Saras Plan (F,G,F,g,F)

Her kommer næste del:

Kapitel 3

Mandag morgen ringede Maria til lægen og fik en tid dagen efter.

Hele mandag gik uden de store begivenheder. Maria var nødt til at lave lidt arbejde, så Sara fordrev tiden foran computeren. Sara havde naturligvis igen tisset i sengen om natten, men i løbet af dagen brugte hun wc’et ”som en stor pige” tilføjede hun for sjov i hovedet.

Hun mente ikke der var grund til at overdrive, når nu det hele tilsyneladende gik helt efter planen. Hun sørgede dog for, at lave en rimelig tydelig våd plet i et par trusser som hun efterlod på badeværelsesgulvet så hendes mor ville se dem.

Tirsdag morgen, efter det obligatoriske morgenbad og skiftning af sengetøj, satte Maria og Sara sig ned for at spise en stor morgenmad. Sara havde aldrig være et morgenmenneske, men den våde seng havde drevet hende ud af sengen tidligt hver dag, og hun havde efterhånden et rimeligt søvnunderskud, hvilket virkede dumt når det nu var sommerferie.

Sara overvejede at spørge sin mor efter kaffe, men hun vidste at koffein var vandrivende så det ville hun nok ikke synes var nogen god idé. Desuden troede Sara heller ikke hun ville kunne lide det.

Efter de havde spist færdig og snakket om ingen ting og alt ting kørte de til lægen.

De var i god tid og lægen var som altid lidt bagud, så Sara måtte fordrive tiden med at læse i et halv gammelt Se og Hør som hun formentlig heller ikke ville have fundet særligt interessant da det var nyt, men inden alt for længe blev det deres tur.

”Hej Sara – Det er længe siden hva?” Hilste Sara faste læge Eva. Det var ikke så tit Sara var hos lægen, men hun havde altid syntes godt om Eva, hvilket egentligt ikke gjorde det her så meget nemmere, men i det mindste vidste Sara at hun var flink.

De kom inden for og satte sig ned.

”Nå Sara” Begyndte Eva: ”Jeg kan forstå at du har et lille problem?”

Sara nikkede genert: ”Ja… øhm… Jeg er begyndt at … at tisse i sengen” Fik Sara frem.

”Ja” Tilføjede Maria: ”Der har også været nogle små uheld om dagen”

”Ja okay. Det er selvfølgelig ikke rart, og jeg kan godt forstå, at du er lidt genert Sara, men det var godt i kom. Jeg foreslår at jeg laver nogle lidt generelle undersøgelser først og så kan vi snakke lidt mere bag efter. Lyder det fint?”

Hverken Sara eller hendes mor havde nogen indsigelser.

Eva gik i gang med at lave diverse undersøgelse på Sara, som kom over på briksen. Eva tog blandt andet en blodprøve og fik en urinprøve som Sara havde produceret hjemmefra.

”Nå Sara alting ser jo umiddelbart meget godt ud. Du er faktisk kernesund, men vi må jo vente lidt på prøverne også. Det er ikke så ualmindeligt endda at piger i puberteten, får problemer med at holde på vandet, uden at man kan finde nogen præcis årsag. Der sker jo en masse ændringer i kroppen og sådan, men det går over af sig selv igen. Det kan jo også være en reaktion på stress, men sig mig Sara du har vel sommerferie nu?”

Sara nikkede.

”Men synes du der er noget der stresser dig? Nogle store eller mindre forandringer der kræver lidt tilvænning?”

Sara rystede på hovedet og sagde: ”Næh ikke noget jeg har tænkt på”.

”Okay det er jo godt, men hvad siger du, nu når vi har slæbt hende mor med kan vi jo lige så godt spørge hende også”

Eva rettede sig mod Maria der sad overfor hende ved skrivebordet. Sara sad lidt væk henne på briksen.

Sara fulgte ikke helt med i deres samtale, men hendes mor var vist bare meget længe om at sige det samme som Sara. At hun ikke burde være stresset, men Saras opmærksomhed blev stjålet af hendes blære der meddelte at den var ved at være fuld.

Hun havde overvejet det i venteværelset, men var ikke sikker på at hun turde, eller fik chancen til det. Nu gjaldt det.

Det samme som i sofaen tænke Sara. Træk vejret dybt, slappe helt af, først nogle dråber, så…

”UH!” Udstødte Sara forskrækket da hun pludselig lækkede to store sjatter ud i bukserne i stedet for dråberne efterfulgt af den lille strøm som hun havde forventet .

