeg brugt virkelig lang tid på at overveje mit tøjvalg, men jeg skal sparer dig for alle mellemregningerne og bare præsenterer resultatet:

Jeg startede med et par mørkegrå strømpebukser. Strømpebukser er ikke ligefrem det bedste til at skjule en ble, men til det er der heldigvis nederdele. De to i kombination er den perfekte ble-skjuler: Nederdelen skjuler en hver antydning af blebule og strømpebukserne forhindrer utilsigtet udsigt til bleen nedefra eller hvis nederdelen flagrer lidt… Jeg valgte en rimelig stillet (hvis jeg selv skal sige det) stort nederdel, og på overkroppe en ret cool (igen hvis jeg selv skal sige det) blå t-shirt med et hvidt mønster.

Faktisk er jeg ret stolt af dagens outfit. Det så slet ikke særligt barnligt ud… det plejer jeg jo ellers ikke have noget imod, men i dagens anledning med start i børnehave (og med ”specielle tusser” under tøjet) havde jeg nok brug for at markere min status som ”stor pige”.

Efter at have fået tøj på gik jeg nedenunder og spiste morgenmad med mor. Mor smurte også en madpakke til mig og pakkede min taske. Det var ikke min skoletaske, men faktisk min gymnastisktaske, fordi i børnehaven har man jo ikke brug for kedelige ting som bøger og penalhus (yay!)

Jeg ved faktisk ikke præcis hvad der var i tasken udover madpakken, men der var i hvert fald også skiftetøj… Det var nok meget godt, at det var mor, der pakkede det, det havde taget alt for lang tid hvis jeg skulle sammensatte et helt outfit mere også :sweat_smile:

Jeg nåede også kort at spekulere over om de andre skolebørn, der skulle i nødpasning, mon også havde skiftetøj med eller om det bare var mig? Men heldigvis skulle vi hurtigt ud af døren inden min lille bekymrings-hjerne for alvor kom i omdrejninger…

Så ud i bilen og afsted mod børnehaven.

Okay… kære dagbog… Måske er der lige en detalje omkring bilturen og bilture for mig generelt, som jeg bør fortælle…

Jeg sidder altid på bagsædet selvom det bare er mig og mor… fordi det er der min selepude er installeret…

Og hvorfor bruger jeg stadig sådan en?.. Ja faktisk er det Tysklands skyld, vil jeg sige…

Der skal børn åbenbart bruge selepude/autostol til der er mindst 150 cm høje… Og jeg er 149 cm…

Mest af alt er det selvfølgelig fordi min mor går ret meget op i (særligt min) sikkerhed i bilen, og det er langt mere sikkert at sidde sådan så længe man kan insistere mor på…

For at være ærlig… Så det at kalde det for en ”selepude”, det svarer lidt det der med at jeg og mor kalder det for ”trusser”… Altså min selepude er ikke ble… Men ja… Det er nok i virkeligheden mest en autostol…

En forvokset autostol til et forvokset børnehavebarn…

Jeg har indsat et billede af den her, så du kan se hvad jeg mener. Godkendt til en højde på 100-150 cm og en vægt på 15-50 kg. står der lige så fint i manualen… Jeg syntes ikke der er nogen grund til at tale om min præcise vægt, men lad os bare sige at heller ikke det parameter redder mig fra stolen…

Faktisk har jeg ikke så meget imod det. Ja, det er lidt pinligt, men for det meste er det jo bare mor og mig i bilen, og stolen er faktisk ret behagelig og trygt at sidder i, hvis jeg skal være ærlig.

Jeg har forsøgt at brokke mig til mor (mest bare sådan af princip) og forklaret, at i Danmark skal man altså bare være over 135 cm for at sidde uden noget. Det har jeg researchet helt selv, og viste mor kilderne og det hele… Men det hjælp ikke… Mor pegede bare på næste del af sætningen på hjemmesiden hvor der stod: Hos FDM anbefaler vi dog, at børn sidder i en autostol så længe som muligt under kørsel – gerne op til 12-årsalderen. Børn er nemlig mere beskyttet i autostolen end kun med bilens sele og klikkede på linket til webshoppen hvor de solgte præcis den stol vi har i bilen…

Burde nok have læst lidt mere inden jeg viste det til mor… Men whatever, jeg har det jo faktisk fint nok med autostolen… Den er som sagt rar og tryg at sidde i, særligt når man sover… og så er sædet ”vandafvisende”, hvilket jo er smart hvis man… øhm… spilder noget vand… (yes, det er helt sikkert kun derfor det har været smart for mig :flushed: … til mit forsvar har jeg brugt den siden jeg var 4 eller sådan noget).

Anyway nu vrøvler jeg igen om alt muligt andet. Tilbage til historien.

Efter en kort køretur ankom vi til børnehaven. Jeg var ret nervøs nu må jeg indrømme, så jeg knyede hårdt om min taske i den ende hånd og mors hånd i den anden, da vi gik ind i børnehaven.

Vi trådte ind i en større forhal, der så ud til at fungere som børnehavens garderobe. Rummet var fyldt med små skabe med knærækker uden på og små bænkerækker foran. Det hele så dog ret tomt ud, og der hæng intet overtøj eller andet (senere fandt jeg ud af, at alle børnene under Corona har deres overtøj osv. med ind og opbevarer det udenfor de forskellige stuer).

På den ene væg hæng der også billeder af alle de ansatte i børnehaven og deres navne. Jeg fandt hurtigt billedet af Line, der jo skulle være ”min” pædagog, og hun så heldigvis sød ud på billedet (hun er faktisk også rigtigt sød sådan helt i virkeligheden, tør jeg godt allerede sige).

Både mor og jeg stod og så os lidt desorienteret omkring. Ingen af os kendte jo stedet.

Vi havde dog ikke stået der ret længe før en ung kvinde dukkede op med hurtige skridt rundt om hjørnet og ind i garderobe. Kvinden så lidt fortravlet ud – men who can blame her? – det er sikkert også en ret usandvanlig situation for dem går jeg ud fra. Alligevel hilste hun os med et stor smil og glad stemme:

”Hej med jer, og velkommen til! Jeg hedder Theresa” Jeg bekræftede med billederne på væggen. Jep det var Theresa, og jeg kunne se at hun var pædagog i pingvin-gruppen (man kan ikke være for forsigtigt nu om dage… eller noget).

”Og det det må næsten være Anna og Annas mor vi har her?”

Mor svarede bekræftende og jeg nikkede lidt generet. Jeg nåede også lige at tænkte wow de har godt nok gjort deres forarbejde siden de ved hvem jeg er. Godt nok stod Theresa, men nogle papirer i hånden, som jeg går ud fra var en liste over de børn der skulle komme, men hvordan kunne hun vide, at jeg var Anna?

Til mit forsvar tog det dog ikke min (både morgentrætte og nervøse) hjerne mange sekunder, at komme op i gear, og det gik op for mig, at så mange 11+ årige børn var der nok heller ikke på den liste Theresa stod…

Så selvom jeg måske ser lidt yngre ud end 14 (på trods af at jeg har klædt mig modent i dag, minder jeg lige om!), så behøvede Theresa nok ikke ligefrem være Sherlock Homes for at regne ud hvem jeg var…

Theresa nåede ikke videre i præsentationen før en pige og en voksen kvinde også kom ind i gaberoben ude fra.

Jeg kiggede nysgerrigt på pigen, og størrelsesmæssigt måtte hun tydeligvis være en af de andre skolebørn, der også skulle passes. I modsætning til mig virkede pigen ikke nervøs men tydelig utilfreds. Jeg bemærkede også at den nået yngre skolepige – i modsætning til mig - ikke holdte sin mor i hånden, hvilket straks fik mig til at slippe min mors hånd.

Theresa gentog sin hjertelig hilsen, og spurgte hvem vi mon havde her (jep den god nok, det kun mig der stikker nok ud til at kunne genkendes med det samme…)

Kvinden, som jeg nu ved er Lærkes mor, svarede at det var Lærke og at de var her for nødpasningen. Lærke derimod surmulede og mumlede nået i retningen af at hun altså gik i 2. klasse og i hvert fald var for stor til at komme i børnehave.

Lærke har tydeligvis en noget anden personlighed end mig. I virkeligheden vil jeg tro vi havde nogenlunde den samme grundfølelse af ”utryghed” omkring at komme i børnehave, men man må sige at vi bær den noget forskelligt.

Jeg er ret sikker på at Theresa svarende et eller andet opmuntrende og meget pædagogisk til Lærke, men jeg havde for travlt med at observerer Lærke til rigtigt at opfange det.

Theresa fortsatte med at fortælle at Lærke og jeg skulle være i samme gruppe, så vi kunne bare følge med hende.

Lærkes mor havde travlt med at komme afsted på arbejde, så skyndte sig at sige til sin datter, at hun skulle være sød og gøre som de voksne sagde. Det så ikke ligefrem ud til at hjælpe på Lærkes humør… Min mor havde åbenbart stadig tid, så hun fulgte med os. På den ene side var det ret betryggende at mor stadig var der… Men på den anden side var det også lidt pinligt… (story of my life!).

Theresa fortalte på vejen, at vi skulle være i gruppen med de store børn, bi-gruppen hed den normalt, men Theresa indrømmede at hun faktisk var usikker på om de stadig brugte de gruppenavne her under nødpasningen, men vi skulle i hvert fald være i bi-gruppens stue, og det var Line der var vores pædagog.

Theresa forlod os lige udenfor døren ind til bi-gruppen (markeret med en stor gul tegneserie bi på døren) og skynder sig tilbage mod indgangen. Der er var sikkert mange andre børn at tage imod.

Vi er dog knap kommet ind gennem døren før Line giver os hjertelig velkomst (no touching selvfølgelig… Corona og alt det der). Line sagde hvor glad hun var for at få to store piger som os, så hun havde nogen der kunne hjælpe hende, og blinkede storsmilende til Lærke og mig.

Jeg tvivler sådan ikke på at hun mente det oprigtigt, det må da klart være nemmere at holde styr på skolebørn, men det var tydeligt også et (lidt billigt) pædagog-trick for at få Lærke og mig til at føle os bedre til pas… Trick eller ej, så virkede det faktisk til at løfte humøret hos både Lærke og mig.

Jeg svarende helt oprigtigt, at jeg også var glad for at være her.

