Urin og afføringsinkontinent

Nu er det sidste dag før jul, julesneen er kommet, det sner endnu lidt.

I klassen er der julepyntet overalt, læreren har tegnet et stort juletræ på tavlen med grønt kridt og med lys med gult kridt, det ser virkelig godt ud. De tre klasser der er på gangen, står samlet for sammen at synge nogle julesange og salmer sammen, en af lærerne spiller på violin til, vi synger med så jeg tror det kan høres i hele byen.

Derefter ind i vores klasser, hvor vi hygger med medbragt slik og historie oplæsning.

På et tidspunkt skal vi over i kirken, som ligger lige ved siden af, orglet spiller julesalmer mens vi kommer ind.

Så synger vi sammen med at orglet spiller julen har bragt velsignet bud og det kimer nu til julefest.

Præsten læser juleevangeliet som handler om Jesus fødsel i Betlehem. Han bliver lagt i en krybbe, fordi der var ikke plads i herberget.

Vi slutter med at synge glade jul, dejlige jul.

Inden vi går tilbage til klassen, skal vi lige om til hullet for at tisse, der sidder kun to drenge på hug, de er helt ens klædt med strikkede nissehuer, røde striktrøjer og røde bukser.

Selv underbukserne er strikket med rødt garn. Oluf og mig sætter os ved siden af dem og de fortæller at de er tvillinger og har fødselsdag i dag, så alt tøjet er en fødselsdagsgave, da det jo snart er jul, fik de syet en nissedragt med røde underbukser, sådan røde underbukser kunne jeg godt tænke mig i stedet for de hvide hvor alt ses.

Vi ønsker dem tillykke med deres elleve års fødselsdag inden vi går tilbage til klassen, hvor der stadig julehygges med historier.

Vi ønsker derefter hinanden en glædelig jul og går hver hjemad.

Oluf skal holde jul sammen med familien hjemme hos dem og jeg skal som traditionen tro op til farmor, det bliver rigtig hyggeligt sammen med staldkarlene og hunden, håber ikke den er død af sult, fordi den ikke har fået pølser siden jeg lavede dem i sommer.

Far og mor er allerede ved at pakke kufferten med tøj og gaver, ih, hvor jeg glæder mig.

1 Synes om

I dag skal vi køre op til farmor for at holde jul. I år kører vi allerede 23. december, dejligt, så kan vi nå at komme i kirke og synge julesalmer.

Dejligt er der også er god tid til at blive klar til at køre, jeg skal jo som sædvanlig om bag toiletbygningen for at lave pølser og tisse, da det er lidt senere end det plejer er det blevet lyst. Dejligt stille og roligt at sidde her og komme af med alle pølserne, mens jeg tænker på julen.

Da vi er færdig med at spise morgenmad, starter vi turen nordpå, motoren er lidt langsom med at starte, det fryser også ti grader, ikke så mærkeligt at det var koldt at sidde med bar numse.

Vi kører nordpå, vejret er fint, vejene er saltet, så det går roligt derudaf.

Vi kommer til skoven hvor vi plejer at gøre holdt, hyggeligt at sidde på hug alle tre, far og mor skal lave pølser, jeg nøjes med at tisse, dejligt at mærke det varme tis løbe igennem tissemanden, for frosten bider virkelig.

Det varer ikke længe inden vi kører det sidste stykke op til farmor. Allerede på afstand kan vi se gården pyntet med sne, det ligner helt et julekort.

Vi kører ind på gårdspladsen, inden vi når at komme ud af bilen, står farmor klar til at tage imod os.

Inden vi går indenfor skal vi lige en tur i stalden for at tisse, Alfreds hund, som åbenbart kan huske mig fra i sommer, da den spiste alle mine pølser, står nu klar bag ved mig, da jeg sætter mig på hug. Men jeg kan altså kun tisse nu, så jeg siger til hunden at han må vente til i morgen, jeg tror hunden forstår det, for han lusker lige så stille væk.

Vi går ind i huset hvor kaffen står klar og vi skal smage farmors hjemmebagte kringler.

Derefter hjælper vi farmor med at pynte juletræet, som når stjernen kommer op i toppen når helt til loftet.

Der kommer mange lys på og masser af julepynt, jeg sørger for at lysene ikke sidder under en gren.

Det er virkelig hyggeligt at vi kommer en dag før juleaften, når vi er færdig med at pynte juletræet, skal vi spise, en dejlig andesteg, det er som farmor siger lillejuleaften, så derfor denne dejlige mad.

Vi sidder længe og hygger os, farmor, de to staldkarle, hunden, far og mor og mig.

Da jeg smutter over i stalden for at tisse vil hunden gerne med, men jeg siger til den at den må vente til i morgen, hunden forstår, den bliver ved Albert.

Jeg går i seng, jeg er træt og søvnig.

Næste morgen går jeg over i stalden og denne gang skal jeg virkelig lave pølser, jeg når også kun lige at sætte mig godt til rette i hugsiddende, da hunden kommer i fuldt firspring. Der kommer tre pølser, som når at lande i krybben, dem finder hunden med det samme, flere pølser kommer ud, dem smasker han også i sig, jeg trykker tissemanden ned så han få lidt at drikke til.

Det er nu dejligt at sidde her i en varm stald og lave pølser i stedet for ude i kulden, jeg bliver siddende et godt stykke tid, hunden bliver også siddende ved mig, til sidst bliver jeg slikket i numsen.

Ind til de andre og få lidt at spise, så går vi en dejlig tur alle sammen så vi kan få stor appetit til juleaften. Vi går igennem en lille skov hvor sneen har pudret grantræerne så smukt.

Så er det dejligt at komme hjem i den varme stue og vente på at det bliver juleaften.

1 Synes om

Endelig bliver det juleaften, staldkarlene kommer ind og sætter sig til bords sammen med farmor, far, mor og mig.

Farmor går ud i køkkenet og henter flæskestegen og andestegen ind, dertil brun sovs og brunede kartofler, vi spiser som om det er første måltid i flere dage. Her sidder vi i julelysenes skær, for al elektrisk lys er slukket, ej, hvor er det hyggeligt, selv Alfreds hund ligger stille og venter på at det bliver dens tur til at smage.

Efter at have spist os mætte i stegen skal vi have risalamande, den skal der være plads til, vi spænder livremmen ud til det yderste.

Jeg kan mærke på min mave at jeg trænger til at få tømt noget ud, det plejer ellers kun at være om morgenen. Jeg forlader bordet for at gå ud i stalden, hunden som ellers er døset hen, vågner op og følger mig derud.

Jeg finder et godt sted bag ved de køer der ligger ned, så risikerer jeg ikke at de pludselig løfter halerne for at tisse eller lave.

Jeg sætter mig på hug, straks sidder hunden bag ved min numse, klar til at gribe pølserne, de kommer i en lind strøm og der er mange af dem, nej, hvor det lettede, jeg presser lige et par stykker mere ud, så er det slut, hunden slikker mig i numsen til den er helt ren.

Ind til de andre og jeg spiser lige en portion dessert mere for nu er der plads i maven.

