Et sted skal man jo starte (F,F)

Kapitel 11 – Glæde er… at blive forstået

SLASK. Lisa vågnede med et sæt og en arm i hovedet. Sally havde vendt sig i søvne, og i processen, ramt Lisa i hovedet med sin arm. Lisa overvejede kortvarigt om hun skulle vække Sally, men kridtede armen op til at være et søvnigt forsøg på at blive ved med at holde om hende.

”Tjah, man kommer ikke sovende til tingene,” hviskede hun blidt. Uret viste at klokken var 04:17. Akkurat 13 minutter før vækkeuret ringede. ”Træls”.

Med en lettere følelse af at være blevet snydt for 13 minutters søvn, rakte hun hånden ned for at tjekke hvordan Sally havde klaret natten. Lisa var knapt så overrasket, da hun kunne mærke at Sally ikke bare var våd, men gennemblødt. Umiddelbart føltes det ikke som om hun havde lækket, da lagnet omkring hende var tørt. Tilfreds med hendes fund, rejste hun sig fra sengen for at komme i gang med dagen. Med telefonen i hånden, gik hun mod badeværelset. ”Det bedste ved at de små render rundt i ble er, at jeg kan få wc’et ubetinget for mig selv”, morede hun sig med.

Lisa fik dårligt sat sig på wc’et før hun var i gang med at tisse. Lidt overrasket, mumlede hun til sig selv, ”hold da op, jeg var mere trængende end jeg troede”.

I soveværelset lå Sally halvvågen indtil lyden af Lisas (skinger) morgensang i badet, for alvor vækkede hende. Hun vendte sig roligt på ryggen og strakte sig. Sutten var for længst flygtet ud af mulen og søgt ned på gulvet. Til alt held, havde mobilen ikke rykket sig nogle vejene. Sally var ikke just kendt for at være den mest rolige i hendes søvn. Med søvnige øjne gav hun sig til at browse nettet. Hun kunne alligevel ikke komme til at gøre sig klar, før Lisa var færdig.

Imens hun surfede rundt på nettet, spekulerede hun over gårsdagen. Både sut og bleer var noget Lisa havde liggende. ”Mon hun også kunne lide at gå med ble?”. ”Hvor får man overhovedet de her bleer henne?”. Mumlede hun til sig selv idet hun løftede dynen og studerede bleen endnu en gang. Et lille sus gik igennem hende, da det samtidig gik op for hende at også den her ble var blevet våd natten over. Hun havde ingen erindring om at være vågnet for at bruge den i løbet af natten. Hun beroligede hende selv ved at minde sig om, at hun ikke var alene i det. Lisa havde lovet hende, at hun ikke ville gå nogen vejene.

Sally der stadig lå og studerede bleen, opdagede ikke at Lisa gjorde entré i soveværelset. Med håndklæde om kroppen og håret sat op i endnu ét, satte hun sig ved siden af Sally.

”Ja, den er lidt fin ikke,” fniste Lisa. ”Har du sovet godt sveske? Du har i hvert fald sovet vådt,” kurrede hun. Sally rødmede og trak hun dynen over hovedet i ren forlegenhed.

”Hvorfor gemmer du dig din fjollegøj?” kurrede Lisa. ”Lad mig lige få noget tøj på, så kan vi se på at få dig skiftet bagefter,” sagde Lisa og rejste sig. Hun fandt undertøj, et par jeans, en t-shirt og rettede sin opmærksomhed tilbage mod Sally.

Sally, der stadig gemte sig under dynen, måtte opgive at forblive gemt i al evighed. Der var mindst 300 grader og manglen på ilt gjorde det ubehageligt at være under dynen. Hun trak dynen ned fra hoved igen og så Lisas kærlige udstråling. Det gjorde næsten hele situationen OK igen. ”Dér var du jo! Jeg var nær blevet nervøs for om du ville gemme dig resten af dagen.” kurrede Lisa og førte sin hånd hen over panden og siden ned bag øret på Sally, så hendes hår ikke lå hulter til bulter hen over hovedet. ”Vil du helst have morgenmad før eller efter en tur i badet” spurgte Lisa roligt. Sally var vant til at spise morgenmad først, før hun gjorde sig klar til dagen.

”Jeg vil helst have morgenmad" svarede Sally, med en antydning af tilbageholdenhed i stemmen. Næsten som om hun var bange for om Lisa ville acceptere hendes valg.

”Jeg har lidt havregryn i køkkenet, kan du spise det” spurgte Lisa. Sally nikkede og Lisa rejste sig med ét og rakte hendes arme ud, for at hjælpe Sally op. ”Skal du have en hånd med at komme op sveske?”

Sally greb fat i Lisa og kom næsten flyvende op på benene. Sally havde dårligt fundet balancen, før Lisa førte sin hånd hen over hendes ble. Lisas udtryk skiftede hurtigt fra bekymret til forsikret og selv sikker. ”Jeg tror sagtens at den kan holde morgenmaden igennem” sagde hun selvsikkert og pegede i retning mod køkkenet med den ene hånd, imens den anden klappede Sally kærligt bagi. ”Afsted med dig”.