Mor og Line småsnakkede lidt og jeg blev hængende tæt ved mor. På et tidspunkt pegede mor ned på min taske, som jeg stod med, og sagde de lidt kryptiske fire ord ”alt er her i”. Jeg var dog ret taknemmelig, at mor ikke var mere specifik i hendes formulering. Lærke og et par andre børn var stadig indenfor hørevidde og den faktisk betydning af min mors ord må være noget i retningen af:

”I denne gymnastiktaske til min 14-årige datter ligger der skiftetøj i tilfælde af at buskebleen, som min lille teenager har på og som det stadig kan ske at hun tisser i, ikke kan holde på det hele og nårh ja, så er der også en madpakke”

Det var jeg i hvert fald glad ikke blev sagt højt… Line nikkede forstående, og lod til også at have knækket mors kode… Måske ikke præcis samme oversættelse som mig, men jeg tror ikke den var så langt fra…

Line kunne selvfølgelig vide med sikkerhed at jeg har mine ”trusser” på lige nu. Det bestemte jeg jo først selv i morges (med mindre børnehavepædagoger har sådan en form for ”ble- røntgensyn”… Og det kunne jeg godt have dem mistænkt for), men afhængig hvor lidt eller meget mor har fortalt i telefonen og skrevet om ”status på min renlighed” i det der skema til børnehaven :flushed: …. Så har hun nok en rimelig god idé om hvordan landet ligger…

Men inden mine overvejelser nåede længere, så skulle mor til at gå. Hun tog min taske og sagde hun ville hænge den på knagerne ude foran stuen.

Og så krammede mor mig hårdt og kyssede mig farvel.

Hun er faktisk ret betænksom min mor. Hun gør altid sidst bedste for ikke at gøre mig forlegen, og hun har faktisk en bedre forståelse for hvad der er passende for en på min alder end jeg selv her. Alligevel så har hun også en rigtigt god fornemmelse for hvornår jeg har brug for ekstra nus og tryghed, og så opvejer hun de to ting med hinanden… Og har må jeg bare sige, at hun ramte helt rigtigt med kram og kys. I øjeblikket var jeg fuldstændig ligeglad med hvad Line eller de andre børn måtte tænkte.

Det er allerede blevet frygteligt langt og jeg er først lige kommet ind i børnehaven, men jeg tror dagen kan gøres lidt kortere her fra…

Mor er gået, og Line fortæller, at der er ”morgensamling” om en halv times tid når alle børnene er kommet.

Jeg bruger tiden på at se mig omkring på stuen. Der ser umiddelbart ud til at være alt hvad hjertet kan begære af legetøj og spil… I hvert fald hvis hjertet begære ting til børnehavebarn (og det er mit måske ikke så langt fra at gøre?). Der var en reoler med alverdens kort og brætspil, et ”byggeområde” (som jeg har døbt det) med forskelligt Lego, brio og lignede klodsebaseret udstyr, et krea-hjørne med perle og tegne- og maleudstyr, og et sofa-hygge hjørne med diverse bøger.

Morgensamlingen bestod i at vi alle sammen sad i en rundkreds, på gulvet selvfølgelig, og startede med en præsentationsrunde.

Vi er 10 børn i alt. 5 drenge og 5 piger. Og udover Lærke og mig, er der et skolebarn mere, nemlig Sarah på 9. år, der går i 3. klasse. Og Lærke fik igen understreget at hun altså gør i 2. klasse og er 8 år.

Den yngste i vores gruppe af ”store børn” er Victor på 4 (og et halvt!) år. Han er bror til Alexander på 6 år, så måske er det derfor han er med i vores gruppe? Alle de andre børnehavebørn er i hvert fald 5 eller 6 år.

Da turen kom mig i runden nøjes jeg med at sige mit navn og at jeg gik i skole, ikke min alder (eller klasse)… Victor kan sikkert heller ikke tælle til så meget… og jeg havde ligesom ikke rigtigt lyst til at sige det. Men det var tilsyneladende heller ikke noget problem.

Efter runden fortalte Line om de regler og rutiner der er. Vigtigst af alt så skulle vi blive i vores gruppe, og vi må ikke have nogen kontakt med børn fra andre grupper. Det betød også, at der kun var en gruppe ad gangen udenfor på legepladsen, så der kunne vi kun være når det var vores gruppes tur. Det gav lidt sure miner og grød fra nogen af børnene, der syntes det var dumt at de ikke kunne komme ud lege eller se deres venner i nogen af de andre grupper, men Line fik hurtigt håndteret det.

Morgencirklen, som Line kaldte morgensamlingen, sluttede af med at Line viste lidt rundt på stuen til ære for os nye, og sluttede af med at vise os toiletterne til vores stue, som var lige ude på gangen over for døren ind til stuen. Line understregede igen, at det var vigtigt vi kun brugte ”vores” toiletter, så vi ikke blandede os med de andre grupper.

Vores toiletterne bestod af to rum. Det ene med to toiletbåse og en række håndvaske, og det andet rum var indrettet med stort puslebord og diverse tilhørende udstyr udover et toilet.

Tilstedeværelsen af et puslerum i tilknytningen til ”den store grupper” styrkede mine forhåbninger om at jeg ikke var den eneste der brugte en eller anden form for ble… Egentligt ved jeg ikke hvorfor det skulle betyde noget for mig. Hvis det havde været Sarah eller Lærke, som også var ”store” skolebørn, så måske jo, men det tvivler jeg stærkt på… de andre var næsten 10 år yngre end mig… Men alligevel var idéen om ikke at være alene rar…

Rundvisningen sluttede med at Line fortalte om vigtigheden af at vaske hænder tit og grundigt, og vi blev alle sat til at vakse hænder under Lines kyndige og overvågende vejledning.

Resten af dagen kan opsummeres ret kort:

Det var OK.

Okay… For at sætte lidt flere ord på det, så holdt jeg mig mest for mig selv. Jeg er – som du nok har gættet – lidt generet, og jeg lagde også mærke til at de andre af børnehavebørnene ligesom ikke rigtigt viste hvordan de skulle forholde sig til mig. Var jeg virkelig en af dem? Eller var jeg måske i praktik? Der er kom et par spørgsmål fra de mere modige af dem i løbet af dagen, men ikke noget der gjorde mig ked af det (og jeg bliver ellers nemt ked af det).

Jeg brugte det meste af dagen i ”læsehjørnet” med forskellige billedbøger og tegneserier. Det virkede som den mest ”voksne” aktivitet jeg kunne komme i tænkte om, og jeg kan godt lide læse, så jeg hyggede mig ret godt med det (selvom den egentligt tekst der skulle ”læses” var ret begrænset i børnehavens udvalg).

Line tjekkede også ind med mig flere gange i løbet af dagen, men lod ellers til at acceptere at jeg helst ville være for mig selv.

Og for resten: Jeg tissede ikke i bukserne i dag! Jeg holdt mine ”trusser” tørre hele dagen.

Jeg var ret omhyggeligt med at gå på toilettet i løbet af dagen. Jeg lagde mærke til at Line med jævne mellemrum klædte til tissepause og sendte børnehavebørnene ud på toilet. Det var ikke noget hun håndhævede for os ”de store” skolebørn (nej heller ikke mig!), men jeg brugte det flere gange som en anledning til også at smutte på toilettet, når de andre børn havde været der ude…

Det er var faktisk meget godt med lidt en påmindelse… I skolen går jeg som regel altid på toilet når der er frikvarter eller pause eller i hvert fald forholder jeg mig til om jeg skal… Men her i børnehaven er hele dagen jo et stort frikvarter, så man kan nemt miste tidsfornemmelsen hvis man ikke er opmærksom.

Har jeg for øvrigt fortalt at alle toiletterne er sådan nogle små søde børnetoiletter? De er meget mindre end dem i skolen, men jeg passer faktisk meget fint på dem :flushed:

Mor og Line talte kort sammen, da hun kom for at hente mig. Jeg hørte hvad de talte om, men tror ikke det var meget andet end en kort status på at min første dag var gået helt fint.

Og derhjemme talte mor og jeg også om dagen. Igen var konklusionen her, at det var OK. Og både mor og jeg var enige om at jeg fint kunne fortsætte i børnehaven indtil videre.

Jeg har jo afsløret resultaterne fra dagens potteskema i teksten, men jeg syntes alligevel ikke, at du skal snydes for det visuelle, kære dagbog. Jeg har faktisk også lavet en lille justering af skemaet:

skema3

Jeg snakkede lidt om nat-kolonnen i går, og om den egentligt skulle være med… Jeg er kommet frem til at jeg ikke syntes det var helt fair, at en våd natble, kun talte som et ”nederlag”. Man kan jo ikke rigtigt gøre for det når man sover vel?.. Selvfølgelig skal det noteres i skemaet, men så længe sengen er tør, så syntes jeg faktisk, at det også skal tælle som en succes, og en ”tør”-smiley… Hele idéen med natbleen er jo at holde sengen tør, så det er jo faktisk meningen, at man skal tisse i den… hvor ”trusser” er mere sådan ”for en sikkerheds skyld” og det er ikke meningen, at de skal blive våde. Og med underbukser er det selvfølgelig slet ikke meningen…. Så nu har jeg i hvert fald opdateret skemaet, så en tør seng tæller som en succes også.

Så opsummeringen af dagen indlæg:

  • Jeg bruger autostol i bilen (i hvert fald indtil jeg er vokset 2 cm mere)

  • Mor er ret awesome

  • Børnehave er OK

  • Jeg er en bi nu (I guess?)

Kh. Anna

11 Synes om

@babykoen Jeg er altid postivt overrasket over de historier du disker op med, og igen har du overrasket mig.

Den har alle de gode ting, kan godt lide formattet med dagbog mm.

Jeg ved du har lavet til 7 afsnit, så jeg glæder mig til at læse dem alle!
Og så må vi se hvad tiden bringer

2 Synes om

4. indlæg: Sut og nye venner

tirsdag d. 17. marts 2020

Kære Dagbog

Inden jeg begynder på i dag, tirsdag – min anden dag i børnehave, er der lige en ting fra i går som jeg glemte at fortælle.

Da mor og jeg kom hjem fra børnehaven i går skyndte jeg mig op på mit værelse for at give Ninus (min kaninbamse, du ved?) en krammer… Ja jeg ved det… super barnligt… Men det er bare en virkelighed god måde, at stresse af på efter en lidt hårdt dag. Og selvom den første dag i børnehaven var gået rigtigt fint, så var det trods alt stadig en ret overvældende dag.

Men da jeg kom på mit værelse, var Ninus ingen steder at se! Hun ligger ellers altid på min seng (hvis ikke altså jeg slæber rundt på hende…).

”MOAR har du set Ninus?” råbte jeg straks efter at have vendt lidt på dynen.

”Ja bare rolig, skat, hun er lige her i din taske”… OMG mor! Hun havde givet mig Ninus med i børnehaven!?! Min første indskydelse var at skælde mor ud. Tænk nu hvis de andre børn havde set, at hende den mærkelige store skolepige havde slæbt sin bamse med i børnehaven? Men på den anden siden er der jo ingen, der behøver vide at Ninus er i taksen? Og det føles faktisk meget trygt at vide hun er med må jeg indrømme…

Så jeg nøjes med at takke mor, for at have fundet Ninus til mig, og hun var også med i taksen i børnehaven i dag.

