Urin og afføringsinkontinent

Her følger en beretning fra min egen barndom i 50’erne. Jeg er en dreng, slap ikke af med bleen som normalt ved 4 års alderen, så måtte fortsætte. I børnehaven var det ikke et problem, der var flere der var lidt sene på den; men da jeg som syvårig skulle starte i skolen, måtte jeg have ble på hver dag.

Mine klassekammerater blev naturligvis orienteret om det. De var heldigvis meget forstående, så hverdagen i skolen gik næsten som normalt, jeg deltog ikke i gymnastiktimerne, men klarede mig ellers fint i de andre fag. Når jeg kom hjem fik jeg skiftet bleen, den indeholdt for det meste kun tis.

I sommerferien kom jeg altid ud til farmor, hun bor på en gård, hendes man er død af sygdom, hun var frisk på at jeg skulle prøve at smide bleen og gå rundt uden bukser på. Til gården hørte en stor have med mange buske og en stor græsplæne midt i, som jeg kunne boltre mig på.

Farmor lærte mig at jeg jævnligt skulle sætte mig på hug og prøve at tisse og måske lave pølser. Jeg lærte hurtigt kunsten at sidde på hug, jeg nød det faktisk, at slippe for bleen, den strammede meget omkring tissemanden. Jeg kunne sidde sådan i lang tid, faktisk afslappende, mens jeg havde fokus på at tisse og prøve at presse en pølse ud.

Nu kom farmor med kaffe til sig selv og en sodavand til mig. Hun satte sig på en af de mange bænke, jeg blev siddende på hug for at hun kunne se mig lave pølser. Vi nød hinandens selskab og inden hun var færdig med kaffen lykkedes det mig at lave 3 pølser, hun klappede i hænderne, åh, herligt, farmor var forberedt på at det ville lykkes for mig, hun havde taget toiletpair med så jeg kunne få min numse tørret.

Farmor drak de sidste dråber af kaffen og jeg tømte min sodavand. Jeg tog lige en løbetur rundt i haven inden jeg satte mig, så kom sodavandet ud. Farmor gik nu ind for at lave aftensmad, jeg blev herude, indtil jeg blev kaldt ind.

Mens vi spiste, snakkede vi om dagens oplevelser, jeg var meget glad for at smide bleen og gå uden bukser, samt naturligvis at sidde og tisse og lave. Inden sengetid var jeg igen i haven for at få tisset af, så i seng uden ble, farmor havde for en sikkerhedsskyld lagt plastik under lagenet.

Næste morgen havde jeg ikke tisset, ja til stor glæde for os begge. Inden morgenmaden skulle jeg lige ud og tisse en tår. Da morgenmaden var spist kunne jeg faktisk mærke at jeg skulle lave pølser, jeg skyndte mig ud i haven, og satte mig, men der kom ingen pølser ud.

Jeg pressede og pressede, uden resultat, skuffet gik jeg ind til farmor og sagde at pølserne ikke ville komme ud. Farmor mærkede efter i min numse, ganske rigtigt, der sad en stor pølse derinde. Hun fandt en sprøjte med noget vand i, som hun tømte op i numsen.

Vi fulgtes ad ud i haven, jeg satte mig ned og i det samme væltede pølserne ud, jeg havde lidt ondt i maven, det gik helt væk nu, og der kom flere pølser, til sidst var det kun vand der kom. Jeg blev tørret. Der kom ikke flere pølser den dag og heller ikke dagen efter. Tarmen var helt tømt, men resten af dagen gik så med nogle tisseture…

5 Synes om

Sikke en fin og kort fortælling, jeg har tilladt mig at indsætte nogle linieskift og kategorisere historien med det samme, foruden at læse lidt korrektur :slightly_smiling_face:

Ja, vi fortsætter med beretningen fra ferien ved farmor.

Næste morgen vågner jeg igen uden at have tisset i sengen, dejligt, jeg vil ind og sige godmorgen til farmor, da jeg hører fremmede stemmer i køkkenet, farmor har opdaget mig, og ber mig komme ind, hun præsenterer mig for de 2 mænd, der sidder og drikker kaffe. Det er 2 tjenestekarle som farmor har ansat til at styre gården, så hun kan koncentrere sig om husholdningen. Jeg siger at jeg bliver nødt til smutte ud i haven, jeg trænger voldsomt, og væk er jeg.

Jeg sætter mig ned og tisser en stor tår, kan så mærke at jeg også skal lave pølser, der kommer 1-2-3-4-5 pølser ud, det lettede, Jeg smutter tilbage til køkkenet og meddeler at jeg har fået tisset og lavet hele 5 pølser. Karlene er glade for at jeg er så dygtig til at gå på wc i haven. Jeg spørger så dem, hvor de gør det henne, jo siger de, kom med så skal vi vise dig, hvor.

De kommer ud i stalden og viser at de skam også har lavet pølser. Jeg bliver inviteret til at jeg også gerne må bruge stalden. Jeg sætter mig på hug, de roser mig fordi jeg er så god til sidde på hug. Jeg bliver siddende lidt og får tisset lidt mere, samt får lavet en lille pølse mere. Nu er jeg også færdig, vi går sammen tilbage til køkkenet for at spise morgenmad.

Jeg spørger farmor hvor hun går på wc, det gør hun også i stalden, for der er ikke noget toliet på gården. Det havde jeg ikke opdaget, selv om jeg har været her i flere dage. Jeg savner det heller ikke, jeg har jo haven og nu også stalden, der er god plads, da køerne er ude på marken. Karlene skal på høstarbejde og spørger om jeg vil med, jamen hvad så når jeg skal tisse og lave?

Ingen problem, du kan gøre det ude på marken, det gør vi også. Jeg kommer op på den store Ferguson traktor, hvor jeg sidder foran den ene og den anden sidder på skærmen. Da vi kommer til marken skal jeg straks tisse og sætter mig på hug. Hvorfor står du ikke op, hvis du kun skal tisse? Nej jeg sidder ned både for at tisse og lave, så kan jeg prøve om jeg kan lave pølser, det kunne jeg nu ikke denne gang.

Karlene får sat selvbinderen på traktoren. så kører vi en tur frem og tilbage og ser hvordan kornet bliver klippet af og negene bliver kastet ud til siden. Vi kører herefter hjem til middagsmad.
Det var en spændende formiddag. Her slutter jeg så med at skrive for i dag.

Fortsættelse følger.

2 Synes om

En ny spændende dag venter hjemme hos farmor. Jeg starter som sædvanlig min morgenrutine i haven, så morgenmad. Farmor spørger om vi ikke skulle til stranden i det gode vejr, den er jeg med på. Nu er det sådan at børn op til puberteten ikke behøver at have underbukser eller badebukser på, jeg spørger hvad puberteten er for noget. Farmor forklarer, at det er når der kommer hår ved tissemanden.

– Hvornår får jeg det?

– når du er 13 år gammel,

– det er allerede om 5 år. Så må jeg være nøgen ved stranden 5 år endnu, hurra.

Vi kører i traktoren, som du jo kender, der er omkring 10 kilometer derhen, vel ankommet viser farmor først hvor jeg kan komme på wc, der er mange små buskadser, det første sted er der for mange pølser, men det næste er der lige plads til 2, det er til dig og mig, næh, farmor skal ikke noget lige nu, så jeg satte mig straks i hugsiddende, farmor siger at det kan jeg nemt klare uden hende, hun viser at hun sidder på bænken lige derovre.

Pludselig dukker der en pige op, som sætter sig ved siden af mig, og tisser så meget, at det strinter over på min numse. Jeg siger ikke noget, det gør hun heller ikke, men hun forsvinder lige så snart hun er færdig.

Jeg får fred i hele ti minutter, dem udnytter jeg ved at få lavet pølser. Der dukker en dreng op, spørger om jeg er ved at lave pølser, hvilket jeg straks lader ham se. Det skal han også, spørger pænt om han må gøre det ved siden af mig, ja, det vil da være hyggeligt.

Han bøjer lidt ned i knæende, jeg siger at det er bedst at sidde på hug, så kommer pølserne nemmere ud.
Jeg er bange for at falde bagover, så jeg lander lige ned på pølserne…

Nej, ikke hvis du bøjer dig fremover, så sidder man godt og sikkert, og kan sidde længe. Se vores ben flugter hinandens ben.

Du har ret. Nu sidder jeg rigtig godt, nu kan jeg også få lavet pølser.

Men, nu kommer der igen gæster, en mor med sin lille datter.