Så skal der danses om juletræet, staldkarlene hjælper med at tænde de mange lys. Vi kan lige nå hinanden mens vi danser om træet, mens vi synger det, kimer nu til julefest, den kan vi alle sammen.

Vi tager lige en sang mere, det bliver glade jul, dejlige jul, den kan vi også alle sammen.

Nu kommer vi til aftenens højdepunkt, uddeling af gaver, jeg får en fjernstyret bil, 5 par underbukser, en vindjakke, bukser og sko, fantastiske gode gaver, jeg er meget glad.

Alle får gode gaver denne aften, vi nyder småkager, slik, kaffe og sodavand, hygger os i julelysenes skær.

Nu er gassen også gået af mig, jeg smutter lige over og tisser i stalden inden jeg siger god nat og tak for en dejlig juleaften.

Næste morgen trænger jeg til at få lavet pølser igen, selv om jeg gjorde det i går aftes, staldkarlene er ved at malke køerne, så de står alle op, dermed risikerer jeg at de løfter halerne og sender kaskader i hovedet på mig, derfor sætter jeg mig bag ved nogle små kalve og laver pølser, hunden, jo, han er på pletten.

Alfred har lige før prøvet at friste hunden med sine pølser, men nej tak, hunden vil kun have mine pølser, hvorfor, vi har jo spist det samme i går. Det spørgsmål får vi ikke svar på. Hunden guffer med stor iver de pølser jeg laver til den og drikker alt det jeg tisser. Bagefter slikkes numsen ren, helt ren.

Om eftermiddagen skal vi til juletræsfest i forsamlingshuset. I midten af salen står et stort juletræ som når helt op til loftet, på grund af brandfaren er der elektrisk lys på grantræet.

Alle børnene samles nu og tager hinanden i hånden mens vi går rundt om træet og synger på loftet sidder nissen med sin julegrød, vi synger så højt så jeg tror det kan høres flere kilometer væk.

Nu skal jeg tisse og går udenfor, der er lang kø ved toiletbygningen, men det vil jeg ikke bruge alligevel, så jeg finder et træ, hiver bukserne ned og sætter mig og tisser, uha, det er koldt, så jeg bliver hurtig færdig med at tisse, dejligt at få bukserne op igen og komme tilbage til den varme sal.

Vi skal igen danse rundt om træet og synge nu er det jul igen, vi sætter farten op, det går vældig godt, godt forpustede er der sodavand til alle.

Efter denne hyggelige fest går vi hjem og spiser, det er ikke fordi vi er særlig sultne, vi har jo fået rigeligt i går.

Jeg smutter derefter over i stalden og får tisset af, inden sengen kalder.

1 Synes om

Vi er nu startet i skolen efter juleferien, i det første frikvarter går Oluf og mig om til hullerne, først skal vi forbi murerne som er startet på den nye toiletbygning, de er ved at bygge soklen op, men i dag kan de ikke arbejde for det fryser 20 grader. Hvad så med hullerne, der sidder kun to, et ved hvert hul. De fryser, det er nu også meget koldt at sidde med bar røv i den kulde, men de beklager sig ikke, sidder stille og roligt lader de dampende pølser komme ud.

Sjovt at se hvordan pølserne damper, man skal tænke på at det fryser 20 grader og pølserne er 37 grader varm, så en forskel på 57 grader.

Oluf og mig nøjes nu med at sætte os for at tisse, vi kan godt mærke kulden på tissemanden, det hjælper meget når 37 grader varmt tis løber igennem. Tisset ligger også og damper i hullet i et stykke tid.

Dejligt at komme op i klassen igen, vi får varmen hurtigt med en omgang diktat, hvor det gælder om at starte med et stort bogstav og også et stort bogstav efter punktum. Både Oluf og mig klarer det med 0 fejl, det er dejligt.

I frikvarteret om til hullerne igen, nu sidder der hele 4 og trodser kulden, det damper temmelig meget fra dem, men det er ikke fordi det lugter så meget.

I den næste time er det regning, vel og mærke hovedregning, det er med at holde hovedet koldt, det har Oluf og mig ikke besvær med efter opholdet ude i frikvarteret.

Næste dag er det knap så koldt, til gengæld sner det, alligevel er der gang i den ved hullerne, der er faktisk fyldt helt op, det vil sige 2 gange 6 drenge., men det vældig godt med afviklingen, drengene gør plads lige så snart de er færdige.

Der står nu en dreng på ca. min alder, han ser lidt rådvild ud.

Jeg spørger ham om der er noget jeg kan hjælpe med.

Ja, hvor er der et toilet, jeg skal sådan lave lort.

Det er toilettet, man sidder på hug og laver lort, lige som drengene der.

Det har jeg aldrig prøvet før.

Har du aldrig siddet ude i en skov og lavet lort.

Nej, min far plejer at løfte mig op.

Det vil Oluf og mig godt hjælpe med, men vi kan ikke løfte dig op, men skal nok holde godt ved dig.

Vi går lige over til det hul her, så trækker du bukserne ned til midt på låret.

Så sætter du dig på hug, mens vi holder ved dig.

Nu sidder du godt, så trykker du bare lortene ud.

Det lykkes, han får lavet lort, han trængte hårdt og vi giver ham noget toiletpapir.

Han tørrer sig bagi og trækker bukserne op og takker os for hjælpen og smutter.

Der kan man se, der findes alligevel drenge, der aldrig har siddet udenfor og lave lort, jeg har endnu aldrig siddet på et toilet.

Jeg smed som tidligere nævnt bleen i en alder af 7 år, jeg var på ferie ved min farmor, hun tog bleen af mig og lærte mig at sidde på hug ude i haven lige så snart jeg mærkede at jeg skulle tisse eller lave pølser. Det har jeg så gjort siden. Jeg kan simpelthen ikke lide det das vi har derhjemme, så når jeg skal lave pølser, sætter jeg mig bagved dasset og laver pølser på en avis og smider det hele i dasset bagefter.

Vores læge har rost mig fordi at sidde på hug er den bedste måde man kan komme af med afføringen, jeg har da heller aldrig haft besvær af nogen art.

1 Synes om

Det er blevet forår og efter årstiden også dejligt varmt. Skønt, så skal vi drenge ikke længere fryse numsen og tissemanden, når vi sidder ved hullerne bag toiletbygningen. På grund af vinteren er de ikke kommet så langt med opbygningen af den nye toiletbygning, vi drenge synes ikke det haster så meget med at få den færdig, vi nyder faktisk at sidde og skide i hullerne.

Som nævnt sidste gang ser jeg slet ikke frem til at skulle sidde på et toilet, selv om det er vandskyllende, jeg har det fint med at sidde og lave pølser.

Vi skal nu for første gang på lejrtur, hele klassen i en hel uge. Vi skal bo i telte ude i en skov, lave mad over bål, det bliver vældig spændende.

Vi mødes ved skolen for sammen at køre til skoven i en bus.

Efter en times kørsel er vi fremme ved skoven, solen skinner dejligt og der er en behagelig temperatur.

Vi skal sove tre mand i hvert telt, Oluf, Carl og mig skal være sammen.

