Urin og afføringsinkontinent (b,F)

Her følger en beretning fra min egen barndom i 50’erne. Jeg er en dreng, slap ikke af med bleen som normalt ved 4 års alderen, så måtte fortsætte. I børnehaven var det ikke et problem, der var flere der var lidt sene på den; men da jeg som syvårig skulle starte i skolen, måtte jeg have ble på hver dag.

Mine klassekammerater blev naturligvis orienteret om det. De var heldigvis meget forstående, så hverdagen i skolen gik næsten som normalt, jeg deltog ikke i gymnastiktimerne, men klarede mig ellers fint i de andre fag. Når jeg kom hjem fik jeg skiftet bleen, den indeholdt for det meste kun tis.

I sommerferien kom jeg altid ud til farmor, hun bor på en gård, hendes man er død af sygdom, hun var frisk på at jeg skulle prøve at smide bleen og gå rundt uden bukser på. Til gården hørte en stor have med mange buske og en stor græsplæne midt i, som jeg kunne boltre mig på.

Farmor lærte mig at jeg jævnligt skulle sætte mig på hug og prøve at tisse og måske lave pølser. Jeg lærte hurtigt kunsten at sidde på hug, jeg nød det faktisk, at slippe for bleen, den strammede meget omkring tissemanden. Jeg kunne sidde sådan i lang tid, faktisk afslappende, mens jeg havde fokus på at tisse og prøve at presse en pølse ud.

Nu kom farmor med kaffe til sig selv og en sodavand til mig. Hun satte sig på en af de mange bænke, jeg blev siddende på hug for at hun kunne se mig lave pølser. Vi nød hinandens selskab og inden hun var færdig med kaffen lykkedes det mig at lave 3 pølser, hun klappede i hænderne, åh, herligt, farmor var forberedt på at det ville lykkes for mig, hun havde taget toiletpair med så jeg kunne få min numse tørret.

Farmor drak de sidste dråber af kaffen og jeg tømte min sodavand. Jeg tog lige en løbetur rundt i haven inden jeg satte mig, så kom sodavandet ud. Farmor gik nu ind for at lave aftensmad, jeg blev herude, indtil jeg blev kaldt ind.

Mens vi spiste, snakkede vi om dagens oplevelser, jeg var meget glad for at smide bleen og gå uden bukser, samt naturligvis at sidde og tisse og lave. Inden sengetid var jeg igen i haven for at få tisset af, så i seng uden ble, farmor havde for en sikkerhedsskyld lagt plastik under lagenet.

Næste morgen havde jeg ikke tisset, ja til stor glæde for os begge. Inden morgenmaden skulle jeg lige ud og tisse en tår. Da morgenmaden var spist kunne jeg faktisk mærke at jeg skulle lave pølser, jeg skyndte mig ud i haven, og satte mig, men der kom ingen pølser ud.

Jeg pressede og pressede, uden resultat, skuffet gik jeg ind til farmor og sagde at pølserne ikke ville komme ud. Farmor mærkede efter i min numse, ganske rigtigt, der sad en stor pølse derinde. Hun fandt en sprøjte med noget vand i, som hun tømte op i numsen.

Vi fulgtes ad ud i haven, jeg satte mig ned og i det samme væltede pølserne ud, jeg havde lidt ondt i maven, det gik helt væk nu, og der kom flere pølser, til sidst var det kun vand der kom. Jeg blev tørret. Der kom ikke flere pølser den dag og heller ikke dagen efter. Tarmen var helt tømt, men resten af dagen gik så med nogle tisseture…

Sikke en fin og kort fortælling, jeg har tilladt mig at indsætte nogle linieskift og kategorisere historien med det samme, foruden at læse lidt korrektur :slightly_smiling_face:

Ja, vi fortsætter med beretningen fra ferien ved farmor.

Næste morgen vågner jeg igen uden at have tisset i sengen, dejligt, jeg vil ind og sige godmorgen til farmor, da jeg hører fremmede stemmer i køkkenet, farmor har opdaget mig, og ber mig komme ind, hun præsenterer mig for de 2 mænd, der sidder og drikker kaffe. Det er 2 tjenestekarle som farmor har ansat til at styre gården, så hun kan koncentrere sig om husholdningen. Jeg siger at jeg bliver nødt til smutte ud i haven, jeg trænger voldsomt, og væk er jeg.

Jeg sætter mig ned og tisser en stor tår, kan så mærke at jeg også skal lave pølser, der kommer 1-2-3-4-5 pølser ud, det lettede, Jeg smutter tilbage til køkkenet og meddeler at jeg har fået tisset og lavet hele 5 pølser. Karlene er glade for at jeg er så dygtig til at gå på wc i haven. Jeg spørger så dem, hvor de gør det henne, jo siger de, kom med så skal vi vise dig, hvor.