Hej drenge, i sidder og hygger jeg med at lave pølser kan jeg se, det skal min datter også, jeg har faktisk lovet hende, at hun selv må sidde og lave pølser for første gang, hun er 3 år. Så vi siger undskyld for forstyrrelsen, vi finder et andet sted…

Endelig alene, han er endnu ikke kommet i gang med at lave pølser og jeg er da heller ikke færdig, så nu lykkes det for os, vi siger pænt farvel til hinanden, jeg løber over til farmor og fortæller hvorfor det tog så lang tid, hun havde fulgt det hele på afstand og set at vi havde styr på det.

Nu synes hun at jeg skal i vandet, ah, det er dejligt varmt. Da jeg kommer op, siger jeg at skal tisse, men mener ikke man kan tisse i vandet, hvor andre bader. En meget god tanke, siger farmor, det er der mange der gør.

Jeg smutter lige over til det buskads, og tisser, hvor vi var før, der er ingen, så jeg tisser ved mine egne pølser.
Endnu en dejlig dag er slut. Tak for jeres opmærksom hed.

Fortsættelse følger.

1 Synes om

Jeg var 8 år gammel, led af urin og afføringskonsistens, og gik derfor med ble dag og nat, havde ikke styr på det når trangen meldte sig.

Det skulle ændre sig, da jeg kom på ferie ved farmor, som boede på en gård. Hun var blevet enke, da hendes mand døde af sygdom. Hun fik hyret 2 karle, som tog sig af den daglige drift, farmor passede husholdningen, lavede mad til karlene.

Gården havde ingen toiletfaciliteter, så det foregik i stalden. Jeg fik lov til at benytte den store have. Det var jeg meget glad for, jeg gik aldrig med ble, havde heller ikke underbukser på, dejligt at få luft til numse og tissemand.

Jeg havde lige fra starten styr på, når jeg skulle tisse eller lave pølser, døren til haven stod altid åben, når trangen meldte sig smuttede jeg ud og lærte mig selv at sidde på hug, uanset om der skulle tisses eller laves pølser. Jeg nød at sidde der og kunne sidde længe.
Jeg fik meget ros af farmor, fordi jeg havde ikke den eneste gang uheld inde i stuerne.

Allerede første nat, synes farmor at jeg skulle sove uden ble. Der var dømt fiasko, men nej. der blev lagt plastik under lagenet, jeg fik ikke noget at drikke efter aftensmaden, inden jeg skulle i seng var jeg så ude i haven og sidde og få tisset af. Det lykkedes, ingen våd seng.

Det første jeg gjorde om morgenen var at sidde ude i haven, få tisset og måske også lavet pølser. Hvis jeg havde lavet, blev numsen lige vasket med en våd klud af farmor, så der ikke kom noget på stolene.

Nok for denne gang, ferien varer længe endnu, så der kommer flere beretninger fra dejlige sommerminder for 69 år siden. Det hele står lysende klart.

Tak fordi du gad læse den.

3 Synes om

Hov starten kom ikke med.
Jeg var 8 år gammel, led af urin og afføringskonsistens, gik derfor med ble dag og nat, havde ikke styr på når trangen meldte sig----------

Jeg har tilladt mig at indsætte den manglende tekst, og formatere de sidste 2 afsnit, sig til hvis der er mere der skal rettes.

Tak for hjælpen Junior.

1 Synes om

Her fortsætter min beretning fra 1952.
En ny dag er begyndt, jeg er i haven og sidder og tisser en stor tår.

Nu kommer Alfred, en af karlene, han har sin hund King med, den styrer lige hen bag ved mig.

Det er fordi du sidder på hug, så ved hunden at der bliver lavet pølser.

Jeg skal lave pølser nu.

Straks en pølse er på vej ud af numsen, snupper King den, smasker, er klar til næste pølse, den kommer nu, King er klar, sådan fortsætter det 3 pølser mere.

Jeg er færdig.

Fint, bliv bare siddende, King vil gerne slikke din numse for rester. Så er du ren.

King kan vældig godt lide dine pølser, der ligger ingen pølser i hele haven, dem har han spist.

Jeg troede det var farmor.

Nej det er King.

Alfred og King skal til at gå, men hunden vil blive her.

Det er fordi du stadig sidder på hug, så tror han at der kommer mere. Fantastisk, at du kan sidde så længe, det kan jeg ikke, når jeg har lavet pølser må jeg rejse mig op. Du bliver nok nødt til at stå op, ellers får jeg ikke King med.

Da jeg rejste mig op, gik de og jeg løb ind til farmor til morgenmad, jeg kunne fortælle at hun ikke behøvede at tørre min numse, det havde King gjort.

Det er sidste dag ved farmor, ferien er slut, i morgen kommer far og mor og henter mig.

King og Alfred smutter igen

1 Synes om

I dag er det sidste dag hos farmor, far og mor kan være her hvert øjeblik det skal være, så for sidste gang sætter jeg mig ud i haven og skal heldigvis både tisse og lave pølser, ind til farmor få vasket numsen.

Farmor synes at jeg skal ha underbukser på, det forstår jeg ikke, for far og mor har før set min tissemand og numse.

Nu holder de ude i gården, jeg styrter ud til dem, det første de siger.

Jamen kæreste dreng, du har ingen ble på.

Nej, jeg har ikke brugt ble alle de dage jeg har været hos farmor.

Farmor kan bekræfte at det er tilfældet.

Jamen kære farmor, så har du ikke bestilt andet end at vaske underbukser.

ak jo, han har været god til at komme ud i haven i tide, når han trænger, så gør det nok heller ikke noget, at han ikke har bukser på til daglig.

Om natten har han heller ikke haft ble på, for det sidste han har gjort inden han skal sove, ud i haven, få tisset af, og det første om morgen ud igen.

Så er det tid til morgenmad inden den lange tur hjem, og hver gang han melder at han skal ud og sidde, gør vi holdt, selv om der ikke altid var træer eller buske han kunne sidde ved.

Det gør ikke noget, jeg tror de alle sammen før har set en dreng sidde på vejen og lave pølser.

Efter adskillige stop, når vi endelig hjem, og hvordan hverdagen forløber efterfølgende vil vise sig i næste indslag.

Min far og mor bor i en etageejendom på 2. sal med lokum i gården.

2 Synes om

Nu er jeg hjemme igen, mindes de dejlige dage ved farmor, hvor jeg gik uden ble, det havde jeg ellers gjort hele tiden, både hjemme og i skolen.

Nu har jeg lært at styre det, når jeg skal af med noget. Men vi har ikke en have jeg kan gå ud i, vi bor på 2. sal og lokummerne er i gården. Så når jeg skal tisse eller lave, foregår det i soveværelset, hvor far eller mor lægger en avis på gulvet, så sætter jeg mig lige som i farmors have. Derefter bliver avisen foldet sammen og smidt i skraldespanden.

I dag kommer min bedste ven, en ven jeg også går i klasse med. Vi skal lege hele eftermiddagen. Han kommer nu.

Jeg ved ikke rigtigt om jeg vil lege i dag, siger han med nedbøjet hoved.

Hvorfor ikke, hvad skulle forhindre os i at lege?

Jo, i går, da jeg var ude at lege skulle jeg sådan lave pølser, men jeg legede bare videre, så kom det i bukserne, min mor blev sur og sagde at jeg altid skal få det gjort når jeg trænger. Han begynder at græde.

Det skal du ikke være ked af, jeg har nøjagtigt det samme problem. Jeg har gået med ble, selv om jeg er 8 år, hver dag, lige indtil ferien ved farmor, jeg fandt ud af, lige så snart at jeg mærkede at jeg skulle tisse eller lave løb jeg med det samme ud i haven og satte mig på hug. Det gik godt hver eneste dag. Så jeg kan heller ikke holde mig, når jeg trænger.
Jeg har en ide, vi går ud i skoven, der ligger lige ved enden af vores vej, så kan vi begge få gjort det vi trænger til.

Glimrende, siger mor, du får lige en toiletrulle med, husk lige at tørre jer godt, hvis i skal lave pølser.

Den er vi med på. Vi har begge shorts med elastik, så kan hurtig hive dem ned.

Vi løber hurtigt hen til skoven, jeg spørger straks.

Skal du noget nu?

Nej, ikke endnu.

Jeg skal tisse, så jeg sætter mig på hug.

Jamen, drenge står da op og tisser.

Nej, ikke mig, jeg har fundet ud af jeg kommer af med meget mere tis ved at sidde på hug.

