Urin og afføringsinkontinent

Den nye parkeringsplads med det ene muldtoilet er meget populært, også mere end alle havde regnet med, det er også sidste mulighed for at komme på toilet inden man når til det store turistmekka som Skagen er.

Derfor kan jeg se at man er i gang med at bygge en toiletbygning i skoven, så der bliver et toilet til damer og et til herre. Det står allerede klar til sommerens rygind.

Jeg følger med interesse byggeriet, det går hurtigt, så det varer ikke længe før det står klar til indvielse.

På gården går alt som det plejer, den nye staldkarl er faldet godt til, han forstår ikke det virak der er om manglende toilet forhold, tvært imod glæder han sig over at han er kommet sine fordøjelse problemer kvit, fordi han før skulle holde sig i længere tid fordi der ikke var toilet muligheder.

Her kan han komme på toilet overalt lige når han trænger, så nu fungerer maven fint, appetitten er også vokset, det ses allerede på den voksende mave.

Vi skal nu opleve et af årets højdepunkter, nemlig at køerne skal på græs, der står en notits i avisen at det netop er på vores gård det finder sted.

Mange kommer langvejs fra, så de bliver ledet til parkeringspladsen ved skoven, så er er få minutters gang til gården.

Flere benytter det nye toilethus i skoven inde de går til gården, jeg har ikke tal på hvormange der er, men det er blevet et helt tilløbsstykke.

Inde i stalden bliver køerne løsnet, så de fornemmer hvad der er i gærde, de går stille og roligt ud til porten.

Vi åbner porten, køerne springer og danser afsted, mange af dem er ikke helt unge mere, men det ses ikke i dag, de galopperer afsted ud over marken til jubelråb fra tilskuerne.

Flere spørger efter hvor toilettet er, vi må fortælle dem at det foregår i stalden eller på marken, det er der ikke mange der har lyst til, kun enkelte børn sætter sig på marken.

Uanset hvad, så har det været en stor dag for både publikum og os.

1 Synes om

Alting får en ende.

Der er store planer for fremtidens stigende biltrafik, På tegnebrættet ligger der et forslag om at etablerer en motorvej med tilslutning til den eksisterende i Ålborg. Den skal så løbe helt til Frederikshavn.

Efter denne plan skal den gå lige hen over vores gård og marker, kort sagt vi skal eksproprimeres. Det er ikke noget der behager far, hans fødegård skal jævnes med jorden for at lave en motorvej.

Efter et par måneder får alle landmændende i området en plan med nøjagtige oplysninger om vejens forløb. Det giver søvnløse nætter for os alle sammen. Et stykke Danmarks historie forsvinder, det sted hvor jeg har tilbragt alle mine sommerferier hos farmor.

Da farmor døde fik min far gården, det var så meningen at jeg jeg skulle overtage den efter ham, men sådan skal det ikke være åbenbart.

Nu håber vi bare på at det ikke er noget der sker før om mange mange år, så kan både far, mor og måske også mig være døde.

Men men, håbet brister brat, allerede 5 år efter får far besked om at gården og markerne skal eksproprimeres hurtigst muligt, så motorvejen til Frederikshavn kan blive anlagt.

Det er næsten ikke til at fatte, bare fordi folk vil køre hurtigt skal vores livsværk slettes total.

Far, mor og jeg har indset alvoren, vi har set på et hus i Skagen, som vi kan være i alle 3.

Tilbage på gården skal vi tage afsked med staldkarlen, som vi har været yderst tilfreds med, det bliver en tårevældet afsked.

Der kommer en kreaturvogn og henter alle køerne for at køre dem til slagtning, jeg er taget væk for ikke at se det.

Vi har hyret et flyttefirma til at flytte alt indbo og resten bliver brændt på et stort bål på marken.

Jeg skal for sidste gang sidde på hug for at skide og tisse, for den mulighed får jeg ikke i Skagen. Jeg skal for første gang i mit liv til at sidde på et toilet, hver gang jeg skal af med et eller andet, for husene ligger så tæt at det er helt og aldeles slut med at bruge naturmetoden, det har jeg ellers gjort i over 50 år.

Men jeg får en cykel, så vil jeg tage ud i klitterne en gang imellem for at prøve igen at sidde på hug, det er en dejlig fornemmelse, jeg vænner mig aldrig til at sidde på et toilet.

Vi får os indrettet i huset, far og mor får pension, jeg må se om der er et arbejde til mig, det bliver svært for jeg har aldrig prøvet andet en at være landmand.

Hermed slutter mine minder fra en svunden tid, der er ikke så meget mere at skrive om. Jeg takker for at over 10000 har læst mine indslag.

2 Synes om