Og dermed er vi fremme ved min anden dag som forvokset børnehavebarn i bi-gruppen. Morgen startede på samme måde som i går. Vækket af mor – alt for tidligt – klappet overbærende på den tunge blenumse, mens jeg tumlede af sted mod badeværelset. Af med bleen. Ind i badet… Men hov… i dag glemte jeg at hoppe på ”potten” inden badet… Men no worries, jeg klemte bare min beskedne morgentissetår ud, mens jeg stod i badet (alle tisser da i badet, ikke? IKKE? :flushed: ).

Efter badeværelset: påklædning. Jeg skal sparer dig for det hele store modeshow i dag, og blot konstatere at jeg havde tøj på da vi kørte afsted mod børnehaven… Og ja… Som du måske er nysgerrig på kære dagbog, så var buksebleen også en del af min påklædning igen i dag, selvom alt forblev tørt i går. Bare for en sikkerheds skyld, som mor formulerede det. Og jeg er sådan set helt enig, igen grund til at tage chancer. Selvom alt forløb godt i går, er det hele stadig meget nyt.

… Altså det er selvfølge et nyt par ”trusser” jeg har på i dag. Dem fra i går er smidt ud. Selvom de var ubrugte og helt knæs tørre (jeg sværger!), så er det alligevel lidt ulækkert, at bruge det samme par to dage. Jeg mener, man skifter jo også underbukser hver dag selvom man ikke har tisset i dem? (sorry til alle isbjørnene og Greta! Jeg ved godt at mit forbrug af alskens engangsundertøj ikke er super godt for miljøet, men i det mindste sparer det en del vask…)

Overskriften på dagen i børnehaven i dag, vil jeg siger er: en hel fin dag. Bedre end i går tror jeg faktisk? (”fin” må vel være bedre en ”ok”?).

I hvert fald var jeg noget mere social i dag. Okay alt er selvfølgeligt uendelige meget mere end ingen ting, så på den måde, havde jeg ikke sat baren for forbedring særligt højt, men alligevel. Jeg var faktisk mester i ”social distance” selv før Corona, så syntes godt jeg kan tillade mig, at være lidt stolt af mig selv når jeg er lykkes med at møde nye mennesker.

Den første jeg rigtigt snakkede med – udover Line, og tror ikke helt det tæller når hun får penge for det… - var den næstældste i vores gruppe: Sarah. Som jeg fortalte i går, er Sarah 9 år og går normalt i 3. klasse. Og så er hun faktisk rigtigt sød!

Sarah er også den første jeg fortalte min rigtige alder til. Hun blev noget overrasket over at høre hvor gammel jeg var, og indrømmede at hun havde troet jeg var omkring 10-11 år. Det gav også anledning til en del spørgsmål fra hende om hvorfor jeg var her osv. Men det generet mig faktisk ikke. Sarah var tydeligvis ikke ude på at gøre grin med mig, men oprigtig nysgerrig og interesseret i mig.

Så jeg endte faktisk med at fortælle Sarah ret ærligt og åbent omkring, at jeg godt kan lide at være lidt barnlig og at jeg ikke bryder mig om at være alene hjemme. Sarah virket meget forstående og generelt bare rigtigt rar.

Jeg har Sarah mistænkt for også at være lidt af en tryghedsnarkoman ligesom mig. En mistanke, som yderligere blev styrket, da Sarah gengældte mig åbenhed ved at indvie mig i en hemmelighed:

Sarah bruger nogle gange stadig sut! Men det er ikke nogen andre der ved udover hendes mor. Ikke en gang hendes bedste veninde. Så jeg måtte også love højt og helligt ikke at fortælle det til nogen (så jeg stoler også virkeligt på, at du ikke siger det videre, kære dagbog!).

Efter den gensidige tillidsøvelse, så må man vel næsten antage at Sarah og mig er venner nu?

Senere på dagen fik vi også inddraget Lærke i vores gruppe. Jeg tror ellers Lærke igen i dag var kommet med en attitude om, at det var dumt og kedeligt, at være i børnehave. Men det var alligevel blevet lidt for kedeligt at holde fast i i længden, da hun så Sarah og mig begynde at lege sammen (ja når man er i børnehave, så hedder det altså ”lege sammen”, det er der ikke rigtigt nogen vej udenom).

Det betød selvfølgelig også, at Lærke lærte min alder at kende. Jeg tror også hun var overrasket, men i modsætning til Sarah, stillet hun ikke nogen spørgsmål til det. Jeg tror bare Lærke accepterede, at jeg var lidt weird, men sjov nok at hænge ud med.

Så nu er de tre store skolepiger i bi-gruppen efterhånden blevet etableret som en trekløver.

Ellers er der ikke det store at rapporter fra dagen i dag… Udover selvfølge, at jeg IKKE tissede i bukserne! Jeg forsatte den gode streak fra i går med at være omhyggelig med at gå på toilettet regelmæssigt, og jeg holdt mine ”trusser” helt tørre (måske lidt svedige… Lærke var meget opsat på at tvinge os igennem et benhårdt træningspas på klatrevæggen ude på legepladsen… Men altså ingen tis!)

Der opstod dog en lidt penibel situation, da Sarah gjorde mig selvskabt på en af mine toiletture, og vi endte side om side i det to toiletbåse. Jeg har heldigvis mange års erfaring med håndtering af buksebleer i det åbne landskab, så jeg kender de klassiske fejltrin, man skal undgå. Som fx ikke at trække ”trusserne” helt ned om anklerne, så bleen titter frem under båsen (det var fx sådan Amalie fra 3.b opdagede mine hemmelige trusser, men heldigvis tissede hun stadig i sengen, så hun var cool nok omkring det… Skud ud til Amalie!).

Men selvom man kender alle knebne, så er det alligevel altid lidt nervepirrende, og man kan være helt sikkert på at uanset hvor meget DryNites markedsfører sig som ”lydløse”, så larmer de usandsynligt meget (i mit hoved) når de skal trækkes op og ned, og der er andre indenfor hørevidde.

Men alle mine bekymringer til trods, så gik det uden problemer, og jeg kunne afslutte min anden dag i børnehave tør og med hemmeligheden om mine specielle trusser velbevaret!

Som afslutningen får du selvfølgelig også dagens potteskema, der til forveksling ligner det fra i går (man kunne jo få den tanke jeg bare har kopieret det):

skema3

Og i dag er det faktisk lykkes mig, at skrive nogenlunde kortfattet. Det er meget godt… I går var det næsten lige ved at blive lidt stressende både at være i børnehave OG nå at skrive dagbog… Jeg skal jo også have tid til at tisse i sengen… :grin:

Anyway, for at opsummere dagen:

  • Ninus går også i børnehave nu

  • Børnehave er helt fint (opgraderet fra OK)

  • Sarah er super sød (og bruger sut i hemmelighed)

  • Lærke er også helt ok

Kh. Anna

9 Synes om

5. indlæg: Store piger og blebørn

onsdag d. 18. marts 2020

Kære Dagbog

Jeg tror også det bliver et lidt kortere indlæg i dag.

Det har igen i dag været en god dag i børnehaven, men dagens helt store nyhed er… trommehvirvel

…at jeg har haft rigtige underbukser til store piger på i dag! Eller… det var et par lilla trusser med Anna og Elsa på, så ved ikke hvor ”stor pige” de egentligt er… Men altså ikke den abesoberende slags, og det er stort nok til mig!

Men ja, jeg følte mig helt tryg ved at komme afsted i børnehaven i morges. Tror det har betydet meget at blive venner med Sarah og Lærke i går. Så mor var helt med på idéen om at droppe mine specielle trusser.

Det var faktisk også meget rart ikke at skulle bekymre sig om en ble, der pludselig strikker op af kanten på mine bukser. Selvom jeg betragter mig selv, som lidt af en øvet ble-ninja, så er det altid en bekymring, der ligger i baghovedet. Med friheden for den bekymring følger selvfølgelig bekymringen for at bukserne kan blive våde, men jeg føler mig rimelig tryg i, at jeg har fået styr på det der med at gå i børnehave, så det ikke bliver et problem.

Henne i børnehaven talte Line med Sarah, Lærke og mig i fællesskab fra morgen af. Line var glad for at se at de tre ”store piger” havde fundet sammen. Line sagde det ikke direkte, men jeg tror hun havde været lidt bekymret for om os skolebørn ville falde godt til i de uvante rammer. Og nok særligt bekymret for Lærke og mig, der, på hver vores måde, ikke var kæmpe fans den første dag.

Line bad os også om at hjælpe hende med at se lidt efter de andre børn, når hun en gang mellem var væk fra stuen. Line fortalte, at det ikke altid var helt nemt at være ene pædagog om gruppen. I de andre grupper var de åbenbart to pædagoger per gruppe, i hvert fald det meste af dagen, men fordi vi var gruppen med de store børn, var Line alene med os hele dagen.

Det lovede vi selvfølgelig, og opgaven bestod bare i at være lidt mere opmærksom mens Line var ude af rummet, og hente hende hvis der opstod problemer.

Jeg har lagt mærke til at når Line snakkede med os ”store piger”, så snakkede hun ofte lidt mere ”frit” og anderledes end når hun talte med de små eller til os alle sammen samlet. Når hun giver en fælles besked eller taler med de små, så bruger hun fuld ”pædagog-mode”, som jeg har døbt det, mens når hun taler med Sarah, Lærke og jeg, så er det skruet en del ned for ”pædagog-stemmen”.

Det er sikkert også en helt bevist pædagogisk taktik, at vi reagere bedre på at blive talt med på den måde, men det er alligevel rart, at hun er opmærksom på os, og jeg glad for, at hun kan få os til at føle os mere voksne og specielle (på en god måde…).

Vi har for øvrigt også fået os en lille ”praktikant” i vores gruppe for de ”store piger”. Det er Louise på 6 år, som normalt går i en anden børnehave, men, som hun stolt fortalte, så skal hun starte i skole efter sommer. Louise syntes det er vildt spændende, at få lov at lege med os store piger.

Den eneste anden børnehavepige i vores gruppe udover Louise er Ida på 5 år. Ida er lidt en vildbasse… Tror ikke jeg har set hende bevæge sig fra et sted til et andet ude at løbe, og hun sidder ikke stille længere end allerhøjest nødvendigt. Så jeg tror også at Louise savnede nogle lidt mere afdæmpende piger at lege med.

Og vi har fx både tegnet og lavet perleplader i dag.