Nu kan jeg mærke at der er pølser på vej, jeg viser dig lige, hvorfor det er vigtigt også at sidde på hug, når det er pøser der skal ud.

Jeg vender numsen over med dig, så kan se at ballerne er helt fra hinanden, så kommer der ikke pølser på dem. Se nu numsehullet, der kommer en pølse ud nu, og en til og endnu en, jeg venter lige lidt, nej der kommer ikke flere, så tørrer jeg mig, og se, der sidder kun lidt på papiret.

Nej, hvor spændende, det har jeg aldrig oplevet før.
Nej, hvor spændende, det har jeg aldrig oplevet før.

Nu er det din tur, du hiver bukserne ned, nej kun til lige over knæene, ligesom jeg, mange drenge trækker bukserne ned til fødderne, så risikere man at tisse og lave på dem. Nu sætter dig på hug. Hold bare ved mig.

Jeg har aldrig siddet sådan før, sidst jeg lavede pølser i skoven, løftede min far mig op.

Nu kan selv sidde på hug, nu sidder vi bare o for jeg sad g nyder fuglenes sang når vi sidder helt stille kan det være at vi får øje på et egern, ja, se, der er det, det kommer helt hen til os , for at se, hvad vi laver. Nu opdager den os og smutter hurtigt op træet igen.

Nu kan jeg mærke at jeg skal lave pølser.

Dejligt, du sidder allerede i den rigtige position, så lad bare pølserne komme ud. Der kommer hurtigt hele 5 pølser, nej, det er 2 mere end mig, du er bare god.

Jeg holdt mig faktisk længe, men jeg var ikke bange, for jeg sad rigtigt.

Jeg rækker toiletrullen over til ham så han kan få numsen tørret.

Du har ret, der sidder ikke så meget på papiret.

Nu tager vi hjem til min mor, stolte over hvad vi har udrettet på dagens tur i skoven.

1 Synes om

Nu er sommerferien slut, jeg skal begynde i 2. klasse. Jeg er meget spændt, især fordi jeg nu skal i skole uden ble. Jeg gik jo med ble hele det første skoleår. Jeg har fået det nye skoleskema, det første jeg undersøger er hvornår vi har gymnastik, det skal vi i den sidste time tirsdag og torsdag. De dage skal jeg passe meget på, ikke at få snavset underbukserne. Jeg forstår heller ikke hvorfor underbukser skal være hvide, bare en lille smule tis ses på dem. Så driller kammeraterne.

Mine forældre har talt med skolen, så jeg skal bare gå, når jeg trænger til at komme på toilet. Heldigvis er der ikke langt fra klasseværelset til toiletterne i gården, som består af et rum til at stå og tisse og 10 rum til at lave pølser. Da jeg sidder ned også for at tisse må jeg benytte dem. Når jeg skal lave pølser, har jeg fundet ud af at læne mig helt frem med hovedet ned mod knæene, så ballerne bliver skilt af. Toiletpapiret er med en blank side og en ru side, så for at få numsen ren, skal man bruge den ru side.

Jeg skal nu tisse, så jeg forlader klassen for at løbe over til toiletterne, sætter mig og får tisset. Bagefter vil jeg lige se, hvad der gemmer sig bag toiletterne, en lille sti går gennem en lille skov over til cykelstativerne. Det må jeg kikke på i frikvarteret, jeg løber tilbage i klassen.

I frikvarteret løber jeg over til den sti der går fra toiletterne til cykelstativerne. En meget lille skov går stien igennem. Jeg skal tisse igen, der sker nok ikke noget ved at jeg sætter mig her og tisser, åh, jeg kan se at en har siddet her og lavet pølser. I det samme dukker en stor dreng op og siger, sidder du her og skider.

Jeg bliver helt forskrækket, men drengen siger rolig min dreng, skid du bare færdig.

Jeg tisser kun. Men der er en der har lavet pølser der.

Det er mig i går, toiletterne var optaget, og jeg skulle skide meget, for øvrigt kan jeg ikke lide de toiletter, de stinker. Jeg kommer, fordi jeg skal skide igen, jeg sætter mig og gør det oven på de lorte jeg lavede i går.

Må man godt lave pølser her?

Nej, det må man ikke, så du må ikke sige det til nogen, vel.

Nej, det skal jeg nok lade være med, for det kan være at jeg en dag gør det samme. Der bliver ringet ind, jeg smutter.

1 Synes om

Nu har vi torsdag, hvor vi alle skal i skoven, vejret er perfekt, solen skinner fra en skyfri himmel, Vi går hele klassen i samlet flok derud til en grøn plet inde midt i skoven.

Vel ankommet siger læreren, hvis drengene skal tisse, går de ind i skoven der til venstre og pigerne går ind i skoven til højre. Hvis der er nogen der skal lave pølser, kommer i hen til mig.

Kun en dreng melder sig, det er mig.

Vi har i dag naturhistorie, der skal vi også se hvad der sker med resterne af den mad vi har spist. Jeg finder lige en avis, så vil det være fint hvis du vil lave pølser på den. Du bestemmer selv om du vil sidde alene eller der er nogle kammerater der må se dig gøre det. Når du er færdig, lader du det hele blive liggende, så kommer jeg og henter det hele.
3 drenge melder sig, den ene har jeg før siddet i skoven med og lavet pølser. Jeg får toiletrullen og avisen i hånden, så går vi ind i skoven og finder et godt sted til missionen. Jeg tager kommandoen.
Nu viser jeg hvad man skal, i må gerne gøre det samme, hvis i vil.
Drengen, som før har gjort det, følger efter og hiver bukserne ned over knæene, de 2 andre gør det også.
Så skal vi ned og sidde på hug, jeg og min ven viser det, så sidder vi der alle 4 .
Nu kan i tisse eller lave pølser.
Jeg skal tisse, skal jeg så stå op.
Nej, bliv bare siddende, man tisser faktisk bedst siddende.
Nu viser jeg lige hvordan ballerne er skilt ad, så numsehullet er helt frit.
Nu ser vi hvor mange pølser jeg kan lave, i må gerne tælle med. 1-2-3-4, vent lige, der kommer flere. 5-6 og lige en lille en til sidst, hele 7 pølser.
Nu sidder alle drengene og presser til de er helt røde i hovederne. Det lykkedes den ene at presse en, men stor pølse ud.
Jeg trængte slet ikke, så det var dejligt at få den ud. Og sagde at han godt må hente
Efter at have tørret numser løb vi ud til læreren og sagde at han godt må hente alle pølserne, mine 7 og Olufs 1.
Læreren viste os alle sammen, hvad der er i pølserne, ved med en pind at findele dem. Se, her, en tand.
Den mistede jeg i søndags, da jeg kom til at sluge den.
Der kan i se, det tog 4 dage inden tanden kom ud igen.
Du har også spist mad med mange kerner, for kerner kan kroppen ikke fordøje, så de kommer hele ud.
Det tænker man ikke over, når man sidder på wc og laver pølser.
Efter lige at se en af pigernes pølser var det tid til at komme tilbage til skolen.
En dejlig dag i skolen i skoven i dag.

1 Synes om

Vi skriver stadig 1952. Jeg er for 14 dage siden begyndt i skolen i 2. klasse. Hele sidste år gik jeg med ble dag og nat, da jeg ikke havde styr på urin og afføring. Men i år har jeg ikke haft ble på overhovedet, og – der har ikke været uheld. Det skyldes nu nok at jeg er meget fokuseret på, hvornår jeg trænger og får det gjort hurtigst muligt.

Nu lidt ros til mor, hun sørger altid for at jeg har rene underbukser. Hun vasker i en gruekedel i kælderen på 100 grader i en time, så underbukserne er kridhvide, det er mange i klassen misundelige på.

Jeg starter dagen med at mor lægger en avis på gulvet i soveværelset, hvor jeg prøver at komme af med pølser, nogle gange lykkes det, andre gange bliver det kun en tissetår. Så er jeg klar til at få rene underbukser på, komme i tøjet, få morgenmad og i skole.

I dag er tivoli på besøg på sportspladsen. Et ret stort tivoli med radiobiler, gynger og karruseller.

Far, mor og jeg skal derhen, vi tager straks en tur i radiobilerne. Dem er jeg helt vilde med, så vi tager en tur mere. Derefter siger mor.

Nu skal du huske at komme på wc, når du trænger.

