Turen til Jylland (F,F,M,F)

Fortsættelse til Den nye mor (F/g,F)

”Så, Ida, kan du sidde ordentligt mens jeg pakker færdig?” Kate tørrer vaniljeisen, der er dryppet faretruende langt ned af hagen, væk fra mit ansigt. Jeg nikker og slikker fornøjet videre på ispinden. Udenfor holder bilen som er mere tætpakket end bussen til en skoleklasse på sommerlejr. Det er ikke sådan at have en baby med på ferie, alt skal med, både barnevogn og det hele.

Kate og jeg er blevet inviteret til Jylland for at besøge Christian som har lejet sommerhus i ferien og gerne vil have, at vi kommer og hilser på. Det bliver hyggeligt da jeg har savnet ham rigtig meget den seneste tid, men siden jeg er blevet plejebarn hos Kate, har jeg ikke tænkt så meget på ham som jeg gjorde før.

Mens Kate får de sidste ting pakket sammen i bilen, har hun sat mig i kravlegården foran tv’et hvor jeg spændt følger med i Bamse & Kylling, det er mit yndlingsafsnit, det hvor at Bamse er på telttur med Luna som får tomatsuppe i hovedet! Jeg er flad af grin hver gang, også denne gang, og jeg tisser en stor tår i bleen undervejs uden at opdage det. Jeg er blevet så vant til at gå med ble at jeg næsten ikke tænker over det mere. Først da jeg mærker bleen skvulpe mellem benene, bliver jeg utilfreds og begynder at klynke efter Kate.

”Så, så, prinsesse!” Kate kommer ind i stuen og løfter mig op fra kravlegården for at trøste mig, og en blanding af vaniljeis, tårrer og savl, render ned ad min hagesmæk og Kates nye kjole.

”Du trænger til en ren ble, Ida” konstaterer Kate og bærer mig ud på badeværelset. Hun løsner tapen på bleen som lander med et hult dunk på gulvet, og hun bruser mig af og vasker mig, så jeg er helt ren igen efter det store uheld. Jeg får lov at lufttøre mens hun rydder op, og bagefter bliver jeg lagt på puslebordet hvor hun begynder, at lægge en tør ble på mig. Så giver hun mig en lyserød body med Minnie Mouse på og mine nye sandaler og bærer mig ud i bilen hvor hun sætter mig i autostolen og spænder mig fast.

”Vi kører om lidt!” siger hun og forlader smilende bilen, for at hente den sidste kuffert, som hun smider ind bagi. Så giver hun mig sutten i munden og sætter sig ind bag rattet og vi kører mod færgen på Sj. Odde.

Der er mange mennesker i kø ved færgen. Jeg har siddet uroligt det meste af vejen, for jeg er sulten og har igen gjort bleen våd, og Kate får travlt med at parkere, så hun kan få mig madet og skiftet.

”Jeg skal vel ikke sidde i den der?” jeg stirrer med gru på klapvognen som er Kates nyeste anskaffelse til mig og som hun agter, at jeg skal sidde i, også på en færge der er propfuld af mennesker.

”Jeg har talt med færgepersonalet, de ved godt at du sidder i klapvogn, så der er ingen der vil grine ad dig!” siger Kate trøstende, og jeg er grædefærdig da jeg meget modvilligt bliver anbragt i vognen og spændt fast.

Du godeste, hvor er det flovt! Her sidder jeg 22 år gammel i en klapvogn iført ble og body mens jeg bliver trillet afsted. Mine protester er nytteløse, og jeg tudbrøler hele vejen ind gennem terminalen hvor folk stirrer med en blanding af overbærenhed og krænkelse på mig, og jeg kan høre at nogle enkelte begynder at hviske til hinanden.

Klokken er et og det er langt over frokosttid. I restauranten bestiller Kate fiskefilet med pomfritter til os, og jeg spiser som en gal, for det er længe siden jeg sidst har smagt grillmad. Bagefter bliver jeg sat tilbage i vognen med et stykke legetøj mens Kate bliver færdig med at spise, og et par turister kommer i mellemtiden forbi og siger, at de synes, jeg ser *så* sød ud!

Endelig er Kate færdig og hun kører mig ud på toilettet, hvor køen er lige så lang som ved færgelejet.

”Det her går ikke!” resolut vender Kate klapvognen om og vi kører ind på handicaptoilettet, hvor jeg langt om længe, får den våde ble af, bliver vasket grundigt og Kate opdager, at jeg er ved at få rød numse.

Hun smører et tykt lag salve på, og det køler dejligt. Da Kate taper den rene ble fast på mig, smasker jeg tilfreds på sutten, men kommer i tanker om hvor tørstig jeg er.