Først skal vi have rejst teltene, heldigvis har vi nogle erfarne lærere med som behersker kunsten at rejse telte.

Der skal også graves to latriner, som hullerne hedder, som skal bruges som toilet, et til pigerne og et til drengene, Carl, Oluf og mig plus et par stykker mere melder os til at grave disse huller.

Det går heldigvis ret hurtigt i den bløde skovbund, straks vi er færdige er der også nogen der skal prøve at sidde og lave lort, men ikke Oluf og mig, det har vi overstået hjemmefra., men i morgen tidlig skal vi nok også sidde og lave lort.

Dem der kun skal tisse behøver ikke at benytte hullet, men kan frit gøre det i skoven.

Det er efterhånden kendt af alle i klassen at Oluf og mig sidder på hug også når vi kun skal tisse, vi hører ikke mere til det, nu er det helt naturligt.

Nu skal der samles brænde til bålet, der ligger mange kviste i skovbunden som vi må samle op, det bliver en stor bunke, rart at have noget liggende til at komme på bålet efterhånden som det brænder ned.

Vi får alle sammen en klump dej som vi skal vikle omkring en pind, så holde en ind i ilden, spændende hvordan det smager. Jeg synes det smager lidt brændt, men det kan spises.

Lærerne har hjemmefra bragt et stativ til at hænge gryden op i, så vi kan varme maden.

Det er dåser med boller i karry, som de fleste kan lide.

Allerede længe før maden er færdig kan vi lugte det, lidt efter bliver maden serveret på paptallerkner, så slipper vi for opvasken. Uhm, det smager godt.

Bagefter skal nogle hen til hullerne for at lave pølser, men Oluf og mig skal kun tisse, så vi går lidt ind i skoven og sætter os, pludselig dukker to piger op.

Må vi godt tisse sammen med jer.

Ih ja, det må i gerne, vi sidder nu to piger og to drenge på hug og tisser, vi hygger os helt med det, uanset om man har tissekoner eller tissemand.

Det gælder jo også når vi skal lave lort, der skal vi alle sidde på hug.

Vi snakker derfor med lærerne om vi ikke bare kan deles om de to huller uanset om man er pige eller dreng, der er ingen der er generte ved det, lærerne synes det er godt at vi kan finde ud af det sammen, de bruger også de samme huller som os.

Nu er det tid at komme i soveposerne. Carl, Oluf og mig bliver enige om at Oluf og mig ligger yderst og Carl i midten, fordi hvis han skal tisse i løbet af natten skal han gøre det straks for ikke at tisse i bukserne.

Vi sover fantastisk alle tre, Carl har ikke engang været ude at tisse, men nu skal han, så han går.

Oluf og mig kan mærke at vi skal lave lort, så vi går hen til hullet, vi er de første, så vi sætter os lige ved siden af hinanden og får lavet lort og tisset, to drenge kommer til, der er god plads, så de sætter sig og får også lavet både det ene og det andet.

Nu er det heldigt at vi også har huller hjemme på skolen, så vi kender turen, det plejer ellers at være et problem på sådanne ture at få børnene til at skide i skoven.

1 Synes om

I morgen skal vi hjem efter en dejlig uge i skoven, vi har været heldige at se egern boltre sig i træerne, flere harer har været på besøg og et enkelt lille rådyr, det forsvandt hurtigt væk, da Oluf og mig var på vej ind i skoven for at tisse.

Skoven er også ved at springe ud, de første små bøgetræer er sprunget helt ud, de store træer kan gøre det når som helst, måske kan vi nå at se det ske.

Det mest spændende, synes jeg, er så godt det er gået og stadig går med at bruge vores to huller, når vi skal lave lort, piger og drenge sammen, som vi siger, vi spiser sammen og vi laver lort sammen.

Ellers er det ret så tabu med at gå på WC sammen, man låser døren for ikke at risikere at nogen ser det.

Dette tabu emne har klassen nu gjort til skamme.

Nu skal vi for sidste gang sove i teltene, lige da vi er krøbet i soveposerne starter et gevaldigt regnvejr, vi kan høre det ligefrem trommer på teltet, vi ligger og er meget spændte på om teltene er vandtætte, det viser sig heldigvis at være tilfældet, vi falder alle i søvn ved lyden af regnens tromme.

Næste morgen skinner solen fra en skyfri himmel, det er ikke til at se at det har regnet kraftigt i nat. Det dufter dejligt, da vi bevæger os ud af teltet.

Både Oluf og mig trænger meget til at få lavet lort, så vi går straks ud til et af hullerne, der sidder en pige på hug og hun sidder med numsen helt nede ved jorden, heldigvis er der hul under hende, så lortene kan komme ud.

Så langt nede har Oluf og mig ikke vores numser, jeg vil tro en 10 centimer. Vi sidder og snakker med pigen om, hvor hyggeligt det er at sidde her sammen og lave lort, selv om vi er drenge og piger.

Da vi er blevet færdige med at lave lort, hjælper jeg med at skovle jorden tilbage i hullerne, tænk sig, nu bliver alt det lort til jord igen, fantastisk.

Vi pakker alt vore ting sammen og lærerne tager sig af teltene, lige pludselig ligner skoven sig selv, ingen kan se vi har været der.

Vi kører hjemad, pludselig er der en af pigerne der bliver køresyg, bussen stopper med det samme og pigen når lige ud af bussen, da hun kaster voldsom op, det er ikke rart at se på, jeg vender hovedet den anden vej, ellers er jeg bange for at jeg også kommer til at kaste op,.

En af lærerne går ud og holder om pigen, mens hun fortsætter med at kaste op, Børge udnytter lige pausen til at komme ud for at tisse, han står og tisser i god afstand af pigen, en stor stråle sender han ned i grøften.

Pigen er nu holdt op med at kaste op og står med hovedet op i vinden, vi kan se at hun igen får kulør i kinderne.

Resten af turen hjem forløber da også uden flere opkast eller andre problemer.

Lige pludselig holder vi ved skolen, vi tager vores tasker og tager hjertelig afsked med hinanden, det har været en god og lærerig uge, hvor vi har set at man godt kan gå på WC sammen, uanset om man er pige eller dreng.

1 Synes om

Tilbage i skolen igen efter en dejlig skovtur. Vi fik prøvet at sidde og tisse eller lave lort sammen piger og drenge, vi i klassen synes det vil være en god ide at pigerne også fik lov til at sidde sammen med drengene ved skolens huller, derfor får vi en lærer til at spørge skoleinspektøren, men han synes ikke det er en god ide, det kan godt være at vi havde gode resultater i vores klasse, hvor man kender hinanden , nej, pigerne har jo deres toiletter, så der skal de blive.

Det er ikke toiletter jeg misunder dem, de er ret ildelugtende, da alt hvad man laver, havner i en spand, som en fra kommunen kommer og tømmer en gang imellem.

Vi drenge er i hvert fald glade for at vi stadig skal lave lort i et hul, det er meget lidt det lugter og drengene er blevet helt gode til at sidde på hug og det er og bliver den bedste stilling, det har flere læger fortalt.