Der er ingen wc på pladsen så alle der skal noget må ud i den bevoksning der er omkring pladsen. Lige bagved radiobilerne er der en lidt større bevoksning, Jeg finder et godt sted herinde hvor der endnu ikke ligger så mange pølser, sætter mig godt til rette i hugsiddende, klar til at lukke pølser ud.

Der kommer en far med sin dreng ind i busken.

Undskyld vi forstyrrer, men min dreng skal sådan på wc og lave stort.

Nej far, det skal jeg ikke alligevel.

Jo, du trængte meget lige før, så det gør du også nu, træk så bukserne ned og sæt dig på hug.

Ja, ja far jeg skal nok og trækker bukserne ned og sætter sig

Jeg kan godt lide at sidde og lave pølser i skoven. Prøv lige at se, hvor mange pølser jeg allerede har lavet

Ja, kom nu i gang, min dreng.

Jeg er 8 år, hvor gammel er du?

Faren svarer, han er 7 år.

Se, nu er jeg færdig, Hvor mange pølser har du lavet.

Ingen endnu, men nu kommer de. .

Der går ikke mere end 2 minutter.

Nu er jeg færdig.

Jamen så skulle du jo alligevel, godt du fik det gjort, ellers var det kommet i bukserne.

Jeg gør mig færdig og går tilbage til far og mor.

Det tog lidt tid, for jeg skulle lige vente på en dreng, som også skulle lave pølser.

Godt min dreng, du kan bare det der. Jeg synes at vi skal tage en tur i karrusel.

Jaaaa,.

Efter en tur i den lille karrusel, tog vi en tur i den store karrusel.

Efter den tur har jeg det skidt og far siger.

Du er helt bleg, har du det skidt?

Ja, jeg tror jeg skal kaste op.

Kom, lad os smutte over til busken.

Jeg gylper, min far holder mig, så jeg kan bøje mig frem, så der kommer ikke noget på tøjet.

Efter flere gylp kommer der ikke mere op

Drik lidt vand, kun lidt af gangen, sådan.

Nu skal far og mor ha lidt at spise, vi går ud fra, at du ikke skal ha noget.

Nej tak, så kommer jeg bare til at kaste op igen.

Næste morgen er jeg frisk igen og tager i skole. Vi skal kun have 4 timer, så der er ikke noget særligt at berette.

Om eftermiddagen tager jeg igen hen på tivolipladsen, nej ikke for at prøve karrusellerne, men for at komme på wc i buskadset. Jeg har ikke fået lavet pølser endnu i dag, nok fordi jeg jo kastede op i går, men nu trænger jeg til det. Jeg finder et godt sted at sætte mig, da en mor dukker op med en pige og en lille dreng.

Nej, der sidder en dreng på wc, så vi må finde et andet sted.

Nej i må gerne komme på wc her.

Jeg har en pige med, gør det noget?

Nej, slet ikke, jeg er ikke genert.

Pigen er heller ikke genert ved at trække bukserne ned og sætte sig for hun skal både tisse og lave pølser.

Mor siger nu.

Jeg skal lige se til bleen på drengen, den er hel ren, så tager jeg den af, så sparer vi bleen denne gang.

Nu får han lov til at sidde på hug, når numsen får frisk luft, skal han nok prøve på at tisse og lave.

Hvor gammel er han?

1 år og en måned.

1 år og en måned og han sidder allerede så fint på hug.

Ja, han elsker at sidde i den stilling.

Han sidder i ca. 10 minutter, så kommer der både tis og pølser fra ham, små pølser, der ligner små blyanter.

Noj, hvor fine pøller du har lavet.

Han smiler tilbage, stolt over resultatet.

Pigen er også færdig med at lave pølser, hun trængte virkelig hårdt

Moren gør pigen klar, så hilser de alle 3 pænt farvel.

Jeg selv er også færdig, men det er ikke pølser, det ligner, men en stor stak mudder, jeg har stadig lidt ondt i maven fra i går. Så jeg bliver siddende og får lavet mere mudder.

Jeg har ikke papir nok til at få tørret numsen ren, så jeg må hjem og fortælle at jeg har fået bremsestreger i underbukserne, det tager mor nu pænt, sørger for at vaske numsen og få rene underbukser på.

1 Synes om

I går var jeg så uheldig at lave bremsestreger i underbukserne, derfor er jeg bange for at det sker igen i dag. Jeg vågner ret tidligt, mor sover stadig, men vågner ved at høre uro fra min seng.

Jamen skal, du er allerede vågen, har du ondt nogen steder?

Nej, mor, jeg ligger og spekulerer over, hvordan jeg undgår at lave bremsestreger i underbukserne.

Det skal du ikke spekulere på, du er så god til at passe på hele tiden, det sker for os alle sammen, også far og mig og dine skolekammerater, det hører vi bare ikke så meget om, jeg har heller ikke sagt noget til far. Nu står jeg op og går ud i køkkenet og laver morgenmad, jeg lægger lige en avis på gulvet og går ud og lukker døren, så kan du sætte dig stille og roligt på hug og prøve om du kan få lavet pølser. Far er taget på arbejde, så der kommer ingen og forstyrrer.

Det prøver jeg mor.

Jeg sætter mig på hug og piller lidt ved tissemanden, det giver en dejlig følelse og fortsætter med at pille lidt ved numsehullet, det mærker som om at jeg skal lave pølser, jeg trykker alt hvad jeg kan, men der kommer kun en stor prut.

Efter ½ time kommer lukker mor stille døren op og siger, jeg hørte at du slog en stor prut, kom der også pølser med ud?

Nej mor, nu håber jeg at jeg ikke skal ha lavet pølser før jeg kommer fra skole.

Hvad skal i lave i skolen i dag?

Vi skal have noget der hedder anskuelse hele dagen, jeg ved ikke hvad det går ud på.

Nu husker du bare at komme på wc, hvis pølserne vil ud inden du kommer hjem.

Vel henne på skolen finder jeg ud af at vi skal ud at sejle med en rigtig fiskekutter, det glæder jeg mig til.

Vi kommer om bord på kutteren, der straks sejler ud af havnen, motoren har en sjov lyd, duk –duk – duk. Da vi har sejlet ½ times tid ligger vi stille. Den flinke skipper giver os en rundvisning, meget spændende, han viser os, hvordan nettene bliver lagt ud, så der kan blive fanget fisk.

Vi har vores dejlige lærer Mogens med. Jeg kan nu mærke at jeg skal lave pølser, så jeg spørger ham, hvor wc er på kutteren. Han spørger skipper, som siger at jeg bare skal gå over til rælingen og tisse i vandet.

Mogens har forstået at jeg skal lave pølser og siger med rolig stemme. Jeg skal nok hjælpe dig, kom herover til rælingen, du er en kvik dreng, du har ingen problemer med at de andre kikker på dig mens du laver pølser.

Nej, de må gerne kikke, bare jeg kan få lavet pølser, jeg kan ikke holde længere.

Godt, skynd dig at trække bukserne, ned, så løfter jeg dig ud over rælingen, så du kan lave pølserne ned i vandet. I andre må godt komme over til rælingen og kikke med, men der var ikke mange der når at se noget, for jeg trænger så hårdt at pølserne fosser ud af numsen i en vældig fart og ligger som små skibe dernede ii vandet.

Hold da op, du trængte da vist hårdt. Det var godt vi nåede det.

Jeg prøvede ellers at få det gjort inden jeg skulle i skole, men der kom kun en stor prut.

Er du færdig?

Nej, jeg kan mærke at der kommer flere pølser.

Dem venter vi på, bare slap af.

Det gør jeg også, jeg sidder så godt her i dine arme, nu må du ikke tabe mig.

Nej, bare rolig, jeg skal nok holde godt fast i dig.

Nu kommer der flere pølser.

Hele 3 store bliver det til, så spørger Mogens.

Er du færdig?

Ja, nu er jeg.

Er du hel sikker.

Nej, jeg skal lige tisse.

Derefter løfter Mogens mig tilbage til dækket, så jeg kan få fast gulv under fødderne.

Skipperne giver mig noget papir, så jeg kan få tørret numsen og få bukserne op igen.

Mogens spørger klassen.

Er der flere der skal på wc, så skal jeg nok løfte jer ud…

En pige melder at hun kun skal tisse. Hun får den samme tur af Mogens.

Klassens ellers mest frække og modigste dreng kommer hen til mig og siger.

Det der skal jeg ikke prøve, at sidde der i luften og skide, mens hele klassen ser på og kan se røven og tissemanden.

Jeg tror at min røv og tissemand ligner de andre drenge. Hvad vil du gøre, hvis du trænger hårdt?