”Lad mig lige knappe bodyen færdig, skat, så skal du nok få lidt mælk!” Kate hiver mig op at sidde mens hun samler pusletingene sammen. Derefter bliver kjolen åbnet op og jeg bliver lagt til brystet hvor mælken flyder i stride strømme. Jeg er ikke blevet ammet siden vi tog hjemmefra, så Kate er fyldt til bristepunktet.

20 minutter senere er vi tilbage i cafeen, hvor vi tilbringer resten af turen med at kigge ud på vandet, hvor vi svagt kan se land langt borte. Men snart anløber færgen ved Århus, hvor Christian vil hente os på havnen. Jeg er ellevild da vi endelig kan komme af færgen, og Kate må bruge al sit krudt til at holde styr på mig så jeg ikke bliver væk.

”Opfør dig pænt, ellers kommer du bare ned i klapvognen igen!” advarer Kate, på en sådan måde som kun en børnehavepædagog med forstand på ustyrlige børn kan gøre det, og jeg går tavst med Kate i hånden, ned gennem terminalen til ankomsthallen, hvor Christian tager glædestrålende imod os.

”Hej, Ida, godt at se dig!” Christian giver mig et kæmpe knus, og jeg forsvinder helt op i hans favn, uden at ænse de mange der kigger på. Kun Kate smiler, hun er stolt af sin lille plejebaby, der pludselig er blevet lidt ældre, i den tidligere babysitters selskab.

Vi kommer ned i bilen og jeg bliver atter sat i autosædet, som Christian er meget imponeret over, han synes at det er flot, men måske nok en smule i overkanten.

”Hvor langt er der til sommerhuset? Ida skal snart have sin eftermiddagslur!” spørger Kate.

”Må jeg ikke slippe for lur i dag? Nu er vi endelig kommet, og jeg vil være sammen med Christian!” mukker jeg.

”Skat, du er en baby, og babyer har brug for søvn, det har vi diskuteret!” Kate stikker mig sutten som jeg med det samme spytter ud. Jeg er på grund af den intense babybehandling, også begyndt at reagere som et lille barn, specielt hvis jeg ikke får min vilje, så turen ud til sommerhuset forløber med rasende gråd.

Da vi ankommer er jeg dødtræt. Jeg græder stadig da jeg går med Christian indenfor, mens Kate tømmer bilen. Ud af øjenkrogen kan jeg se hende stille barnevognen ind på terassen og lægge tæppet i og kufferterne står ude i entreen med al vores tøj.

Der er fire værelser i huset, jeg får det næststørste, så der er plads til det hele. For første gang i flere uger skal jeg sove i en normal seng, og det er både rart og skræmmende på en gang. Mit legetæppe og legesager bliver sat på gulvet og puslepladsen arrangeret, for badeværelset er ikke så stort som Kates.

Christian lægger mig på puslepuden og skifter mig. Imens snakker vi om gamle dage, det er ret hyggeligt, selvom han synes jeg er blevet væsentligt mere lille. Han giver mig en ny og tyndere body på, og så får jeg sutteflaske som Kate har gjort klar til mig.

”Nu skal du sove lur!” Kate kommer og tager mig på armen og bærer mig udenfor og lægger mig i barnevognen, der står dejligt køligt under halvtaget. Jeg nyder det. Jeg er mæt og tilpas og har fået ren ble på. Det kan ikke blive bedre, tænker jeg og falder hurtigt i søvn.

Næste dag vågner jeg allerede klokken halv seks om morgenen, efter godt og vel 11 timers søvn. Jeg har endnu ikke helt vænnet mig til igen at sove uden tremmer, og jeg triller ned og lander på gulvet med et drøn. Jeg slår mig egentlig ikke, men begynder at græde uden at vide hvorfor, og samtidig laver jeg stort i bleen, som også er blevet ret våd i løbet af natten.

Jeg er stadig siddende på gulvet, da Kate langt om længe kommer, og gråden tager kun til i styrke da jeg ser hende.

Christian har et godt sovehjerte og sover uforstyrret videre i værelset ved siden af.

Jeg er meget urolig og trænger til omsorg. Det mærker Kate straks, og hun tager mig i armene og går rundt med mig i favnen.

”Så, lille baby, så, så min lille baby!” nynner hun.

Jeg kan slet ikke falde til ro igen, og hun bærer mig ind på sofaen i stuen og ammer mig, og ligeså snart jeg får brystet i munden, holder gråden op og jeg sutter intenst.

”Godmorgen, I er tidligt oppe!” Christian står i døren med strithår og ligner en der skal drikke mindst en halv liter kaffe, for atter at se normal ud, og han dækker morgenbord og lader os få lidt ro.

”Ida var faldet ud af sengen” svarer Kate uden at tage blikket fra mig, der stadig er i fuld gang med sutteriet.