Men tilbage i klassen, vi starter med det bedste jeg ved, nemlig diktat, selvfølgelig er man altid glad for det man er god til, men det er alligevel ret spændende om jeg kommer igennem det med 0 fejl, uha, sværhedsgraden er sat noget op, det resulterer da også i at jeg får 1 fejl, det er sådan et ord som annonce, jeg får alle 3 n’er, men staver det med s, i stedet for c, men der er ingen i klassen der har 0 fejl, så kan jeg godt leve med det.

I frikvarteret er Oluf og mig på plads ved hullerne med toiletpapir i hånden, for det glemmer drengene altid at hente før de sætter sig.

Nu er der 8 drenge samtidig i alle aldre fra 7 til 15 år, det går som sædvanlig vældig godt, nærmest lidt hygge stemning, trods den store alders forskel, sidder de alle flot på hug, nu er det også blevet lidt varmere i vejret, så det er ikke koldt for numsen eller tissemand at sidde der.

Næste fag er regning, den næste af mine yndlingsfag, det går som sædvanlig godt, som læreren siger jeg er god til at regne den ud.

I næste frikvarter er der en dreng, der har ondt i maven, hvilket resulterer i, at han ikke når hen til hullet, men han er heldigvis hurtig til at trække bukserne ned, så der kommer ikke noget på dem, Oluf og mig hjælper ham med at sparke noget jord på den tynde mave han har lavet på jorden.

Hjemme igen efter en vældig god dag i skolen, både i klassen og i frikvartererne.

1 Synes om

Jeg har tit tænkt på, i gamle dage havde man slet ikke nogen form for toiletter, man sad udenfor et eller andet sted når man skulle tisse eller lave lort, vi skal da slet ikke så langt tilbage i tiden, for på den gård min farmor bor på er der ingen form for toiletter, der foregår alt enten i haven eller i stalden.

Det var netop ved farmor jeg lærte kunsten at sidde på hug når jeg skulle tisse eller lave pølser. Jeg smed først bleen i en alder af syv år, men det lavede farmor om på. Hun tog bleen af mig og fik besked på at sætte mig på hug i haven når jeg skulle tisse eller lave lort, det lærte jeg hurtigt mens jeg var på sommerferie på gården.

Nu er jeg blevet tolv år og jeg sidder stadig på hug både når jeg skal tisse eller lave lort, godt nok har vi das hjemme ved far og mor, men det vil jeg ikke bruge, så jeg sætter mig bagved og gør det på en avis og smider det hele i dasset.

Mange synes det er mærkeligt at en tolvårig dreng sidder på hug for at tisse, men det har jeg det nu bedst med.

Jeg har lige set at mine indslag er læst over 4000 gange, det glæder mig meget at så mange kan lide at læse om min barndoms oplevelser, især de oplevelser der ellers er tabu at snakke om, nemlig hvordan jeg tacklede tømningen af tarm og blære som barn.

Når byen havde besøg af tivoli eller cirkus kom der mange mennesker, der var ingen toiletter, så den nærmeste bevoksning blev brugt som toilet.

På sportspladsen var der heller ingen toiletter, så publikum måtte også der i buskene.

Når man var på tur i bilen, blev skovene man kom forbi brugt til det.

En anden ting, dengang gik man i hvide underbukser, meget upraktisk, for man kunne se alt på dem, bremsestreger og spejlæg, det betød meget jobberi i skolen, især i gymnastiktimerne.

Heldigvis fik vi de drillerier bragt til ophør i vores klasse til glæde for os alle sammen.

Igen, tak for at du læser mine indlæg fra min barndom i 50’erne.

1 Synes om

Så er det sommerferie, herligt, så skal jeg igen op til farmor for at holde ferie hos hende og staldkarlene, det er og bliver årets højdepunkt.

Det er her det hele begyndte for fem år siden, da var jeg syv år, jeg kunne ikke styre det at sige til når jeg skulle tisse og lave pølser, så jeg gik med ble dag og nat, men farmor hev bleen af mig og lærte mig at styre det, jeg skulle simpelthen bare sætte mig på hug ude i haven lige så snart jeg mærkede det mindste.

Til at begynde med gav det lidt ekstra ture derud, for det var ikke hver gang jeg skulle noget, men hellere en gang for meget end en gang for lidt.

Det lykkes, jeg kan nu fuldstændig styre hvornår jeg skal af med noget, det er ikke så svært, for uanset hvad jeg trænger til, sætter jeg mig på hug ude i haven, så får jeg tømt blæren eller tarmen, sommetider begge dele.

Det er i dag vi kører op til farmor, mor har pakket tasken med alle mine ting, forventningens glæde er stor.

Jeg starter som sædvanlig med at få lavet pølser bag ved dasset, jeg får lavet mange pølser så det skal jeg nok ikke mere i dag.

Efter morgenmaden starter vi turen, vejret er fint, vi holder som altid ved en skov, da vi alle tre skal tisse, far står op og mor og mig sidder ned.

Vi fortsætter og lige pludselig, så holder vi på gårdspladsen, farmor, staldkarlene og Alberts hund King kommer ud for at tage imod, vi går ind og får middagsmad.

Inden far og mor kører hjem, går de lige en tur over i stalden og får tisset.

Så er det tid til at vinke farvel, de kører hjem og jeg har en dejlig sommer foran mig her på gården.

Jeg trænger til at tisse, så jeg går om i haven og sætter mig, straks som forventet kommer Alberts hund farende, men jeg må skuffe den, selv om jeg sidder på hug kommer der kun tis fra mig denne gang, men i morgen skal hunden nok få en pølse eller to.

De to staldkarle og farmor benytter altid stalden når de skal tisse eller lave pølser, så jeg har hele haven for mig selv.

Jeg håber på at det bliver så godt vejr at farmor og mig kan komme til stranden, det er nok sidste sommer jeg må bade nøgen, da jeg er blevet tolv år, så næste sommer har jeg nok fået hår ved tissemanden, derved skal jeg have en eller anden form for bukser på.

Den er allerede blevet noget større, men heldigvis er der ingen hår at se.

Jeg håber også på at vi skal til dyrskue, det er altid spændende at se de forskellige køer, der er både hunkøer og han køer, han køer kaldes for tyre.

Efter aftensmaden er jeg også træt, så efter en tissetur i haven kryber jeg i seng.

1 Synes om

Allerede næste dag bliver en varm sommerdag, så der er dømt tur til stranden, farmor er som altid parat til at tage med derud.

Først det vigtigste, at få lavet pølser, jeg kan mærke at der er mange pølser der vil ud, så jeg går ud i haven uden en trevl på kroppen og kan mærke solen varme på hele min krop.

Jeg finder en herlig plet, sætter mig ned op hug, straks vælter pølserne ud, hold da op, jeg blev helt forskrækket, så hurtigt er det aldrig sket før, det er ikke fordi jeg har tynd mave, nej, pølserne har den rigtige facon.

Hunden King kommer med fuld galop og opdager hurtigt at alle pølserne er landet på jorden, men det er intet problem, hen guffer dem hurtigt i sig og venter spændt om der er flere på vej. Nej det er den sidste, så jeg får slikket numsen grundigt ren.