Jeg har været trængende længe, men turde ikke sige det, så jeg kom til at skide i bukserne. Du må ikke sige det til nogen, lov mig det.

Nej det lover jeg, men tror du ikke de kan lugte det?

Jeg holder mig lidt for mig selv, nu skal vi heldigvis snart hjem.

Heldigvis for ham skal vi hjem nu, vi tøffer tilbage til kajen, han skynder sig at gå fra borde, så der er ikke andre der opdager hans uheld.

Jeg kommer glad hjem til mor og meddeler, at nu er jeg er den modigste dreng i klassen, fortæller i detaljer hvordan det hele er foregået, ikke mindst at den ellers frække dreng i klassen har lavet i bukserne, men at hun ikke må sige det til nogen.

2 Synes om

I dag skal vi igen have anskuelse. Det er altid spændende hvad vi skal lave og hvorhen vi skal.

Vi skal ud at besøge en stor gård med 88 køer, 6 heste og 24 ungkreaturer og kalve, samt ca. 100 svin, et utal af høns. Det er en noget større gård end farmors. Til alt held er det igen Mogens der skal med, han har allerede sagt til mig at han nok skal hjælpe mig, hvis jeg skal på wc.

Du holdt dig længe i går ude på kutteren, uden uheld, inden du fik det gjort, så jeg er ikke bange for hvordan det skal gå i dag.

Vi starter i den store stald, hvor vi møder bondemanden som fortæller.

I denne stald står normalt 88 køer, de har lige været på stald for at blive malket, vi har lige fået malkemaskiner, så det går noget hurtigere end før da vi malkede med hånd. Der står en ko tilbage, det er for at i kan se nærmere på den. Den har to horn og bagtil sidder yveret, der hvor mælken kommer fra. På yveret sidder der 4 patter, lad os mærke efter om der er mere mælk vi kan malke, det gør vi at klemme på patten og samtidig trække udad. Er der nogen der vil prøve?

Ja, svarer jeg. Det er svært, jeg kan ikke.

Nej, der skal øvelse til.

Koen får lov til at gå ud på marken til de andre.

En af drengene spørger bondemanden, og det er ikke engang mig, hvor kan man komme på wc?

Godt du spørger, det er sådan at hvis en af jeg skal på wc skal i både tisse og lave stort i denne rende, det er også den køerne bruger, når de er i stalden. Hvordan er det Mogens, kan dine piger og drenge gå på wc sammen?

Ak ja, intet problem, nu er de jo heller ikke så gamle, de er alle omkring de 8 år, de har før set hinanden på wc…

Der var en dreng før der spurgte efter wc før, ja, dig, kommer du lige herhen. Skal du tisse eller lave?

Jeg skal lave lort.

Godt, jeg er hel sikker på at du kan få lov til at gøre det sammen med Ejnar.

Ja, det kan du for jeg skal også lave lort. Har du før prøvet at sidde på hug og lavet lort.

Nej, det har jeg aldrig prøvet, min far eller mor plejer at holde mig, når jeg skal lave lort et sted hvor der ikke er wc

Nu gør vi to det sammen, vi starter med at trække bukserne ned her til lige over knæene, ja, rigtigt, så skal vi ned og sidde på hug, stille og roligt. Ja, sådan. Nu sidder vi godt og kan få lavet en masse lort.

Se, jeg har allerede lavet 4 pølser.

Nu skal vi se, hvor mange jeg kan lave, 1-2-3-4, det er det samme som dig.

Ja, det klarede du fint.

Det er dejligt at få lavet, og jeg kan selv sidde på hug næste gang jeg skal lave.

Yderligere 2 drenge melder at de også skal lave og kommer over til os og sætter sig på hug ved siden af os. Det har de tydeligvis prøvet før.

3 piger kommer også og sætter sig.

Jeg kan se, at kun den ene skal lave pølser, de andre tisser kun.

Jeg glemmer helt at jeg er færdig, men bliver siddende til de andre er færdige.

Bondemanden roser os for bedriften og giver os en toiletrulle, så vi kan få tørret os.

Alle de lorte i har fået lavet, bliver samlet sammen med de lorte køerne laver i aften og ender ude på møddingen. Lad os gå udenfor og se møddingen. Det lugter nok en smule, for der ligger en stor stak.

Vi holder os for næserne, vi går heldigvis hurtig videre ind til de små kalve

Vi dypper fingrene i noget mælk, så kan kalvene sutte på fingrene, det elsker de, i skal ikke være bange, for de kan ikke bide, de har ingen tænder, deres tunge kan godt føles lidt som sandpapir.

Det næste vi skal se, er grisene, der ligger der en stor so med sine små grisebasser og får mælk.

Nu er bondemanden klar med næste oplevelse, vi går uden for og kan få en ridetur på en lille hest, den er ret så sød, vi skal alle sammen ha en tur, ej hvor spændende.

Pludselig er dagen gået, og vi skal sige farvel til bondemanden.

Da jeg kommer hjem, er det første mor spørger om.

Har du været på wc.

Ja ja, jeg skulle vise en af drengene hvordan man skulle sidde på hug og lave.

Jeg er så stolt af dig.

En dejlig dag er til ende, jeg glæder mig allerede til i morgen.

2 Synes om

I dag, sidder jeg som sædvanlig i soveværelset og prøver at lave pølser, jeg kan mærke at der er pølser som ikke vil komme ud.

Jeg kalder på mor.

Jeg kan ikke få pølserne ud.

Jeg prøver lige at mærke dig i numsen. Du har ret, der sidder en stor klump. Jeg har en sprøjte, den kommer jeg lidt lunken vand i, vend lige numsen over mod mig, nu skal jeg lige have fundet numsehullet, der er den, nu sprøjter jeg vandet ind i numsen. Sådan, så sætter du dig bare og venter på at det virker.

Der går 5 minutter.

Nu mor, nu kommer pølserne. Iiiihhh, hvor dejligt, nu skal jeg ikke lave pølser henne i skolen.

Ja, det er dejligt for dig, men bliv bare siddende lidt endnu, vi har god tid, der kan godt komme flere pølser, som vandet har fået løsnet.

Ja, de kommer nu, hele 3 stykker.

Det var dejligt, så er du færdig, her er papir, så du kan tørre dig.

Nu kan du godt tage tøj på, så er der morgenmad.

Nu er det ikke sikkert at du skal på wc i dag, for nu har du lavet, men husk, at skulle du blive trængende, så sørg for at få det gjort.

Det skal jeg nok mor, i dag skal vi bare være i skolen, så jeg håber ikke at jeg skal på wc.

Da jeg kommer hjem, siger jeg.

Mor, mor, jeg skulle ikke på wc i dag, jeg skulle kun tisse 2 gange

Det var dejligt, nu ser vi om ikke det også lykkes i morgen.

Det gør det, jeg får lavet mange pølser om morgenen og de følgende mange morgener, så uanset hvad vi skal i skolen, selv gymnastik, skal jeg ikke tænke på om jeg skal på wc og om at underbukserne er rene.

2 Synes om

Vi følger stadig 8 årige Ejnar. Han bor med sine forældre på 2. sal i en udlejnings ejendom. Der er fælles toiletter i gården, men dem besøger Ejnar ikke, han har som du har læst i de foregående indslag fundet en løsning på det problem. Han har gået uden ble efter sommerferien. Det er gået godt, det skyldes primært at han er meget fokuseret på at få lavet pølser og at underbukserne er rene til gymnastiktimerne.

Efterårsferien står for døren, Ejnar er blevet inviteret til at sove sammen med sin bedste ven Oluf i 2 nætter. Det er første gang han skal forlade sin far og mor. Det er første gang Oluf får en ven til at sove sammen med ham.

Oluf bor med sine forældre i et hus med en ret stor have. Der ligger flere huse på vejen, og der er ikke langt til naboer. Huset har endnu ikke fået indlagt toilet med vandskyld, da rørene først bliver lagt til næste år. Så indtil da foregår det i et das, som ligger lige uden for bagdøren.

Både Ejnar og Oluf glæder sig meget til at være sammen.

Endelig oprinder dagen, hvor Ejnar skal hen til Oluf. Mor har pakket skoletasken, den skal jo ikke bruges til skolebøger, med bukser, trøje og underbukser.

Han starter med at få lavet pølser på en avis i soveværelset, så er det overstået. Han kommer i tøjet og får morgenmad sammen med mor, far er taget på arbejde, så de tog afsked i går aftes.