”Sikke noget! Det var godt du hørte det, men sig mig, har hun ikke lavet prut, her lugter altså?” svarer Christian hennefra køkkenet.

”Jo, hun har, men vi venter til efter maden med at skifte hende, hun skal alligevel i bad!”

Jeg tror ikke mine egne ører. Kate og Christian taler om mig, som var jeg deres fælles barn, og jeg nyder det et eller andet sted. For med to ”voksne” kan jeg slippe al ansvar totalt og forblive den lille pige, lige så længe jeg vil, uden at bekymre mig om noget som helst.

Kate rejser sig med mig og bærer mig hen og sætter mig ved bordet. Prutten smatter i bleen og jeg sidder virkelig ikke ret godt, men affinder mig hurtigt med situationen og begynder at skovle havregrød indenbords. For en gangs skyld får jeg lov at spise selv, men med børnebestik, selvfølgelig.

Christian har fået en ide. Han synes vi skal tage en tur i zoologisk have, det vil være så hyggeligt, og så vil han tage sin nye lille pige med, så jeg har en at lege med på turen. Det glæder jeg mig til, og mens Kate får sig en pause og rydder op, går Christian ud på badeværelset med mig og tager bleen af mig, vasker min numse og putter mig i bad, hvor jeg får lov at sidde at gasse mig et stykke tid.

Jeg hører dem snakke i køkkenet og jeg læner mig tilbage og nyder freden. Senere kommer Kate ud til mig og begynder at vaske mig grundigt over det hele. Bagefter føles det helt rart, at komme op af badekarret, og jeg dufter af tyggegummi, synes jeg. For sæben er en børnesæbe.

”Nu skal vi ind og have tøj på, ikke?” Kate svøber et stort håndklæde rundt om mig og følger mig tilbage på værelset, hvor hun lægger mig ned på puslepuden og tørrer mig færdig.

”Dikke, dikke, dikke”

Jeg vrider mig, det kilder sådan, og det ved Kate godt. Hun får givet mig en ny ble på og en lyserød kjole, da det er varmt, og henrykt leger jeg indtil vi skal køre.

På vejen skal vi hente Mathilda, Christians nye lille pige. Hun er på alder med mig, og jeg er spændt på hvad hun er for en. Jeg sidder og kigger fra min autostol da vi henter hende. Hun er mørkhåret og har en lyserød t-shirt og cowboyshorts på og rottehaler. Hun er ingen baby, men hun bruger også ble, fortæller hun da vi sidder i bilen alle fire.

Mathilda og jeg snakker sammen hele vejen hen til zoo. Vi er alle glade og forventningsfulde da vi står i køen for at købe biletter, men så snart vi er inde i haven, tager Kate mig og sætter mig i klapvognen til min store utilfredshed, for jeg er en baby, og får ikke lov at glemme det.

Jeg kigger misundeligt på Mathilda, der har meget friere tøjler end mig og får lov at gå selv, men hun er også en ”stor pige” på næsten fire år. Alligevel slipper hun ikke Christians hånd, mens vi bevæger os mod løverne, som vi først gerne vil se. Så girafferne og derefter elefanterne, og så er det pludselig spisetid.

”Det kan være at vi lige skal skifte børnene inden vi sætter os!” siger Kate og kigger på Mathilda og mig. Mathilda fniser og siger, at hun bestemt ikke behøver at blive skiftet, men det tror ingen af de voksne på, og vi går mod handicaptoiletterne hvor vi går ind alle fire.

Jeg har lavet lort, så jeg er glad for at blive skiftet, men Mathilda har kun tisset en lillebitte tår i sin bukseble, resten klarer hun på toilettet.

Christian tørrer hende og giver hende en ny bukseble på og vi går ud og sætter os for at få frokost.

Vi er rigtig sultne alle sammen da vi omsider finder et ledigt udflugtsbord med plads til vores store oppakning. Menuen står på pølsemix til os piger, men selv må jeg nøjes med en sutteflaske i stedet for sodavand ligesom jeg også bliver madet under hele frokosten, noget Mathilda synes er både sjovt og sødt.

”Du skal være sød ved Ida, hun er så lille!” formaner Kate, og jeg er ved at synke i jorden.

”Jeg er altså stadig sulten, kan vi ikke få en portion mere?” spørger jeg med den ubarmhjertige, skønne duft af friturefritter hængende i næsen.

”Hvis du er mere sulten, kan du få noget mos, jeg har taget noget med til dig” svarer Kate.

”Nej, jeg vil ikke have babymos, jeg vil have fritter!” protesterer jeg straks og lidt for højt, for en børnefamilie der sidder overfor os kigger langt efter mig, men det tager Kate sig ikke det mindste af. Christian og Mathilda siger ikke noget, men holder sig klogelig i baggrunden og lader Kate håndtere konflikten.