Ind til farmor til morgenmad og få et par rene underbukser på, som jeg kun skal have på til vi er ved stranden.

Vi går til stranden, straks vi er der smider jeg underbukserne, som farmor putter i tasken, så starter vi med at gå en tur i vandet, så langt ud at det når mig til navlen, der er mange ude at bade, men der er plads til os alle, vandet er dejligt varmt, så vi går en lang tur, vender om og går tilbage.

Jeg skal nu tisse og går hen til nogle buske, men et par piger skriger højt at der er optaget, jeg må gå en længere tur inden jeg finder et sted hvor jeg kan sætte mig for at tisse, der sidder en dreng i forvejen, da jeg også sætter mig, spørger han pænt om han kan få lidt toiletpapir. Jeg må skuffe ham, for jeg skal kun tisse. Nå, siger drengen, det er fordi du satte dig ned at jeg troede at du også skulle skide.

Jeg går tilbage til farmor, hun vil gerne give en is, så vi finder ishuset, der er lang kø, men vi venter tålmodigt til det bliver vores tur.

Efter den forfriskende is tager vi igen en tur i vandet, men nu sker der noget jeg ikke har prøvet før, jeg kan mærke at der kommer koldt vand ind i numsen, jeg siger til farmor at jeg skal lave pølser hurtigt, vi når kun lige op af vandet da jeg må sætte mig i sandet og lukke en del brun vand ud af numsen, jeg bliver naturligvis lidt forskrækket over det. Farmor tager det roligt og siger at det er nok fordi jeg skulle slå en prut, så kan der godt komme vand ind i numsen.

Jeg mærker heller ikke mere til det, men inden jeg får underbukserne på, tørrer farmor mig i numsen, det var godt for der sidder lidt rester tilbage og sparker diskret lidt sand på den brune plet i sandet.

Vi går hjemad, farmors badedragt bliver hurtig tør i det varme vejr og min krop er også helt tør.

Da vi kommer hjem, kommer staldkarlene også hjem fra marken, de har været ude for at hakke roer.

Vi spiser aftensmad sammen alle sammen også hunden King får lidt.

Da jeg bagefter giver farmor underbukserne, siger hun at jeg har så god til at passe på ikke at gøre dem snavsede, så jeg kan få dem på igen i morgen.

Det er også fordi King er så god til at slikke min numse og fordi du tørrede numsen nede ved stranden.

1 Synes om

Næste morgen starter helt som det plejer, jeg går ud i haven, forsøger at lave gemmeleg med King, men han er for hurtig, straks er han bag mig og venter kun på at jeg sætter mig ned og får lavet pølser, jeg trænger faktisk meget, så pølserne står i kø for at komme ud, King når at fange dem alle sammen. Da jeg kan mærke at der er en lille pølse mere i numsen, bliver jeg siddende, ganske rigtigt, en lille pølse kommer ud til King.

Jeg vender min numse hen til King og får den slikket grundigt ren.

Ind til farmor, jeg siger at jeg godt kan tage underbukser på, for King har slikket numsen helt ren.

Jeg spiser morgenmad sammen med staldkarlene, for i dag skal vi til dyrskue.

Vi kører derhen på traktoren, Alfred kører og vi sidder på hver skærm.

På dyrskuepladsen er der mange mennesker og lige så mange køer, der er også han køer, som jeg ved hedder tyre, for tissemanden sidder midt under maven.

Vi starter med at går rundt og se alle køerne, der er, som staldkarlene fortæller mig, rød dansk malkerace, sortbrogede og jersey, så må vi se om jeg kan huske det.

Nu skal køerne præsenteres i ringen, man skulle næsten tro, at de er smurt ind i brylcreme sådan som de skinner.

De ser nu gode ud, mens de bliver ført rundt og vi klapper alle sammen.

Jeg skal nu tisse, så jeg siger til karlene at jeg lige smutter over til buskene.

Jeg finder et sted hvor jeg er helt alene, utroligt med så mange mennesker. Jeg sætter mig ned og har kun lige begyndt at tisse da freden bliver brudt af tre drenge som nærmest løber ind i busken. Deres far kommer også og siger at de godt kan sætte sig og få skidt.

Alle tre påstår at de ikke skal skide alligevel og det kan vente til de kommer hjem.

Nej, det skal i ikke, jeg husker godt sidste sommer, kan i så komme i gang.

Jeg er for længst færdig med at tisse, men synes nu alligevel at jeg vil vise dem hvordan man gør.

I skal bare gøre lige som mig, bukserne ned på lårene og kun på lårene, jeg rejser mig op, så vi kan gøre det sammen.

Ja, sådan, så sætter vi os alle ned på hug, den øvelse volder lidt besvær, men til sidst lykkes det.

Så ud med pølserne.

Deres far siger mig mange tak for hjælpen, nu får de alle tre lavet pølser, det kunne de slet ikke holde inde til de kom hjem.

Jeg skynder mig tilbage til staldkarlene, de undrer sig over at det skulle tage så lang tid at tisse.

Det er fordi jeg skulle vise tre drenge hvordan man laver pølser.

Det er du da også den eneste rigtige til, så tit du har siddet udenfor og gjort det.

Vi går lige en tur forbi tivoliet uden at prøve noget.

Hen til traktoren og vi kører hjem.

Staldkarlene fortæller med det samme farmor om mine bedrifter med at lære nogle drenge at sidde på hug, så du har været en god læremester.

1 Synes om

Tiden hos farmor går altså alt for hurtigt, i dag skal jeg tage afsked med staldkarlene, King og farmor.

Men inden far og mor kommer for at hente mig, skal jeg for sidste gang for denne gang ud i haven og lave pølser, King er mødt frem, han logrer med halen, så den slår imod min numse. King forstår at han skal være stille, så jeg kan koncentrere mig om at presse pølserne ud.

Han lægger sig lige bag ved numsen og er klar til en omgang pølser, han bliver ikke skuffet, for det vælter ud med dejlige pølser, som han guffer i sig, imens trykker jeg tissemanden ned, så han kan få lidt at drikke til.

Men så er det slut, jeg kan ikke mere, så jeg får mine slikketure som tak for mad.

Jeg når lige ind til farmor og får lidt tøj på, da far og mor ankommer. De får lige lidt at spise og en tur i stalden inden vi tager afsked med gården efter en dejlig sommerferie.

Skolen starter efter ferien og det første jeg skal have undersøgt, er om toiletbygningen er blevet færdig, selvfølgelig er den det, nu er det slut med at sidde og skide i et hul, nu er der moderne vandskyllende toiletter, ti båse i alt, samt et rum til at tisse i, men kun for ståede tisser, det har jeg aldrig prøvet og har heller ikke tænkt mig at prøve det.

Jeg vil fortsætte med at sætte mig og tisse bag ved bygningen og håber at ingen har ondt af det.

Drengen tager de nye toiletter i brug, så der opstår ligefrem en kø for at komme til, de har selvfølgelig også prøvet at sidde på et das hjemme, så det er luksus for dem.