Alle os tre store piger, syntes vist også det er ret sjovt at have en der ser så meget op til os. Og det må man sige Louise gør. Særligt har hun kastet sin kærlighed på Lærke. Måske fordi Lærke er den yngste af os ”store”? Og selvom surmule-Lærke (som jeg vist kom til at kalde hende i mine tanker i mandags) ikke ligefrem er der mest åbne og kærlige i vores trekløver, så kan hun slet ikke stå for lille Louise.

Det er faktisk rigtigt fint, for Lærke var helt klart den af os, der har haft det sværest ved at give sig rigtigt hen til de forskellige børnehave-lege og aktiviteter (hele hendes børnehave er dumt og kedeligt ting). Men når Lærke fx nu bare ”hjælper” Louise med at lave perleplader, så det er pludselig meget nemmere for hende.

Det er i hvert fald både sjovt og virkeligt sødt, at se de to sammen. Det sødeste øjeblik kom, da Louise skulle hentes, og Lærke blev slæbt med hen til Louises mor for at blive præsenteret som den nye bedste veninde :pleading_face:

Lærke var ildrød i hovedet, da hun kom tilbage til Sarah og mig… Tror kun det var Coronaen der reddede Lærke fra en legeaftale hjemme hos Louise :grin:

Jeg har for øvrigt også fundet ud af at der er to (andre?) blebørn i vores gruppe. Det er selvfølgelig lidt sent at gøre den opdagelse, nu hvor jeg selv har ”smidt bleen” (i børnehaven i hvert fald). Men jeg syntes alligevel det er lidt spændende.

Det er – ikke så overraskende – vores yngste medlem, Victor på 4 år, og så er det Ida, som jeg lige har fortalt om.

Det var faktisk Line, der mere eller mindre, afslørende det i morges, da hun fortalte, at en af grundene til hun kunne være væk fra stuen, var for at hjælpe Ida eller Victor med at skifte…

”At skifte” kan selvfølgelig betyde flere ting. Både Ida og Victor er også de to eneste i vores gruppe der fast sover middagslur, så det kunne selvfølge være ”skifte til nattøj”. Men da jeg brugte toilettet i puslerummet i dag, fik jeg det bekræftet:

På hylden ved siden af puslebordet har både Ida og Victor hver deres kurv med navn på fyldt med bleer.

Ved ikke hvorfor jeg ikke har tænkt på tidligere på ugen, at det kunne være så nemt, at løse det mysterium…

I både Ida og Victors kurv ligger der mest buksebleer udover et par enkelte tapebleer. Og jeg er også ret sikker på, at jeg har set dem begge bruge toilettet flere gange (i hvert fald gå der ud selv), så jeg tror at de primært er på Team-”bukseble-mest-for-en-sikkerheds-skyld”, ligesom jeg selv var indtil i dag.

Idas bukseble var for øvrigt også tydeligt synlig hele vejen rundt over kanten på hendes strømpebukser i eftermiddags, da hun var ved at give Alexander nogle gedigne tæv i den helt store pudekamp. Men det lod ikke til at genere hende eller nogen af de andre børn for den sags skyld.

Hvis du er interesseret i mærkerne, så kan jeg fortælle at Victor bruger Pampers og Ida er en Libero-pige (ligesom mig, da jeg var mindre).

Og i dagens øvrige ble og tisse-relaterede nyheder, kan jeg fortælle, at jeg IKKE tissede i bukserne i dag! Første dag i børnehaven med rigtige stor-pige-underbukser og ikke et eneste uheld :innocent:. Det skal sættes i potteskemaet med det samme:

skema5

Og det var vist det hele for i dag. Den korte opsummering er:

  • Trekløveren med de store piger er (næsten helt) officielt blevet udnævnt til pædagogmedhjælpere (ingen løn til gengæld næsten heller ikke noget ansvar…)

  • Lærke har adopteret Louise (eller omvendt), som stor-pige-praktikant / lillesøster / bedste veninde

  • Ida og Victor bruger ble i børnehaven, men det gør Anna ikke mere!

  • Og Alexander tabte i pudekamp

Kh. Anna

12 Synes om

Amen, det var da helt vildt!

Jeg nyder virkelig afsnittne :blush:

2 Synes om

6. indlæg: Sove lur

Torsdag d. 19. marts 2020

Kære Dagbog

Dagens ”historie” starter faktisk allerede i går aftes efter, at jeg var færdig med at skrive om i går.

Mor blev ringet op af sygehuset, der spurgte hende, om hun kunne kom ind på arbejdet helt kort i nat. Det var vist noget med en vikar og en eller anden ”procedure”, som det kun var mor, der kunne gøre…

Jeg tror de er ret pressede på sygehuset, så mor virkede til meget gerne at ville hjælpe, kunne jeg høre da hun snakkede med mig om det. Men samtidig virkede mor også meget bekymret for at lade mig være alene hjemme om natten, selvom det kun ville være et par timer.

Som har fortalt plejer det virkelig ikke, at være en god idé for mig at være alene om aftenen/natten, så jeg ved ikke rigtigt hvad der gik af mig, men jeg fik faktisk overbevist mor om at hun godt kunne tage af sted…

Jeg tror måske de sidste par dages succes med børnehaven har gjort mig lidt mere modig… Og så er jeg også ret stolt af det arbejde mor laver for at hjælpe andre børn, så jeg har ikke lyst til at stå i vejen for at hun kan hjælpe. Og det var jo kun et par timer, så var galt kan det gå?..

Og faktisk gik det helt ok… Jeg vil i hvert fald ikke sige, at det gik galt.

Mor skulle afsted kl. 24. Jeg blev puttet ved 21-tiden (det er faktisk hårdt, at gå i børnehave, at du ved det!), og mor ville også selv gå seng, og sove lidt inden hun skulle afsted, men hun lovede at kigge ind til mig inden hun kørte.

Selvom jeg havde været modig overfor mor, var jeg stadig bekymret for at skulle være alene, så jeg kunne selvfølgelig slet ikke falde i søvn. I stedet lå jeg bare og vendte og drejede mig og skiftevis læste lidt i en bog og forsøgte at sove igen.

Efter et par timer skulle jeg også tisse, hvilket jo heller ikke gør det nemmere at sove… Det der med at få natbleen af, komme på toilettet og få den sat ordentlig på igen, er lidt en omfattende proces, så selvom jeg var lysvågen, så valgte jeg altså at tisse i bleen… Og nej det tæller altså IKKE som at tisse i bukserne! Når man er puttet og natbleen er på, så det jo meningen med bleen, at man tisser i den… Det siger mor selv.

Men i hvert fald, så selv med lettet blærer lykkes det mig stadig ikke at falde i søvn.

Lidt før kl. 24 kiggede mors hoved forsigtigt ind ad døren til mit værelse. Hun så med det samme at jeg var vågen og spurgte om jeg slet ikke havde fået sovet noget og jeg svarede, at det havde jeg ikke.

Mor kom hen til mig i sengen og aede mig stille på kinden, mens hun fortalte at hun var nød til at tage af sted nu. Mens nusningen stod på kunne jeg pludselig mærke at mors anden hånd var ved at undersøge tilstanden på min ble.

Det var lidt pinligt, at mor tydeligt kunne mærke, at bleen var lidt våd lige efter jeg havde fortalt hende, at jeg ikke havde sovet :flushed:

Men mors eneste kommentar til det, var at bleen vist godt kunne holde til i morgen tidlig… Med de ord kyssede mor mig på panden og tog afsted.

Det gik faktisk meget fint, mens mor var væk. Jeg havde dog helt opgivet at sove og distraherede i stedet mig selv ved at læse under kyndigt opsyn af Ninus og min natlampe.

Jeg kan heller ikke helt afvise, at jeg også tissede lidt mere i bleen, mens mor var væk… Jeg skulle i hvert fald helt sikkert ikke op fra under dynen nu og ud på den mørke gang! (men det har jeg aldrig indrømmet, hvis nogen spørger!).

Først efter mor var kommet hjem igen lidt efter kl. 2 lykkes det mig endelig at falde i søvn.

Helt upåvirket af den alt for korte nattesøvn ringede vækkeuret i morges lige så tidligt som altid (altså mors vækkeur, som nok er hendes telefon?).

Jeg var helt smadret og forvirret da mor vækkede mig. Faktisk så meget, at mor hjælp mig ud på badeværelset for at få mig afsted. Jeg burde nok have været meget pinlig berørt, da mor tog natbleen af mig og sætte mig op på toilettet, som om jeg virkelig var et børnehavebarn i gang med at pottetræne… Men i min zombie-agtige tilstand registrerede jeg det knap nok… Jeg lod en endda helt uden protest mor tørre mig, efter jeg pligtskyldigt have tisse en lille tår :see_no_evil:

Vandet i badet vækkede mig dog heldigvis nok til at jeg selv kunne vakse mig og bagefter tage det tøj på som mor havde fundet frem til mig. Til min store glæde bestod det også af ”stor-pige-underbukser” i dag!

Da vi kom hen i børnehaven, forklarede mor til Line, at vi havde haft en lidt hård nat, og at jeg ikke havde sovet så meget, så jeg ville nok ”hænge lidt med næbet i dag”. Line smilede kærligt, og sagde at det skulle vi nok finde ud af.

Sarah, Lærke og Louise gjorde da også deres bedste for at aktivere mig i et utal af lege, men det resulterede mest i at jeg sad forskellige steder rundt på stuen og gabte.

Omkring kl. 11 hev Line mig til side og spurgte om jeg ikke havde lyst til at tage en lille lur efter vi havde spist madpakker sammen med de andre børn der sov lur. Først rødmede jeg og tøvede med at svare Line… store piger sover jo ikke middagslur… Men altså, nu er jeg jo i børnehave, så kan jeg vel lige så godt få den ”fulde oplevelse”… Og det lød faktisk rigtigt dejligt med en lur.

Så jeg takkede ja til tilbuddet.

Efter der var spist madpakker tog Line sig først af det faste ”lur-hold” bestående af Victor og Ida. Jeg havde ikke rigtigt bemærket hvordan det foregik de andre dage, men i dag kiggede jeg interesseret med, da Line tog de to med ud i puslerummet. Kort efter kom de ud igen iklædt nattøj. Ida havde, hvad man gavmildt kunne beskrives som en natkjole, men nok mærmere bare var en oversize tshirt, og Victor var i en klassik pyjamas. Line fulgte de to ned af gangen, og de forsvandt ud af syne.

Ikke længe efter var Line dog tilbage på stuen, og fulgte nu mig ud i puslerummet.

Da døren lukkede bag os begyndte Line at tale til mig. Jeg bemærkede med det samme at hun brugte ”fuld pædagog-mode” med stemme og ansigtsmimik. Den samtale vi nu skulle have krævede åbenbart ”fuld pædagog-mode”…

Line fortalte, at hun viste at jeg nogle gange kunne komme til at tisse i sengen (åh hvem der bare kun gjorde det nogen gange… men sødt af hende at sige det sådan), og det skulle jeg altså ikke være ked af, det kendte hun MANGE andre børn der også gjorde (joh, men er nogen af dem på min alder?)… Men hun tænkte om det måske var bedst jeg havde sådan en her på mens jeg sov min lur?