Forskrækkelse bevirkede også at Sara blære hurtigt tømte sig helt, mens hun stadig sad på briksen.

Maria og Eva kiggede over på Sara der sad ildrød i ansigtet, i en pøl på briksen mens hendes tis langsomt rente ned langs hendes ben og dryppede ned på gulvet.

”Hovsa” Sagde Eva, der hurtigt havde genfundet det professionelle udtryk, og blev hurtigt efterfulgt af et ”jamen lille skat dog” fra Maria.

Sara stirrede ned i gulvet som hun havde fået for vane.

”Det skal du ikke være ked af Sara, jeg har prøvet det der var langt værre her inde” Sagde Eva opmuntrende.

”Det skal vi hurtigt få ordnet, men sig mig kunne du slet ikke mærke det komme?”

Sara rystede på hovedet og næsten viskede: ”Nej ikke før det var for sent”.

”Hmm okay” Svarede Eva og kløede sig i håret.

Eva og Maria gik i gang med at tørre op og tørre Sara, der mest bare stod der helt hjælpeløst. Men de blev ganske som Eva havde lovet hurtigt færdige.

Sara sad kort efter på sammen briks (nu rengjort og med nyt engangsunderlag) med et lagen rundt om kroppen som en slags nederdel og sin tshirt på. Hendes busker og trusser lå i en plastpose ved hendes fødder.

”Nå men det jeg var ved at forklare din mor før” Fortsatte Eva ufortrødent: ”Var at det vigtigste er, at man ikke kommer ind i en ond cirkel, hvor man bliver stresset af uheldene og stresset giver flere uheld og så videre. Det vigtigste er derfor at man tager det roligt og afslappet”.

Sara nikkede. Selvom hun havde gjort det med vilje, var det nu lettere sagt end gjort, at tage det afslappet, når man sad her på et kontor og lige havde fået skiftet sit tisse våde tøj af sin mor og sin læge. Men Sara sagde ikke noget.

Eva kiggede lidt på Sara og sagde:
”Jeg tror det ville være en god idé hvis du brugte noget beskyttelse, i hvert fald indtil vi har fået svarene på prøverne”

”Ja det har jeg også tænkt på” Sagde Maria

”Hvad siger du Sara?” Spurgte Eva

”Beskyttelse?” Sara gjorde sit bedste for at lyde tvivlende og usikker på idéen, selvom den lille eneboer som hun nogle gange forstillede sig inde i hendes hoved dansede rundt af glæde.

”Altså mener du bleer?”

”Jah, der findes jo mange forskellige slags, men det er dybest set en form for bleer alt sammen” Svarende Eva roligt. Hun havde altid været tilhænger af at kalde en spade for en spade, og hun havde på fornemmelse at Sara havde det på samme måde.

Sara holdte en lille kunstpause og sagde så med en forsigtig stemme:

”Det tror jeg måske kunne være en god idé”

”Det er meget modent af dig Sara” Svarede Eva og Maria nikkede.

”Nå nu bliver jeg nød til at spørge: Tisser du meget om natten Sara?”

Sara og hendes mor kiggede på hinanden. Maria svarende ”Ja” og Sara nøjes med at rødme for gud ved hvilken gang i løbet af konsultationen.

”Godt så, så vil jeg anbefale en almindelig tape ble til om natten. De er ikke særligt diskrete, og de kan være lidt svære at tage på selv, men det er dem der suger bedst, hvad siger i?”

Maria nikkede og Sara forblev neutral i sit udtryk men jublede indvendigt.

”I kan få dem på apoteket, jeg skal skrive en seddel her, og jeg vil tro du skal have en størrelse ekstra small. Godt, til om dagen…” begyndte Eva og kiggede rundt på Maria og Sara. Da ingen af dem gjorde indsigelser fortsatte hun:

”Til om dagen vil jeg nok anbefale DryNites. Det er en bukseble, I har sikkert set dem, men de er i hvert fald meget diskrete og nemme at tage af og på, så man kan komme på toilettet. De er faktisk næsten som underbukser bortset fra altså at skulle man have et lille uheld så klare de det. Dem kan i også få på apoteket og de sælger dem også i en del supermarkeder”

Eva sluttede sin fremlæggelse og smilede til Sara og Maria.

”Det lyder fint” Sagde Maria og Sara nikkede.

”Nå, men jeg ringer så snart jeg få svarene på prøverne og så kan det være vi lige skal ses igen”

”Øh” Sagde Sara og kiggede ned af sig selv.