Jeg møder Oluf, min gode ven, han ser heller ikke ud til at være begejstret for det nye tiltag, så han siger som mig at så må vi lave lort om morgenen derhjemme og tisse bag ved bygningen.

Allerede i det første frikvarter skal Oluf og mig prøve at sidde bag ved toiletbygningen for at tisse, det gik fint, vi fik tisset uden nogen så os.

Men allerede den næste dag er der ved at blive sat et stort hegn op bag toiletbygningen, vi får at vide det er fordi der er nogen der stadig bruger skoven som toilet.

Så er der nok nogen der alligevel har set os i skoven, øv, ærgerligt, hvordan skal vi nu få tisset i fremtiden, Oluf har prøvet at stå op og tisse, men det har jeg aldrig prøvet.

Oluf viser mig i næste frikvarter hvordan man kan gøre det, han trækker bukserne ned så tissemanden er fri, så tisser han, når han er færdig ryster han tissemanden for at der ikke kommer tis på bukserne.

Nu er det min tur, ned med bukserne holder om tissemanden og så tisser jeg og ryster den godt bagefter, hold da op, det lykkes, for første gang i mit liv har jeg stået op og tisset, dejligt, så kan jeg da i det mindste få tisset på skolen. Jeg foretrækker nu at sidde på hug, det må jeg så gøre andre steder i fremtiden.

Hjemme igen fortæller jeg far og mor at jeg for første gang i mit tolvårige liv har stået op for at tisse.

1 Synes om

Nu er der sat hegn op rundt om hele skoven bag ved den nye toiletbygning, så det er totalt slut med bare at tisse i skoven. De nye vandskyldende toiletter er blevet meget populære, man kan sidde og tisse og lave og bagefter trække i snoren, så vælter vandet ned fra den store beholder over toilettet, så forsvinder det hele, fantastisk. Det er kun halvdelen i klassen der har fået indlagt rør til vand skyldende toiletter, hverken Oluf eller mig har det, så vi fortsætter derhjemme som sædvanligt.

Men på sportspladsen findes der ikke engang et das, så der skal vi stadig ind i buskene, for at komme på wc, både stort og småt. Sportspladsen bliver foruden sport brugt til cirkus og tivoli.

Lige netop i dag har byen besøg af et cirkus, Oluf og mig skal naturligvis derhen, der er helt fyldt op med mennesker. Der bydes på heste og elefanter og ikke at forglemme klovnenumrene.

I pausen skynder Oluf og mig over i buskene for at få tisset, nu har vi jo lært i skolen at stå op, men vi vælger alligevel at sætte os på hug, vi synes stadig det er og bliver den bedste måde at tisse på.

Mens vi tisser, vælter det ind med både drenge og piger, bl.a. drenge, som vi kender fra skolen.

En af drengene stiller sig lige ved siden af mig, trækker bukserne ned, vender sig om og tisser, da han er færdig vender han sig om igen, sætter sig på hug og laver pølser, han spørger Oluf og mig om vi har papir, det har vi ikke, da vi kun skal tisse. Han plukker nogle blade af træerne og mens han får sig tørret, går Oluf og mig ud fra buskene for at vende tilbage til cirkus.

Efter forestillingen er slut går vi hjem hver især.

Jeg spørger far og mor om de har hørt noget om hvornår de sorte underbukser kommer til landet, kun en af drengene i klassen har det og har haft det i lang tid. Godt nok har vi ikke drillerier mere i gymnastiktimerne. Men alligevel vil det være praktisk med sorte underbukser, da alt ikke ses på dem.

Lørdag efter skoletid følges jeg med Oluf hjem for at overnatte hos ham.

Vi går straks ud i deres store have for at tisse og det foregår som vi helst vil det, på hug. Vi er enige om at det er den bedste stilling at sidde i, både når vi skal tisse eller lave lort.

Næste morgen sætter vi os som vi plejer om i haven og får lavet lort, vi tager os god tid til det, mens vi kikker på tissemanden for at se om der skulle være kommet hår, nej, ikke endnu, men den er blevet noget større, både hos Oluf og mig.

Hverken her hos Oluf eller hos os er der tegn på at de gamle das skal udskiftes med vandskyldende toiletter, men det haster ikke for os, vi kan snildt nøjes med haven især her hos Oluf, som har en stor have.

1 Synes om

En ny uge starter, jeg starter bag ved vores das, jeg breder en avis ud på jorden, sætter mig på hug, jeg er jordens lykkeligste menneske, for igen i dag får jeg lavet pølser og tisset, så både tarm og blære er helt tømte, så slipper jeg i hvert fald for at skulle lave pølser i skoletiden, men jeg slipper nok ikke for at skulle tisse.

Mange af mine klassekammerater knapper buksen op og hiver tissemanden ud igennem underbukser og buksen, det synes jeg ser lidt akavet ud, så jeg trækker bukserne ned så tissemanden er hel fri, så er det nemt at holde ved den og tisse.

Vi starter med Diktat, nu skal vi huske at alle navne skal skrives med stort. Der startes med stort efter punktum, det er bare med at holde tungen lige i munden, det lykkes for mig, jeg slider mig igennem diktaten helt uden fejl.

Næste fag er regning, uha, det er brøkregning, regning med decimaler, også alt dette kommer jeg igennem uden fejl.

Uanset hvad vi ellers skal igennem i dag, er dagen reddet.

I gymnastiktimen er vi på sportspladsen for at spille fodbold, ret spændende, jeg spiller venstre back, det lykkes for mig at tage bolden fra en modspiller lige før han vil skyde på mål.

I pausen er jeg lige ude for at tisse, for at vise de andre står jeg op.

Det ender med at vi vinder kampen med 2-0.

I gymnastiktimerne er der ingen der kikker efter om en eller anden har snavsede underbukser, nej, nu er det noget helt andet, nemlig hvem der bliver den første dreng i klassen, der får hår på tissemanden.

Vi slutter dagen med religion, hvilket betyder salmevers, som vi bliver hørt i, det er bestemt ikke min stærke side, og hvad skal man også bruge det til, jeg kender ikke til noget arbejde, hvor man skal kunne salmevers.

Det har været en god dag i skolen, jeg klarer mig godt i de vigtigste fag, så gør det ikke så meget at de mindre vigtige fag ikke er så gode.

1 Synes om

Vi skal til at have seksualundervisning i klassen, det bliver ret så spændende. Vi starter med at lære om det kvindelige kønsorgan, det ved jeg jo af gode grunde ikke noget om, jeg ved kun at kvinder sidder ned og tisser, fordi de ikke har en tissemand, selv om jeg som dreng har en, har jeg indtil nu siddet ned for at tisse, men jeg står nu op.

Vi får en planche af det kvindelige kønsorgan hængt op. Vi ser det der svarer til mandens tissemand, det som vi i daglig tale kalder for tissekonen. Det hedder klitoris, der er også et hul, hvor tis løber ud. Så er der skeden, som bliver brugt til samleje. Det kommer vi ind på senere. Det sidste hul er endetarmen.

