Min værelseskammerat (B,B,M,F,M,F)

Denne historie er opdigtet ud fra en virkelig begivenhed, som på ingen måde vil komme frem i denne historie. Alle personers navne samt stednavne i historien er ændret for at sørge for anonymiteten.

Kapitel 1: Afrejse

Det var en af de sidste dage i sommerferien – det vil sige – det var det for mine søskende og forældre. Jeg havde en uges længere sommerferie. Men jeg skulle have pakket nu fordi min mor ikke ville finde sig i at jeg ikke havde styr på det.

Jeg skulle nemlig på efterskole. Jeg glædede mig til at se alle de andre, men jeg ville blive nødt til at skære ned på mit computerforbrug, hvilket ville være lidt hårdt. Nå, men det var vel prisen for det.

I den næste uges tid gik jeg mest og lavede computertingene klar til at jeg ikke behøvede at være på computeren overhovedet, og ellers glædede jeg mig bare til at møde nye mennesker.

Endeligt blev det søndag, og vi skulle køre til Tølløse Slotsefterskole, hvor jeg skulle gå det næste år sammen med 164 andre unge mennesker.

Da jeg kom derop skulle vi stille vores ting ind på vores nye værelser, og hilse på vores værelseskammerater. Min værelseskammerat hed Adam.

Han var en ikke ret høj fyr, normal af bygning. Han havde brunt pjusket hår og så ganske nydelig ud. Han var også meget flink at tale med. Han havde shorts og en t-shirt på.

Så gik vi ud i slottets have, hvor der var stillet forfriskninger ud, og vi satte os og hyggede på de store arealer.

Da vi havde været inde i spisesalen og spise aftensmad skulle vi over på vores værelser for at få nogle ting at vide af vores kontaktlærer.

Min kontaktlærer hed Finn. Han kom hen til mig og så sagde han nogle ord til mig, som kom som et chok for mig:

”Din værelseskammerat, Adam, har desværre inkontinens. Det vil sige at han ikke selv kan styre hvornår han skal tisse eller lave stort. Derfor bliver han nødt til at gå med bleer 24 timer i døgnet. Det er en sygdom, som han ikke selv kan gøre for. Jeg håber du kan acceptere det. Jeg har også snakket med din mor om det, og jeg kan forstå du før har passet små børn.”

”Øh, ja,” svarede jeg nervøst. ”Min lillesøster som er 1½ år, og min nabo, som nu er 4 år, men dengang 1 år.”

”Adam har desværre ikke lært at skifte hans egne bleer, og vi kan ikke gøre det hele tiden. Da du er den der er tættest på, ville det være mest naturlige, at det var dig der gjorde det. Der er ikke så meget forskelligt fra at skifte småbørn undtagen at kønsdelene er lidt mere udviklede, og han ikke sparker så meget. Du vil til gengæld slippe for at have et rengøringsområde,” sagde Finn.

”Okay. Jeg kan godt gøre det,” sagde jeg.

”Fint. Vi gør det i aften, og så har du pligten fra i morgen tidlig og når det ellers er nødvendigt,” sagde Finn.
Den aften gik jeg i seng og sov som en sten – med min nye værelseskammerat i sengen ved siden af mig – med ble på.

Fortsæt til Kapitel 2

2 Synes om

Det bliver spændende at høre hvordan du klarer den situation,delvom du har prøvet det før med små børn. jeg glæder mig til at høre nyt.

Så fik jeg endelig tid til at skrive mere.

Kapitel 2: Første dag

Det var morgen, og solen skinnede ind ad vinduet. Klokken var 6:30, og jeg stod op.

Vi ville først blive vækket klokken 7, men jeg ville godt sørge for at vi begge var klar.

Jeg gik over og ruskede blidt i Adam indtil han vågnede med et groggy “Go’ morgen”.

Jeg tog dynen til side på ham, og kunne med det samme lugte at han havde lavet stort i bleen.

“Der er vidst en der skal skiftes,” kommenterede jeg, og fandt tingene frem - ble, babypudder, og nogle klude.

Imens blev han helt rød i hovedet over min kommentar.

Så jeg sagde til ham “Det må du undskylde - det var ikke min mening at gøre dig ked af det eller noget.”

Han sagde ikke noget, men jeg fornemmede på ham at han havde accepteret min undskyldning.