”Nå ja undskyld. Er I i bil?” Spurgte Eva

Maria nikkede

”Hmm godt, men den skal I jo også lige ud i. Jeg har desværre ikke rigtigt noget tøj, men vent lidt”

Et øjeblik efter kom Eva tilbage med noget i hånden. Saras hjerte sprang et slag over da hun så hvad det var… En ble! Og en stor en af slagsen.

”Ja det er sådan en her jeg tænkte du skulle bruge om natten. Eller den her er vist et nummer for stor, men mon ikke den kan agere underbuks til I kommer hjem? Så kan I begge to også lige se hvad det er for noget. Ligger du dig ikke lige ned på briksen Sara?”

Sara rødmede, da det gik op for hende hvad der skulle til at ske. Samtidig begyndte hendes hjerte at slå hurtigere og hun kunne mærke at hendes håndflader var blevet svedige, da hun gjorde som Eva sagde og lagde sig ned på ryggen.

”Ja som jeg sagde før så er den lidt svær at tage på selv, men mon ikke din mor her, stadig kan huske hvordan man gør”

Både Sara og Maria smilede.

”Løfter du lige numsen en gang lille ven?”

Sara lystrede og Eva foldede bleen ud og skubbede den ind under Sara.

”Sådan ja, der. Ja den er godt nok lidt stor til dig kan jeg se, men mon ikke det går. X-small kommer helt sikkert til at passe fint. Du kan godt sætte numsen ned igen.”

Sara havde svært ved at skjule sin begejstring, da hun mærkede bleen mod sin bare hud.

”Ja så er det bare at folde den op mellem benene her” fortsatte Eva ”hov kan du løfte lidt op i din trøje også så vi får plads til det hele?”

Det gjorde Sara.

”Sådan ja så er det bare at lukke de to stykker tape i hver side. Sådan der godt stramt, så er du klar igen lille ven” Sagde Eva da hun rejste Sara op fra briksen og gav hende et lille klap bag på bleen.

”Normalt ville det nok være en god idé, at bruge noget pudder og noget almindeligt fugtighedscreme, men jeg har desværre ikke noget her. Ikke pudder i hvert fald”

”Om dagen også?” Spurgte Maria

”Jah fugtighedscreme er jo altid en god idé, og lidt pudder ville nok heller ikke være dumt. Evt. kan man sprøjte lidt ud i bleen inden man tager den på” Svarede Eva.

”Ehm” Sagde Sara og kiggede ned af sig selv (det var efterhånden blevet gennemgående for besøget at hun bare udtrykte sig i lydord).

Hendes korte T-shirt gjorde ikke meget for at skjule bleen. Toppen af bleen var ganske vist gemt under den, men der var snarere tale om at bleen var så stor på hende at den gik op under trøjen end den anden vej rundt.

”Åh ja selvfølgelig. Du skulle jo også have den her” udbrød Eva med det samme og rakte Sara en kittel magen til den hun selv havde på.

”Ja den er nok noget stor til dig, men så matcher den jo” Grinede Eva. ”I kan jo tage den med tilbage når I kommer igen engang, men ellers kommer jeg nok ikke lige frem til at mangle den… kitlen altså, bleen må I gerne beholde”

Sara smilte og vendte blikket mod sine fødder igen, Maria forsøgte sig med et halvhjertet grin.

”Ja undskyld min humor er lidt dårlig før frokost” undskyldte Eva på vej ud ad døren.

Kort efter sad de to i bilen på parkeringen uden at Saras påklædning havde vækket nogen opsigt.

”Nå hvad siger du så?” Lagde Maria forsigtigt ud ”Det gik da meget godt”

”Ja bortset fra at jeg tissede i bukserne midt på hendes kontor” Svarede Sara tørt, men kunne alligevel ikke lade være med at smile. Delvist fordi hun kunne mærke den store ble presse op mellem hendes ben når hun sad i bilen.

”Ja okay det var måske ikke lige en del af planen” Svarede Maria og nussede Sara på kinden.

Sara smilede kærligt til hendes mor. Hun skulle bare vide.

”Jeg synes du klarede det rigtigt flot derinde. Jeg er stolt af dig skat” Sagde Maria alvorligt og startede bilen.

”Jeg tænkte vi kunne køre fordi apoteket med det samme” fortsatte Maria da de var kørt ud fra parkeringspladsen.

Sara kiggede ned af sig selv og så over på sin mor.