”EEEeeep!” Sally havde ikke ventet et klap bagi. ”Jeg ér på vej!” vrissede hun legende tilbage og løb mod køkkenet.

Lisa rumsterede i nogle skabe imens Sally satte sig ved bordet. Squish. Selvom bleen nok holdt lidt endnu, lod det til at det meste af nattens eskapader havde fundet vej mod bagdelen, frem for foran på bleen.
Sally var kun kortvarigt optaget af fornemmelsen på rumpen, idet hun fandt sin telefon frem.

Lisa stillede en skål foran Sally med en ske og det samme til hende selv. Bortset fra, at Sallys var lavet af plastik, lyserød og skeen noget på størrelse med en teske, i modsætning til Lisas dybe porcelænstallerken og store metalske. ”Eeeej, altså. Jeg vil da også have en stor tallerken og ske!” udbrød Sally uden at tænke to gange over det. Lisa fniste og kiggede kærligt på Sally. ”Du er slet ikke stor nok til at spise af sådan noget. Hvilket minder mig om!”. Lisa skyndte sig hen i en af køkkenskufferne og hev en hagesmæk ud. ”Den matchede jo tallerkenen,” tænkte Sally for sig selv og accepterede en smule mere, at hendes service var forskellig fra Lisas. Hun var næsten ivrig for at få hagesmækken på. Det fangede Lisa hurtigt og kurrede ”Den er SÅ fin ikke? Sid nu helt stille, så jeg kan få den sat ordentligt på”.

De nød hinandens selskab imens spiste. ”Sikke fint du har klaret det! Ikke så meget som en krumme spildt!” kurrede Lisa, imens hun tog servicen af bordet og skyllede det af inden det røg i opvaskemaskinen. ”Jeg bliver nødt til at smutte ned med skraldet og tjekke postkassen på vej op igen. Jeg er tilbage om lidt.” Lisa gav Sally et kys på panden.

Sally kiggede dårlig op fra hendes telefon, men smilte og nikkede. Hun virkede meget optaget af den.

Klik. Sally havde dårligt hørt døren gå i, før en velkendt fornemmelse meldte sig. Hun morede sig med, at hun sædvanligvis var løbet mod WC’et, men at hun nu bare kunne fortsætte det hun havde gang i uden at tænker videre over det. Det var faktisk ret befriende at tænke over og mere skulle der ikke til før blæren gav efter. Varmen spredte sig mest i fronten af bleen og hun nød at blive lunet en smule. Men det lettede ikke hele trykket og hun blev straks grebet af en mere ubekvem fornemmelse.

Lisa greb ud efter håndtaget og åbnede døren. Hendes næse fangede hurtigt hvad der var hændt imens hun havde været nede med skraldet.

Hun kiggede først i køkkenet, men der var Sally ikke. Heller ikke i soveværelset. Hun blev helt varm om hjertet da hun så at Sally sad lige så fint på sofaen med sut i munden, hagesmæk, t-shirt, dybt opslugt i tegnefilm på fjernsynet. Lisa gik hen mod sofaen, som stod med ryggen mod entreen ind i stuen, og kyssede forsigtigt Sally på hovedet. Sally fik et lille chok, men fattede sig hurtigt og kiggede op mod Lisa. ”Ved du hvad Sally, jeg troede simpelthen at jeg havde glemt skraldeposen heroppe, men nu har jeg ledt over det hele og kan ikke finde den. Du skulle vel ikke vide hvor den her dunst kommer fra vel?” sagde Lisa legende imens hun kiggede med mistanke på Sally. ”Ehhhm. Jeg tror måååååske, at. Du ved. At…. Jeg ville slå en prut, men det blev til mere!” udbrød Sally og grinede igennem sutten.

”Jamen dog, sikke noget. Hvad i alverden skal vi dog gør ved det?” sagde Lisa legende og greb ud efter siderne på Sally og kildede hende. ”Heeey! Sop! Shooop!” grinede Sally imens hun spjættede forgæves rundt, i forsøget på at undvige Lisas fingre. Først da Sally lå ned på sofaen og tuede af latter stoppede Lisa og hjalp hende op igen. ”Lad mig se at få gjort din mås ren, så du kan komme i bad” konstaterede Lisa og førte Sally tilbage ind på soveværelset, hvor der lå en skiftepude klar på gulvet. Sally lagde sig og Lisa fjernede bleens tape. ”Jeg tror det her kommer til at kræve mere end to vådservietter” smilede Lisa. Selvom hun forsøgte at lune vådservietten i hånden inden hun tørrede med den, gispede og vred Sally sig en smule, imens Lisa førte den over hendes ædle dele. Tolv vådservietter senere, havde hun fået styr på skaden. ”Jeg tror du er klar til at komme i bad sveske” kurrede Lisa, imens hun hjalp Sally på benene. Sally begav sig ud på badeværelset og tændte for bruseren, næsten desperat for det varme vand. Det var alligevel koldt at ligge med kun t-shirt og hagesmæk på. I farten for at komme i bad, havde hun helt glemt at tage sutten ud af munden. Hun greb ud efter den, men bedst som hun ville fjerne den fra munden, følte hun næsten det var forkert. Hun kunne mærke, at hun ville blive en smule trist, hvis ”nogen” tog den fra hende. Med en anelse skam, over hendes reaktion, beholdt hun den i munden, imens hun badede.