Han kan selv gå hen til Oluf, som bor 1 kilometer væk.

Han bliver modtaget af Oluf uden for huset, og indenfor tager hans mor imod.

Velkommen Ejnar, vi glæder os til at have dig boende i nogle dage, Oluf er vild begejstret over alt det i to skal opleve. Først vil jeg vise jer Olufs værelse, hvor i skal sove. I skal sove i denne store seng her. Oluf plejer at sove helt uden tøj på, det må du også meget gerne, hvis du har lyst. Der ligger plastik under lagenet, fordi Oluf endnu ikke er hel sikker på at kan ligge tør. Hvad med dig, Ejnar, kan du ligge tør om natten.

Ja, jeg har endnu ikke tisset i sengen efter jeg smed bleen, men det hel i orden med at du har lagt plastik under lagenet, så risikerer vi da ikke noget.

Hvor er jeres wc?

Skal du på wc?

Nej, ikke endnu, men det er jo rart at vide.

Lad os gå ud at se, her har vi vores das, et bræt at sidde på, derunder en spand, når den er fuld tømmer vi den i haven.

Kan man ikke lige så godt gå på wc ude i haven, så varer det lidt længere end den skal tømmes.

Jo, min mand og jeg foretrækker at bruge dasset, men Oluf kan bedst lide at sætte sig ude i haven, når han skal lave, nu har du jo lært ham at sidde på hug, før skulle min mand eller jeg løfte ham op, og han er efterhånden blevet for tung til det.

Jeg vil også helst bruge haven, sådan en har vi ikke hjemme hos os, der må jeg gøre det på en avis i soveværelset.

Nu er der jo ikke så langt til naboer, faktisk kan man fra deres 1. sal se et stort stykke af haven, så der skal du ikke sætte dig, nu skal jeg vise dig, hvor du må sætte dig uden de kan se dig. Du smutter ud ad bagdøren går så herover i det hjørne her, der kan du sidde i fred og ro.

Jeg plejer at starte med at lave pølser lige når jeg vågner.

Helt i orden, så smutter du bare herover, du skal ikke tage underbukser på, det er det nemmeste for dig. Du får ikke papir med, da det bare ligger og blæser rundt, du kommer bare ind og får tørret dig. Bagefter skal Oluf og dig i bad i de to baljer her, det er nogen vi har fået af nogle venner, som har fået badeværelse. Jeg har lavet varmt vand til at komme i baljen, som jeg har varmet på den her gruekedel.

Sådan en har vi også hjemme, den står bare nede i kælderen, så den kan vi ikke bruge til det.

Ih, bare det snart var morgen, oh, hvor jeg altså glæder mig.

Nu skal vi spise, dejligt at du glæder dig til de kommende dage her hos os.

Vi nyder en dejlig middag med cola til.

Nu skal jeg ud i haven, for jeg skal lave lort, siger Oluf.

Godt, Oluf, du ved hvor du skal sætte dig, godt det er lunt i vejret, så du ikke fryser.

Vil du med Ejnar.

Ja, jeg kan nok ikke lave pølser endnu, men jeg skal tisse, så jeg følger med dig, så vi kan sidde sammen.

Ja, du sidder på hug, også når du bare skal tisse.

Ja, det har jeg altid gjort, jeg synes, jeg får tisset bedre siddende.

Nu ser vi hvor mange pølser jeg skal af med, oh, det letter at få lavet lort, jeg tror jeg er færdig, lad os gå ind til mor.

Nå drenge, fik i ordnet det i skulle.

Ja, mor jeg skal have tørret, da jeg har lavet lort.

Godt, så kan i godt tage tøj på, hvad skal i så lave i eftermiddag?

Ejnar og mig er blevet enige om at tage hen på boldbanen og spille fodbold, vi er ikke så gode til det, så vi er ikke med på klasseholdet, vi vil øve os, så vi kan komme med på holdet.

Der er heldigvis ikke andre på banen, så vi kan rigtig øve os.

Vi varmer op, lige som på holdet ved at løbe 4 omgange rundt om banen, så dribler vi med bolden og øve os i at spille uden om træerne, der står ved siden af banen.

Vi drak jo en del cola til middag, så vi skal begge tisse.

Oluf synes, at han også vil sidde på hug, lige som Ejnar.

Du har ret, man tisser faktisk nemmere ved at sidde på hug, så det vil jeg også gøre for fremtiden.

Sikke mange lorte, der ligger herinde, det er ikke børnelorte, så store lorte kan ikke komme ud af en barnenumse.

Nej, der var fodboldstævne i går, det var voksne spillere, derfor så store lorte.

Nu er det ved at blive mørkt, så vi må hellere komme hjemad.

Det første Oluf fortæller er.

Jeg har tisset ved at sidde på hug lige som Ejnar, jeg fik tisset meget mere.

Ej, hvor fint, det gør du bare, vi skal også til at spise, så det er godt i kom.

Under middagen fortæller drengene om dagens oplevelser på fodboldbanen, at de har øvet sig på at komme på klasseholdet og det er ikke kun er børn der laver lort i buskene.

Nå drenge, så er det sengetid, i skal vist lige have tisset inden i skal sove. Det er blevet mørkt, så jeg tænder lige lyset udenfor bagdøren så i kan se noget.

Begge drenge smider alt tøjet og går ud og sidder og tisser.

Nu er det dejligt at komme ind under den varme dyne.

God nat Ejnar

God nat Oluf.

Drengene falder hurtigt i søvn og mor slukker lyset.

Næste morgen vågner drengene ved at høre Olufs mor gøre klar til drengenes morgenbad. Hun tænder op i gruekedlen og fylder den med vand.

Ejnar siger.

Jeg skal ud i haven og lave pølser.

Jeg vil med, jeg tror nok at jeg kun skal tisse, men nu hvor jeg sidder på hug og tisser vil jeg prøve om jeg kan presse en lort ud.

Ejnar trænger hårdt så han skynder sig at sætte sig på hug, så kommer der en pølse ud, den bliver længere og længere.

Øj, sikke en lang pølse du laver, hvor lang kan den blive?

Det vil vise sig, nu trykker jeg lidt langsommere. Øv, nu brækkede den, men jeg er ikke færdig endnu, jeg skal lave mange flere pølser.

Nu er jeg færdig med at tisse, jeg spiste meget i går, så der må være en lort, jeg kan presse ud.

Ejnar, Ejnar, se, der kommer en pølse ud.

Ja, og den er meget stor.

2 glade drenge løber ind til Olufs mor og siger at nu skal de begge have tørret deres numser. Nu skal Oluf heller ikke mere på wc i løbet af dagen.

De får nu hver deres balje med dejlig varmt vand. Baljen er også fyldt med fyrrenålesæbe, så der dufter som i en granskov. De får hver en svamp, så de kan blive vasket godt.

Ejnar, vil du vaske mig på ryggen og i numsen, foran kan jeg selv vaske, så gør jeg det samme med dig.

Derefter sætter de sig ned i baljen og nyder det, det er dejligt med et varmt bad, det var jo lidt koldt at sidde ude i haven. Drengene bliver i baljen til vandet bliver for koldt, så får de hver et badehåndklæde, så de kan få sig tørret.

Så er det på med tøjet og ind til morgenmaden.

Vi bliver enige om at tage hen på legepladsen, det er jo efterårsferie, så der er nok meget at se på, ellers kan vi altid tage en tur i gyngerne eller karrusellerne.

Det med karrusellerne er jeg ikke så vild med, jeg mindes sidste gang, det var godt nok i tivoli, jeg blev så syg at jeg kastede op, så hellere i klattertårnet, der kan man komme højt op, derfra har man god udsigt over hele pladsen.

Oluf følger efter, så nu er vi så højt oppe som vi kan komme.

Sikken dejlig udsigt, vi kan se hjem til både dig og mig, det har jeg aldrig tænkt på før. Herude kan vi se havet, det var derude vi var med fiskekutteren.

Ja, det var der hvor Mogens svingede dig ud over kanten, så du kunne lave lort ned i vandet.

Det var fedt at hænge der, selv om alle sammen kunne se min numse og tissemand.

Nu skal jeg ned og tisse.

Det skal jeg også, nu skal vi passe på ikke at falde ned.

Vel nede på jorden igen går vi ind i buskene, for at finde et sted, hvor vi kan sætte os og tisse.

Mens vi tisser, kommer der en dame med hendes baby. Hun tager bleen af og lægger bleen på jorden, holder babyen hen over, i håb om at der kommer noget på bleen.