”Ida, nu skal du holde op! Du har fået pomfritter i dag, nu er det slut. Det er mos eller ingenting!” Kate ser meget bestemt på mig, og nu er jeg så sur, at jeg sparker hende under bordet, og da bliver Kate for alvor tosset.

”Så stopper festen! Når du opfører dig som et lille barn, bliver du også behandlet som et lille barn, og nu kan du komme herop til mig og få din mos, kom her!” så let som ingenting, løfter Kate mig fra bænken og op på skødet, hvor jeg begynder at græde højt ligesom en baby gør, og jeg har babymos i hele hovedet da Kate forsøger at made mig.

”Sikke da en sur lille baby!” Kate overhører min gråd fuldstændig og tørrer mig om munden med hagesmækken, der er helt tilsvinet, og mader videre, men opgiver da jeg til hendes store irritation spytter det hele ud igen, så det render ned ad trøjen.

”Nu er du vist færdig! Nu henter jeg barnevognen, så du kan få din middagslur! Tag hende lige, Christian!” jeg bliver placeret på bænken mellem Christian og Mathilda, stadig stortudende og med bleen fyldt af prut, for jeg kan ikke altid holde mig, hvis jeg bliver virkelig gal.

”Rolig, Ida!” Christian tager mig op til sig og vugger mig blidt, det plejer altid at hjælpe og jeg slapper hurtigt lidt mere af. Selv Mathilda sidder ved siden af og trøster mig.

”Det kan være, at vi to lige skal gå ned og blive skiftet, du lugter af prut” siger han mildt. Jeg har slet ikke lyst, til at gå nogen steder lige nu, jeg vil allerhelst sidde i Christians favn og blive trøstet, og have ondt af mig selv, nu hvor hele verden er så uretfærdig, ikke mindst Kate.

”Nej, jeg vil ikke!” jeg græder med det samme igen, og for at gøre ondt værre, tisser jeg samtidig i bleen, der i forvejen er godt fyldt op og er helt klistret at have på.

I det samme kommer Kate tilbage med barnevognen forfulgt af et større skue i baggrunden, alle kigger hen mod den vrælende pige der bestemt ikke fungerer helt alderssvarende.

Jeg bliver lagt i barnevognen og trillet ned mod toiletterne for at blive skiftet.

Kate er stadig vred på mig og straffen er at jeg bliver behandlet som et spædbarn. Hun løfter mig op på puslebordet der er lige kort nok, men som akkurat kan rumme og bære mig. Hun tager alt tøjet af mig, så jeg er næsten nøgen og så vasker hun mig med skumklude over det hele, og numsen får den helt store omgang.

Jeg klynker stadig, men hun giver mig sutten i munden og tysser mig ned mens hun pudrer mig og giver mig en tyk ble på og en ren bodystocking.

”Så, lille skat, nu er du ren og fin, ikke” hun kilder mig på maven og jeg spjætter med benene, som jeg har lidt svært ved at samle pga. bleen.

Da skiftet er færdig, får jeg bryst inde på et af toiletterne. Jeg er helt færdig og hænger næsten med dødvægt i Kates arme, mens jeg grådigt slubrer i mig, og bagefter bærer hun mig ud i barnevognen hvor hun spænder mig fast og lægger mig til at sove.

Ligeså snart jeg får sutten i munden, slumrer jeg ind, men kun lige nok til at jeg stadig kan høre de andre snakke mens vi går. Det varer dog kun ti minutter, så sover jeg tungt.

Senere er jeg friskere efter luren og Mathilda og jeg leger på legepladsen, efter at have spist en stor is. Vi klatrer i klatrestativet og rutjer på rutjebanen, faktisk drøner vi rundt, mens Kate og Christian holder øje med os.

Pludselig stopper Mathilda op og bliver helt stille og flov at se på, og jeg ser at hun lister hen og hvisker noget i øret på Christian.

”Jeg er kommet til at lave puha!” mumler hun og kigger ned i jorden.

”Nå, for søren! Glemte du lige at sige til? Legede du så godt med Ida?”

Mathilda nikker.

”Så går vi ned og ordner det. Skal du med, Ida?” spørger Christian der står med en forlegen Mathilda i hånden. Jeg ryster på hovedet, men alligevel tjekker Kate mig, for man kan ikke stole på en baby. Men jeg er stadig tør, og de andre går.

Et kvarter efter er de tilbage og Mathilda er glad igen og vil ned at hilse på gederne. Jeg kan se en tykkere blekant stikke op fra hendes shorts da hun går, men det er ingenting sammenlignet med mig, der nu er kommet i barnevognen igen.