Den næste planche bliver hængt op, det ser mere velkendt ud for os drenge, det er nemlig mandens kønsorganer. I modsætning til kvinden har manden en tissemand, her kaldes den for penis, den bliver brugt til to ting, først og fremmest til at tisse med, men efterhånden som drenge kommer i puberteten bliver penis også brugt til føre sæd ud.

Nedenunder hænger to tekstiler, det er her sæden bliver produceret og opbevaret.

Vi når ikke mere i dag, det bliver spændende at høre fortsættelsen.

Næste time skal vi have gymnastik, vores lærer er blevet lidt forsinket, så vi har god tid i omklædningsrummet til at studere hinandens tissemand. En af drengene har lånt sin mors målebånd, så nu skal der måles hvem der har den største tissemand i klassen, den mindste er ni centimeter og den største er tolv centimeter.

Min er elleve, den er lige nøjagtig dobbelt så stor som for fem år siden, det er jeg godt tilfreds med, min gode ven Olufs er nøjagtig samme størrelse.

Lige inden læreren kommer når vi lige at vise hinanden hvordan vores røvhul ser ud ved at sprede ballerne, det er første gang jeg ser hvordan sådan en ser ud, den er helt snøret sammen, så pølserne ikke bare kan komme ud.

Nu kommer læreren, så er det på med gymnastikbukserne.

Bagefterskal vi i bad, vi skal gå forbi fem brusere med varmt vand, så den sjette, den er iskold, så det går meget stærkt med at komme forbi den.

Efter skoletid følges jeg med en af skolekammeraterne, da vi kommer forbi en lille park, siger han.

Åh, jeg skal sådan skide, lad os gå ind i den busk her. Han trækker bukserne ned og vender numsen over imod mig. Nu så du i skolen hvordan numsehullet ser ud, nu kan du få at se hvordan den se ud, når jeg skider.

Jeg har tit set Oluf skide, men det er første gang jeg ser pølserne komme ud. Jeg ser numsen åbne sig og pølserne kommer ud, der kommer mange, nu kan jeg godt forstå, han trængte så hårdt, han kunne simpelthen ikke holde sig længere, da den sidste pølse er kommet ud, kan jeg se at der sidder lidt lort tilbage i numsen, men trækker bukserne op med det samme.

Han er den heldige dreng i klassen der har sorte underbukser på, så kan man ikke se de bremsestreger der nu kommer, godt det ikke er mig med mine sarte hvide underbukser.

Jeg har spurgt flere, hvornår vi får sorte underbukser her til landet, men ingen ved hvornår, det er lidt træls med de hvide underbukser.

1 Synes om

Det er nu nye tider, vi har fået vandskyldende toiletter på skolen og et rum hvor drenge kan stå op for at tisse. Det må siges at være et stort fremskridt, nu skal vi ikke mere sidde og skide i et hul.

Selv mig har også lært at stå op for at tisse, men jeg kan altså ikke finde ud af at få tissemanden igennem underbukser og yderbukser, som de fleste gør, så jeg trækker bukserne ned, det er jeg heldigvis ikke den eneste der gør.

Når døren til toiletterne er lukket, er der næsten helt mørkt, kun et lille vindue giver lidt lys, det har bevirket at flere lader døren stå åben mens de sidder derinde, der er ingen der er generte, nu har vi i lang tid siddet helt frit i skoven.

Vi skal også i dag have seksualundervisning, i dag skal vi se lidt nærmere på drengens kønsdele, en planche bliver sat op, der fnises lidt, for billedet viser en tissemand med hår på.

Vi får at vide at tissemanden har et hudlag, som kan trækkes tilbage, så der kaldes glansen tydeligt ses, inden i løber urinrøret, som har to funktioner, at tisse og at sæd løber igennem.

Igennem tissemanden løber der nogle svulmelegemer, som gør den stiv, det er for at den kan føres ind i kvindens skede.

Det er rart at vide selv om det ikke er aktuelt for os endnu.

Men en vigtig ting, som vi alle kan komme ud for, at der er en våd plet på lagenet, det er ikke fordi der er tisset i sengen, men natlig udløsning, det er der et par stykker der har oplevet, jeg har ikke prøvet det endnu.

Så når vi ikke mere i dag, det er et spændende emne med mange vigtige detaljer.

Efter skoletid følges jeg igen i dag med min kammerat med de sorte underbukser.

Da vi kommer forbi parken, siger han ligesom i går, jeg skal skide, så vi skynder os ind i et buskads, jeg trækker også bukserne ned og sætter mig på hug, ikke fordi jeg skal skide, men kun tisse. Inden jeg har tisset færdigt, rejser han sig op og trækker bukserne op.

Skulle du ikke skide?

Jo, det har jeg også gjort, som du kan se var det meget tyndt, derfor gik det så hurtigt, der kom lige en prut.

Du fik dig ikke tørret.

Nej, det gør ikke så meget, når jeg har sorte underbukser på.

Du er heldig, jeg får store bremsestreger i mine hvide underbukser, hvis jeg ikke tørrer mig.

Jeg må altså have fat i sorte underbukser.

1 Synes om

Da jeg mødte min kammerat næste morgen i skolen, måtte han indrømme at han fik skældud af sin mor, fordi han i de sidste dage ikke har tørret sig ordentligt bagi, så underbukserne var temmelig snavsede. Han troede ikke at det kunne ses i de sorte underbukser. Det kan det, det er kun vi andre der ikke kan se det. Så ved han det, næste gang har han toiletpapir i lommen.

I dag, ved jeg bliver en god dag, for vi skal have både dansk og regning, mine yndlingsfag. Det lykkes da også i dag at få 0 fejl, som den eneste i klassen.

Frikvartererne er lidt kedelige, for Oluf og mig skal ikke om til hullerne mere.

Nu er der trængsel ved tissehuset, hvor vi står og tisser, selv om min tissemand er elleve centimeter lang er det for besværligt at få den igennem to lag bukser, så jeg trækker bukserne ned, det er der også flere der gør.

Ved lokummerne er der sjældent kø, det var der før ved hullerne, så jeg tror nogen holder sig til de kommer hjem, eller som min ven gør det i parken.

I gymnastiktimen skal vi selvfølgelig prøve om vi kan få stiv pik, men det lykkes ikke for læreren kommer, så må holde inde.

På vej hjem følges jeg igen med park skider, som jeg kalder ham, men i dag skal han det ikke, for han kunne ikke vente til efter skoletid, så han benyttede lokummet, så kunne han også få sig tørret ordentligt.

Jeg sætter mig stadig bag ved vores gammeldags das hver morgen, min numse svigter aldrig, jeg får lavet de pølser jeg skal hver morgen, jeg kan godt forstå at vi mennesker faktisk er skabt til at sidde på hug, både når vi skal tisse eller lave.

1 Synes om

I dag skal vi følge med i hvordan tyndtarmen og tyktarmen arbejder og hvad der til sidst sker i endetarmen.

En planche bliver hængt op som viser det hele.

Galdeblæren tilfører galde, som giver afføringen den brune farve, det kan variere lidt på grund af det vi har spist

Tyndtarmen er seks meter lang, der bliver næringsstoffer fra maden optaget samt vandet fra maden, resten bliver ført videre til tyktarmen, som tilfører slim til at føre tarmindholdet videre, noget af det der ikke bliver nedbrudt i tyndtarmen, bliver nu tilført nogen bakterier som giver gas, derfor prutter vi en gang imellem.