De kommer ud i stalden og viser at de skam også har lavet pølser. Jeg bliver inviteret til at jeg også gerne må bruge stalden. Jeg sætter mig på hug, de roser mig fordi jeg er så god til sidde på hug. Jeg bliver siddende lidt og får tisset lidt mere, samt får lavet en lille pølse mere. Nu er jeg også færdig, vi går sammen tilbage til køkkenet for at spise morgenmad.

Jeg spørger farmor hvor hun går på wc, det gør hun også i stalden, for der er ikke noget toliet på gården. Det havde jeg ikke opdaget, selv om jeg har været her i flere dage. Jeg savner det heller ikke, jeg har jo haven og nu også stalden, der er god plads, da køerne er ude på marken. Karlene skal på høstarbejde og spørger om jeg vil med, jamen hvad så når jeg skal tisse og lave?

Ingen problem, du kan gøre det ude på marken, det gør vi også. Jeg kommer op på den store Ferguson traktor, hvor jeg sidder foran den ene og den anden sidder på skærmen. Da vi kommer til marken skal jeg straks tisse og sætter mig på hug. Hvorfor står du ikke op, hvis du kun skal tisse? Nej jeg sidder ned både for at tisse og lave, så kan jeg prøve om jeg kan lave pølser, det kunne jeg nu ikke denne gang.

Karlene får sat selvbinderen på traktoren. så kører vi en tur frem og tilbage og ser hvordan kornet bliver klippet af og negene bliver kastet ud til siden. Vi kører herefter hjem til middagsmad.
Det var en spændende formiddag. Her slutter jeg så med at skrive for i dag.

Fortsættelse følger.

1 Synes om

En ny spændende dag venter hjemme hos farmor. Jeg starter som sædvanlig min morgenrutine i haven, så morgenmad. Farmor spørger om vi ikke skulle til stranden i det gode vejr, den er jeg med på. Nu er det sådan at børn op til puberteten ikke behøver at have underbukser eller badebukser på, jeg spørger hvad puberteten er for noget. Farmor forklarer, at det er når der kommer hår ved tissemanden.

– Hvornår får jeg det?

– når du er 13 år gammel,

– det er allerede om 5 år. Så må jeg være nøgen ved stranden 5 år endnu, hurra.

Vi kører i traktoren, som du jo kender, der er omkring 10 kilometer derhen, vel ankommet viser farmor først hvor jeg kan komme på wc, der er mange små buskadser, det første sted er der for mange pølser, men det næste er der lige plads til 2, det er til dig og mig, næh, farmor skal ikke noget lige nu, så jeg satte mig straks i hugsiddende, farmor siger at det kan jeg nemt klare uden hende, hun viser at hun sidder på bænken lige derovre.

Pludselig dukker der en pige op, som sætter sig ved siden af mig, og tisser så meget, at det strinter over på min numse. Jeg siger ikke noget, det gør hun heller ikke, men hun forsvinder lige så snart hun er færdig.

Jeg får fred i hele ti minutter, dem udnytter jeg ved at få lavet pølser. Der dukker en dreng op, spørger om jeg er ved at lave pølser, hvilket jeg straks lader ham se. Det skal han også, spørger pænt om han må gøre det ved siden af mig, ja, det vil da være hyggeligt.

Han bøjer lidt ned i knæende, jeg siger at det er bedst at sidde på hug, så kommer pølserne nemmere ud.
Jeg er bange for at falde bagover, så jeg lander lige ned på pølserne…

Nej, ikke hvis du bøjer dig fremover, så sidder man godt og sikkert, og kan sidde længe. Se vores ben flugter hinandens ben.

Du har ret. Nu sidder jeg rigtig godt, nu kan jeg også få lavet pølser.

Men, nu kommer der igen gæster, en mor med sin lille datter.

Hej drenge, i sidder og hygger jeg med at lave pølser kan jeg se, det skal min datter også, jeg har faktisk lovet hende, at hun selv må sidde og lave pølser for første gang, hun er 3 år. Så vi siger undskyld for forstyrrelsen, vi finder et andet sted…

Endelig alene, han er endnu ikke kommet i gang med at lave pølser og jeg er da heller ikke færdig, så nu lykkes det for os, vi siger pænt farvel til hinanden, jeg løber over til farmor og fortæller hvorfor det tog så lang tid, hun havde fulgt det hele på afstand og set at vi havde styr på det.

Nu synes hun at jeg skal i vandet, ah, det er dejligt varmt. Da jeg kommer op, siger jeg at skal tisse, men mener ikke man kan tisse i vandet, hvor andre bader. En meget god tanke, siger farmor, det er der mange der gør.

Jeg smutter lige over til det buskads, og tisser, hvor vi var før, der er ingen, så jeg tisser ved mine egne pølser.
Endnu en dejlig dag er slut. Tak for jeres opmærksom hed.

Fortsættelse følger.

Jeg var 8 år gammel, led af urin og afføringskonsistens, og gik derfor med ble dag og nat, havde ikke styr på det når trangen meldte sig.