Besøget hos gederne er det sidste inden vi kører hjem. Desværre er det kun Mathilda der får lov til at gå derind og klappe dem, for det er jeg for lille til, siger Kate. Hun har i stedet parkeret mig lige foran indhegningen, så jeg lige kan nå dem gennem hegnet. De er søde.

”Klokken er mange, vi skal hjem nu, piger!” siger Kate pludselig.

”Øøøv! Ikke allerede?!” råber både Mathilda og jeg samtidig. Vi havde det ligeså sjovt og kunne blive her hele natten.

”Jo, den er snart fem og vi skal hjem og lave mad inden det er Idas sengetid. Men vi kan gå herud en anden dag, ikke også, Mathilda?” Kate kigger trøstende på hende, og Mathilda nikker og tager hende i hånden, mens Christian går ved siden af med barnevognen.

Både Kate og Christian er trætte, da vi atter sidder i bilen med os på bagsædet, og det er sent inden vi har sat Mathilda af hvor hun bor. En lang dag er forbi, og for en enkelt gangs skyld generer det mig ikke, at komme i seng klokken halv otte om aftenen.

Et par dage efter bliver det varmt, næsten 30 grader. Vi har ikke været meget ude, men hygget os inde i skyggen med kolde sodavand og et soppebassin til mig i haven. Kate har udstyret mig med et par vandtætte blebukser så jeg kan sidde i pølen og lege uden at skulle af med bleen.

”Skal vi ikke gå rigtig i vandet?” spørger jeg, jeg er ved at være træt af, at sidde i det her frimærke af et badebassin uden at kunne svømme rigtigt.

”Sikke en god ide, det snakker jeg med Kate om!” siger Christian, der er ligeså lidende i varmen som jeg og går hurtigt indenfor, hvor Kate flyder på sofaen foran ventilatoren.

”Behøver vi gå nogen steder i den varme? Vi kan gå i svømmehallen, der er også bedre faciliteter for Ida!” indvender Kate sløvt, selvom Christian er overbevist om, at hun især vil have godt af en kold dukkert, og jeg vil have godt af at røre mig lidt, for han synes, jeg er blevet ret doven, af at blive kørt og båret rundt altid. Til sidst giver kate sig modvilligt, og de går i gang med at pakke håndklæder og badetøj sammen.

Belæsset med strandtaske, badedyr og madkurv og mig i klapvognen, går Christian og Kate ned til stranden, som kun er et stenkast væk fra sommerhuset. Her er allerede mange mennesker, men det lykkedes os at finde en plads, hvor vi kan være nogenlunde i fred, for alle de måbende ansigter og nysgerrige blikke vi får fra de andre badegæster.

Som noget af det første, bliver jeg smurt ind i solcreme og iført en solkyse med blomster på og sat på tæppet med mit raslelegetøj. Christian er i vandet som den første, og jeg rejser mig op og vil løbe efter ham, men Kate er lynhurtig og får fat i mig.

”Du skal ingen steder uden dine vandtætte bukser!”

*”ÅRH!” jeg brokker mig gevaldigt, for bukserne er af gummi og vildt varme at gå i, og solen bager ned. Men der er ingen vej udenom, Kate puffer mig ned på tæppet og trækker bukserne på mig, så de sidder højt oppe og holder bleen på plads.

”Lad dog Ida få lov at gå i vandet uden, Kate!” Christian kommer mig til undsætning, og efter en lang diskussion ham og Kate imellem, bliver gummibukserne og bleen taget af mig, den var i øvrigt også en lille smule våd. Hvilken befrielse! Jeg er lykkelig da jeg med bar numse, løber ud i vandet og kaster mig ned i bølgerne og forsvinder ned under vandet, hvor jeg svømmer så længe jeg kan. Følelsen af frihed er fantastisk og det er skønt at blive kølet af.

Jeg opdager en søstjerne på bunden, den er flot og den vil jeg gerne have. Jeg tager en dyb indånding og dykker langsomt de to meter ned til bunden, hvor jeg samler søstjernen op, inden jeg må op igen.

Christian tager imod mig da jeg kommer op. Jeg viser ham mit fund og han opfordrer mig til at gå ind og lægge den i den lille røde spand som vi har med.

”Var det godt med en svømmetur?” spørger Kate som sidder inde på bredden og er klar til at svøbe mig ind i det store babyhåndklæde med hætte på.

Jeg nikker og putter søstjernen i spanden og beslutter mig for, at jeg vil lave et sandslot, men først må jeg lige i vandet en gang til. Christian og jeg svømmer om kap og senere kommer vi op, trætte og glade og med hænderne fulde af smukke muslingeskaller.