Og der stod Line så pludselig med hvad der mistænkeligt lignede en af mine ”specielle trusser” i hænderne…

Jeg var lidt forvirret over hvorfor børnehaven havde DryNites i størrelse 8-15 år liggende, men jeg var faktisk glad for tilbuddet.

I min træthed havde jeg helt glemt at bekymre mig over, at en lur ville betyde risiko for at tisse i sengen… Det var selvfølgelig kun en kort lur, men selv hvis jeg kun sover i kortere tid, er min track-record i at holde mig tør ikke imponerende…

Så, så snart Line nævnte det, var jeg glad for at kunne få ble på selvom, det også var lidt pinligt. Men hey, i det mindste var det ikke en af mine natbleer…

Ja gav Line ret, og da hun pludselig også stod med en af mine pyjamasser, begyndte jeg at forstå, at Dryniten selvfølgelig var en af mine ”trusser” og kom fra min taske samme med nattøjet. Det forklarede dog stadig ikke hvorfor mor havde pakket nattøj til mig… ”Trusserne” kunne jeg forså, jeg har hele tiden regnet med at der var ekstra i tasken, men hvordan kunne mor vide, at jeg pludselig torsdag skulle sove i børnehaven?

Line lod til at kunne tolke min forvirring og mens hun hjælp mig af mit tøj (altså jeg tog det selv af, Line samlede det bare og lagde det sammen), forklarende hun at nattøjet (som hun nødigt omtalte hele pakken med pyjamas og ble), kom fra min taske, og at børnehave sender en standard pakkeliste ud til alle forældre, så den havde min mor nok bare fuldt.

Det lød som min mor… slavisk at følge en liste hun havde fået udleveret, var lige hende… Det gav mig dog lidt bange anelser for hvad der ellers kunne være i tasken…

Længere nåde jeg dog ikke at tænke, da jeg nu stod helt nøgen foran Line i børnehavens puslerum. Line holdt buksebleen frem så jeg kunne træde op i den, og hjælp mig til sidst i nattøjet.

Således igen påklædt spurgte Line og jeg skulle tisse inde vi gik ind og puttede. Jeg rødmede lidt over ikke selv at have tænkte på det, men skyndte mig at trække natbukser og ble ned og sætte mig på toilettet.

Det var lidt pinligt at tisse med Line stående i rummet, men hvis det kunne spare mig for en våd ble efter luren, var det klart det værd. Line var også flink til at vende sig om og ordne noget på hylderne mens jeg fik tisset. Og i det mindste fik jeg selv lov at tørre mig i modsætning til i morges med mor :flushed:

Da jeg var færdig havde Line en sidste overraskelse til mig:

”Jeg fandt også den har lille fyr i din taske, og tænkte at I måske havde lyst til at sove sammen?”

Ligesom Line havde tryllet buksebleen frem, stod hun nu med Ninus i hænderne og smilede stort.

Jeg nikkede ivrigt og tog imod min bamse inden vi traskede ud af puslerummet og lidt ned af gangen.

Line førte mig ind i et mørkt rum hvor der lå flere små madrasser med tæpper på gulvet. Under to af tæpperne lå Victor og Ida allerede og snorkboblede lystigt. Ida lå også med en sut i munden kunne jeg skimte i mørket. Så er Sarah heller ikke den eneste der bruger sut, smilede jeg for mig selv.

jeg valgte en madras lidt væk fra de to, der lå side om side, og Line puttede mig og Ninus under tæppet. Mit hoved havde knap ramt madrassen før jeg var gik ud som et lys.

Jeg vågende ved at Line stod over mig og talte blidt til mig, mens hun aede mig på skulderen. Det tog mig et lidt tid at huske hvor jeg var og hvad der foregik (muligvis også hvem jeg var?), men Line var heldigvis tålmodig med mig.

Da jeg kommet lidt til mig selv og sætte mig op på madrassen, kunne jeg se at Line og jeg var alene i rummet. Line forklarende, at hun havde ladet mig sove lidt længere end Ida og Victor, fordi hun tænkte at ”en stor pige nok havde brug for en stor lur”… Jeg kommenterede ikke på det, men hvis jeg skal være ærlig over for dig kære dagbog, så tror jeg hun havde ret… Faktisk fandt jeg ud af senere, at jeg må have sovet i hvert fald 2 timer.

Line hjælp mig op og stå og klappede mig forsigtigt på numsen, og spurgte hvordan det gik med ”ble… øh bukserne”, som hun (næsten) elegant nåede at rette sig selv.

Mit svar kom i form af røde kinder og et intenst blik på mine tær. Jeg havde ikke selv tænkte på bleen før Line spurgte (og mærkede… :flushed: ), men jeg kunne nu tydelig mærke at den var våd… Og det måtte Line heller ikke kunne undgå at bemærke.

Line krammede mig kærligt, og fortalte mig, at det skulle jeg slet ikke være ked af. Det var jo det ”bukserne” var til for… Og den hjælp faktisk på mit humør.

Line førte mig igen ud i puslerummet. Det var lidt pinligt at gå ned af gangen i pyjamas og våd bukseble, men heldigvis mødte vi ikke andre på den korte tur.

Inde i puslerummet lagde Line mit tøj frem sammen med en pakke med vådservietter, og spurgte om jeg selv kunne ”klare det”. Det bekræftede jeg ivrigt. Det var rigeligt pinligt at blive hjulpet i den tørre ble af Line før min lur, så jeg var glad for at få lov til at ”håndtere” den våde ble selv.

Da Line var gået smed jeg pyjamassen og undersøgte min bukseble nærmere. Der var ingen tvivl om at den var våd, men den var et godt stykke fra at være helt fyldt og på ingen måde i fare for at lække… Så det er vel trods alt en lille tørst? (”jubi! Jeg har kun tisset min ble halvt fuld på 2 timer” lyder måske ikke så overbevisende, men man må tage de sejre man kan…)

Efter mine undersøgelse vaskede jeg mig grundigt med vådservietterne… Jeg vil bestemt ikke risikere at lugte af tis foran Sarah og Lærke :flushed:

Da jeg gik over til den store affaldsspand med låg (som vel er det man kalder en blespand?) for at skille mig af med den våde ble og brugte vådservietter, fandt jeg en anden lille trøst… To faktisk… Som det eneste i blespanden lå to tydeligvis godt våde buksebleer. En Pampers og en Libero af den slags Victor og Ida brugte, så jeg har nok ikke været den eneste med våd ble efter min lur…

Tilbage på stuen tog Sarah og Lærke glædeligt imod mig. Sarah spurgte kærligt om jeg havde haft en god lur, hvilket jeg kun kunne svarer ja til. Vores udveksling fik Lærke fniste lidt, men hun skyndte sig at smile venligt til mig, som for at vise, at hun ikke mente noget dårligt med det.

Louise, der også havde sluttet sig til gruppen, fortalte at hun også stadig sov middagslur nogle gange hvis hun var meget træt…

Det var jo sådan rigtigt pænt gjort af Louise, men jeg tror ikke helt det har havde den effekt, hun havde tiltænkt det, når man som 14-årige bliver fortalt, af en 6-årig, at de stadig gør det samme…

Men ja… På trods af alle pinlighederne, så var det faktisk virkelig godt, og tydeligvis lige det jeg havde brug for, at få lov at sove lur. Den sidste del af dagen i børnehaven var jeg langt mere veloplagt.

Da mor kom og hentede mig, snakkede hun igen et stykke tid med Line… Og jeg er sikker på at mor fik en fuld rapport om middagslur og… følgerne deraf…

Men mor har ikke nævnt anden for mig, end at hun spurgte om det var godt, at få lov at sove lidt. Og det kunne jeg jo kun sige ja til.

Og nu er vi vist deromkring, hvor jeg plejer at skrive, at jeg ikke har tisset i bukserne… Og det syntes jeg altså heller ikke jeg har i dag!

Hele lur-situationen udfordrer jo lidt den måde mit potteskema er stillet op på… Men jeg syntes altså ikke det er fair, hvis det tæller på samme måde, hvis man tisser mens man sover… Det var jo også det Line sagde. Uanset om det er en natble eller ”lur-bukser”, så de jo beregnet til at tisse i… OG jeg har holdt mine stor-pige-underbukser tørre hele dagen!

Så altså, jeg har stillet op på den her måde i skemaet, som et ekstra ”natuheld”. Det syntes jeg er mest fair:

Nå men det var vist alt for i dag. På trods af luren, så tror jeg alligevel jeg er klar til at gå tidligt i seng i dag…

Så for at opsummere:

  • Man bliver træt af ikke at sove
  • Store piger har brug for en stor lur
  • Og den her store pige har også brug for ”lur-bukser”, så madrassen i børnehaven ikke bliver våd

Kh. Anna

11 Synes om

På en eller anden måde er det lidt ærgeligt vi snart når til ende, man kunne jo håbe og krydse fingre for der kommer flere afsnit end 7 :heart_eyes:

3 Synes om

7. indlæg: Pis…

Lørdag d. 21. marts 2020

Kære Dagbog

Okay… Som du nok kan se, så skrev jeg ikke noget indlæg i går fredag… i går var lidt… en overvældende dag… Lad os sige det sådan… Så jeg havde ikke rigtigt overskud til at skrive.

I stedet så skriver jeg nu lørdag morgen/formiddag om min dag i går. Det har hjulpet lidt med en god nats søvn til at få det hele lidt på afstand, så nu tror jeg, jeg er klar til at fortælle dig om den kære dagbog.

Jeg har taget min computeren med over sengen, hvor jeg ligger og skriver nu stadig i nattøjet… Og ja… Det inkluderer også natbleen, som selvfølgelig er våd. Den føles ikke ubehagelig eller noget endnu, så jeg kan godt vente lidt med at skifte.

Det er faktisk ikke så usandvanligt i weekenden, at jeg spiser morgenmad eller ser lidt fjernsyn i stuen inden jeg skifter ud af natbleen… Det er ligesom bare en del af den ”dovne” weekend rutine… Og hvis jeg skal være ærlig syntes jeg også det er lidt hyggeligt :flushed:

Nå, men det var jo ikke det, det skulle handle om nu… Det var bare for at sætte scenen. Det er lørdag morgen, jeg ligger i sengen, men jeg vil fortælle dig om fredag…

Jeg troede det var meningen fredag skulle være en god dag for børnehavebørn? Ugens højdepunkt måske endda? Med fredagsslik og Disney Sjov… og weekenden der venter forude…

Men sådan var i går slet ikke for mig. Helt omvendt… Faktisk vil jeg sige, at fredag blev ugens absolutte lavpunkt form mig…

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte… Så måske jeg bare skal starte med at fortælle hvad der skete…

….