Så åbnede jeg tapen i siderne af hans ble, og åbnede den. Det lugtede en del mere end med bleen på, men jeg gjorde mig umage for han ikke kunne se på mig, at jeg kunne lugte hvor slemt det var.

Jeg brugte det øverste af bleen til at tage det værste lort med i bleen før jeg bad ham løfte numsen fra bleen.

Så trak jeg bleen ud under ham, og tørrede ham med kludene.

Til sidst spurgte jeg ham om han skulle i bad. Det skulle han ikke, så jeg tog blot noget babypudder på fingrene, og smurte det på ham. Derefter lagde jeg en ny ble under ham.

Jeg fik ham til at ligge numsen ned på den nye ble, og lukkede bleen med tapen i siderne.

Så gik jeg i bad.

Bagefter var der morgenmotion. Da vi blev talt op begyndte folk at hviske. Og jeg kunne godt se hvorfor.

De bukser Adam havde taget på gjorde meget lidt for at skjule at han brugte ble. De andre vidste intet før til morgensamlingen.

Man skulle ikke kunne se ret meget for at kunne se at hans numse enten var utrolig stor i forhold til hans krop, eller at han havde noget inden under.

Derudover var de også lidt korte, så hvis man kiggede godt efter kunne man se en tynd hvid stribe af bleen.

Det skal lige nævnes at bleerne han havde, ikke var de tyndeste man kunne få. Rent faktisk var bleerne meget tykke fordi han typisk tissede eller lavede utrolig meget på en gang.

Da vi kom tilbage satte vi os ind i spisesalen og spiste morgenmad. Da vi satte os ned lagde jeg mærke til at hans ansigt ændrede karakter i et sekund, lige da han satte sig.

Det var præcis det ansigt at de børn jeg plejede at passe havde når de havde lavet i deres ble og blev sat i en højstil idet lorten splattede ud indeni bleen.

Det hele gik dog så hurtigt, så jeg ikke vidste om jeg havde set syner.

Fortsæt til Kapitel 3

2 Synes om

Ja, det er en særlig oplevelse at sætte sig ned, lige efter bleen er blevet fyldt. Min erfaring er både nu og tilbage fra barndommen, at det bestemt ikke er ubehageligt, det er bare anderledes og deraf kommer nok det udtryk du beskriver godt i din historie. Jeg husker fra langt tilbage, hvordan jeg nød fx at køre trehjulet cykel eller sætte mig op i gyngen, når jeg havde gjort i bukserne. Efter nogen tid havde det fordelt sig så meget - og bleen havde suget en del væde ud af bæ`en, så fornemmelsen ændrede sig. Jeg glemte tit jeg havde fyldt ble og kunne lege i lang tid, hvis ikke mor opdagede det. Men det var jo osse i gummibukserne tid, så lugten var lidt mere diskret end nu i de moderne bleer. God historie - jeg nyder osse at læse beskrivelsen af, at man kan se lidt af hans ble ind bag buksekanten. Det gir mig stadig en særlig nydelse, og jeg husker at jeg stirrede på mine legekammeraters bukseben, forom muligt at se deres ble, derinde! Herligt når det skete!

3årigvoksen skrev:

Ja, det er en særlig oplevelse at sætte sig ned, lige efter bleen er blevet fyldt. Min erfaring er både nu og tilbage fra barndommen, at det bestemt ikke er ubehageligt, det er bare anderledes og deraf kommer nok det udtryk du beskriver godt i din historie. Jeg husker fra langt tilbage, hvordan jeg nød fx at køre trehjulet cykel eller sætte mig op i gyngen, når jeg havde gjort i bukserne. Efter nogen tid havde det fordelt sig så meget - og bleen havde suget en del væde ud af bæ`en, så fornemmelsen ændrede sig. Jeg glemte tit jeg havde fyldt ble og kunne lege i lang tid, hvis ikke mor opdagede det. Men det var jo osse i gummibukserne tid, så lugten var lidt mere diskret end nu i de moderne bleer. God historie - jeg nyder osse at læse beskrivelsen af, at man kan se lidt af hans ble ind bag buksekanten. Det gir mig stadig en særlig nydelse, og jeg husker at jeg stirrede på mine legekammeraters bukseben, forom muligt at se deres ble, derinde! Herligt når det skete!