”Jeg er sulten!” erklærer jeg bestemt og kigger hen på Kate, der med det samme tager madkurven frem og deler ud af indholdet: colaer, sandwitcher og frugt. Kate vikler håndklædet om mig og sætter mig på sit skød mens vi spiser. Det bliver til to sandwitcher og en kvart melon før jeg er mæt, men jeg er tørstig og trækker Kate i trøjen.

”Skal du have en tår mælk, skat?”

Jeg lægger mig med det samme tilrette i hendes favn og venter på at Kate får gravet det ene bryst frem. Christian ser lidt forlegen ud, og han kigger den anden vej mens hun ammer mig, som var jeg en ægte baby. Jeg bliver hurtigt færdig og putter mig ind til Kate, godt tilpas.

”Jeg tror, hun er træt, vi må hellere komme hjem!” siger Christian. Kate er enig og får mig op at sidde, så hun kan børste det værste sand af mig, men et bad er ikke til at undgå. Jeg bliver sat i klapvognen og jeg sover næsten hele vejen hjem, selvom vejen er kort.

Kate bærer mig indenfor på badeværelset og sætter mig i badekarret. Jeg er dødtræt og er ikke særlig samarbejdsvillig, jeg begynder at hyle og pjaske med vandet, for jeg gider ikke mere nu. Men Kate er langtfra færdig med at skylle halvdelen af stranden af mig, og der bliver et frygteligt tuderi.

”Lille skat, nåh, hvor kommer alle de tårer fra?” spørger Kate blidt mens hun vasker mit hår og prøver at undgå at jeg får sæbe i øjnene.

”Du er sådan en god baby. Nu skal du snart få lov at komme ud at sove, men vi skal lige have dig tørret først, og så skal du skiftes!”

Jeg holder mund et øjeblik, men begynder forfra da Kate svøber mig ind og bærer mig ind på puslepuden. Der tørrer hun mig og lader mig ligge helt nøgen bagefter.

”Åh, lille pus, du har jo en frygtelig rød numse!” Kate løfter mine ben op, så hun bedre kan se, og jeg klynker træt.

”Lig stille, så skal mor smøre dig” hun tager salven frem og smører et tykt lag ud over min stakkels røde numse. Jeg begynder at græde højt, for det svier forfærdeligt og jeg spjætter med benene for at blive fri, men det får blot Kate til at holde yderligere fast og smører grundigere. Endelig er hun færdig, men jeg græder stadig, da Kate svøber en tyk ble om min numse, som føles klistret af salven. Bleen er så tyk, at jeg næsten ikke kan samle benene, men ligger bare passivt og venter på at blive taget op og lagt til at sove som et andet spædbarn.

Kate lægger mig ud i barnevognen og lægger et tyndt tæppe over mig, og da det er meget varmt den dag får jeg lov at ligge kun iført ble og ikke andet. Hun stikker sutten i munden på mig, og jeg smasker straks højlydt på den, jeg sover næsten allerede. Jeg når kun lige at mærke, at vognen bliver trillet hen i skyggen under et af træerne i haven.

Næste dag ringer Mathilda for at sige tak for sidst og for at spørge om ikke hun ikke kan komme og besøge os igen og være sammen med mig. Kate er træt og sover længe, så det er Christian der passer på mig i dag, og det har jeg det helt fint med. vi aftaler at vi kører hen og hygger os hos Mathilda, så Kate kan få sig en fridag og lave hvad hun vil.

Jeg bliver ellevild og det kan ikke gå stærkt nok med at komme af sted, og lidt efter sidder jeg på bagsædet, med min bamse i hænderne og vi kører af sted.

Mathildas lejlighed er ikke særlig stor, men vældig hyggelig og jeg føler mig med det samme hjemme, og især hendes værelse ligner en lille piges, der er tonsivs af bamser på sengen, og hun har Barbie-sengetøj på. Hun har også en hel reol med dukker og spil, ja selv en lyserød dukkevogn har hun.

”Hej!” Mathilda er ligeså glad for at se os, som vi er for hende.

”Vil I have kaffe eller te?”

”Kaffe!” udbryder jeg straks, for jeg har ikke smagt kaffe i ugevis. Christian kigger lidt på mig, men siger ingenting, og bordet i stuen bliver dækket.

Jeg er i mellemtiden ogå blevet både sulten og tørstig, og jeg trækker klagende Christian i ærmet, uden at tænke over at jeg er ude.

”Nåh, er du sulten, Ida? Her, tag du en kiks. Eller vil du hellere have noget bananmos? Jeg har taget med til dig?” Christian stryger mig over håret imens jeg guffer kiksen i mig, men takker alligevel ja til mosen, som han straks begynder at tilberede til mig.