… I går tissede jeg i bukserne i børnehaven :see_no_evil:

Ikke mens jeg sov… Ikke sådan lidt der løb ud mens jeg var på vej til toilettet… Og ikke fordi toiletterne var optaget eller jeg på anden måde var forhindret i at komme på toilettet…

Nej jeg stod bare midt ude på legepladsen og tissede i bukserne fordi… Ja… Jeg ved det faktisk ikke rigtigt, men tror bare jeg glemte, at jeg skulle tisse fordi jeg havde det sjovt med at lege :flushed:

Fredag formiddag var vores gruppe de første ude på legepladsen. Vejret var dejligt, lunt og forårs-agtigt, og som sædvanligt legede jeg med Lækre og Sarah.

Selve hændelsen er lidt uklar for mig… nærmest uvirkelig som i en drøm… Men jeg stod i hvert fald på legepladsen, da det pludselig blev varmt og vådt i midt skridt, og den varme våde strøm fortsatte med at løbe ned af mine ben og endte i en pøl ved mine fødder…

Det var ikke bare lidt jeg tissede… nej det var hele blæren der tømte sig uden at jeg kunne stille noget op…

Jeg havde selvfølgelig også rigtige underbukser på igen fredag ligesom de to foregående dage, så der var igen absorbering til at dæmpe min ulykke… Og selvfølgelig havde jeg i dag af alle dage også et par lyse røde fløjlsbukser på… Ikke noget med en mørk farve eller måske en nederdel, som med lidt held var mindre tydelig våd, det er klart…

Og der stod jeg så med våde bukser. Chokeret og helt forstenet… Og med tårerne trillede ned ad kinderne.

Pludselig stod Line foran mig sammen med Sarah. Sarah må have hentet Line og fortalt hende om mit uheld. Line talte trøstende til mig. Jeg husker ikke rigtigt hvad hun sagde, det trængte ligesom ikke helt ind forbi mit chok. Men Line virkede også en lille smule stresset over situationen.

Problemet er jo at Line er den eneste pædagog i vores gruppe, så det ikke ligefrem belejligt at skulle forlade alle børnene alene på legepladsen for at skifte våde bukser på mig (jeg ved ikke om det nogensinde er sådan rigtigt belejligt med en 14-årige med våde bukser dog…).

Lærke havde nu også sluttet sig til os, og Line fik os tre samlet med hen til et vindue ind til en af de andre stuer, hvor Line fik kontakt til en af de andre pædagoger. Line forklarede Sarah og Lærke, at de skulle overtage opsynet med de andre børn kortvarigt og hvis der skete noget skulle de kalde på den anden pædagog, imens ville Line tage sig af mig.

Sarah og Lærke var blevet forfremmet til gårdvagter, mens jeg havde degraderet mig selv til bukse-tisser…

Efter at planen var på plads med Sarah, Lærke og den anden pædagog gik Line indenfor med mig (eller… Line gik. Jeg vraltede bagefter med spredte ben).

Mens vi gik spurgte Line mig, hvad der var sket, og hvorfor jeg ikke var gået på toilettet. Ikke i en bebrejdende tone, men jeg tror hun oprigtigt var overrasket… Nu var det jo gået så godt de andre dage…

Men jeg havde ikke rigtigt noget svar på hendes spørgsmål, så jeg sagde ikke noget.

Line sendte mig ud i puslerummet mens hun hentede min taske. Hun var hurtig tilbage med min taske, og begyndte at tale til mig, men jeg kan overhoved ikke huske hvad hun sagde. Jeg var ligesom for overvældet til rigtigt at høre efter, og stod bare som forstenet igen.

Jeg kan forestille mig, at Line har bedt mig om at tage bukserne af. Men da jeg åbenbart ikke har reageret på det, åbnede Line selv forsigtigt mine busker, og træk både mine bukser og underbukser lidt ned, så min numse var fri.

Herefter skete der noget, som hev mig lidt ud af min trancetilstand. Line tog fat under mine armhuler og løftede mig op på puslebordet, så jeg sad med numsen på kanten af bordet.

Jeps… Anna 14 år gammel, i børnehave, med våde busker, og nu på puslebordet… :see_no_evil:

Nu med mig siddende på bordet træk Line bukserne af mig hurtigt efterfulgt af mine fine (og helt gennemblødte) stor-pige-underbukser…

Line fandt en pakke vådservietter frem og tøvede så lidt. Jeg forventede at Line nu ville begynde at vaske mig, som den baby jeg havde bevist mig at være, men i stedet rakte hun mig vådservietterne og bad mig om at vaske mig.

Som sagt, var det lykkedes mig at komme lidt mere til mig selv nu, så jeg formåede at følge Lines anvisning, og gik i gang med at vaske mig i… Ja hvad skal jeg kalde det? Skridtet, vagina, skeden, fissen?.. Nej det lyder alt sammen helt forkert. Ikke fordi jeg sart, men de navne passer ligesom slet ikke til den situation jeg befinder mig i…

Jeg begyndte at vaske min tissekone… Det må være det mest passende navn. Det beskriver ligesom mest den funktion jeg faktisk bruger den til… Jeg har tisset i bukserne med min tissekone, så nu skal den vaskes for tis… :flushed:

De andre navne… skede, vagina og fisse… indikerer ligesom nogle lidt mere… voksne funktioner, som den her lille pige ikke er kommet til endnu… (ja jeg er faktisk godt klar over, der er forskellige huller til tis og… det andet… Jeg er faktisk 14!.. Selvom det er svært at tro lige nu).

Men nu vrøvler jeg igen… Jeg vaskende… tissekonen færdigt og lagde vådservietterne fra mig. Men så sagde Line ”benene og numsen også tak”.

Benene var nemme nok, så jeg tog nogle flere vådservietter og tørrede mine ben af.

Men numsen viste jeg ikke helt hvordan jeg skulle gribe an. Jeg sad jo på min numse på puslebordet. Jeg kom frem til to muligheder: enten kunne jeg hoppe ned fra puslebordet og tørre numsen stående på gulvet eller også kunne jeg vel lægge mig tilbage med rykken på puslebordet og tørre numsen med benene i vejret?

Beslutningen om hvordan jeg skulle gribe det an virkede i øjeblikket meget overvældende for mig, og jeg kiggede spørgende op mod Line. Line stod dog og var ved rode i min taske, så det fik jeg ikke meget ud af.

Efter lidt yderligere overvejelse kom jeg frem til, at jeg faktisk ikke rigtigt havde mod på at hoppe ned fra puslebordet. Jeg tænkte også, Line ville have sagt hvis det var meningen jeg skulle flytte mig der fra… Det var jo trods alt hende, der havde sat mig op på bordet.

Så jeg lænede mig tilbage på puslebordet, så godt jeg kunne… Hvilket ikke helt var muligt, da jeg stødte mod væggen… Det viser sig at puslebordet, på trods af at være stort, ikke helt var designet til en på min størrelse (jeg overvejer kraftig at skrive et brev til den faglige sammenslutning af børnehavebørn, og informere dem om den uholdbare situation, hvor os på 149 cm. ikke kan blive skiftet i under ordentlige forhold…)

I hvert fald så løftede jeg mine ben så godt jeg kunne og forsøgte at tørre mig under numsen i en mildest talt meget akavet stilling.

Selvfølgelig samtidig med dette løftede Line blikket fra min taske og fik ”øjenkontakt” med min bagdel.

”Hvad laver du?” Spurgte hun halvt underholdt og halvt forundret.

”Øhm jeg vasker min numse” svarede jeg lidt fåret.

Line begyndte at grine, og svarede ”Åh nu skal jeg nok hjælpe dig, skat”.

Line greb begge mine fødder i hendes ene hånd, hvilket stabiliserede mig gevaldigt, og forhindre den begyndende krampe i mine ben. Med den anden hånd greb hun vådservietter ud af pakken og begyndte rutineret at vaske min bagdel.

Hun var grundig og vaskede mig endda mellem balderne i… ja selve numsehullet… Her føler jeg lige træng til at understrege overfor dig kære dagbog, at jeg ”kun” havde tisset i bukserne… 14-årige Anna har IKKE problemer med afføringen, som jeg vist har understreget tidligere!

Altså… Godt nok kom der en lille brun stribe på vådservietten Line brugte… Men shit happens?..

I hvert fald var Line hurtig færdig, så jeg kunne sænke benene igen, så jeg nu igen sad op på puslebordet… Stadig nøgen på underkroppen, men i det mindste nu ren.

Min taske var åbenbart blevet pakke lidt upraktisk. I hvert fald kunne Line ikke finde hvad hun ledte efter, og havde mistet tålmodigheden, så vendte tasken på hovedet, så alt indholdet faldt ud på puslebordet ved siden af mig.

Og hvad var der så i min taske? Lad mig beskrive det for dig:
• Én grøn striktrøje
• Én t-shirt i rød og med gule balloner på. Måske lidt for barnlig selv for mig, men kun næsten
• Én hvid undertrøje
• Et par lyseblå jeans
• Et par sorte strømpebukser
• Et sæt lyserød pyjamas, bestående af trøje og busker
• Ninus
• To par underbukser, et i lyserød og et i hvid med røde hjerter
• Tre ”trusser” (buksebleer, DryNites, absorberende undertøj, lur-busker osv…)
• Én Tena Slip Plus XS (natble)
• Én pakke vådservietter (tilsyneladende ikke nødvendige)
• Én pakke lommetørklæder
• Én tube med zinksalve (OMG mor!)
• Tre stykker tom tyggegummipapir
• Et knust bolsje

Line og jeg stirrede begge på natbleen i klart længst tid, og derefter kiggede vi på hinanden. Jeg rødmede, og Line lagde en beroligende hånd på min skulder, og minde mig om, at min mor jo nok bare havde fuldt pakkelisten…

Line skævede lidt uroligt til sit ur. Jeg tror gerne snart hun ville tilbage til legepladsen. Og i hvert fald spurgte hun mig, om jeg selv kunne klæde mig på.

Jeg svarede ja. Glad over tillidserklæringen og muligheden for at kunne vise jeg ikke helt var blevet til en baby.

Line skyndte sig ud. Og jeg traf også hurtigt en beslutning om mit tøjvalg. Du har jo nok opdaget, at jeg tit kan bruge ret lang tid på at overveje, hvad jeg skal have på, men nu var jeg ret opsat på at bevise overfor mig selv og Line, at jeg hurtigt kunne klæde mig på og slutte mig til de andre på legepladsen igen.