Med lyden af Sally i badet i baggrunden, samlede hun den brugte ble op i en pose sammen med vådservietterne. Hun smilede for sig selv ved tanken om at have fundet Sally i stuen til morgen. ”Hun er simpelthen for kær, den lille pige. Hvor er jeg dog en heldig kartoffel. Forhåbentlig begynder hun at forstå at dynamikken ikke er så farlig og lader sig selv falde ind i den.” Efter at have ryddet op, fandt hun tøj frem til Sally. Først en sort t-shirt med skriften ”I’m a Princess, so what?” trykket på forsiden. Dernæst en løs cowboy nederdel og nogle nylonstrømpebukser. Hvis det blev for varmt, kunne hun altid tage dem af igen. Hun fandt også en lille rygsæk frem, som kunne bruges til pusletaske. I den, kom hun en ekstra t-shirt, to bleer, pudder og vådservietter. Til brug nu og her, fandt hun en lyserød Rearz Princess ble frem. Lidt cute skulle hun altså se ud på turen derned. Så måtte folk spekulere alt det de ville i hendes tøjstil, morede hun sig med.

I samme øjeblik, som hun lynede tasken, kom Sally gående ind, med sut i munden og håndklæde om kroppen. Lisa rakte sin hånd ud og klappede på puslepuden. ”Læg dig her, så jeg kan få dig gjort klar til dagen” kurrede Lisa. Sally smed håndklædet og gjorde som Lisa instruerede. Lisa var på ret kort tid, synes Sally, blevet god til at give hende ble på. Det tog knapt et halvt minut før hun havde kommet pudder på, og tapet bleen lige tilpas tæt på kroppen. ”Op?” spurgte Lisa, egentlig lidt mere instruerende end faktisk spørgende. Sally rakte ud og blev hjulpet op. Lisa hjalp Sally med at få sin bh på, og foldede t-shirt’en om hendes hænder, som hun førte over hovedet på Sally. ”Hjælper du mig med at finde ærmerne?” spurgte hun Sally kærligt og fik trukket den ned om hende, så den sad pænt. Dernæst, holdt hun strømpebukserne ud og med nogle forsøg, lykkedes det at få dem ført rigtig over fødderne og videre op over bleen. Til sidst men ikke mindst, hjalp hun Sally med at få nederdelen på. Selvom hun var betaget over hvor lidt modstand Sally gav hende, undrede hun sig også en smule over det. Det var en fuldstændig omvæltning fra dagen forinden. Og en utrolig hurtig udvikling.

Hvad Lisa ikke vidste var, at Sally havde gjort op med sig selv i badet at lade sig investere helhjertet i det her, hvad end det var. Og endnu vigtigere, lade Lisa føre vejen.

De to pakkede de sidste småting og på vej ud af lejligheden, stoppede Lisa, Sally. ”Du skal lige have den her på,” sagde hun imens Sally fik pusletasken på ryggen. Klik Døren gik i bag dem og Lisa kiggede på Sally, ”kan du ikke lige holde den her et øjeblik?” Sally undrede sig et øjeblik, men tog imod posen, indtil det gik op for hende hvad det var. ”AD!” udbrød Sally. ”Den vil jeg ikke bære på”, men tog den alligevel, fordi – ja – hvad skulle hun ellers have gjort, når de begge havde hænderne, fyldte med tasker til turen Lisa skulle have en hånd fri til at låse.

Lisa tog en af Sallys tasker og begav sig ned af trappen. ”Kom så sveske, lad os komme afsted, så vi ikke kommer for sent.” ”Hey, du skal lige have den her tilbage!” peb Sally, med skraldeposen i hånden, selvom Lisa allerede var på vej ned af trappen.

”Jo, men nu har du den, så kan du jo lige så godt bære den” sagde Lisa legende.

Først nu, halvvejs mod bilen, gik det op for Sally, at Lisa hele tiden havde haft til hensigt at hun skulle bære den ned. ”Heeeey! Du havde slet ikke tænkt dig at tage den tilbage, havde du vel?!” vrissede Sally frustreret, som kun en 5-årig kan præstere.

”Måske…” sagde Lisa og begav sig ud mod bilen, imens Sally smed posen ud og rakte tunge af Lisa, som havde ryggen til. ”Jeg kan godt se tungen. Stik du den hellere ind igen, inden jeg finder på noget stærkt at komme på den” konstaterede Lisa tørt.

Sally trak hurtigt tungen til sig. Hvordan i alverden kunne hun dog se det?!

9 Synes om