Det skulle ændre sig, da jeg kom på ferie ved farmor, som boede på en gård. Hun var blevet enke, da hendes mand døde af sygdom. Hun fik hyret 2 karle, som tog sig af den daglige drift, farmor passede husholdningen, lavede mad til karlene.

Gården havde ingen toiletfaciliteter, så det foregik i stalden. Jeg fik lov til at benytte den store have. Det var jeg meget glad for, jeg gik aldrig med ble, havde heller ikke underbukser på, dejligt at få luft til numse og tissemand.

Jeg havde lige fra starten styr på, når jeg skulle tisse eller lave pølser, døren til haven stod altid åben, når trangen meldte sig smuttede jeg ud og lærte mig selv at sidde på hug, uanset om der skulle tisses eller laves pølser. Jeg nød at sidde der og kunne sidde længe.
Jeg fik meget ros af farmor, fordi jeg havde ikke den eneste gang uheld inde i stuerne.

Allerede første nat, synes farmor at jeg skulle sove uden ble. Der var dømt fiasko, men nej. der blev lagt plastik under lagenet, jeg fik ikke noget at drikke efter aftensmaden, inden jeg skulle i seng var jeg så ude i haven og sidde og få tisset af. Det lykkedes, ingen våd seng.

Det første jeg gjorde om morgenen var at sidde ude i haven, få tisset og måske også lavet pølser. Hvis jeg havde lavet, blev numsen lige vasket med en våd klud af farmor, så der ikke kom noget på stolene.

Nok for denne gang, ferien varer længe endnu, så der kommer flere beretninger fra dejlige sommerminder for 69 år siden. Det hele står lysende klart.

Tak fordi du gad læse den.

Hov starten kom ikke med.
Jeg var 8 år gammel, led af urin og afføringskonsistens, gik derfor med ble dag og nat, havde ikke styr på når trangen meldte sig----------

Jeg har tilladt mig at indsætte den manglende tekst, og formatere de sidste 2 afsnit, sig til hvis der er mere der skal rettes.

Tak for hjælpen Junior.

1 Synes om

Her fortsætter min beretning fra 1952.
En ny dag er begyndt, jeg er i haven og sidder og tisser en stor tår.

Nu kommer Alfred, en af karlene, han har sin hund King med, den styrer lige hen bag ved mig.

Det er fordi du sidder på hug, så ved hunden at der bliver lavet pølser.

Jeg skal lave pølser nu.

Straks en pølse er på vej ud af numsen, snupper King den, smasker, er klar til næste pølse, den kommer nu, King er klar, sådan fortsætter det 3 pølser mere.

Jeg er færdig.

Fint, bliv bare siddende, King vil gerne slikke din numse for rester. Så er du ren.

King kan vældig godt lide dine pølser, der ligger ingen pølser i hele haven, dem har han spist.

Jeg troede det var farmor.

Nej det er King.

Alfred og King skal til at gå, men hunden vil blive her.

Det er fordi du stadig sidder på hug, så tror han at der kommer mere. Fantastisk, at du kan sidde så længe, det kan jeg ikke, når jeg har lavet pølser må jeg rejse mig op. Du bliver nok nødt til at stå op, ellers får jeg ikke King med.

Da jeg rejste mig op, gik de og jeg løb ind til farmor til morgenmad, jeg kunne fortælle at hun ikke behøvede at tørre min numse, det havde King gjort.

Det er sidste dag ved farmor, ferien er slut, i morgen kommer far og mor og henter mig.

King og Alfred smutter igen

I dag er det sidste dag hos farmor, far og mor kan være her hvert øjeblik det skal være, så for sidste gang sætter jeg mig ud i haven og skal heldigvis både tisse og lave pølser, ind til farmor få vasket numsen.

Farmor synes at jeg skal ha underbukser på, det forstår jeg ikke, for far og mor har før set min tissemand og numse.

Nu holder de ude i gården, jeg styrter ud til dem, det første de siger.

Jamen kæreste dreng, du har ingen ble på.

Nej, jeg har ikke brugt ble alle de dage jeg har været hos farmor.

Farmor kan bekræfte at det er tilfældet.

Jamen kære farmor, så har du ikke bestilt andet end at vaske underbukser.

ak jo, han har været god til at komme ud i haven i tide, når han trænger, så gør det nok heller ikke noget, at han ikke har bukser på til daglig.

Om natten har han heller ikke haft ble på, for det sidste han har gjort inden han skal sove, ud i haven, få tisset af, og det første om morgen ud igen.

Så er det tid til morgenmad inden den lange tur hjem, og hver gang han melder at han skal ud og sidde, gør vi holdt, selv om der ikke altid var træer eller buske han kunne sidde ved.

Det gør ikke noget, jeg tror de alle sammen før har set en dreng sidde på vejen og lave pølser.

Efter adskillige stop, når vi endelig hjem, og hvordan hverdagen forløber efterfølgende vil vise sig i næste indslag.

Min far og mor bor i en etageejendom på 2. sal med lokum i gården.