I hvert fald iførte jeg mig hurtigt en bukseble og de sorte strømpebukser, og pakkede resten tilbage i tasken (faktisk smed jeg endda tyggegummipapiret og bolsjet ud i blespanden). Her på bagkant, kan jeg dog forsøge, at forklare, hvad jeg tror der lå bag mit valg:

For det første undertøjet: Natbleen var selvfølgelig udelukket. Den er kun til om natten, og desuden jo også lidt kompliceret at tage på selv… Ingen grund til at gentage min begrænsede succes med flagrende ben på puslebordet… Og underbukserne, dem følte jeg ligesom ikke rigtigt jeg havde fortjent mere… Og jeg følte heller ikke, at jeg ville være tryg ved dem, hvis der nu skulle ske et uheld mere. Så buksebleen virkede som det oplagte valg.

Men hvorfor strømpebukser i stedet for jeans? Det virker måske ikke så oplagt i kombination med buksebleen… Men altså det var varmt i vejret, de er nemme at tage på, og det er faktisk ret behageligt med strømpebukser når man leger, som et børnehavebarn har jeg opdaget… Og så hjælper den sorte farve trods alt lidt på at skjule bulen fra bleen. Og helt ærligt? Hvad betyder det hvis nogen skulle se den nu? Jeg var alligevel allerede flov helt ind til benet :see_no_evil:

Påklædt og med taksen pakke og hængt tilbage på knagerækken havde jeg ikke andet valg end at bevæge mig udenfor.

I mit hoved forestillede jeg mig et scenarie når jeg kom ud, hvor alle børnene ville samle sig i en cirkel rundt om mig, og pege og råbe ”BABY BABY… DU ER EN LILLE BABY” i kor.

Det skete dog ikke…

Faktisk tror jeg ikke, at de fleste af børne bemærkede at jeg kom ud igen. Kun Sarah og Lærke, de tidligere gårdvagter, kom hen til mig, så holdet af store piger nu var samlet igen. Jeg var dog ikke helt sikker på om jeg stadig havde lov til at tilhøre holdet af ”store piger”, og måske Sarah og Lærke kun var kommet for at meddele mig, at mit medlemskab var annulleret.

Det var dog ikke tilfældet. I stedet spurgte Sarah stille om jeg var okay. Jeg svarede med at trække let på skulderne. I den korte udgave betød det vel ”ja”, og i den lidt længere version noget i retningen af: ”jeg har det okay taget i betrækning af at jeg lige har tisset i bukserne midt på legepladsen i en børnehave og har ligget på et puslebord i en alder af 14”…

Med det var emnet næsten lukket… Der var dog et sidste spørgsmål, som selvfølgelig måtte komme… Og det var Lærke der spurgte: ”har du ble på nu?”

Min første indskydelse var at begynde en lang fortælling, om de politisk korrekte navne på de forskellige typer af inkontinenshjælpemidler, som jeg allerede har beskrevet for dig, kære dagbog. Men jeg går også ud fra at Lærke og Sarah måske ikke har helt den samme tålmodighed som dig, så jeg nøjedes kort at svare: ”noget i den stil”.

Enten så forstod de at jeg ikke havde lyst til at snakke mere om det, og udlod at bore mere i det. Eller også var de simpelthen bare ligeglade og ville bare gerne tilbage til at lege på klatrevæggen hurtigst muligt… I hvert fald spurgte de ikke mere til det.
Men vi nåede heller ikke til klatrevæggen, for i det samme kaldte Line hele gruppe sammen og forklarede, at vores tid på legeplads var slut og at vi skulle ind igen.

Sarah og Lærke gik med det samme i pædagogmedhjælper/gårdvagt-mode igen og tog nogle af de mere utilfredse af børnene i hånden og fulgte dem ind.

Jeg nøjes med at samle mig selv sammen og traske ind.

På vejen ned til stuen spurgte Line mig også om jeg var okay, og denne gang kunne jeg svinge mig op til at svare et ”ja”. På den ene side havde det værste af chokket langt sig lidt nu, og på den anden side havde jeg ikke lyst til at snakke mere med Line om det. Så et ”ja” virkede både nogenlunde oprigtigt, og som den nemmeste måde at lukke samtalen på.

Jeg var også glad for at hun ikke spurgte mig ind til mit undertøj eller ligefrem fandt på at klappe mig på numsen :flushed: Men jeg går ud fra at hendes trænede pædagog-øjne havde en god idé om hvad der gemte sig bag de sorte strømpebukser…

Okay… Det blev en virkelig lang omgang, og jeg lidt træt af at skrive om det nu, så jeg vil ikke gå så meget i detaljer med resten af dagen… Men det hele gik faktisk relativt normalt…

Jeg var selvfølgelig frustreret over mig selv, og holdt mig mest for mig selv resten af dagen i børnehaven. Men både Line og de andre børn lod til hurtigt at have glemt hvad der var sket, eller i hvert fald lade som om.

Jeg sørgede selvfølgelig også for at gå jævnligt på toilettet, og holde mine ”trusser” tørre resten af dagen. Det kunne havde været rigtigt kønt hvis jeg havde haft et uheld mere…

Da mor hentede mig talt hun igen med Line… Jeg hørte dem ikke, men ved selvfølgelig godt hvad de talte om…

Mor og jeg snakkede dog ikke direkte om hvad der var sket. Jeg beholdt mine ”trusser” på resten af dagen også derhjemme. Havde ikke lyst til at bringe emnet på banen ved at skifte tøj.

Selvom de pinlige spørgsmål fra mor udeblev, var emnet ikke helt taget af (pusle)bordet, da vi nåede til puttetid.

Da det vat tid til at gå i seng går jeg ud og børster tænder og tisser af, og så møder jeg mor på mit værelse til vores faste aften ”ritual”. Jeg træk først strømpebukserne af og derefter mine ”trusser”, og ligger mig på rykken i min seng (noget mere behageligt en puslebordet i børnehaven nogle timer før…).

Mor henter mine ting, men studerer også meget nøje min aflagte ”trusser”… Føler ikke rigtigt jeg kan bebrejde hende, men de var helt tørre – jeg sværger!

Tilsyneladende tilfreds med tilstanden af mine ”trusser” folder mor natbleen ud ligger den under min numse inden hun smører mig med creme (den samme zinksalve som også havde sneget sig med i min taske…). Mor har tidligere udnyttet skifte-situationen til at tage nogle af de svære snakke… Det er jo ikke rigtigt til at stikke af når man ligger der… Så jeg frygtede lidt at blive afkrævet en detaljeret beskrivelse af hvordan jeg havde tisset i bukserne.

I stedet holdt mor sig dog til at ”spørge” mig om jeg ikke syntes det var en god idé at have et par af mine ”trusser” på i børnehaven på mandag, mens hun foldede natbleen op mellem benene på mig og tapede den i siderne.

Det var formuleret som et spørgsmål, men for mig fremgik budskabet ret tydeligt: Ingen stor-pige-underbukser til lille Anna på mandag. Ingen grund til at risikere flere ulykker.

Alt i alt var jeg dog lettet over, at være sluppet forholdsvist nemt fra at snakke mere om uheldet og den frygtelige dag, så jeg faldt hurtigt i søvn.

Selvom hele dagens indlæg ikke har handlet om ret meget andet end status på mit undertøj, så skal du alligevel ikke snydes for det i skema form:

Og opsummeringen kan vist klares helt kort:

  • jeg tissede i bukserne i børnehaven…

Kh. Anna

10 Synes om

Jeg er allerede i gang, med at skrive på lidt mere, så jeg tør godt love, at der komme lidt mere inden alt for længe :blush:

Og mange tak for dine rossende kommentarer!

4 Synes om

Super god historie, nød virkelig at læse den

1 Synes om

You saved my day!

Jeg glæder mig til næste afsnit. Det er en rigtig god historie

Wow! Super godt skrevet som dine tidligere historier. Tak for det! Kan næsten ikke vente på næste del :slight_smile:

3 Synes om

Dejlig historie - mere please!

1 Synes om

Glæder mig til mere

Det er virkelig en fantastisk historie og jeg kan næsten ikke vente til der kommer mere af den. Den må bare ikke slutte :cry:

1 Synes om

8. Indlæg: Ny uge, ny dag, nye trusser

Mandag d. 23. marts 2020

Kære dagbog

Som du kan se er det mandag i dag, og første dag i min anden uge i børnehave (og første dag efter, at have tisset i bukserne…)

Der er ikke sket det store over weekenden. Mor og jeg har bare været hjemme og hygge (man må jo ligesom ikke rigtigt andet…). Mor har stadig ikke stillet spørgsmål til hvad der skete i fredags, men vi har alligevel snakket lidt om det i løbet af weekenden.

Mor kunne godt fornemme, at jeg var lidt nedtryk i lørdags, selv efter at have sove på og delt oplevelsen med dig kære dagbog. Og jeg forsøgte at forklare mor, at jeg nok var lidt skuffet over mig selv… Det spurgte hun mig lidt ind til, for det er jo ikke så usandvanligt igen, at jeg kan komme ud for et uheld og selvom det er pinligt og træls i øjeblikket ved jeg jo godt at ikke er noget jeg kan gøre for… Det er drilleblærens skyld.

Jeg forklarede mor, at jeg nok var skuffet over mig selv fordi jeg ikke har haft et uheld i skolen i lang tid, og at det jo var gået uden problemer i børnehaven mandag til torsdag.

Mor svarerede tilbage med at børnehaven jo var en helt anderledes situation end skolen. Jeg har gået på den samme skole i over 8 år, og har indtil videre været i børnehaven i fem dage + at hele omstændingerne med Corona og skolelukning, jo er en helt usandvanglig unormal og stressende situation.

Mor fortalte, at hun syntes jeg burde være stolt over hvor flot jeg havde klaret det hele alle dagene, i stedet for at hænge mig i et enkelt lille uheld, som jo var en helt naturlig stressreaktion for mig… Den måde at se det på har faktisk hjulpet mig rigtigt meget, og mit humør resten af weekenden har ikke været synderligt påvirket af fredagens hændelse.

Da mor og jeg ankom til børnehaven i morges, og gik ind gennem legepladsen kunne jeg dog godt mærke, at oplevelsen fra i fredags stadig sad i kroppen på mig. Jeg i hvert fald glad for at kunne holde mor i hånden, og at jeg kunne mærke mine ”trusser” mellem benene, da vi gik ind i børnehaven i morges.

Som jeg fortalte dig i mit indlæg fra i lørdags, så var mor og jeg jo blevet ”enige” om, at det var en god idé hvis jeg havde bukseble på igen i børnehaven… Og selvom det selvfølgelig er lidt pinligt, at skulle gå ”tilbage” til bleen efter at have haft underbukser på, så er jeg faktisk rigtigt lettet over trygheden i, at et uheld ikke behøver resultere i våde bukser.

I dag var mine ”trusser” dog godt skjult under den kendte kombination af nederdel og strømpebukser.