”Ja jeg ville ikke have at du skulle gå med ind. Jeg stikker bare ind og ordner det, så kan du vente i bilen, hvis det er okay altså?”

”Ja selvfølgelig mor, det er ligeså rart at få dem med hjem med det samme” Svarede Sara og blev et øjeblik bange for at hun havde lydt for ivrig.

”Ja ikke skat? Altså du tager bare alt det her så naturligt, det er så flot!”

Sara rødmede over morens spontane ros og flyttede lidt rundt på sig i sædet.

Maria kiggede på hende og spurgte:

”Hvordan føles det?”

Sara så spørgende på hende.

”øhm ja bleen altså”

”Nå… øh ja… Det er lidt som at sidde på en pude” Svarede Sara lidt genert.

”Det lyder da meget dejligt” Sagde Maria og rodede sin datter i håret mellem to gearskift.

Sara nikkede og tænkte for sig selv: Ja mor det er dejligt, rigtigt dejligt.

10 min. senere sad Sara alene i bilen. Hendes mor havde lovet, at det kun ville tage et øjeblik, men Sara kunne se fra bilen at der var proppet med mennesker, så hun tændte for radioen og forsøgte at finde P3.

Hendes mor skulle altid høre P4 eller et eller andet kedeligt snak på P1. Sara fik selvfølgelig altid lov at vælge når de kørte sammen, Sara smilede for sig selv. Hun fik faktisk altid lov til alting. Men hvordan var det nu med de der frekvenser?

Mens Sara skruede på radioen mærkede hun pludselig en pressen i blæren. Var hun ikke blevet helt færdig hos lægen? Eller skulle hun bare igen?

Trangen var markant, men hun kunne sagtens holde sig, men det var nu hun havde ble på. Hendes mor ville sikkert få hende til at skifte til en DryNight når de kom hjem, så der ville sikkert gå længe inden Sara igen havde mulighed for at bruge en rigtig ble midt om dagen. Det var med at gribe chancen nu.

Sara løftede sin vægt lidt op fra sædet og slappede af.

Det føltes helt anderledes end de gange hun havde tisset i bukserne. I stedet for at fortsætte ned af hendes ben, blev den varme strøm stort set der hvor den kom ud. Varme og fugtigheden bredt sig kun lidt frem og bag i bleen, som hurtigt sugede det hele til sig.

Sara var hurtigt færdig med at tisse, det havde ikke været en særlig stor tår, og bleen føltes knap nok våd, men den var blevet lun og lidt mere fyldig.

Sara kiggede ud af bilens vinduer, der var ingen i nærheden. Hun lagde en hånd på ydersiden af bleen og mærkede på den. Den var lun og hun kunne mærke at det absorberende materiale i den, havde skiftet konsistens omkring hendes skridt. Hun kunne også se at våd-indikatoren delvist havde skiftet farve fra gul til blå.

Sara var vild med følelsen, men fik i det samme øje på sin mor, der kom gående henne fra apoteket men en pose i hver hånd.

Sara klappede en sidste gang bleens front og lukkede så kitlen helt til så bleen ikke kunne ses.

”Hej skat, så er jeg tilbage… Nå du har sat musik på hvor fint… Jeg købte bare en pakke af hver her til at starte med så kan vi se om de virker som de skal, og så købte jeg også noget babypudder…” Maria stoppe sig selv.

”Ja undskyld skat men det hedder det altså”.

”Det gør ikke noget mor. Det er jo bare et navn”.

”Ja det har du ret i skat… Det er bare, jeg er bange for at jeg kommer til at pylre lidt for meget om dig her nu, så du kommer til at føle dig, som… ja som en baby, med bleerne og alt muligt. Det er ikke min mening. Jeg vil jo bare hjælpe dig”.

”Det er okay mor… Jeg har brug for lidt… lidt tryghed, specielt med alt det her”.

”Det er jeg glad for at høre lille skat” Svarede Maria og den bekymrede mine hun havde haft blev til et stort smil.

”Du må bare sige til hvis det bliver for meget”.

”Det skal jeg nok mor”.

”Det var godt… nå men jeg købte også nogle vådservietter, de er rare at have hvis, ja du ved man skulle have et lille uheld så behøver man ikke gå i bad hver gang… Og skulle vi så ikke se at komme hjem!”

Sara smilede til sin mor og turen hjem sad de begge uden at sige noget og lyttede til radioen.

Fortsæt til Kapitel 4

4 Synes om