”Må jeg godt made hende?” spørger Mathilda, som om hun var min storesøster.

”Ja, gerne for mig, men pas på ikke at spilde”

Skålen med mos bliver sat på bordet og Christian giver mig hagesmæk på og madningen begynder, Mathilda ser ud til at elske det, og hun griner hver gang mosen ryger udenfor munden og ned ad tøjet.

”Eej, Ida, du spilder helt vildt!”

Det får også mig til at grine, og mosen sprøjter ud over bordet og ud over det hele.

”Nu overtager jeg, det går vist ikke så godt, kom her, Ida!” Christian løfter mig op og sætter sig hen i sofaen med mig og mader mig færdig og tørrer mig grundigt om munden bagefter. Baefter giver han mig en ren hagesmæk på og en sutteflaske med saftevand. Imens har Mathilda taget sine dukker frem og begynder at vise dem til mig, og vi kravler ned på gulvet og leger på Mathildas flotte Disneyprinsesse-tæppe hun har liggende på stuegulvet.

”Tornerose er min yndlingsprinsesse!” erklærer jeg stolt.

”Også min!” istemmer Mathilda, og vi går i gang med at lege prinsesser som skal til bal, og vi klæder os ud i de fine kjoler der er, selvom de er lidt for små og har diademer på.

Sådan leger vi hele formiddagen og glemmer helt verdenen omkring os, vi har virkelig meget til fælles, og vi læser endda det samme studie, men desværre på hver vores skole.

Senere kommer Christian ind for at se til os, han spørger om vi ikke skal gå en tur, måske hen på legepladsen? Det er vi begge med på og lader prinsesser være prinsesser og iler ud for at tage tøj på.

”Hov, lige et øjeblik!” Christian kommer os i møde med løftet pegefinger, der skal ryddes op først, for stuen ligner en krigszone.

”Ih, altså” sukker vi i kor og går lydigt, men demonstrativt ind for at pakke dukker og klædudtøj væk, og bagefter er vi mere end klar til afgang.

”Må jeg lige se jeres bleer?” bliver Christian ved, og vi stiller os op for at blive tjekket. Jeg er pladdervåd, så jeg bliver skiftet først. Mathilda har en puslepude jeg kan ligge på, og Christian tager den våde ble af mig og vasker min numse. Så smører han mig, for jeg er stadig rød, pudrer grundigt efter og giver mig en ny ble på. Min body bliver knappet og jeg får et par shorts ud over, og så er det Mathildas tur.

Men hun har ikke ble på, så Christian sørger for at hun får en tyk buks på inden vi går, for han ved hvor glemsom hun er, når hun er ude at lege. Vi går alle tre med hinanden i hånden, hele vejen hen til legepladsen, som heldigvis er tom og vi kan have det hele for os selv.

Vi starter med gyngerne, og ih hvor kommer vi højt op og det kilder i maven!

Bagefter bygger vi sandslotte og fortsætter vores lille prinsesseleg, men vi bliver begge møgbeskidte bagi af at sidde i en sandkasse med fugtigt sand. Men det tænker vi ikke på. Vi leger og har det sjovt, den barneverden kunne vi blive i for altid. Ingen bekymringer, intet ansvar, bare sjov dagen lang og ubegrænset kærlighed.

Vi er på legepladsen i flere timer, og vi er godt trætte, da Christian siger at vi skal hjem. Det vil Mathilda ikke, hun begynder at tude og stamper lidt i jorden som en fireårig, der ikke får sin vilje. Men han bærer over med det, han kan se at hun er helt overkørt, og han tager hende op til sig for at trøste hende.

”Jeg har lavet tis, åh nej!” råber Mathilda pludselig og begynder at tude endnu mere.

”Nåh, så var det vist godt du fik ble på alligevel, ikke?” siger Christian trøstende med overbærenhed i stemmen. Han tager Mathilda i hånden, nu går turen hjemad, for hun kan ikke gå rundt med våd ble for længe. Jeg tager hans anden hånd og følger med, og på vejen går jeg selv og laver stort og tisser i bleen, så den til sidst hænger våd og tung i min bodystocking.

Både Mathilda og jeg klynker af overtræthed da vi vender hjem. Christian går ud på badeværelset for at gøre klar til at få os skiftet, nu har han også lugtet hvad jeg har lavet. Han hjælper os af med overtøjet og følger os ud i badeværelset.

Jeg bliver skiftet først og jeg mærker hvordan lorten spreder sig ud over det hele i bleen, da jeg lægger mig ned på puslepuden, hvor Christian står til en længere afvaskning af mig, for det sidder alle vegne. Han må også skifte mit tøj, og jeg får en ren body med Minnie og Andersine på og en kjole udover.