Da mor og jeg kom ind på stuen blev vi som sædvanlig hilst velkommen af Line. Og udover Line, var der også en anden velkomstkomite, der var klar til at tage imod mig. De andre dage, var jeg typisk kommet i børnehaven ret tidligt som en af de første, fordi mor skulle møde tidligt på arbejde, men i dag behøvede mor først at møde lidt senere, og det havde vi udnyttet til at sove lidt længere.

Så da jeg ankom på stuen, blev jeg nærmest overfaldet i et kram fra både Sara og Lærke, som åbenbart havde ventet på at jeg skulle komme.

Efter den første bølge af fælleskrammer havde lagt sig, træk Sara og Lærke mig hen mod sofahjørnet, for at tale med mig alene. Jeg vinkede farvel til mor, der havde indledt en snak med Line, og som jeg satte pris på, at komme væk fra (jeg ved ikke havde de talte om, men jeg VED jo godt havde de talte om…).

Sara og Lærke have åbenbart aftalt, at de skulle være ”cheerleaders” for mig her til morgen. De fortalte begge, at de havde savnet mig i weekenden, og at de var så kede af hvad, der var sket for mig i fredags, og at det altså ikke betød noget for dem, og at jeg ikke skulle være ked af det.

Jeg var virkelig overvældet over deres venlighed… Efter at turen gennem legepladsen havde fået mig til at genopleve de dårlige følelser fra i fredags, så formåede Sara og Lærke endegyldigt, at fordrive dem. Og de fik afkræftet en hver bekymring om, at de tænkte dårligt om mig på grund af uheldet.

Faktisk blev jeg så glad og overvældet, at jeg begyndte at græde, hvilket affødte endnu en kramme-session, og Sara kunne heller ikke holde tårerne tilbage.

Lærke – den klart mest ”cool” i vores trekløver – formået fået at holde tårnene tilbage, men efter afslutningen af dagens andet gruppekram, virkede hun pludselig nervøs og fik fremstammet, at hun havde noget som hun gerne ville fortælle.

Efter at have studeret sine tæer intenst og lidt ”øh-en” og ”øhm-en” lykkes det Lærke, at forklare at hun tissede i sengen om natten, og det syntes hun, vi skulle vide, så vi viste, at hun ikke kunne finde på at gøre grin med nogen der havde uheld. Lærke fik også meget rød i ansigtet tilføjet, at hun sov med ble, og at det var derfor hun havde spurgt mig om jeg havde ble på i fredags – ikke fordi hun mente noget dårligt med det.

Efter Lærkes fortælling, var det min tur til at tage initiativ til dages tredje krammer som tak til Lærke, og Sara fulgte selvfølgelig trop.

Jeg afsluttede vores morgen-terapi-session med at fortælle, at jeg havde lidt en drilleblærer så ligesom Lærke tissede jeg også i sengen, og at jeg også nogle gange godt kunne have uheld om dagen. Og derfor havde jeg også en bukseble på i dag for en sikkerheds skyld.

Lærke kiggede nysgerrigt og spørgende på mig, da jeg nævnte bleen, og jeg forklarede at det var sådan nogle Drynites natbukser. Lærke smilede – dog igen rød i hovedet – og fortalte, at det var de samme hun brugte… Jeg udlod dog at fortælle nærmere omkring, at det ikke var de bleer, jeg brugte om natten…

Jeg var virkelig rørt og opløftet over samtalen med Sara og Lærke, og den fjernede alle mine bekymringer.

… I hvert fald næsten alle… Jeg var ekstra omhyggeligt med at gå på toilettet ofte, og brugte igen Lines tissepauser og -påmindelser til ”de små”, som en påmindelse til mig selv. Sara var også flink til at gøre mig selskab på flere af mine toiletbesøg. Jeg tror mest det var for at støtte mig, men det var rart alligevel. Og nu behøvede jeg heller ikke længere at stresse over om hun skulle bemærke mine ”trusser”…


Lidt efter frokost var det vores gruppes tur på legepladsen. Jeg var selvfølgelig ude at tisse af inden vi gik ud… Faktisk sendte Line os alle på toilettet inden vi gik ud sammen…. Det er første gang os store børn også er blevet inkluderet i en fælles tissepause, og jeg har på fornemmelsen at det nye tiltag er ”til ære” for mig :flushed:

Heldigvis sagde hverken Sara eller Lærke dog noget til det… Og egentligt virkede det kun naturligt, at vi også tog opstilling i toiletkøen bag ”de små”.

Da vi havde været på legepladsen i et stykke tid, stod jeg og tog en puster fra strabadserne på klatrevæggen, mens Lærke var ved at coache Sara i hvordan hun komme helt op til toppen.

Jeg fik øje på Ida, der gik rundt for sig selv, og virkede meget urolig. Ikke sådan urolig på, at ”have krudt i røven”-måden, som hun plejede, men mere som om der var noget galt…

Hun gik uroligt rundt i små cirkler på samme sted indtil hun pludselig stod helt stille og satte sig lidt på hug. Efter at have stået sådan med bøjede ben et øjeblik kiggede hun sig nervøst omkring og forsvandt ind i et lille legehus.

Jeg var overbevist om at jeg lige have overværet Ida have et uheld i bleen… og et ”stort” et af slagsen. Jeg følte et stik i hjertet. Det var tydeligt at den ellers normalt altid glade og sprællende lille pige var utilpas, og jeg kan jo om nogen relatere til ubehagelighederne ved at have et uheld på børnehavens legeplads…

Selvom jeg altså ”kun” tissede i bukserne (det er ved at blive et tilbagevende tema, at jeg skal minde om at 14-årige Anna IKKE har problemer med afføringen…), så følte jeg alligevel et slægtskab med Ida… Jeg havde jo heller ikke haft fordelen af en ble ved mit uheld i fredags, så måske går det lige op på den måde? Jeg er dog lidt usikker på hvad den præcise vekselrate er mellem våde bukser og beskidte bleer…

Anyway… Pointen er at jeg havde ondt af Ida, og gerne ville hjælpe hende, så jeg fulgte efter hende ind i legehuset.

Da jeg kom ind, sad Ida i hjørnet og snøftede. ”Aromaen” i legehuset fjernet også en hver tvivl om karakteren af Idas uheld… Det var ikke overvældende eller decideret ubehagelig, men alligevel tydeligt, at en af de tilstedeværende i det lille rum havde andet end roser i bukserne…

Ida kiggede overrasket op mig, og jeg spurgte hende hvorfor hun var ked af det. Ida forklarede snøftende, at hun havde haft et uheld. Jeg svarede, at det skulle hun altså ikke være ked og spurgte om hun viste, at jeg også havde haft et uheld i fredags.

Ida nikkede og tørrede øjnene. Det viste hun godt. Og jeg fortalte, at Line altså var sød til at hjælpe, så der var ingen grund til at være ked af det. Ida tøvede lidt, og fik meget generet fortalt, at hun altså var kommet til at lave pølser – ikke bare tisse, og at hendes mor godt kunne blive sur, hvis hun lavede pølser i bleen (Ida brugte tilsyneladende ikke nogen fancy synonymer for hendes ”beskyttende undertøj”…).

Jeg svarede trøstende at uheld kan ske for alle, og at jeg var sikker på at Line ikke ville blive sur…

Efter en kort pause hvor jeg samlede lidt mod til mig spurgte jeg Ida om hun ville se en hemmelighed og træk ned i min nederdel og strømpebukser, så Ida kunne se kanten af min ”trusser”. Jeg ved ikke rigtigt hvad der gik af mig, men jeg havde virkelig ondt af Ida og ville vise hende, at vi lidt var i samme båd…

Ida fik store øjne, og jeg forsatte med at forklare, at bleen jo var beregnet til uheld, så det skulle man altså ikke være ked af.

Jeg ved ikke om det var mine ord eller synet af at “den store pige” også havde ble på, men i hvert fald virkede Ida til at være kommet i lidt bedre humør. I det samme kaldte Line højt og fortalte, at de var tid til vi skulle ind. Jeg tog Ida i hånden og forslog, at vi kunne gå hen og snakke med Line sammen. Og det accepterede Ida glædeligt.

Ida og jeg gik sammen ud af legehuset, og op mod indgangen til børnehaven. Idas gang var noget besværet og væltende, og når man viste hvad man skulle kigge efter, havde hun også en ret tydelig blebule på numsen. Alle de andre børn var dog allerede på vej ind, så jeg tror ikke der var andre end Line der bemærkede at vi kom gående.

Line stod ved døren og ventede på os. Jeg forklarede til Line, at Ida var lidt ked af det fordi hun havde haft et uheld. Line svarede kærligt til Ida, at det skulle hun da ikke være ked af, og det plejede da heller ikke være et problem.

Ida kiggede generet op på mig, og jeg forklarede videre, at Ida altså var kommet til at lave stort. Line satte sig ned på hug foran Ida, og sagde at det skulle hun altså heller ikke være ked af. Uheld kan ske for alle, og det skulle de nok ordne hurtigt.

Ida virkede lettet over der ikke være nogen sure miner og fulgte gladeligt med ind.

Ude foran indgangen til stuen og puslerummet, spurgte Line mig om jeg ville holde et ekstra øje på ”de små” mens Ida blev frisket op. Og det lovede jeg ivrigt inden de to forsvandt ind på puslerummet.

Jeg må indrømme at følte mig stolt over at jeg kunne hjælpe en ”med-ble-søster” i nød, men samtidig også meget stolt over, at Line stadig havde tiltro til mig i rollen som stor pige og pædagogmedhjælper.

Der gik en rum tid før Line og Ida kom tilbage på stuen… det må have været lidt en større rengøringsopgave, hvilket for mig vækkede minder om mine besøg hos sundhedsplejersken i 3. klasse :flushed: … Stakkels Ida…

Men heldigvis virkede Ida glad og tilbage til sit hyperaktive selv da hende og Line kom tilbage på stuen. Hun løb direkte hen og krammede mig, og var hurtig videre til et spil twister med hendes sædvanlige legekammerater.

Ellers har jeg ikke andet så meget andet at fortælle om dagen i dag. Selvfølgelig skal det siges, at jeg IKKE tissede i bukserne i dag! Mine ”trusser” forblev helt tørre (og rene…) hele dagen, og det betyder at dagens potteskema ser således ud:

skema3

Og dagens opsummering:
• Sara og Lærke er de bedste venner EVER!
• Jeg er ikke den eneste der har uheld på legepladsen
• 14-årige Anna har stadig IKKE problemer med afføringen, men det kan smutte for Ida på 5 år
• Måske er det faktisk bedre med en beskidt ble end våde bukser?
• Os ble-søstre må holde sammen!
• Og jeg tissede ikke i bukserne (igen) i dag!

10 Synes om