Nej, det må i virkelig undskylde drenge, jeg har slet ikke set jer, kommer i af med noget?

Det er helt i orden, vi er ikke generte, vi sidder og tisser, hvorfor tager du bleen af barnet?

Det er fordi hun helst ikke vil lave i bleen, så gør vi det på den her måde, der kan i bar se, nu både tisser og laver hun.

Det er en pige, hvor gammel er hun?

Hun er lige blevet 6 måneder.

Vi er færdige med at tisse, så vi går igen.

Kan i have det godt drenge.

Oluf vil gerne have en karruseltur, jeg lader være, jeg vil ikke risikere at komme til at kaste op igen.

Jeg hjælper Oluf med at få godt gang i karussellen.

Bagefter går Oluf som en fuld mand.

Nu skal du vel ikke kaste op?

Nej, nej, så dårlig er jeg ikke, det går over igen.

Vi bliver enige om at gå hjemad, på vejen går vi forbi is huset, vi har lige 50 øre, det er nok til 2 sodavandsis.

Vi kommer hjem og får lidt at spise, inden vi følger med Olufs mor ud og handle. Vi skal både forbi købmanden, mælkehandleren, slagteren og grønthandleren.

Da vi kommer hjem trænger vi begge til at tisse og går om i haven og får det gjort.

Så aftens mad, så ud at tisse, inden vi skal i seng.

Igen trætte efter dagens oplevelser falder vi hurtigt i søvn.

Næste morgen trænger vi begge til at komme ud i haven og lavet stort, inden badet og morgenmaden.

Så er desværre tid til at vi skal sige farvel til hinanden, vi græder begge.

Mor trøster os ved at sige ta jeg er velkommen, når jeg har lyst.

3 Synes om

Nu er efterårsferien slut og skolen begynder igen.

Den første jeg hilser på,k er min gode ven Oluf, så vi får snakket om oplevelserne i sidste uge indtil klokken ringer ind.

I den første time skal vi have min gode ven Mogens. Han hjalp mig flere gange på de ture vi var ude på før ferien, med at få lavet pølser.

Velkommen tilbage til skolen alle sammen. Jeg har en meddelelse fra skoleinspektøren. Det drejer sig om vores toiletbygning. Den er alt for lille til skolens mange elever. Den består i øjeblikket af et lille pissoir, hvor 3 drenge kan stå og tisse samtidigt. Derefter 10 båse med bræt til at sidde på med en spand under. Disse båse skal deles mellem piger og drenge. Det giver lange køer, især i frikvartererne. Derfor har vi ansøgt om at udvide så vi har 10 båse til drenge og 10 båse til piger. Borgmesteren har svaret at der ikke er penge til at udvide toiletbygningen i år. Vi har derfor reserveret de nuværende 10 båse til pigerne. Vi vil derfor opfordre drengene til så vidt muligt at komme på wc inden skolestarten om morgenen. Under skoledagen beder vi drengene holde sig til i kommer hjem efter skoletid. Skulle der opstå en akut situation hvor dette ikke er muligt, giver vi tilladelse til at drengene må benytte skovstykket mellem toiletbygningen og cykelstativerne til at forrette deres nødtørft. Gå blot lidt ind i skoven.

Oluf og Ejnar kikker på hinanden.

Godt vi har fundet en løsning med at starte dagen med at komme på wc. Oluf rækker en hånd op.

Oluf vil sige noget, værsgo.

I sidste uge sov Ejnar og jeg sammen hos os. Det første vi gjorde, når vi vågnede om morgenen, var at sætte os på hug ude i haven og lave lort, det lærte jeg at gøre af Ejnar.

Hvordan bar du dig ad med at komme på wc hjemme hos dig, du bor på 2. sal uden adgang til en have.

Jeg har i lang tid sørget for at få lavet pølser straks når jeg vågnede, min mor lagde en avis på gulvet, så satte jeg mig på hug og fik lavet, så jeg ikke skulle til det i skolen.

Vældig godt Ejnar, og også stor tak til Oluf for jeres morgenritualer, det er netop det vi bliver opfordret til af skoleinspektøren.

Men Ejnar, hvordan starter man med at få lavet pølser.

Jo, det kræver nogle dage at vænne numsen til at lave pølser. Man starter med at sidde på hug, helt på hug, og så presse og presse i en halv times tid. Efterhånden lykkes det. Sådan har både Oluf jeg gjort det, så slipper vi for at sidde og gøre det i skoven.

En anden elev spørger.

Hvorfor er underbukser hvide, bare en lille smule tis eller en lille bremsestreg kan ses.

Det er et meget godt spørgsmål, jeg ved det har været oppe at vende mange gange, men endnu er der ikke sket noget, desværre.

En af pigerne spørger.

Selv om drengene ikke må bruge toiletterne er der altid lang kø i frikvartererne, kan vi så ikke få lov til at gå i timen, når vi skal på wc.

Jo, det skal i naturligvis have lov til

En af drengene siger.

Jeg er FDF, hver sommer når vi er på lejr, graver de store drenge et langt hul, så vi kan sidde på hug og lave ned i det, kan vi ikke låne nogle spader, så vi kan få gravet sådan et hul, så skal drengene ikke holde sig til de kommer hjem.

God ide, det finder jeg lige ud af i frikvarteret.

I frikvarteret går Mogens hen til skoleinspektøren med det gode forslag, han er med på ideen, han får lov til at låne 3 spader, som 3 af de ældre drenge får lov til at grave et aflangt hul med.

Allerede over middag er hullet færdigt, en toiletrulle bliver placeret på en gren.

Hullet bliver straks indviet af 5 drenge i forskellige aldre, 2 af dem er Oluf og mig, vi skal nu kun tisse, men sidder sammen med FDF drengen og 2 andre vi ikke kender smukt der på hug, dejligt at drenge fra 8 år op til 15 kan sidde sammen og få tisset og lavet, så slipper vi for alle de lorte rundt omkring, som vi før risikerede at træde i.

Så nu er det en hel fornøjelse at komme på wc på skolen for både piger og drenge.

Næste morgen vågner Ejnar meget tidligt i soveværelset, begge forældre sover stadig, men Ejnar skal lave pølser og det skal være nu, han ved hvor avisen, som han lave på, ligger, han breder den ud på gulvet, sætter sig hurtigt på hug, slår en stor prut, som efterfølges af kaskader af tynd lort. Begge forældre vågner, ser forskrækket på drengen.

Jamen, du har tynd mave, hvorfor kaldte du ikke.

Nej, i sov og jeg ville ikke vække jer.

Det er sødt af dig at tænke på os, men en anden gang, hvor du trænger så hårdt, må du endelig vække os, så vi kan hjælpe dig, har du ondt i maven.

Nej, ikke mere, da jeg slog den store prut, forsvandt mavepinen, nu trænger jeg bare til at lave pølser.

Godt min dreng, bliv bare siddende, far skal alligevel til at stå op og det skal jeg også. Far skal en tur på wc nede i gården, jeg går ud i køkkenet og laver noget morgenmad. Du skal først i skole om 2 timer, men det skal du kun hvis du er færdig med at lave, vi skal ikke risikere noget.

Far kommer op fra gården for at spise morgenmad, mens mor lufter ud, det lugter ikke så godt i lejligheden efter alt det jeg har lavet. Jeg sidder der stadig da far tager afsted og spørger om mavepinen er helt væk.

Ja, nu er mavepinen væk og pølserne er også holdt med at strømme ud af min numse.

Nu skal jeg hjælpe dig med at få numsen gjort ren, der sidder sikkert en masse, nej, det er nu ikke så slemt, kun lidt ved numsehullet, det tager jeg lige, så kan du godt tage tøj på og få noget at spise.

Jeg tager i skole, den første jeg igen i dag møder er Oluf, jeg fortæller ham at jeg havde tynd mave her til morgen, men mor regner med at jeg har fået det hele ud, da jeg sad meget længe.

  1. time går uden problemer, vi har regning, jeg får næsten hånden op hver gang. Jeg kan godt lide regning.

  2. time har vi dansk med vores klasselærer Mogens, det går godt indtil jeg kan mærke at jeg skal lave.

Mogens jeg skal, må jeg godt tage Oluf med.

Selvfølgelig må du det, godt i hjælper hinanden.

Vi løber hurtigt over til vores hul, jeg trækker bukserne ned, men når ikke at få underbukserne helt ned, der kommer lidt i dem.

Godt vi ikke skal have gymnastik i dag.