Tak for dit svar. Jeg vidste ikke mine beskrivelser var så præsise. Jeg har egentlig kun læst historier og fantaseret. Jeg glæder mig til at prøve det i virkeligheden en dag.

Det denne historie udsprang af var at en af dem jeg gik på efterskole med klædte sig ud som baby til fastelavn på efterskolen. Et lagen så det ud til - foldet og bundet så det lignede en ble, og så en sut i munden.

Han sagde det var koldt at gå i! Jeg håber og tror ikke at der var nogle, som lagde mærke til at jeg kiggede lidt ekstra efter ham den aften!

Jo, netop fantasien, kan være meget præcis. Og den er jo vores bedste legetøj sammen med virkelig bleer og gummibukser og hvad vi ellers nyder i virkeligheden.

super god historie håber at vi må få et lille afsnit mere

Hilsen Bledrengern

ps super meget ros her fra rigtig god og tryllebindene historie :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

1 Synes om

Ja så kommer der et kapitel mere. Det har været længe ventet - primært fordi jeg har gang i en million projekter ad gangen - det er nu engang sådan jeg er som person.

Kapitel 3 - Morgensamlingen

Da vi havde sat os ned i foredragssalen - jeg på en bænk bag ved Adam fordi vi havde meldt os ind næsten samtidigt - tog Henrik ordet.

“Velkommen til Tølløse Slotsefterskole. Vi er endnu en gang glade for at åbne op for et nyt år her på skolen. Før vi kan komme videre deler vi lige nogle skemaer ud.”

Larmen brød ud, men midt i alt larmen var det især lugten fra Adam’s beskidte ble, som der blev talt om. Jeg kunne se han var meget rød i hovedet da folk talte om det, og spurgte om han havde pruttet. Det blev så slemt at jeg diskret gik op til en af lærerne og spurgte om jeg kunne gå ned og skifte ham, så de andre ikke talte om det.

“Jo smut I bare. Når I kommer tilbage, skal vi nok forklare for de andre, det om Adam, og jeg skal nok lige sætte jer ind i det I går glip af,” sagde læreren, som hed Karen.

Derefter gik jeg hen til Adam, og hviskede i hans øre om vi lige skulle gå ned på værelset. En af de andre hørte det, og begyndte at sige ting, som “crimerider” (et moderne udtryk for man gør noget forkert), o.lign.

“Vi har fået tilladelse af Karen pga. nogle specielle omstændigheder,” sagde jeg bare, og så gik Adam og jeg. Henne ved døren blev vi lige kort stoppet af Finn. Vi sagde blot vi havde en aftale med Karen. “Okay,” sagde han, og lukkede os ud.

Nede på værelset lukkede jeg og låste døren. Så bad jeg ham tage hans shorts og sko af, og lægge sig på sengen.

"Adam, jeg ved det er meget personligt, at have mig til at vide alt det om dine bleer og skifte dem for dig, og selvfølgelig også se dig nøgen når jeg skifter dig. Jeg kan se på dig at du er meget genert overfor mig, og det er jo helt naturligt - vi kender jo knap nok hinanden, og så står jeg der og skifter en ble på dig - 17 år gammel.

Jeg skulle også lige selv vænne mig til tanken om igen at skulle skifte en ble, men denne gang, var det på en på min egen alder. Jeg håber bare ikke at det at jeg har fået den tjans får dig til at være sur på mig, eller ked af det."

Denne lille tale holdt jeg mens jeg åbnede tapen i siderne på bleen, og tog bleen væk fra maven.

"Jeg ønsker bare at vi kan være venner såvel som værelseskammerater på lige fod med de andre - at det her ikke skal komme imellem os.

Jeg ved du er pinligt berørt…" sagde jeg mens jeg havde taget bleen ud under ham, og nu stod og tørrede ham i numsen. Han overraskede mig ved at sige:

"Ja det er helt klart lidt pinligt at det er dig, der skal skifte mig og sådan, men det er på en eller anden måde også dejligt. Jeg kunne se på dig, at du vidste at jeg allerede havde lavet, da vi satte os ned for at spise morgenmad - jeg gætter på mit ansigt afslørrede mig selvom jeg er blevet ret god til at skjule det igennem årene.