Mathilda trænger også og jeg ser til mens Christian tager bukserne af hende og river den våde buks op og smider den ud. Hun blier skiftet stående, hun er jo en stor pige, men hun får alligevel en mindre tapeble på for en sikkerheds skyld.

Efter en hurtig tår saftevand er det på tide for Christian og mig at køre hjem, jeg skal have min lur, og det skal Mathilda også. Han følger hende ind i soveværelset og lægger hende til at sove i Barbiesengen, og hun sover allerede da vi vender os om og går.

Selv sidder jeg tungt på armen af Christian da vi kommer hjem og ind i stuen til Kate, som ser frisk og veludhvilet ud.

”Du ser træt ud, lille pus!” Kate rækker armene frem for at tage imod mig, og jeg græder med det samme. Hun tysser på mig og lægger mig tilrette så jeg kan blive ammet, for det er jeg ikke blevet hele dagen. Gråden fortager sig og jeg sutter grådigt og instinktivt.

Kate giver mig bryst i næsten en halv time, før jeg er rolig og mæt. Jeg lægger mig til at sove i Kates favn og mærker ikke at hun knapper min body op og tjekker bleen.

Da jeg vågner igen, er der gået et par timer og jeg ligger inde i sengen, med sutten i munden og ser mig fortumlet omkring. Jeg trisser ud i køkkenet, hvor aftensmaden er i gang med at blive lavet, vi skal have pasta med kødsovs. Mums!

”Det var ellers noget af en lur du fik dig!” smiler Christian hennefra komfuret.

”Skal vi snart spise?”

”Det varer lidt endnu, sæt du dig hen og leg lidt med dine klodser”

Stadig søvnig går jeg hen og sætter mig på legetæppet, hvor mit sanselegetøj og spilledåse ligger. Jeg tænder for spilledåsen og lægger mig ned på tæppet og leger. Jeg mærker på legetøjet, det føles blødt og raslende og der er et lille spejl man kan kigge i, og det bruger jeg meget tid på.

Med et tager jeg mig selv i at ligge og sutte på legetøjet med benene i vejret, nøjagtig som en baby. Er min udvikling virkelig gået så langt tilbage, efter jeg er kommet i pleje hos Kate? Det skræmmer mig et øjeblik, for hvordan skal det så ikke gå, når sommerferien er slut og mit studie starter igen? Der kan jeg af gode grunde ikke ligge og savle og slet ikke bruge ble, som jeg med tiden er blevet ret så afhængig af. Jeg når dårligt at tænke tanken at jeg skal, før det er for sent. Og det gæler både stort og småt.

Og apropos så opdager jeg, at jeg netop nu ligger og tisser gevaldigt, så det render op ad ryggen på mig. Mine voksne bekymringer bliver hurtigt afløst af gråd. Den lille baby er tilbage.

Med det samme kommer Kate og løfter mig op fra tæppet, som også er vådt.

”Så, så, lille skat, din ble kunne bare ikke holde til mere. Nu går vi ind og giver dig en tør på!”

Jeg nikker med fingrene i munden og jeg bliver båret ind på værelset og lagt på pusletæppet som Kate har købt til mig. Hun synger for mig, mens hun vasker mig og får mig til at grine, mens hun drysser pudder ud over min numse, så der bliver en hel lille puddersky omkring os.

”Ble!” pludrer jeg utålmodigt.

”Ja, du skal nok få bleen på, jeg skal bare folde den ud, ikke skat” Kate trutter mig på maven så jeg atter hviner af fryd, og bleen bliver lagt på mig og tapet grundigt i siderne.

”Der er mad!” råber Christian udefra køkkenet og Kate og jeg skynder os derud, hvor der dufter dejligt af tomatsovs med hvidløg. Vi spiser alle tre meget, for det har været en lang dag, og jeg hører Kate snakke med Christian, om at det snart er tid til at vende hjem til Sjælland igen, og det er jeg lidt ked af, for det har været alletiders ferie.

Bare vi kan komme herover igen næste år.

14 Synes om

Glæder mig til mere

6 Synes om

Tak for en rigtig god historie

2 Synes om

Dejligt, I kan lide den.
Kom endelig med forslag til endnu en fortsættelse.

3 Synes om

At Mathilde vil med hjem til Sjælland for hun vil ikke væk fra Christian og hendes nye veninde

2 Synes om

Christian bor jo i Århus, og det gør Mathilda også, men har tænkt på at pigerne får hinandens nummer så de kan skrive sammen. De går jo også på studie i deres normale liv, så jeg skal finde ud af, hvad der så skal ske, hvordan man kombinerer en travl hverdag med en komplet babytilværelse.
Men ellers et godt forslag!

3 Synes om

Lyder som en rigtig god ide

3 Synes om