Ja, nu må de snart finde ud af at underbukser skal være brune, for så ser man ikke når man kommer til at lave lidt i dem.

Godt du er her Oluf, det er så dejligt. Så jeg ikke skal sidde alene.

Nu skal jeg også tisse, siger Oluf, så jeg sætter mig ved siden af dig

Oh, det varmer, når vi sidder med lårene mod hinanden, siger Ejnar og lægger sin hånd over på Olufs lår, Oluf lægger også sin hånd over på Ejnars lår, de hygger sig et stykke tid, så siger Ejnar.

Oluf, jeg er færdig, kan du nå toiletrullen.

Ja, den tager jeg, må jeg godt tørre dig, nu kan jeg jo bedre se, hvor det sidder.

Ja, meget gerne, jeg er så glad for at du hjælper mig.

Så er du helt ren i numsen.

Vi samler begge bukserne op og går tilbage til skolen.

Efter skoletid kommer jeg hjem til mor.

Hvordan har du haft det i dag, Ejnar?

Jeg skulle pludselig ud at lave pølser i wc-hullet, jeg trak hurtigt bukserne ned, men jeg havde tynd mave, så jeg nåede ikke at få underbukserne trukket ned, så der kom lidt i dem.

Oh, lad mor lige se, hvor galt det er, nej Ejnar, det er ikke så slemt, det kan mor lige tage med en vaskeklud, så kan du godt beholde dem på resten af dagen.

Det var Oluf der hjalp med at tørre mig, han er så sød, den bedste ven jeg nogensinde har haft. Skal vi ikke gå hen til dem med blomster til hans mor og en stor pose slik til Oluf.

God ide, lad os gøre det med det samme.

Lige til slut, der kom et forslag fra en af klassens drenge, som er FDFer. Når de er på lejr, bliver der gravet et stort hul, til forrettelse af nødtørft.

Var det forslag noget som drengene vil benytte. Svaret er ja, drengene elsker at sidde på hug og skide ned i et hul. I hvert frikvarter sidder der omkring 10 drenge i alderen 8-15 år samtidigt på hug og skider ned i et hul, selv i timerne er der drenge, der får lov til at komme på wc, og det uanset vejret, så det gør ikke så meget at der ikke bliver bygget en toiletbygning i år.

2 Synes om

Nu er det blevet koldt i vejret, den første sne er faldet, det er frostvejr om morgenen, så hvordan går det for drengene på skolen med at benytte det udendørs toilethul. Det går helt forrygende, der er ingen af drengene der beklager sig over at skal sidde med bar røv i frostvejr. Betænkeligheder med at så mange drenge i alle aldre skal på wc sammen er gjort til skamme. De ældre drenge hjælper endda de små ved at holde dem i hånden, hvis de er utrygge ved at sidde ved så stort et hul. Forældre er også glade for det, nu er der ingen af deres drenge, der kommer hjem med ondt i maven fordi de har holdt dig, og heller ingen der har skidt i bukserne, fordi de ikke kunne hole sig.

Tiden går hurtigt, nu det den 22. december, den sidste skoledag inden jul. Det er en rigtig hyggedag, hvor vi får læst historier. Vi skal også i kirke og synge julesalmer, det foregår ved at vi bliver inddelt i holdt, for kirken er ikke så stor. Vi får fri allerede kl. 12.

Det værste er at jeg ikke skal være sammen med Oluf i 10 dage, vi fælder begge en tåre, da vi går hver til sit.

Vi skal op til farmor og holde jul i 10 dage. Vi kører i morgen formiddag.

Det er nu 23. december, lillejuleaftensdag. Jeg er som vanlig ved at få lavet pølser i soveværelset, mens far og mor pakker bilen. Jeg bliver siddende til mor kommer og spørger.

Er du færdig min skal.

Ja, der er ikke flere pølser i numsen.

Godt, her er toiletpapir så du kan blive tørret, her er tøjet du skal have på, så er der morgenmad.

Det har sneet i løbet af natten, så far siger at vi skal køre langsomt, for de sagde i radioavisen at der var pletvis glat over hele landet.

Efter morgenmaden er vi klar til den lange køretur op til farmor.

Far kører langsomt og sikkert.

Efter en times kørsel lyder det omme fra bagsædet.

Far, jeg skal tisse.

Kan du vente i 5 minutter, så kommer vi til en skov, der skal far ind og lave pølser og mor skal tisse.

Det kan jeg godt, for jeg skal ikke tisse meget.

Vi gør holdt ved en dejlig granskov, der ligner store juletræer.

Vi går alle 3 ind i skoven, finder et godt sted trækker bukserne ned og sætter os på hug. Jeg placerer mig så jeg kan se far lave pølser.

Det er første gang jeg ser dig lave pølser, far, aaaauuu, hvor du laver store pølser, så store pølser kan jeg ikke lave.

Nej, ikke nu, bare vent til du bliver stor, så laver du lige så store pølser.

Bliver min tissemand lige så stor som din, far.

Ja, det kan du være sikker på.
Mor, skal du også lave pølser.

Nej, min skat, det gjorde jeg nede på lokummet i gården i morges.

Det skal jeg heller ikke, for jeg fik lavet pølser på avisen i morges.

Da far er færdig, bliver vi enige om at fortsætte køreturen til farmor, det er koldt, så det er ikke rart at sidde med bar røv længere end højst nødvendigt.

Vi fortsætter kørslen på de glatte veje, men far kører pænt, så der er ingen slinger i valsen.

Jeg falder i søvn på bagsædet, vågner med et spjæt, for jeg skal tisse igen.

Far, jeg skal tisse.

Det varer et stykke tid før vi kommer til en skov.

Jeg behøver ingen skov for at tisse.

Godt, så holder vi ind lige her, så smutter ud og får tisset.

Jeg trækker bukserne ned, det er heldigvis elastikbukser, og sætter mig på hug og tisser.

Bilerne, der kører fobi dytter og dytter, fordi de tror jeg sidder og laver pølser, men jeg er ligeglad.

Jeg hiver bukserne op igen og vi kører det sidste stykke til farmor.

Allerede i indkørslen kan vi se at farmor har julepyntet hele huset, og der er julelys i alle vinduer.

Farmor står uden for og tager imod os, og vi går ind i den varme stue, ilden knitrer lystigt i kakkelovnen, i stuen møder vi gårdens 2 tjenestekarle, som byder os hjertelig velkommen. De skal begge fejre julen sammen med os, de bor jo også på gården, for køerne skal malkes 2 gange om dagen, morgen og aften.

Vi sætter os til bords og får lidt at spise, som farmor siger, ikke for meget for i skal også have appetit i morgen aften, for der er det juleaften.

Ejnar vil du med ud i stalden og se alle køerne, jeg følger med karlene over i stalden. Karlene forklarer mig at når jeg skal tisse eller lave pølser, skal du sætte dig her ved denne rende, vi går ud fra at du stadig sidder ned og tisser.

Ja, det gør jeg for altid.

En vigtig ting, mens du sidder der, skal du lige holde øje med om en ko skal tisse eller lave, for så løfter den halen højt op, så bliver du nødt til at flytte dig herhen, når den er færdig, kan du sætte dig på plads igen.

Du kan se, nu er der en ko, der skal enten tisse eller lave, nu løfter den halen, nu vil det vise sig hvad den skal. Den skal tisse.

En stor stråle sprøjter ud over hele renden.

Der kan du se, hvis du havde siddet der, var du blevet meget våd.

Jeg følger også med i selve malkningen, der er malkemaskiner, så det går ret hurtigt.

Derefter ind til en lille frokost, bagefter er det sengetid, far, mor og jeg skal sove i stuen. Jeg skal ligge nærmest døren, så jeg ikke skal kravle over far og mor, når jeg skal ud i stalden. Farmor, far og mor sætter sig hen i den anden ende af stuen og snakker, mens jeg lægger mig til at sove. Selv om de snakker falder jeg hurtigt i søvn.

Næste morgen vågner jeg ved at jeg skal lave pølser, jeg går ud i stalden, siger god morgen til karlene, de er allerede i gang med at malke køerne.

Nu håber vi ikke at du er genert ved at sidde og lave pølser, mens vi er her.

Nej overhovedet ikke, i skolen er der sommetider en hel klasse, der ser mig lave pølser.

Glæder du til i aften.
Jaaaaa, jeg kan næsten ikke vente.
Ejnar og i andre må vente til næste afsnit, tak fordi du følger med i min livsberetning, som fandt sted for 69 år siden.

2 Synes om