Derefter kommer indholdet til endetarmen, når der tilstrækkelig med afføring får vi besked på at det er tid til at komme på toilettet.

Vi snakker om hvorfor det at gå på toilettet er så tabu belagt, vi kan spise sammen, men vi kan ikke skide sammen. Det gik da udmærket da drengene sad omme bagved og gjorde det i hullerne.

Det ringer ud, så det spørgsmål bliver ikke besvaret, gad vide om der i det hele taget findes et fornuftigt svar.

I frikvarteret skal jeg tisse og går ind i det rum, hvor det skal foregå, jeg trækker bukserne ned, så jeg kan tisse, det gør halvdelen også, resten trækker tissemanden igennem bukserne.

Næste time byder på dansk, i dag skal vi prøve noget nyt, genfortælling. Vi får en tekst læst op, så skal vi genfortælle den ved at skrive det ned, det er bare med at høre godt efter og ikke tænke på andet.

Efter skoletid går min kammerat og mig sammen hjemad, vi kommer forbi parken, hvor der er en legeplads, som i dag er fyldt med en børnehave. Da vi går ind i buskene, sidder der mange små piger og drenge på hug.

Min ven skal også det hvor selv drenge skal sidde på hug, jeg skal kun tisse, men benytter lejligheden til også at sidde på hug. Lederen af de mange børn fortæller os, at børnene lige har smidt bleen, derfor bliver de sat på hug ret tit for at undgå uheld i bukserne. Det lykkes da også for nogle af børnene at få tisset eller lavet pølser.

Hvor gamle er børnene?

De er fra to til seks år.

Fra to år, så er det flot at de sidder så pænt på hug.

Det er jeg også glad for, der er aldrig vrøvl, når jeg siger at nu skal vi tisse og lave pølser.

Efter dette dejlige møde går vi hjemad.

1 Synes om

Næste dag skal vi igen have dansk. Vi er spændte på udfaldet af genfortælling vi havde i går. Læreren trækker tiden ud, det er næsten ikke til at holde ud. Endelig, den bedste genfortælling er Ejnar.

Hold da hel op, det havde jeg slet ikke regnet med, jeg bliver så glad at jeg begynder at græde, det har jeg aldrig gjort før. Alle klapper, jeg ved snart ikke hvilken ben jeg skal stå på.

Efter denne dejlige time går resten af dagen helt fantastisk, både salmevers og gymnastik.

Efter skoletid er der flere drenge der vil følges ad, min anden gode ven Oluf er også iblandt. Grunden til at så mange ønsker at følges ad sammen, er fordi min anden gode ven har pralet med at han plejer at skide i parken på vej hjem. Det tror drengene ikke rigtig på, derfor følger de pænt efter.

Da vi når parken viser han hvor han sked i går. Der ligger mange pølser samlet, han siger at det ikke er hans alle sammen, der var en børnehave forbi, så alle de små pølser tilhører børnene.

Er du sikker på at alle de små pølser er fra børnene?

Ja, her er mine pølser fra i går, de er noget større end børnenes.

Vi vil gerne se dig lave pølser nu.

Han hiver bukserne ned, sætter sig og laver pølser, de er ovenikøbet større end i går.

Vi klapper alle sammen, han har ret, pølserne er noget tykkere og større end i går.

En dreng står nu frem og påstår at den kan han godt stikke, hurtigt får han bukserne trukket ned og næsten før han når at komme ned på hug, står tynd afføring ud af røven på ham, der kommer meget, men det er ikke pølseformet, det ligner nærmest mudder, selv om mængden er noget større, er det ikke pølser, så den taber kapløbet. Han glemmer helt at få sig tørret bagi, så nu har han de mest snavsede underbukser.

Oluf og mig forlader stedet for at gå hjemad, dejligt at vi er fri for at sidde og skide i parken, vi får det jo gjort om morgenen derhjemme hver morgen.

Det bliver vi nok ved med, for vore forældre har fået at vide, at der går et godt stykke tid før der bliver lagt rør ned i vores kvarter.

1 Synes om

Min far har i dag fået et telegram fra de to karle der bor hos farmor på gården.

Der står at din mor er stille sovet ind, brev følger.

Far fortæller stille og roligt at farmor er død, jeg begynder at græde, nej, nej, det må ikke ske, farmor må ikke dø. Det var farmor der redede mig ud af bleen for bare fem år siden.

Hver sommer har jeg siden været på sommerferie hos hende og også holdt jul hjemme på den hyggelige gård.

Jeg kan slet ikke holde op med at græde, så far og mor beslutter at jeg bliver hjemme fra skolen i dag, så vi rigtig kan få snakket sammen om at farmor ikke lever mere.

Far fortæller nu at han er den eneste arving til gården, da han er enebarn. Farmors gård er altså vores, derfor flytter vi derop, så kan du lave pølser ude i haven eller i stalden om vinteren. Karlene bliver boende på gården.

Så kan King få mine pølser hver dag.

Ja, det bliver dejligt for os alle sammen. Jeg opsiger mit arbejde og opsiger lejligheden, jeg er jo opvokset på gården, så jeg kender det hele.

Undskyld far, jeg skal lave pølser.

Smut du ud og få det gjort, så snakker vi videre bagefter.

Mor finder en avis og noget toiletpapir, jeg går om bag dasset, breder avisen ud på jorden, sætter mig på hug, kikker i underbukserne, for jeg har trængt længe, nej heldigvis, der er ikke kommet pølser i dem.

Jeg får lavet pølser, en dejlig fornemmelse, nej, hvor det lettede, jeg tørrer mig godt, trækker bukserne op og folder avisen sammen og smider den i dasset, så er jeg klar til at høre mere om vores nye liv på gården.

Jeg kommer ind, tydelig lettet over ikke at have lavet i bukserne.

Vi skal til begravelse på lørdag, farmor skal ligge ved siden af farfar, heldigvis har far i samarbejde med farmor det hele på plads, præsten er informeret, der er ikke noget familie der skal deltage i begravelsen, så det bliver stille og roligt.

Bagefter tager vi hen på gården for at se hvordan vi skal indrette os, der er et rum som ikke har været i brug længe, det bliver et værelse til mig, for første gang får jeg et værelse helt for mig selv, det glæder jeg mig meget til.

Far, hvornår flytter vi?

Det gør vi ret hurtigt, jeg har opsagt mit arbejde og har fået lov til at fratræde omgående, så skal vi bare have dig meldt ud af skolen.

Jamen, far, hvad så med min allerbedste ven Oluf.

Oluf må komme op og besøge dig så tit han vil, han kan jo sove på en madras på dit værelse og han har heller ingen problemer med at sidde ude i haven for at lave pølser.

Og så kan han også lave pølser i stalden, hvis det er dårligt vejr, jeg glæder mig allerede, jeg glæder også til at fortælle de andre i klassen i morgen, at jeg flytter ud på en gård langt væk.

1 Synes om