Jeg føler på en måde dette bringer os tættere sammen."

Imens jeg lige tørrede det sidste væk fra ham sagde jeg:

"Godt. For det første vil alle få at vide at du går med ble pga. din inkontinens når vi kommer tilbage, og at jeg slipper for et rengøringsområde til gengæld for at skifte dig. De vil også få besked på ikke at mobbe dig med det.

Og så bare lige så du ved det," sagde jeg mens jeg lagde en ren ble ind under numsen på ham, “så kunne man ret tydeligt se bleen som den trykkede ud på shortsne, og stak en smule op over kanten.”

“Tak,” sagde Adam.

Så smurte jeg noget pudder på, og førte bleen op mellem benene og op over maven, og lukkede den med tapen i siderne.

Da Adam havde rejst sig gav jeg ham et lille klap på numsen, og sagde “Er vi klar til at gå tilbage til de andre med frisk ble på?”

“Ja,” svarede Adam, da han havde fået nogle shorts på, som skjulte bleen bedre.

I foredragssalen

Oppe i foredragssalen stod lærerne og snakkede. Da vi var kommet ind og havde sat os begyndte de lidt efter at tale om Adam’s handicap.

“Adam gider du lige komme herop?” spurgte Finn.

Da Adam var deroppe begyndte Karen at snakke. "Adam er på mange måder som alle jer andre. Men som så mange andre, er der enkelte ting der skiller sig ud. Nogle er døve, nogle har svært ved at se, nogle har læsevanskeligheder, og nogle har skæv ryg.

Fælles for alle de typer handicap jeg nævnte lige før, er at de er generelt accepterede, og folk accepterer det som regel rimelig hurtigt.

Adam har også et handicap - han har inkontinens - dvs. han kan ikke selv holde sig. Da han var 3 år gammel faldt han ned fra et af de lavere steder på Møns Klint, og ud over et brækket ben, og en arm der var revet af led, var der ikke sket skade på ham.

Det troede de i hvert fald, indtil de fik taget nogle ordentlige røngentbilleder og kunne konstatere at han i faldet, fik tilført en permanent skade, som betyder at han faktisk aldrig nogensinde har brugt et toilet."

“Det er vigtigt at I accepterer, at det er det, der er sket, og at han og Kristoffer nogle gange går ned på værelset, og låser døren selvom der egentlig er timer. Kristoffer skifter nemlig Adam’s bleer, og slipper dermed for en rengøringstjans,” fortsatte Finn.

“Derudover, vil vi ikke på nogen måde acceptere, at folk mobber hinanden. Godmodigt drilleri - det vil sige hvor det er ment for sjov og begge parter synes det er sjovt - er helt i orden. Det er en hårfin balance mellem drilleri og mobning. Tænk lige på om det vil såre nogle når I fyrer de forskellige ting af, ikke?” sagde Charlotte.

2 Synes om

Hej godt kappelite:-) glæder mig til høre Hvad der sker nu
Hilsen kaj/Morten

Jeg vil begynde at skrive et kapitel mere nu. Derudover vil jeg over weekenden prøve at få alle kapitlerne renskrevet, så de passer grammatik, og stavemæssigt, samt passer lidt bedre ind i historien (minimale ændringer).

Jeg vil så tage kontakt til moderatorerne, og så håber jeg jeg kan få dem til at redigere mine indlæg, og forhåbenligt også rydde lidt op.

Det ville være specielt godt hvis der, som på et andet forum jeg har set - er et forum til historier i gang med at blive skrevet, og et forum, hvor de færdige historier er.

Når man er færdig med en historie tager moderatoren så bare og markerer de poster af den bestemte bruger, som er forfatter, som indeholder kapitler, og de bliver kopieret over i sin egen tråd i det færdige forum. Der er ikke nogle af de kommentarer fra de andre medlemmer.

For at være ærlig gør det læseoplevelsen bedre ikke at have kommentarerne der, men omvendt giver kommentarerne forfatteren mod til at fortsætte, og en følelse af at der er nogle, som læser den og synes om den.

Så ved at have 2 fora kan man have det bedste fra begge verdener.

Denne historie vil ikke længere blive fortsat. Der er dog en mulighed for at jeg vil skrive den om. Jeg fortrød starten.